Help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jethro

MF veteraan
27 feb 2004
15.554
4
Lieve dames, beste heren... Ik ben vanavond even met een collega van me aan het meten geslagen, omdat mijn dynamo kapot leek te zijn. Nu blijkt echter na metingen dat waarschijnlijk het kastje op de foto kapot is:

full


-Bij de gele pijl hebben we bij een stationair draaiende motor 3x ca. 3Volt
wisselstroom
gemeten, op de 3 gele kabels die vanaf de dynamo komen.
-Bij de groene pijl hebben we 2x ca. 3Volt gelijkstroom gemeten op de
rood/witte + zwarte kabel
-Bij de blauwe pijl echter hebben we helemaal geen voltage gemeten! Daar zit
waarschijnlijk ergens sluiting. ;(

Nu wilde ik vragen of er iemand is die nog zo'n regelaar heeft liggen, en me meteen even kan vertellen hoe zo'n ding heet :} Ik zou jullie zeer dankbaar zijn! Ik was eerst al bang dat de dynamo kapot zou zijn, maar dat lijkt me mee te vallen.. O-) Laten we het hopen! ;) Ben benieuwd naar jullie reacties..
Alvast bedankt!

Groetjes,

Jethro
 
Die collega van me zei dat er in dit geval 3x 3Volt uit komt, en wanneer ik gas geef gaat dat voltage in ieder geval wel omhoog. Bij een beetje gas geven zaten we al op 4,5 Volt. Zometeen maar eens langs de motorzaak hier in Dronten, en evt. de Brezan, om te vragen wat zo'n onderdeel kost. Ik ben benieuwd!
 
De gele uit je blok horen zo'n 13 tot 15 volt wissel te leveren, ook zonder gelijkrichter/spanningsregelaar. Dus als je die er af gooit en je meet dan nog 3 volt is je stator niet goed. Heb je ook gecontrolleerd of de binnenste spoel goed aangesloten zit? Deze wekt het magnetisch veld op, zonder (goed) magnetisch veld geen spanning.

groen is de aarde, hoort niks op te staan
rood gaat naar de accu en leverd de gelijkstroom, max 15 volt als de spanningsregelaar goed werkt. Oh ja en die groene draad wel ff aansluiten voordat je gaat meten.
 
Die drie volt op de gele kabels zou kunnen, het is een driefasen dynamo en als je wisselstroom gelijkricht krijg je altijd een hogere gelijkspanning. (toch? ;) )
 
Die drie volt op de gele kabels zou kunnen, het is een driefasen dynamo en als je wisselstroom gelijkricht krijg je altijd een hogere gelijkspanning. (toch? ;) )

Kijk! Hier heb ik wat aan! :} Ik moet alleen maar eens even zo'n werkplaatshandboek versieren, want inderdaad... de een zegt dat die 3x 3Volt wel kan kloppen, terwijl ik van sommigen ook weer hoor dat dan idd de dynamo naar de kl*te is. :? En ja... aangezien ik er echt geen verstand van heb...

Als nl. de groene draad geen spanning hoort te hebben, en de gele 3x 3 Volt leveren, waarom loopt dan op een lange rit langzaam mijn accu leeg? Wat zou het dan eventueel kunnen zijn? In ieder geval vast bedankt voor de reacties! :}

GroetjeZ!

Jethro
 
Ik weet niet hoe die generator werkt of wat voor motor het is, maar 4,5V met gasgeven is heel erg weinig. Daar laad je echt geen 12V accu mee op.
 
Ik weet niet hoe die generator werkt of wat voor motor het is, maar 4,5V met gasgeven is heel erg weinig. Daar laad je echt geen 12V accu mee op.
:^ en de open klemspanning op een dynamo loopt snel op naar de 42 volt wissel op 2 fasen.


@ Jethro

Meet tussen de fasen en niet je massa van je blok en de fasen.
Als je spanning meet tussen massa en dynamo dan is die waarschijnlijk toch kapot ( lekstroom naar massa mag niet )
 
Die drie volt op de gele kabels zou kunnen, het is een driefasen dynamo en als je wisselstroom gelijkricht krijg je altijd een hogere gelijkspanning. (toch? ;) )
Als je wisselspannig gelijkricht krijg je een lager gelijkspanning, ongeveer de helft :) , hoe meer wisselspanningen je gebruikt hoe beter de gelijkspanning die er uit komt. Vanaf 2 wisselspanningen heb je al een redelijke gelijkspanning.

Ff snel rekenen levert dus 2 x 15 volt wissel 1 x 15 volt gelijk, minus verlies. Daarbij komt nog dat je ook nog voldoende amperes wilt hebben om de boel te kunnen laten werken en de accu bijladen. Dynamo van de cb400f levert (uit mijn hooft) 185 Watt, dat komt neer op ongeveer 10A (mijn wisselspanning is bij hoog toeren ongeveer 19 Volt). Door de spanningsregelaar en de gelijkrichter houd je hieraan ongeveer 10A bij 15V gelijkspanning over.

Kan er wat naast zitten maar in grote lijnen is dit het verhaal. Die 3,5 Volt is zowel bij gelijk als bij wisselspanning nooit correct.
 
Als je wisselspannig gelijkricht krijg je een lager gelijkspanning, ongeveer de helft :) , hoe meer wisselspanningen je gebruikt hoe beter de gelijkspanning die er uit komt. Vanaf 2 wisselspanningen heb je al een redelijke gelijkspanning.

Ff snel rekenen levert dus 2 x 15 volt wissel 1 x 15 volt gelijk, minus verlies. Daarbij komt nog dat je ook nog voldoende amperes wilt hebben om de boel te kunnen laten werken en de accu bijladen. Dynamo van de cb400f levert (uit mijn hooft) 185 Watt, dat komt neer op ongeveer 10A (mijn wisselspanning is bij hoog toeren ongeveer 19 Volt). Door de spanningsregelaar en de gelijkrichter houd je hieraan ongeveer 10A bij 15V gelijkspanning over.

Kan er wat naast zitten maar in grote lijnen is dit het verhaal. Die 3,5 Volt is zowel bij gelijk als bij wisselspanning nooit correct.

Ok dan. Heel erg bedankt voor alle reacties! Dan wordt dat dus een klein projectje voor mij, de dynamo vervangen. Via Ebay heb ik in ieder geval voor €15,= een zgan Haynes werkplaatshandboek op de kop kunnen tikken, dus met behulp daarvan moet het wel lukken dacht ik zo.. Ik begin gewoon, en ik zie wel hoe het gaat. Al doende leert men, toch? Nu alleen nog een betaalbaar adresje voor een dynamo, ik dacht zelf aan Sevior. Iemand nog andere suggesties? Ik begin niet aan een 2e-handse, want dan ben ik misschien met 2 maanden weer aan de beurt. B|

GroetjeZ!

Ikke
 
hee hoi,
sevior doet nu mijn stator van mijn Cx500. ik had 2 stators liggen, dus heb er 1 opgestuurd en breng de andere (zit nog in de motor) als de eerste klaar is.
die houd hij dan daar.

volgens mij is het een prima bedrijfje!!! voor zover ik begreep geeft hij 2 jaar garantie (in tegenstelling tot 3 maanden bij een "normale" dynamo boer) en hij claimt dat zijn dynamos (stator is ook de dynamo alleen staat ie stil ofzo) beter presteren. dus kan geen kwaad lijkt me!?

ik laat het wel even weten als mijn terug is (hij heeft het stervens druk dus kan wel even duren zei hij, maar ik zou hem in iedergeval VOOR 17 julie terug hebben!

theo
 
hee hoi,
sevior doet nu mijn stator van mijn Cx500. ik had 2 stators liggen, dus heb er 1 opgestuurd en breng de andere (zit nog in de motor) als de eerste klaar is.
die houd hij dan daar.

volgens mij is het een prima bedrijfje!!! voor zover ik begreep geeft hij 2 jaar garantie (in tegenstelling tot 3 maanden bij een "normale" dynamo boer) en hij claimt dat zijn dynamos (stator is ook de dynamo alleen staat ie stil ofzo) beter presteren. dus kan geen kwaad lijkt me!?

ik laat het wel even weten als mijn terug is (hij heeft het stervens druk dus kan wel even duren zei hij, maar ik zou hem in iedergeval VOOR 17 julie terug hebben!

theo

Ok dan! Ik hoor graag van je hoe je ervaring met hem is. Sowieso rij ik vandeweek ff langs een 'dynamoboer' hier in het dorp, ff een prijs bij hem opvragen. En oh ja, laat ff weten wat Sevior allemaal vervangt of vernieuwt aan de dynamo, is misschien ook ff belangrijk om te weten..
Thanks alvast!

@Kawahenk: Ik ga ff kijken! Dank je! :}
 
hee hoi,
sevior doet nu mijn stator van mijn Cx500. ik had 2 stators liggen, dus heb er 1 opgestuurd en breng de andere (zit nog in de motor) als de eerste klaar is.
die houd hij dan daar.

volgens mij is het een prima bedrijfje!!! voor zover ik begreep geeft hij 2 jaar garantie (in tegenstelling tot 3 maanden bij een "normale" dynamo boer) en hij claimt dat zijn dynamos (stator is ook de dynamo alleen staat ie stil ofzo) beter presteren. dus kan geen kwaad lijkt me!?

ik laat het wel even weten als mijn terug is (hij heeft het stervens druk dus kan wel even duren zei hij, maar ik zou hem in iedergeval VOOR 17 julie terug hebben!

theo

Hai Theo!

Toevallig zat ik net na je dewadline dit topic nog es door te lezen.. Heb je ondertussen je dynamo al terug? Ik ben benieuwd naar je bevindingen! :)

Mvg,

Jethro
 
Hoi Jethro,
ik ben nog net niet weg (nimonic staat nu in de tuin te lassen aan een bagage rekje voor zijn gxs750 )
maat ik heb mijn stator opgestuurd, na gebeld, was allemaal aan gekomen. alleen mijn opgestuurde stator bleek al door een concurent onder hande genomen te zijn. kon hij niets meer mee en hij zei dat hij me een ander ging geven.
Had ik geen enkel probleem mee.
Afgelopen woensdag heb ik hem opgehaald, heel aardige man. 45 minuten zitten kletsen, werkplaats bekeken. (beetje een rommel maar ja hij had een heel mooie stator voor me dus ik was allang blij :) :)
ik ben tevreden!!!

advies aan jou is overigens om ALLE (JA ALLE) stekkers GOED te controleren, na dat ik mijn stator had gemonteerd bleek mijn accu nogsteeds niet op te laden... :( na wat zoeken bleek de rood/witte draad in het rode stekker blokje los te zitten.... dus geen laad stroom (overigens had ik ook de stator wissel spanning gemeten, was slechts 7 volt....) maar het hielp niet in mijn humeur toen ik WEER een lege accu had :)

theo
 
Hoi Jethro,
ik ben nog net niet weg (nimonic staat nu in de tuin te lassen aan een bagage rekje voor zijn gxs750 )
maat ik heb mijn stator opgestuurd, na gebeld, was allemaal aan gekomen. alleen mijn opgestuurde stator bleek al door een concurent onder hande genomen te zijn. kon hij niets meer mee en hij zei dat hij me een ander ging geven.
Had ik geen enkel probleem mee.
Afgelopen woensdag heb ik hem opgehaald, heel aardige man. 45 minuten zitten kletsen, werkplaats bekeken. (beetje een rommel maar ja hij had een heel mooie stator voor me dus ik was allang blij :) :)
ik ben tevreden!!!

advies aan jou is overigens om ALLE (JA ALLE) stekkers GOED te controleren, na dat ik mijn stator had gemonteerd bleek mijn accu nogsteeds niet op te laden... :( na wat zoeken bleek de rood/witte draad in het rode stekker blokje los te zitten.... dus geen laad stroom (overigens had ik ook de stator wissel spanning gemeten, was slechts 7 volt....) maar het hielp niet in mijn humeur toen ik WEER een lege accu had :)

theo

Dat kan ik best begrijpen ja.. :( Al het werk voor niks geweest?
Dat rode blokje zit geloof ik vlakbij (onder) de spanningsregelaar hè? Ik ga alles eens nalopen! In ieder geval alvast heel erg bedankt voor je reactie, Sevior is dus wel een aanrader? Ik ga denk ik sowieso maar es zo'n bus contactspray halen, en mettertijd eens opnieuw meten :)
 
Hij heeft nu helemaal de geest gegeven, m'n bike... Heb hem evt. te koop voor de onderdelen, maar ga er nog wel even mee bezig. Wie weet krijg ik hem nog rijdend... ;(
 
hee jethro
waar woon jij? ik kan wel even bij je langs komen binnen kort, heb nog wat reserve onderdelen (bobienes, CDi etc om te testen!

laat maar weten

theo
 
hee jethro
waar woon jij? ik kan wel even bij je langs komen binnen kort, heb nog wat reserve onderdelen (bobienes, CDi etc om te testen!

laat maar weten

theo

In Dronten, staat in m'n profiel hè! :) Maarre.. doet die van jou het al weer helemaal goed dan?
 
hee jethro,

ik heb er net 3000 km op zitten door NL D en CZ. dus ik zou zeggen dat dat wel voldoende bewijs is voor goed functioneren...
wel wat kleinigheidjes (olie verbruik in de vakantie 2.5 liter) dus das netjes
koppelingskabel onder weg vervangen,
en een rotte bougie net voor de terug reis (thuis pas kunnen vervangen)

maar dronten is toch noord nederland???

wat zijn de symptomen? wat heb je al gedaan??

theo
 
hee jethro,

ik heb er net 3000 km op zitten door NL D en CZ. dus ik zou zeggen dat dat wel voldoende bewijs is voor goed functioneren...
wel wat kleinigheidjes (olie verbruik in de vakantie 2.5 liter) dus das netjes
koppelingskabel onder weg vervangen,
en een rotte bougie net voor de terug reis (thuis pas kunnen vervangen)

maar dronten is toch noord nederland???

wat zijn de symptomen? wat heb je al gedaan??

theo

Dronten is vlakbij SixFlags.
Ik heb tot nu toe nog niet veel tijd gehad om wat te doen eerlijk gezegd. Wilde maar eens beginnen met de bougies eruit halen zodat ik kan kijken of de boel niet vastzit. Omdat je dan de compressie kwijt bent, het schijnt dat je het op die manier kunt nagaan. Ja, en als... ie het niet vastzit zal ik denk ik toch het blok eronder vandaan moeten slopen en uit elkaar moeten halen.
Maarre... weet je niet iemand die hem wil kopen? Kan er eigenlijk amper nog geld aan besteden, ik denk dat ik me 19 Augustus voor de HEAO in ga laten schrijven. :)
 
het is mogelijk dat je er niet zoveel geld aan kwijt bent, tijd is een ander verhaal (mogelijk)

maar wat heb je allemaal kunnen doen? en wat zijn de symptomen? tegen de tijd dat jij je hebt ingeschreven schrijf ik me ongeveer uit (afstuderen is nu in volle gang) dus heb ik wel wat tijd over vermoed ik.

maar kan je misschien vast beschrijven wat je nu allemaal waarneemt? (draait de motor? vonkt ie? heb je de spanningen gemeten aan de witte en blauwe draad? de weerstands waarden van de andere ? (kan je allemaal vinden op de site van rob davis (even zoeken op cx500 en rob davis) ) dan weet je al een heel stuk meer!

succes!
theo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan