LinKing
MF veteraan
Welkom in dit kleine Hercules-topic!
Voor een overzicht van mijn Hercules, zie hier.
Ik heb me zopas een Hercules K125 Military uit 1972 aangeschaft. In dit topic zullen jullie kunnen volgen wat ermee gebeurt. Hij staat 4 jaar stil. Het tweetakt motortje loopt wel.
Er is dus wel werk aan, en dat werk kunnen jullie hier volgen. In deze openingspost zal ik telkens de aanpassingen bijhouden. Tegen eind februari zou hij klaar moeten zijn voor het Elefantentreffen.
Als er nog MF-ers zijn met een Hercules, of die vroeger een Hercules gehad hebben, laat dan zeker iets weten in dit topic! Leve de gedeelde kennis Ik ben me ook nog goed aan het 'inlezen' dus ben op zoek naar zoveel mogelijk informatie, alle informatie is welkom
Hier (B) en hier (NL) vind je alvast bijna alle onderdelen.
Foto van de aanwinst zoals ik hem heb aangekocht:
TO DO LIST:
> Het voorlicht werkt nog steeds niet.
> Er moet een nieuwe pakking in het rechterdeksel
> geen remlicht
> Linkerknipperlicht moet nog aangesloten worden
> Rechterknipperlicht brandt maar knippert niet
> Achterrem terug aansluiten
> Testrijden
DONE LIST:
Achtertandwiel vervangen
Achterwiel gemonteerd en uitlaat ontroest
Voortandwiel vervangen
Tank ontroest met dank aan agranado voor het idee
Carburator gekuist
Bougie vervangen
Ketting vervangen
Voorrem bekeken
Zo staat ze er nu bij:
Geschiedenis van het motormerk Hercules: (voor de liefhebbers)
Hercules Fahrrad GmbH & Co. KG is een Duitse fietsenfabrikant, en in het verleden producent van motorfietsen en scooters. Tegenwoordig is het bedrijf gevestigd in Neuhof an der Zenn.
Aktiengesellschaft Nürnberger Velocipedefabrik Hercules, vorm. Carl Marschütz & Co., later Nürnberger Hercules Werke AG en Nürnberger Hercules Werke GmbH, Nürnberg.
Het bedrijf werd in 1886 als fietsenfabriek opgericht door Carl Marschütz. Vanaf 1903 werden er motorfietsen gebouwd met inbouwmotoren van FN, Fafnir, JAP, Villiers, Moser, ILO, Sachs, Bark, Columbus en Küchen. Tot 1939 betrof het motorfietsen van 73- tot 500 cc, na de oorlog vooral Sachs-tweetakten van 50- tot 250 cc. Vooral in de terreinsporten behaalden Hercules-machines goede resultaten.
In 1973 werd een 294 cc wankelmotor gebouwd, die echter geen succes werd. In Engeland werd de machine als DKW verkocht. Vanaf 1969 behoort Hercules tot het Sachs-concern en sinds 1978 dragen de GS (terrein-) modellen ook de naam Sachs op de tank. Zie ook Prior.
In 1987 wordt Hercules overgenomen door Mannesmann, en breekt een roerige en onrustige tijd aan voor het bedrijf. In 1995 wordt het overgenomen door het Nederlandse Accell Group, de derde fietsproducent (in aantallen) van Europa. Hercules is tegenwoordig een van de bekendste en belangrijkste fietsmerken van Duitsland.
Laatst bewerkt: