Hercules K125 met startproblemen

Berten

Rookie
12 sep 2017
18
0
Dag,

Ik heb een Hercules K125BW met start problemen. Starten met de kickstarter gaat niet, maar in 2 versnelling en lopen dan start hij wel. Stationair blijft hij niet draaien.

Volgende heb ik al nagezien:
- carburateur gereinigd, weet wel de standaard instellingen niet, maar de mengschroef is anderhalve toer uitgedraaid en de clip van de naald zit in de 2e positie (van boven gezien)
- vonken doet hij
- proberen starten met kickstarter na het spuiten van remmenreiniger in de luchtinlaat, maar wil absoluut niet aanslaan
- verse benzine, olie 1/30
- heeft compressie

Vandaag heb ik een 20 km gereden, haalde zelf vlot 90 km/u, maar telkens bij het vertragen bij een kruispunt en het ontkoppelen durfde hij wel stilvallen.

Kan dit te maken hebben met verkeerd afgestelde ontsteking? Te zwakke vonk?

Wie kan mij helpen?
 
images




















Probeer 't hier eens: Hercules K125bw - Ik leer sleutelen of Hercules K125BW restauratie die weten er meer van dan ik. :Y
 
Laatst bewerkt:
Toen draaide hij niet 100%, haalde max 60km/u en viel nu en dan terug in toeren.

Maar starten (4à5 keer stampen) en stationair draaien deed hij wel.
 
Ik verdenk toch je carburateur dan.

Zelf geen Hercules125 ervaring, maar wel al jaren met allerlei 2takt brommers/scooters bezig.

Een verstopte sproeier of slechte afstelling doet veel bij zon ding.

Vonk kan je testen door de bougie eruit te draaien en in de bougiedop te steken en met het metaal tegen je blok houden en te kicken op je kickstarter. Moet een mooie blauwe vonk vanaf komen.
 
Laatst bewerkt:
Sproeiers zijn volledig vrij en proper. Zelfs met remmenreiniger gespoten in de carbu wilde hij nog niet starten.

Vonk heb ik getest, maar ik zie wel een gele vonk en geen blauwe.
 
Als de motor loopt, zie je dan spetterende vonkjes tussen de punten?
Bougie al vervangen?
 
Ik zou eerst nieuwe bougie er in doen, daarna de carb onder handen nemen. Ben je zeker dat die in orde is... Contactpuntjes..
 
Carburator is een Bing 53 1/24/184.

http://www.bingpower.de/en/service/tuning-manuals/

Needle jet positie 2 van boven en mengschroef anderhalve toer uitgedraaid.

Zal vanavond eerst eens proberen met nieuwe bougie en de contactpunten eens nazien.

Iemand ervaring met het monteren van een Kokusan elektronische ontsteking? Blijkbaar past deze van een Zundapp 125cc op een Hercules K125.

Mocht hij valse lucht zuigen, zou hij dan niet reageren op het spuiten van remmenreiniger op de motor? Zelf bij het spuiten van remmenreiniger in de carburator met schuif open reageert hij niet.
 
Helemaal niet gek- als je geen idee hebt hoe de carb werkt-

@ Berten waar woon je? misschien kan iemand van hier eens kijken, of evt een brommerboer in je dorp?
Ach, jij vind wel weer dingen uit voor niet bestaande problemen.
Twee weten meer dan één. Maar niet altijd. :+

Genoeg motoren gehad met startproblemen of uitvallen bij stoplichten, en er altijd uitgekomen gelukkig.
Een paar gevallen door een te laag stationair toerental @kouder weer, een enkele door een defecte bobine*. (* leest ook deels als dit geval)
Mijn domste/stomste ervaring was wel een Chinese quad waarbij de koud start procedure andersom werkte.
Pas bij demontage zag je dat de luchtinlaat werd geopend bij het uittrekken van de choke..
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Izegem (België).
Wie mij kan helpen is altijd welkom (frigo is altijd goed gevuld ;-) )

Zelf ben ik autotechnieker, maar van oude 2-takte brommers ken ik niet zoveel.
 
Ik woon in Izegem (België).
Wie mij kan helpen is altijd welkom (frigo is altijd goed gevuld ;-) )

Zelf ben ik autotechnieker, maar van oude 2-takte brommers ken ik niet zoveel.
Dan weet je wel hoe een carburateur werkt?
 
Juist nieuwe bougie geprobeerd, gestart zonder uitlaat, paar seconden gedraaid, maar dan stil gevallen.

Uitlaat gemonteerd en proberen te starten, maar niet willen starten.

Ondertussen compressie eens bekeken. Kan duim op de opening van de bougie houden zonder al teveel kracht te gebruiken. Vliegwiel kan ik eenvoudig met de hand ronddraaien.
 
Net de piston verwijderd en gezien dat de slotspeling van de piston ring 1 mm is.

Iemand een idee hoeveel dit maximum mag zijn van een 125cc 2-takt?

Kan dit de lage compressie veroorzaken?
 
Mooi dat de vonk nu weer goed is.

Hoe heb je dit precies gemeten?
Met de zuigerveer van de zuiger los en in de cilinder?
Zoja dan is 1mm wel vrij veel.

Is de zuiger zelf nog wel in goede staat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan