Hercules

De benzinetank een behandeling geven met Tank cure werkt super,ik heb het gedaan
bij mijn Kreidler,eerst plaatschroeven en tankcure ontroester erin ,flink schudden daarna uitspoelen met water en daarna met spiritus om het achtergebleven vocht te verwijderen en daarna de spiritus geneutraliseerd met wasbenzine,toen de tank cure erin en een aantal malen draaien,laten drogen en de tank is weer als nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dan wel even vragen of het ethanolbestendig is aan tankcure anders kan je het ooit later nog een keer weer doen.

Sealers zoals bijvoorbeeld POR15 zijn dat wel.
 
Vandaag weer heel wat verder gedaan.

Het achterwiel is terug gemonteerd en is helemaal klaar. Ook de rechter achterveer is terug in orde, de scharnierpunten goed ingevet en de veer gesmeerd met siliconenspray.
Dat is dus volledig afgerond.

9946ps.jpg


Om de cilinderkop te kunnen liften, moet eerst de uitlaat weg. Die kan ik terwijl ook terug zijn recht eens geven. De bouten kwamen heel makkelijk los, maar de uitlaat is goed geroest. Gelukkig enkel oppervlakkige roest, de uitlaat is in prima staat.

uszlx.jpg


Dan aan het schuren gegaan, en toch een uur doorgeschuurd tot het roest weg was.

rbzgbd.jpg

j8idg8.jpg


Daarna alles afgewassen met detergent, en een mooi laagje hammerite er op.
Uitlaat weer als nieuw :)

35jgll2.jpg

i6f52h.jpg


Tot slot de batterij nog verwijderd, zodat de nieuwe er binnenkort in kan.
En het deksel van de ketting eens losgemaakt, maar ik kan het voortandwiel nog niet vervangen omdat ik een sleutel 29 nodig heb, en die heb ik niet. Die moet ik dus gaan aanschaffen.

De leverancier van mijn onderdelen vertelde mij trouwens dat dit er met omgekeerde draad op zit. Gelukkig, want dat wist ik niet. Naar rechts draaien dus om het te lossen.

2qtfk47.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is dat hammerite hittebestendige lak?

Wou net het zelfde vragen. Je kan het wel met hittebestendige lak doen inderdaad, maar die wordt het best als je hem er op bakt. Moet je oven wel groot genoeg zijn. :+

Btw; ik heb me laten vertellen door de lokale verfgroothandelaar dat de hammerite tegenwoordig veel in kwaliteit is gedaald, voornamelijk door milieu-eisen ed.
 
Dit is een potje dat ik al een jaar of drie heb staan en ook heb gebruikt voor men CB, dus dat komt wel goed :)
 
Motor laten draaien Dan bakt ie ook , ziet er zeer netjes uit domien je pakt het uitgebreid aan kan niet wachten hem te aanschouwen
 
Motor laten draaien Dan bakt ie ook , ziet er zeer netjes uit domien je pakt het uitgebreid aan kan niet wachten hem te aanschouwen

Ik kocht eens uitlaatbochten in een prachtige staat. Helemaal strak in het zwart. Eindelijk erop gefrummeld, helemaal trots en starten maar! Binnen 30 seconde lag de verf op de grond gebladerd en had ik weer roestbruine bochten '( . Ik hoop voor je dat het blijft zitten en anders... heb je weer wat geleerd :9 .

Maar je het de smaak wel te pakken Domien! Vriendinlief ook nog steeds blij met het brik? :+
 
Dit spul blijft overal opzitten. :Y
Koud opgebracht,ook over roest,superspul(bij de gamma zwart of antraciet)

full
 
Hammerite heeft ook hittebstendig matzwart in een spuitbus. 'Voor de BBQ' staat er op. Helemaal niet waar, is niet te vreten. Veel beter is het op je brik je spuiten.
Optie B is het gebruik van een rol vuilniszakken. Gewoon om je uitlaatbochten wikkelen en dan een kilometer of vijftig rijden. Zorgen dat je dan nergens hoeft te stoppen, want dan val je val ellende om. Resultaat is een prachtige coating, die jaren meegaat, voor bijna niks.
 
Vandaag niet veel verder geraakt. Lang geprobeerd het voorste tandwiel los te krijgen. Niet te doen. Bij men pa dan een oude buis gaan halen, en daarmee is het gelukt. Maar nu zit het tandwiel zelf ook nog vast, en dat is vreemd, want men nieuwe tandwiel heeft geen draad.

Weet iemand of het tandwiel ook met draad vast zit op de as? Of zou het gewoon vastzitten door de jaren en kan ik het loswrikken?

wi4hu8.jpg
 
Vandaag niet veel verder geraakt. Lang geprobeerd het voorste tandwiel los te krijgen. Niet te doen. Bij men pa dan een oude buis gaan halen, en daarmee is het gelukt. Maar nu zit het tandwiel zelf ook nog vast, en dat is vreemd, want men nieuwe tandwiel heeft geen draad.

Weet iemand of het tandwiel ook met draad vast zit op de as? Of zou het gewoon vastzitten door de jaren en kan ik het loswrikken?

[afbeelding]

Bij de 50 cc was ie zo,kwam er altijd makkelijk af,misschien zit die van jou wel conisch vast "geperst",zou het kunnen lukken met een poelietrekker(vliegwiel bijna zeker conisch)
full
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien lijkt jou blok op wat ik vroeger in mijn 125cc crosser had zitten en die had inderdaad een conische passing op de uitgaande as. Ik denk dat je hem er met een trekker wel af krijgt.
Heeft het nieuwe tandwiel geen conische passing?
 
de 125 had conisch V.T.W zat altijd erg vast, de zesdaagse rijders(enduro)draaiden de moer los, motor starten in versnelling zetten, koppeling los en het tanwiel sprong los.

of een speciale goeie trekker gebruiken.

succes
 
Eindelijk het tandwiel er af gekregen! Ben me vandaag een goede poelietrekker gaan halen, daarmee heb ik dat ook alweer. Eerst een euro op de as geplaatst, dat was achteraf gezien niet zo'n goed idee :)

Daarna men hamer er tussen gestoken. Dat ging beter. Met de ratel stevig liggen draaien, de hamer blokkeerde de poelietrekker ook gelijk.
Plots een enorm knal, ik verschoot me kapot, en het tandwiel was er af.

Kunnen we weer verder :)

sam1142.jpg


sam1144z.jpg


sam1148w.jpg


sam1149.jpg
 
Laatst bewerkt:
eheheh daar gaat je euro,
tandwieltje is btw flink ingesleten!

na de ketting ga je aan de cilinders toch?
 
De carb kuisen, de tank staat ook klaar op ontroest te worden, en de cilinderkop eens lichten. Daarna is het tijd voor een eerste testrit :)
 
Tandwiel monteren was nog heel wat moeite, conisch hé :)
Maar het zit er op, met behulp van de steigerpijp, dus dat is in orde.

5510d3.jpg


Vandaag dan de carburator er afgehaald.
Die was in erg goede staat. Er was niets verstopt. Maar hij krijgt toch nog een grondige beurt.

11kwjgo.jpg


zx1j79.jpg


De onderdelen gaan over van oud naar nieuw in een badje Dasty.

o3gx4.jpg
 
Heb ik bewust voor gekozen, zodat ik een iets hogere snelheid kan aanhouden richting elefantentreffen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan