heropstappen; wat doe je met de mobieltjes?

nino_yxz

Rookie
5 okt 2021
6
6
Ha,

Ik ga met een week of wat weer eens toeren, na een jaar of 8 geen motor te hebben gereden. Heel veel zin in. Vroeger deed ik al mijn woon-werkverkeer op de motor. Echt geweldig. Maar als ik nu in de auto zit en zie hoe iedereen met z'n mobiel druk is ipv met het verkeer dan krijg ik wel kriebels. Het is echt wel anders geworden. Hoe gaan jullie daarmee om, al die oplettende mede-weggebruikers?
 
Ha,

Ik ga met een week of wat weer eens toeren, na een jaar of 8 geen motor te hebben gereden. Heel veel zin in. Vroeger deed ik al mijn woon-werkverkeer op de motor. Echt geweldig. Maar als ik nu in de auto zit en zie hoe iedereen met z'n mobiel druk is ipv met het verkeer dan krijg ik wel kriebels. Het is echt wel anders geworden. Hoe gaan jullie daarmee om, al die oplettende mede-weggebruikers?
Opletten, marge houden en zelf "duidelijk en voorspelbaar" rijden. Veel meer kun je niet doen.
 
Laatst bewerkt:
De tijd dat je op de motor in het verkeer doorbrengt is gevaarlijk.
Het is dus het best zo hard mogelijk te rijden zodat je zo kort mogelijk in het gevaarlijke verkeer bent..
_O-_O-

* Denkt aan de uitvoerbaarheid van dat advies op @sammie zijn motoren *
* Kruipt langzaam onder de tafel uit terwijl lachstuip weg-ebt *
 
Focussen op waar je wel invloed op hebt. Rijden in Nederland is zo saai, dat je tijd hebt om te zoeken naar afleiding, je mobiel.
Afstand houden, vooruit kijken en genieten.
 
Voor het bestaan van de smartphone letten automobilisten ook al niet op. Ik zie geen verschil.
Op de motor moet je altijd goed uit je doppen kijken en er rekening mee houden dat automobilisten zelfs als ze je gezien hebben voorrang nemen. Ook als ze voorrang zouden moeten verlenen.

Dat is niet omdat automobilisten criminelen zijn, maar gewoon menselijk gedrag.
 
Prima tips dit, vooral die 'ga rijden waar je tegen een boom klapt als je niet oplet'. Mooie weggetjes for the win. *O*
 
Gewoon zelf vlot rijden om ruimte te creëren voor jezelf…..dat van die mobieltjes ga jij niet veranderen en hopelijk kom je zo’n bestuurder nooit tegen….Vooral N wegen zijn er berucht …
 
Wat denk ik ook een goede is:
Je er niet aan ergeren.

Ik doe het zelf te veel, maar het helpt niets.
Die mensen zijn gewoon beperkt en dat moeten we maar accepteren. Alsof je hele leven maar vast zit aan dat mobieltje...
Als je los kan laten dat die mensen als zombies zich voortbewegen, dan komt er meer rust in jezelf.

Hou inderdaad afstand. Let op verdachte bewegingen, en ga er dan vlot voorbij.
Zoek anders ook een rustiger stuk weg op.
Ga door de polderlandschappen heen en alle andere mooie wegen die Nederland rijk is.
Heropstappen in Amsterdam zou ik niet aanraden.
Wat ik hier allemaal tegenkom af en toe...

Ga er vooral lekker van genieten. Doe rustig aan en laat die telefoon zombies maar voor wat ze zijn.
 
Anticipatie is een belangrijk aspect. In het kort - Zet jezelf in een positie op de weg waar er helemaal niemand is in een 'bubbel' van 100+ meter. Soms moet je hiervoor terugzakken, soms juist gas geven. Wanneer je die bubbel voor jezelf hebt gevonden, ben je veel beter in staat om het rijgedrag van andere mensen en de bijbehorende achterlijkheid op te vangen. Wees dus altijd voorbereid op de mogelijkheid dat een ander de fout in gaat en dat jij niet op een onfortuinlijke positie op de weg zit zodat je kunt ontsnappen aan de gevolgen van die fout.

Als je veel afstand houdt tot anderen, ben je veel minder in strijd met jezelf en de drang naar snelheid, je eigen ongeduld, of wat dan ook van eigen maak.

Uiteraard kan dit niet altijd in alle verkeerssituaties, maar verstandig motorrijden leert je een expert te worden in vermijden van en omgaan met risicovolle situaties. Dit is een stukje bewust oefenen en ervaring.

En uiteraard hier op MF je verhaal delen 🤪

Veel plezier!
 
Het is niet alleen de mobieltjes, maar ook ondertussen klooien met navigatie/android.
Plus, het dodehoek lampje in de spiegels,waardoor steeds minder opzij word gekeken...met het gevolg dat je bezig bent met inhalen en opeens het stuur naar links word gegooit(vooral op de snelweg levert dit grote-ogen momenten op)..
 
Vanochtend had ik een vrouw van rond de 50 in een picanto achter me rijden. Die was lekker uitgebreid haar hele make-up routine aan het doen. Dat is al bizar genoeg natuurlijk, maar terwijl ze het deed hield ze ook nog amper afstand.
Helaas reden we op een smal kronkelweggetje, met voor mij een grote cementwagen. Bij de eerste de beste mogelijkheid ben ik er maar hard vandoor gegaan...

Best lastig om je niet aan zoiets te ergeren:)
 
Een bubbel van een meter of 100 klinkt goed, ik vond anderhalve meter al zo'n audi-afstand. Rust en een beetje 'zen met jezelf' is wel hoe ik het motorrijden me herinner, ik ben zo vaakbij drukte de weg afgegaan om over een of andere slingerende dijk langs een rivier naar huis te rijden. Dat was echt heerlijk, dan kwam je alsnog laat maar wel uitgerust thuis.
 
Ha,

Ik ga met een week of wat weer eens toeren, na een jaar of 8 geen motor te hebben gereden. Heel veel zin in. Vroeger deed ik al mijn woon-werkverkeer op de motor. Echt geweldig. Maar als ik nu in de auto zit en zie hoe iedereen met z'n mobiel druk is ipv met het verkeer dan krijg ik wel kriebels. Het is echt wel anders geworden. Hoe gaan jullie daarmee om, al die oplettende mede-weggebruikers?

Stoppen met miepen en rijden met dat hok.

Al dat gezeur om al die 'gevaarlijke' weggebruikers en dat je zonder geel hesje zeker dood gaat ... Als je zo na denkt, ga alsjeblieft thuis op de bank zitten 🤣
 
Je kan ook pech of mazzel hebben. Ik reed laatst op een smalle dijk, komt er zo'n blik recht op me af, geen idee waar hij mee bezig was, maar niet met het opletten. En je kunt geen kant op en het gaat razend snel.

En net op tijd zag hij me en schoot met een ruk opzij, maar het scheelde maar een kuthaartje.
 
Frustrerend is wel als je achter zo'n doos/zombie staat voor een rood verkeerslicht dat op groen springt. Meestal moet je dan wakker toeteren....
 
Provinciale wegen waar de nieuwe trend van houten geleiderails toegepast is proberen te vermijden. Je hebt geen enkele uitwijkmogelijkheid daar. Als het even kan kies ik een andere route.
 
"Mobiele eenheden" hebben één voordeel: ze gaan "immer geradeaus". Ontzettend voorspelbaar dus, en daarom makkelijk te missen, tenzij ze inderdaad op de verkeerde weghelft recht op je afkomen. Gelukkig is dat een uitzondering. Anticipeer je op dat de blikker gewoon onverstoord rechtdoor kan rijden (ookal zou je dat in die situatie niet verwachten), dan zit je goed.
 
Waar ik op de motor het scherpst op was, was de verwachtingen van andere weggebruikers. Sommige met agressieve rijstijl verwachten dat andere weggebruikers een acute ruk aan hun stuur of een stamp op hun rem kunnen doen om ruimte voor hen te maken. Liefst allebei tegelijk. Dat dat op de motor een recept is om gegarandeerd op je bek te gaan, zien ze dan weer niet.

Zo had ik er op de A1 een keer eentje voor me die eerst hard remde schuin voor me, en vervolgens voor m'n neus drie banen overstak om nog nét de afslag naar de spitsbaan te halen. Ik moest middenop de middelste baan vol in de ankers en kreeg zo'n gebaar van "Sorry, ik moet er hier toch écht af en dat is belangrijker dan jouw veiligheid!". En als je dan denkt dat het daadwerkelijk druk was op de hoofdbaan? Welnee, de spits was net opgedroogd. Anders had ie helemaal niet in één keer al die banen kunnen oversteken. Volledig zinloze manoeuvre dus, en ik had geluk dat er niemand vlak achter me zat. Het zijn dus degenen zonder telefoon in de hand, waar je voor op moet passen...

Je ziet dat vooral met invoegen en inhalen ook. Richtingaanwijzer aan en GAAN. Want als je je knipper aanzet, koop je daarmee het recht om direct van baan te wisselen toch, ongeacht of daar al wat rijdt? En als je dan niet binnen een halve seconde ruimte maakt, worden ze nog boos ook. De rij instructeur die dat aan hele volksstammen nieuwe bestuurders geleerd heeft moet ik nog altijd vinden - en opknopen...

Niettemin, dat zie je aankomen met wat rijervaring en inderdaad een zo vrij mogelijke "bubbel" om je heen, waarin je ieder ander voertuig in de peiling hebt en houdt. Je ziet het gewoon - een kleine stuurbeweging, van z'n gas af, plotseling opkijken... "die is wat van plan" denk je dan, en je kunt meestal ook wel voorspellen wat dat is. Je ziet het ook als iemand hard op een voorligger afrijdt, dan weet je gewoon dat die naar links gaat willen. Houd er dan altijd rekening mee dat-ie niet goed kijkt, dan zit je safe. En ga al helemaal NOOIT in iemand's dode hoek hangen - dat zie ik nog veel te veel motorrijders doen. Echt, doe het niet. Dat soort dingen dus.
 
Wat een goed plan is voor de heropstapper is eens een cursus doen. Een "Openbare wegtraining" Je hebt ze van de KNMW en in sommige provincies zelfs gesubsidieerd. En er zijn ook andere aanbieders zoals ww.motorcursussen.nl Dan leer je wat de nieuwe inzichten zijn en hoe je het best veilig kan rijden. Dat is nuttiger dan hier op motor-forum of FB aan de deskundigen hun mening vragen :+
IMG_5205.jpeg
 
Persoonlijk ga ik er eigenlijk standaard van uit dat men mij niet gezien heeft... Hierdoor kun je vaak al voorkomen dat men je aanrijd omdat ze je werkelijk niet gezien hebben. Helaas kun je niet altijd een betreffende situatie vermijden, maar deze instelling zorgt er wel voor dat je veel minder 'bang' hoeft te zijn voor appende koekblikkers.

En nog een tip, als het toch voorkomt dat je niet gezien bent door een appende blikker, wees dan de wijste, en laat de situatie voor wat het... boos worden en opgefokt raken zorgt alleen maar voor meer gevaarlijke situaties
 
Dat 'er van uit gaan dan men je niet ziet' is herkenbaar en denk een heel goed uitgangspunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan