Help!

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste motorrijders,

Ik ben ten einde raad. Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een yamaha Thundercat uit 1996. Fijne motor! ‘T beesie heeft nu, als ik de stand mag geloven, 23000km gelopen. De motor heb ik in de winter niet laten staan en deed het perfect. Tot een week geleden.

Hij begon onderin te sputteren en bovenin had ie soms ook wat moeite. Dit werd alleen maar erger.

Vervolgens ben ik nog naar de motorzaak gereden om een flesje reiniger te halen en heb ik dat bij me tank gevoegd. Het starten ging toen vooralsnog moeizaam maar na 10 minuten rijden leek het stukke beter te gaan! Ik heb de motor vervolgens weggezet om s’avonds weer van me werk naar huis te rijden.

Later op de avond ging ik met de motor naar huis. Het starten ging vlot en ik begon aan de weg terug. Direct voelde ik ‘m weer sputteren, moeizaam opkomen, bovenin wel meer kracht maar niet 100%. Dit keer sloeg ie zelfs bij het stoplicht af en meerdere malen tijdens het rijden. En heel even wilde hij niet meer starten. Toen ik de motor weer eenmaal aan had ben ik sputterent naar huis gereden.

Wat ik tot nu toe heb gedaan?
Ik heb wat basis ervaring op het gebied van sleutelen. Met een werkplaatshandboek en internet weet ik me weg uiteindelijk wel te vinden.

- Carbs los gehaald, uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en doorgeblazen met lucht. Ook de sproeiers ect. Vorige eigenaar zei dat ze Ultrasoon waren gereinigd voordat ik ‘m kocht. Ze zagen er ook mooi uit vanbinnen. Ik heb dezelfde afstellingen behouden.

- bougies, voor de zekerheid, vervangen. (Zagen er nat zwart uit toen ik ze eruit haalde)

- tank leeg gehaald. Was geen vuil in te zien. Benzine liep ook goed door. Zowel
Door de filter als vanuit de kraan.

- benzine kraan staat open

-vlotterkamers leeg laten lopen (ook na het monteren van de carb)

- luchtfilter is in orde

- bobines, bougiedoppen en kabels doorgemeten.

Alle waardes van de bobines en kabels komen overheen met het werkplaats handboek.
Echter, de bougie doppen wijken iets af. Volgens het werkplaats handboek moet dit 10k-ohm zijn. Bij mij is er 1 dop 10,02 en de rest is 9,50 waarvan 1 zelfs 9,01. Zou dit echt een reden kunnen zijn dat ie het nog steeds niet doet?

Na alles weer gemonteerd te hebben startte hij in 1 keer. Wel moest ik ‘m op het gas houden anders viel die uit. Iets wat gas erop gehouden maar vervolgens alsnog uitvallen. En daarna ook niet meer normaal kunnen starten. Als ik dan nog een poging doe moet ik ‘m echt door starten, op het gas houden en dan komt ie een enkele keer heel langzaam op. Dan alsnog valt ie daarna weer uit. Er komt soms ook redelijk wat spul uit me uitlaat. Ik denk benzine. De laatste keer dat ie moeizaam aan ging kwam er ook een soortgelijke licht blauwe rook uit me uitlaat.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips of andere dingen hebben waar ik naar kan kijken.

Groet,

RubbereRijder
 
Laatst bewerkt:
Is bij een Thundercat de ontsteking wel instelbaar?

een niet instelbare kan geen problemen hebben ?

Vervolgens werd het binnen 15 tot 20 seconde al minder. Zakte in toeren en uiteindelijk viel die weer uit.

op dat moment moet je de vlotterkamers laten leeglopen (benzine kraan toe draaien indien manueel).
komt er niets of heel weinig uit : benzinetoevoer probleem
loopt er een normale hoeveelheid uit, vermoed ik weer ontsteking die het opgeeft als ze ook maar een beetje opwarmt.

indien de klepspeling nog maar minimaal tot net nul is, zal de uitlaatklep vrij snel na het starten blijven open staan, deze warmt namelijk als allereerste op.
 
Dus als ik het goed begrijp.
De motor starten en afentoe een klein beetje op het gas. Zodra de motor minder vermogen begint te krijgen ZO SNEL MOGELIJK alle aftap schroeven van de vlotterkamers opendraaien en de benzinekraan dichtdraaien? Terwijl de motor in toeren aan het zakken is?

Of dat pas nadat de motor is uitgevallen?
 
HIJ DEED HET. *O*
Hij liep even heel netjes. Pakte zeer lekker op en reageerde goed op het gas.
Vervolgens werd het binnen 15 tot 20 seconde al minder. Zakte in toeren en uiteindelijk viel die weer uit. Vervolgens kreeg ik ‘m ook echt niet meer aan. Met, zonder gas of choke.
Op dat moment is het zaak om de bus snelstart of remmenreiniger te pakken, als je dande startknop indrukt en de remmenreiniger of snelstart in het luchtfilter of direct in de inlaten van de carbs spuit en hij pakt op weet je dat je brandstoftekort hebt. (waar het op lijkt)
Pleur het hele benzinefilter er (tijdelijk) uit, iets dat er niet inzit kan ook niet kapot zijn...
Verander echt echt maar 1 ding tegelijk

We horen het weer graag!!!
 
Laatst bewerkt:
een niet instelbare kan geen problemen hebben ?

De kans dat die niet op tijd staat is een stuk minder. Toen ik de niet instelbare ontsteking voor het eerst zag heb ik me er alleen over verbaasd. Wetende dat een wel instelbare ontsteking bij normaal gebruik zoals op mijn RD na 60000 km nog steeds niet bijgesteld hoeft heb ik me niets meer afgevraagd maar ben ik wel benieuwd naar de eerste afstelling, vanaf fabriek. Kan jij mij vertellen hoe dat gedaan wordt? Plaats van de magneten op het vliegwiel??? Wordt het vliegwiel op een bepaalde stand gemonteerd? Wordt het in de CDI geregeld?
 
Als die accu genoeg vermogen heeft om de motor te starten heeft ie minstens genoeg om de ontsteking te onderhouden.
Alhoewel ik me hand er niet voor in het vuur steek. Starten, starten niet laden starten, ja dan zakt ie wel in. Meten als hij loopt, ja ,aar in die 20 seconden heb je wel wat anders te doen... Als TS in 20 seconden op zijn werk zou zijn was het probleem ook opgelost....
 
Wederom bedankt voor het meedenken!

Gister voor het laatst gestart. Ging wel wat moeizaam aangezien ik de accu nu meerdere keren heb belast met het starten.(accu bijna leeg?)

Helaas zal ik de accu vanmiddag aan de lader moeten leggen om vervolgens morgen verder te kunnen gaan.
Als de accu morgen klaar is en aangesloten kan ik weer verder met zoeken.

De volgende volgorde zal ik morgen aanhouden.
- accu nogmaals doormeten zowel zonder belasting als tijdens het starten.
- Brandstoffilter verwijderen/vervangen en nogmaals starten.
- Vlotterkamers leeg laten lopen, starten en zodra Catje uitvalt direct de kraan dicht en de vlotterkamers weer aftappen.
- Vlotterkamers leeg laten lopen en zodra hij uitvalt remreiniger in de inlaat spuiten?
- Laadsysteem controleren.

Mocht de motor tussendoor even lopen zal ik 'm ook meten. Zodra ik het luchtfilter binnen heb zal ik deze ook vervangen en kijken of dit verschil maakt.
 
Topic even (heel) vluchtig doorgelezen, naar mijn idee toch een benzine probleem. Wellicht is het handig om het wat hogerop te zoeken dan in de carbs. Dus de toevoer daar naartoe. werkt je tankontluchting goed? Geeft je filter te veel weerstand? Is je benzinekraan (gedeeltelijk) verstopt?
 
Met mijn beperkte kennis..
Heb een keer iets soort gelijks gehad, was destijds bobine die na warm worden ermee stopte. Starte goed, maar na warm worden sloeg de spoeling door of iets dergelijks.
Makkelijk te controleren als 1 van de uitlaat bochten koud blijft/minder warm word als het probleem zich voordoet...
 
Volgens mij lees ik door het hele topic heen dat hij alleen maar heeft staan starten met die accu, de motor vervolgens kort of niet loopt en er nooit een acculader aan heeft gehangen. Dan wil ik die accu wel hebben als die zo slecht is want ik denk dat ik daar nog 2 jaar mee vooruit kan.
 
werkt je tankontluchting goed? Geeft je filter te veel weerstand? Is je benzinekraan (gedeeltelijk) verstopt?
Ik heb toch ook een goed vermoeden dat het bij me benzinetoevoer ligt.
Ik zal ‘m morgen proberen te starten met de tankdop open en benzinefilter verwijderen/vervangen kijken of dit verschil maakt.
De benzinekraan heb ik gister nog losgehaald en bekeken. Zag er schoon uit en geen beschadigingen aan het inwendige filter.

Starte goed, maar na warm worden sloeg de spoeling door of iets dergelijks.
Makkelijk te controleren als 1 van de uitlaat bochten koud blijft/minder warm word als het probleem zich voordoet...

Voor zover de pijpen warm konden worden, waren ze allemaal even warm. Aangezien de Cat na het starten zo kort loopt. Kan ik de bobines dan nog op een andere manier testen? (Doormeten weerstand heb ik al gedaan. Geen afwijkingen.)

Accu en laadsysteem is vrij makkelijk uit te sluiten.
Accu meten buiten de motor >12V <12,5V
Meten tijdens het starten >11V
Accu meten tijdens stationair draaien > 13V

Thanks! Morgen ga ik dit testen. Wat hier uit komt zal ik laten weten:t

Volgens mij lees ik door het hele topic heen dat hij alleen maar heeft staan starten met die accu, de motor vervolgens kort of niet loopt en er nooit een acculader aan heeft gehangen.

Klopt helemaal! Vanaf vanmiddag komt daar verandering in.:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan