Help!

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste motorrijders,

Ik ben ten einde raad. Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een yamaha Thundercat uit 1996. Fijne motor! ‘T beesie heeft nu, als ik de stand mag geloven, 23000km gelopen. De motor heb ik in de winter niet laten staan en deed het perfect. Tot een week geleden.

Hij begon onderin te sputteren en bovenin had ie soms ook wat moeite. Dit werd alleen maar erger.

Vervolgens ben ik nog naar de motorzaak gereden om een flesje reiniger te halen en heb ik dat bij me tank gevoegd. Het starten ging toen vooralsnog moeizaam maar na 10 minuten rijden leek het stukke beter te gaan! Ik heb de motor vervolgens weggezet om s’avonds weer van me werk naar huis te rijden.

Later op de avond ging ik met de motor naar huis. Het starten ging vlot en ik begon aan de weg terug. Direct voelde ik ‘m weer sputteren, moeizaam opkomen, bovenin wel meer kracht maar niet 100%. Dit keer sloeg ie zelfs bij het stoplicht af en meerdere malen tijdens het rijden. En heel even wilde hij niet meer starten. Toen ik de motor weer eenmaal aan had ben ik sputterent naar huis gereden.

Wat ik tot nu toe heb gedaan?
Ik heb wat basis ervaring op het gebied van sleutelen. Met een werkplaatshandboek en internet weet ik me weg uiteindelijk wel te vinden.

- Carbs los gehaald, uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en doorgeblazen met lucht. Ook de sproeiers ect. Vorige eigenaar zei dat ze Ultrasoon waren gereinigd voordat ik ‘m kocht. Ze zagen er ook mooi uit vanbinnen. Ik heb dezelfde afstellingen behouden.

- bougies, voor de zekerheid, vervangen. (Zagen er nat zwart uit toen ik ze eruit haalde)

- tank leeg gehaald. Was geen vuil in te zien. Benzine liep ook goed door. Zowel
Door de filter als vanuit de kraan.

- benzine kraan staat open

-vlotterkamers leeg laten lopen (ook na het monteren van de carb)

- luchtfilter is in orde

- bobines, bougiedoppen en kabels doorgemeten.

Alle waardes van de bobines en kabels komen overheen met het werkplaats handboek.
Echter, de bougie doppen wijken iets af. Volgens het werkplaats handboek moet dit 10k-ohm zijn. Bij mij is er 1 dop 10,02 en de rest is 9,50 waarvan 1 zelfs 9,01. Zou dit echt een reden kunnen zijn dat ie het nog steeds niet doet?

Na alles weer gemonteerd te hebben startte hij in 1 keer. Wel moest ik ‘m op het gas houden anders viel die uit. Iets wat gas erop gehouden maar vervolgens alsnog uitvallen. En daarna ook niet meer normaal kunnen starten. Als ik dan nog een poging doe moet ik ‘m echt door starten, op het gas houden en dan komt ie een enkele keer heel langzaam op. Dan alsnog valt ie daarna weer uit. Er komt soms ook redelijk wat spul uit me uitlaat. Ik denk benzine. De laatste keer dat ie moeizaam aan ging kwam er ook een soortgelijke licht blauwe rook uit me uitlaat.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips of andere dingen hebben waar ik naar kan kijken.

Groet,

RubbereRijder
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de laatste berichten richting mij waren bedoeld:/ Heb ik iets verkeerd gezegd?

Maar de accu heb ik eerder al opgemeten met alleen het contact aan. Toen gaf deze 11.07v aan. Tijdens het starten heb ik nog niet kunnen testen omdat ik alleen was en niet de juiste klemmen had op de multimter. (Alleen van die pinnetjes) Laat staan stationair draaien. Dat ging al helemaal niet.

Accu ligt nu aan de lader. Morgen kijken wat ie opnieuw aangeeft.*O*
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de laatste berichten richting mij waren bedoeld:/ Heb ik iets verkeerd gezegd?

Maar de accu heb ik eerder al opgemeten met alleen het contact aan. Toen gaf deze 11.07v aan.

Je hebt niks verkeerd gezegd, het gaat erom wat je niet heb gezegd.:)

Je noemt voltage in rust, maar zegt er niet bij dat je meerdere keren gestart heb, dat zet mensen op het verkeerde been.
Een accu raakt snel leeg van meerdere keren starten, dus aan die informatie hebben we niet zoveel.

Ik verwacht niet dat het aan de accu ligt, zou die versleten/kapot zijn, dan kon je ook niet meerdere keren starten.
Maargoed meten is weten.
 
Accu meten is een hele simpele handeling en is binnen een paar minuutjes gepiept. Dan heb je zekerheid om de accu uit te sluiten dat deze het probleem veroorzaakt. Met een misschien los je het probleem niet op. Gewoon even uitsluiten en je dan richten op het benzinesysteem.
 
Je hebt niks verkeerd gezegd, het gaat erom wat je niet heb gezegd.:)

Je noemt voltage in rust, maar zegt er niet bij dat je meerdere keren gestart heb, dat zet mensen op het verkeerde been.
Een accu raakt snel leeg van meerdere keren starten, dus aan die informatie hebben we niet zoveel.

Bedankt voor je uitleg. Het is natuurlijk niet m'n bedoeling geweest om onnutige informatie met jullie te delen of mensen op het verkeerde been te zetten.:}
Ik zal er op letten om de omschrijving nog uitgebreider neer te zetten om dit te voorkomen bij de aankomende posts.


Accu meten is een hele simpele handeling en is binnen een paar minuutjes gepiept. Dan heb je zekerheid om de accu uit te sluiten dat deze het probleem veroorzaakt. Met een misschien los je het probleem niet op. Gewoon even uitsluiten en je dan richten op het benzinesysteem.

Ga ik doen.
 
Om te beginnen, iedereen bedankt voor het mee denken! Wordt zeer gewaardeerd:}


Accu heb ik net doorgemeten. Die geeft 11,07V aan. Tijdens het starten heb ik nog niet kunnen meten.

Gister vlotterkamers leeg laten lopen, tank eraf gehaald, bobines en bougiekabels eraf gehaald, en de bougiedoppen los gehaald.

Tankkraan weer eraf gehaald om nogmaals te kijken of die vuil was. Niks te zien.

De bezorger met de nieuwe brandstoffilter en luchtfiter heeft vertraging dus die komt morgen of overmorgen pas.

Eind van de middag weer alles in elkaar gezet.

HIJ DEED HET. *O*
Hij liep even heel netjes. Pakte zeer lekker op en reageerde goed op het gas.
Vervolgens werd het binnen 15 tot 20 seconde al minder. Zakte in toeren en uiteindelijk viel die weer uit. Vervolgens kreeg ik ‘m ook echt niet meer aan. Met, zonder gas of choke.



Top omschrijving! _O-
Hij deed wel dat “hututututututututut”

11 volt is te weinig...probeer eerst maar een andere accu
 
Wat dacht de monteur van je motorgarage dat het probleem zou zijn?

Hij dacht vervuilde carbs. Zoals in eedere posts verteld, heb ik de carbs losgehaald, opengemaakt en alles zorgvuldig gereinigd en doorgeblazen met een luchtcompressor. Puur omdat ik het leuk en leerzaam vind om het zelf te gaan onderzoeken breng ik 'm nog niet weg. Ook kosten besparen speelt hier een rol in.

Mochten jullie tips & tricks uiteindelijk niet baten, zal ik 'm wel weg moeten brengen. Maar er zijn nog zat mogelijkheden wat ik eerst zelf kan uitzoeken zo te zien!
 
Hij dacht vervuilde carbs

Joh???

Post #3 :(

Is toch echt een carburatieprobleem... Er kàn ook nog een vogelnestje in je luchtfilter zitten. Die bougiedoppen zijn goed, kijk wel even of er geen R op de bougie staat, als de doppen weerstand hebben hoeven de bougies dat niet te hebben

En als je nou je profiel eens netjes invult met de woonplaats enzo is er misschien wel iemand die zegt: "kom maar hierheen, die carbs gooien we even in de ultrasoon"
 
Je carbs doorblazen met een compressor zal gedeeltelijk werken. Sommige kanaaltjes zijn zo klein dat de compressor hier niet aankomt, of je blaast vastzittende deeltjes enkel vaster.

Carbs volledig demonteren en ultrasoon (laten) reinigen
 
Net begonnen met het starten van de Cat met een verse volle accu. Dit mocht geen verschil maken.

Daarna heb ik ‘t brandstoffilter vervangen.:Y

STARTEN EN LOPEN...*O*:}

Blijft ook mooi stationair lopen, choke reageert weer perfect en na het gasgeven blijft ‘t catje weer mooi stationair lopen ZÓNDER uit te vallen.*O*

Ik had absoluut niet het idee dat het brandstoffilter zó smerig was dat ie aan vervaning toe was? Maar het tegendeel blijkt, tot nu toe, hartstikke waar.

Morgen is de echte test door te gaan rijden.

Hopelijk kan ik dit topic afsluiten met een postieve post dat alles weer werkt zoals het hoort te werken.
Ik laat met morgen weten:W

En als je nou je profiel eens netjes invult met de woonplaats enzo is er misschien wel iemand die zegt: "kom maar hierheen, die carbs gooien we even in de ultrasoon"

Ik zal m’n profiel invullen;)
 
Net begonnen met het starten van de Cat met een verse volle accu. Dit mocht geen verschil maken.

Daarna heb ik ‘t brandstoffilter vervangen.:Y

STARTEN EN LOPEN...*O*:}

Blijft ook mooi stationair lopen, choke reageert weer perfect en na het gasgeven blijft ‘t catje weer mooi stationair lopen ZÓNDER uit te vallen.*O*

Ik had absoluut niet het idee dat het brandstoffilter zó smerig was dat ie aan vervaning toe was? Maar het tegendeel blijkt, tot nu toe, hartstikke waar.

Morgen is de echte test door te gaan rijden.

Hopelijk kan ik dit topic afsluiten met een postieve post dat alles weer werkt zoals het hoort te werken.
Ik laat met morgen weten:W
Als dat filter zo snel zo vuil is, kijk dan eens met een lage benzinestand eens met een zaklamp in je tank of je vuil ziet rondzweven/op de bodem. Wellicht zit er ook veel purk in het kraantje.
 
Zaag dat filter maar eens door, bij die van mij leek het na 20 jaar bijna alsof die zo nieuw uit de fabriek kwam. :+

DSC_0267.jpg


Zonde van mijn werk.. Maar als het bij jou wel helpt, foto's! ;)

319218437.gif
 
Als dat filter zo snel zo vuil is, kijk dan eens met een lage benzinestand eens met een zaklamp in je tank of je vuil ziet rondzweven/op de bodem. Wellicht zit er ook veel purk in het kraantje.

Kraan heb ik er al af gehaald. Er zit zo een inwendige filter op die me tank in gaat. Was verder helemaal schoon?

Zaag dat filter maar eens door, bij die van mij leek het na 20 jaar bijna alsof die zo nieuw uit de fabriek kwam. :+

Die ziet er nog schoon uit inderdaad. Ik zal morgen foto’s maken en posten.:t
Ik zie wel direct dat mijn oude filter een stuk donkerder was.
 
Vanochtend weer gestart. Liep perfect en alles deed het.

Hierop heb ik de tank eraf gehaald om alles nogmaals te controleren voordat ik een rondje ging rijden. Alles zat verder goed. Echter, ik zag dat benzinekraan op OFF stond.

Deze op ON gezet en ‘Tzelfde probleem deed zich voort. Weer heel even lopen om vervolgens weer uit te vallen.

Kraan weer op OFF. Even een kleine doorstart, en weer perfect lopen.

Het gekke is dat ik deze test in het begin stadium ook heb gedaan. Toen maakte dit geen verschil? Tankdop ook weer open gehad met de kraan op ON. Ook weer uitvallen.

Aangezien er nu een helder nieuw brandstoffilter op zit kan ik mooi zien of ‘t filter vol loopt met benzine. Dit gebeurd ook zodra ik de benzinekraan ON zet. Dan loopt ‘t filter snel en goed vol. Zodra ik de kraan op OFF zet blijft het niveau hetzelfde. (Logisch natuurlijk)8)7
 
Laatst bewerkt:
Misschien een vlotternaald die niet goed sluit, waardoor je carb overstroomt als je de kraan openhoudt? Zou ook de natte bougies verklaren... Ik neem dan wel aan dat er een vacuumgestuurde benzinekraan op een Thundercat zit, anders zou hij ook overstromen als de motor uitstaat...
 
Kan bijna niet anders dan een brandstoftoevoer probleem zijn, carb of tank of iets in die richting. Je zou kunnen proberen met de kraan op on, met het handvat van een schroevendraaier op je carb te kloppen. Als iets vuil is of blijft hangen (vlotter, naald ofzo), kan het zijn dat door die klopjes hij wel loopt en weet je waar het probleem zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan