Herhaling..overleden motorrijder.(erg irritant dit)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Ik had eerder een topic geopend(en ook weer verzocht te sluiten) over bestraffing doodrijder na overlijden van een motorrijder. Motorrijder doodgereden, E1000,- boete Sommige waren erg genuanceerd(wat op zich prima is) en daar had men gezien de toedracht ook niet helemaal ongelijk. Maar van onderstaande gaat mijn bloed pas echt koken.

Nu lees ik over een doodgereden motorrijder door een automobiliste met drank op. En let op...lichte werkstraf en voorwaardelijk want mevrouw de drankrijder moet zorgen voor haar kindertjes. Over de familie en kinderen van de overleden vader die nooit meer voor zijn kinderen kan zorgen heeft de rechter het maar niet. artikel

Ik blijf stellen dat de straf veel en veel te laag is. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik las pas nog een stukje over een Nederlander die voor zijn werk in Amerika aan de slag moest. Onder invloed van drank reed hij daar een voetganger dood, echter draaide hij daarvoor iets van 20 jaar de cel in!
 
Ik las pas nog een stukje over een Nederlander die voor zijn werk in Amerika aan de slag moest. Onder invloed van drank reed hij daar een voetganger dood, echter draaide hij daarvoor iets van 20 jaar de cel in!
In de US of A zijn ze heel hard op DUI's ja :Y
Maar goed ook!
 
ik vind dit nergens over gaan idd. met drank op rijden moet sowieso een jaar cel zijn. iemand doodrijden 10 jaar. minimumstraffen!

in nl is zo verschrikkelijk veel campagne gevoerd tegen rijden met drank dat elke idioot het nu wel weet.... heel triest dit..
 
Ik vind het wel oké.
4 Jaar lang met het OV mogen, daarna waarschijnlijk ook nog wel gedoe om een auto verzekerd te krijgen. Taakstraf van 6 weken fulltime en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar, wat betekent dat als ze hiervan niet geleerd heeft en het nog eens flikt binnen bepaalde tijd ze bovenop de volgende straf sowieso 6 maanden de cel in kan.
Het is triest wat er gebeurt is en die vrouw zal ongetwijfeld grote spijt hebben. De overleden motorrijder krijg je nergens mee terug en het leven van de vrouw totaal kapot maken heeft ook niemand wat aan.
 
Ik had eerder een topic geopend(en ook weer verzocht te sluiten) over bestraffing doodrijder na overlijden van een motorrijder. Motorrijder doodgereden, E1000,- boete Sommige waren erg genuanceerd(wat op zich prima is) en daar had men gezien de toedracht ook niet helemaal ongelijk. Maar van onderstaande gaat mijn bloed pas echt koken.

Nu lees ik over een doodgereden motorrijder door een automobiliste met drank op. En let op...lichte werkstraf en voorwaardelijk want mevrouw de drankrijder moet zorgen voor haar kindertjes. Over de familie en kinderen van de overleden vader die nooit meer voor zijn kinderen kan zorgen heeft de rechter het maar niet. artikel

Ik blijf stellen dat de straf veel en veel te laag is. B|


Dat is keihard :N
 
Met straf krijg je iemand niet terug, ik denk dat je het jezelf niet makkelijk vergeeft als je iemand doodrijdt omdat je naief bent geweest. 20 jaar cel? spoor je wel? enig idee wat dat verder kost?

Ik vind rijden met drank op niet goed te praten hoor, maar met controles en harde boetes kan je dat beter voorkomen dan 20 jaar cel uit delen, scheelt levens en ben je nog goedkoper uit ook dan mensen wegstoppen, valt toch wat voor te zeggen?
 
Met straf krijg je iemand niet terug, ik denk dat je het jezelf niet makkelijk vergeeft als je iemand doodrijdt omdat je naief bent geweest. 20 jaar cel? spoor je wel? enig idee wat dat verder kost?

Ik vind rijden met drank op niet goed te praten hoor, maar met controles en harde boetes kan je dat beter voorkomen dan 20 jaar cel uit delen, scheelt levens en ben je nog goedkoper uit ook dan mensen wegstoppen, valt toch wat voor te zeggen?


Met een glas proseco en een fles rode wijn val je bij mij niet meer in de categorie "naief geweest".
Een glaasje teveel en dan denken dat je nog kunt rijden is naief, dit is in mijn ogen misdadig.

En met straf krijg je niemand terug. Maar dat is niet het doel van straffen. Even uit mijn hoofd heeft straffen in Nederland toch 3 doelen.
Vergelden
Preventie
Heropvoeden

En de vergelding lijkt hier wel heel erg gering ten opzichte van de gevolgen voor de slachtoffers
 
Met straf krijg je iemand niet terug, ik denk dat je het jezelf niet makkelijk vergeeft als je iemand doodrijdt omdat je naief bent geweest. 20 jaar cel? spoor je wel? enig idee wat dat verder kost?

Ik vind rijden met drank op niet goed te praten hoor, maar met controles en harde boetes kan je dat beter voorkomen dan 20 jaar cel uit delen, scheelt levens en ben je nog goedkoper uit ook dan mensen wegstoppen, valt toch wat voor te zeggen?

Misschien was ze wel verslaafd, en zit ze nu in een afkickkliniek, wie zal het zeggen.
Verslaving is een raar iets.
En waarom ga je drinken? Privé omstandigheden staan er niet bij.

Hoewel het niet goed te praten is, natuurlijk.
 
Met straf krijg je iemand niet terug, ik denk dat je het jezelf niet makkelijk vergeeft als je iemand doodrijdt omdat je naief bent geweest. 20 jaar cel? spoor je wel? enig idee wat dat verder kost?

Meteen een nekschot! Is goedkoper dan 20 jaar brommen.
Nederland straft met alles te licht en in Amerika straffen ze soms te zwaar.
Gewoon een hele lastige kwestie.
 
Inderdaad een beetje opmerkelijk lage straf.. Maar als ik het vanuit het oogpunt van de kinderen bekijk misschien ook wel juist, ze zal ongetwijfeld spijt/trauma hebben van wat ze heeft gedaan en dat moet ze ook de rest van haar leven meedragen. Een gevangenisstraf heeft niemand wat aan, en straf je met name de kinderen mee. Ik vind het ook misdadig om met zo'n hoeveelheid alcohol op te rijden, maar om de kinderen er nou voor te straffen..?
Niet dat alle moeders geoorloofd zijn deze fouten te begaan, natuurlijk. Maar misschien is vergelding in dit geval minder gepast. Ik heb sowieso wel vertrouwen in ons rechtsysteem
 
Ik vind het wel oké.
4 Jaar lang met het OV mogen, daarna waarschijnlijk ook nog wel gedoe om een auto verzekerd te krijgen. Taakstraf van 6 weken fulltime en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar, wat betekent dat als ze hiervan niet geleerd heeft en het nog eens flikt binnen bepaalde tijd ze bovenop de volgende straf sowieso 6 maanden de cel in kan.
Het is triest wat er gebeurt is en die vrouw zal ongetwijfeld grote spijt hebben. De overleden motorrijder krijg je nergens mee terug en het leven van de vrouw totaal kapot maken heeft ook niemand wat aan.

:^
Gevangenisstraf schiet je in dit soort gevallen niet veel mee op denk ik.
 
Pff, ik ben het niet altijd eens met de straffen die door rechters worden opgelegd, maar 20 jaar zitten voor rijden onder invloed? Of een nekschot? Ik denk niet dat wij daar als maatschappij op zitten te wachten.

Misschien zou het wat zijn om naast een reguliere vrijheidsstraf een indirecte "vrijheidsstraf" in te voeren. Bijvoorbeeld een aantal jaren je rijbewijs inleveren.

Bijv. Gepakt met drank op 2 jaar rijbewijs kwijt, 2e keer gepakt 5jaar rijbewijs kwijt.
In geval van dodelijk ongeluk: 10 jaar rijbewijs kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een beetje opmerkelijk lage straf.. Maar als ik het vanuit het oogpunt van de kinderen bekijk misschien ook wel juist

Precies, want moeders de gevangenis in, betekend dat ofwel vader voor de kids kan gaan zorgen, of wellicht dat Jeugdzorg het kan gaan doen... en dat is nou ook niet de allerbeste oplossing.....

Het is al gezegd, de straf zoals die is, is eigenlijk wel een goeie.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een beetje opmerkelijk lage straf.. Maar als ik het vanuit het oogpunt van de kinderen bekijk misschien ook wel juist, ze zal ongetwijfeld spijt/trauma hebben van wat ze heeft gedaan en dat moet ze ook de rest van haar leven meedragen. Een gevangenisstraf heeft niemand wat aan, en straf je met name de kinderen mee. Ik vind het ook misdadig om met zo'n hoeveelheid alcohol op te rijden, maar om de kinderen er nou voor te straffen..?
Niet dat alle moeders geoorloofd zijn deze fouten te begaan, natuurlijk. Maar misschien is vergelding in dit geval minder gepast. Ik heb sowieso wel vertrouwen in ons rechtsysteem


Spijt van...? Spijt dat ze betrapt is met deze consequentie misschien. En ondertussen medelijden met zichzelf hebben. het is echt opmerkelijk hoeveel veerkracht mensen bezitten als het gaat om het afschermen van het eigen ego en het in stand houden van het eigen zelfbeeld. Zelfs in dit scenario geven veel daders niet zichzelf maar het slachtoffer de schuld, of de omstandigheden. Door deze "zelfbescherming" zitten alle gevangenissen vol met onschuldigen. Vraag het aan de gedetineerden maar...bijna allemaa lvinden ze zichzelf oprecht onschuldig.
 
Spijt van...? Spijt dat ze betrapt is met deze consequentie misschien. En ondertussen medelijden met zichzelf hebben. het is echt opmerkelijk hoeveel veerkracht mensen bezitten als het gaat om het afschermen van het eigen ego en het in stand houden van het eigen zelfbeeld. Zelfs in dit scenario geven veel daders niet zichzelf maar het slachtoffer de schuld, of de omstandigheden. Door deze "zelfbescherming" zitten alle gevangenissen vol met onschuldigen. Vraag het aan de gedetineerden maar...bijna allemaa lvinden ze zichzelf oprecht onschuldig.

Wat lul jij dom. Een berg conclusies die werkelijk geen hout snijden.
 
Blijft idd een hele lastige kwestie..... taakstrafje en 4 jaar niet rijden is idd heel erg aan de magere kant, daar in tegen kost 20 jaar plus dat je hoe spijtig ook de motorrijder er niet mee terug krijgt.

Ik denk dat in dit soort gevallen het opvoeden zodat het niet (meer) voorkomt een beter oplossing is.... denk hierbij bijv. aan de knuppel van een PSV voetballer die een raam kapot sloeg... Die man vindt ik moet uitleg gaan geven aan de vrouw en kinderen van de doodgeslagen grensrechter dat het dankzij hem en ze voorbeeld functie is dat zei nu geen man/vader meer hebben! (voor opgesteld dat voetbal zowiezo een sport voor knuppels is.....)
 
Spijt van...? Spijt dat ze betrapt is met deze consequentie misschien. En ondertussen medelijden met zichzelf hebben. het is echt opmerkelijk hoeveel veerkracht mensen bezitten als het gaat om het afschermen van het eigen ego en het in stand houden van het eigen zelfbeeld.

Dat is geen veerkracht maar struisvogelgedrag!
 
Wat mij betreft gaat die vrouw de cel in. Als iemand nuchter op een agent inrijdt wordt de persoon in kwestie veroordeeld voor poging tot doodslag. Nou dan is dit toch pure doodslag? |( 20 jaar is misschien overdreven maar een jaar lijkt mij wel gepast.
 
TS, kan je geen poll aanmaken? Ik ben ook een voorstander van strengere straffen.
 
Ik las pas nog een stukje over een Nederlander die voor zijn werk in Amerika aan de slag moest. Onder invloed van drank reed hij daar een voetganger dood, echter draaide hij daarvoor iets van 20 jaar de cel in!

Ook ik kan me vinden in de opgelegde straf. Door celstraffen op te leggen komen er alleen maar verliezers bij. Stel dat ze inderdaad 20 jaar de cel in had gemoeten, hoe zou jij dat ervaren als dat jou moeder was?

De kans dat ze in herhaling valt schat ik niet hoog in, het heeft dus geen enkele meerwaarde om haar jaren in de bak te zetten. Daarnaast is het ook nog best mogelijk dat ze door de familie van de motorrijder financieel wordt aangepakt d.m.v. een civiele procedure.
 
Werkstraf is oke maar dan in een instituut waar verongelukte mensen terecht komen die wel overleven...

Ziet men gelijk wat men aanricht met dit soort gedrag, al vind ik wel dat er (soms toch) te vaak rekening gehouden word met de dader, dit kan naar mijn mening wel wat minder...

Als er voor een bepaald delict een bepaalde strafmaat staat deze dan ook gewoon opleggen ongeacht de prive omstandigheden zoals de zorg voor kids, daar kan men van te voren al rekening mee houden of als men zich vol laat lopen gewoon simpel een taxi bellen...
 
Zo iemand 'moet' je niet ontzien vanwege haar kinderen, maar juist weghalen bij haar kinderen.

Beetje de wereld op zijn kop dus als je het mij vraagt.

Daarbij, de nabestaanden zullen toch ook een beetje genoegdoening willen halen uit de strafmaat.
Daar kun je nu ook vraagtekens bijzetten, gezien de -om verkeerde redenen- milde uitspraak.

Dus al met al foute boel m.i., typische Nederlandse rechtgang die onevenredig lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan