Heropstapper, op zoek naar een motor

Nielus

MF'er
19 apr 2017
35
0
Om niet geheel met de deur in huis te vallen, ik heb me netjes voorgesteld:
Ola, even voorstellen!

Ik denk dat dit wel mijn subforum moet gaan worden.
Tenminste... ik zoek een motor die van alles wat kan :)
In mijn voorstel topic staat wel het een en ander over mijn achtergrond.

Wat ik met de motor wil gaan doen is het volgende:
- Beetje toeren
- Een zandpad moet gewoon mogelijk zijn (vind ik leuk en wel handig hier in de achterhoek)
- Rechte zit
- Een beetje acceleratie is wel gewenst, topsnelheid boeit me niet zo
- Een toertochtje moet met de motor gewoon mogelijk zijn
- Liefst geen zware motor (nat max 210 KG, ik was een motor van 120KG gewend dus alles lijkt me nu al zwaar :))
- Wendbaar

De motor zal dus puur voor de fun zijn en niet voor woon/werk, vakanties of reizen.

Daarnaast:
- Motor moet nog fatsoenlijk een tijdje mee gaan (niet een te hoge KM stand)
- Een klein beetje comfort is gewend (nu was ik vrijwel geen comfort gewend met de KTM's die ik heb gehad, dus dat zal wel goed komen)
- Passend bij mijn lengte (1.94 meter, broekmaat lengte = 36/38)
- Ook is er een budget, dat is rond de 5.000,-

Mijn droommachine is een KTM990 adventure.
Die is alleen niet verkrijgbaar binnen mijn budget.

Natuurlijk heb ik al het nodige op internet gezocht en probeer momenteel een shortlist te maken.
De volgende motoren spreken mij aan maar daar heb ik de nodige vraagtekens bij:
- Yamaha XT660Z (Tenere), de looks vind ik gaaf, maar het beestje heeft nog geen 50 pk en dat bij een drooggewicht van ca 185KG?)
- BMW GS650 F (dakar), beetje hetzelfde als hierboven, misschien ook te klein voor mij?
- BMW GS650 XCountry (vind ik niet zo mooi, geen windbescherming, maar is wel weer wat lichter dan bovengenoemden)
- Ducati MultiStrada 1100 DS (wat is mooi... maar wel een lekkere 2 cylinder, is dan alleen weer geen echte allroad en hoe zit het met onderhoud / betrouwbaarheid)
- Kawasaki Versys 650, vind ik wel leuk maar hier is weinig allroad in te vinden

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben welke motoren voor mij mogelijk ook potentieel interessant zijn.

Groet Niels!
 
Om niet geheel met de deur in huis te vallen, ik heb me netjes voorgesteld:
Ola, even voorstellen!

Ik denk dat dit wel mijn subforum moet gaan worden.
Tenminste... ik zoek een motor die van alles wat kan :)
In mijn voorstel topic staat wel het een en ander over mijn achtergrond.

Wat ik met de motor wil gaan doen is het volgende:
- Beetje toeren
- Een zandpad moet gewoon mogelijk zijn (vind ik leuk en wel handig hier in de achterhoek)
- Rechte zit
- Een beetje acceleratie is wel gewenst, topsnelheid boeit me niet zo
- Een toertochtje moet met de motor gewoon mogelijk zijn
- Liefst geen zware motor (nat max 210 KG, ik was een motor van 120KG gewend dus alles lijkt me nu al zwaar :))
- Wendbaar

De motor zal dus puur voor de fun zijn en niet voor woon/werk, vakanties of reizen.

Daarnaast:
- Motor moet nog fatsoenlijk een tijdje mee gaan (niet een te hoge KM stand)
- Een klein beetje comfort is gewend (nu was ik vrijwel geen comfort gewend met de KTM's die ik heb gehad, dus dat zal wel goed komen)
- Passend bij mijn lengte (1.94 meter, broekmaat lengte = 36/38)
- Ook is er een budget, dat is rond de 5.000,-

Mijn droommachine is een KTM990 adventure.
Die is alleen niet verkrijgbaar binnen mijn budget.

Natuurlijk heb ik al het nodige op internet gezocht en probeer momenteel een shortlist te maken.
De volgende motoren spreken mij aan maar daar heb ik de nodige vraagtekens bij:
- Yamaha XT660Z (Tenere), de looks vind ik gaaf, maar het beestje heeft nog geen 50 pk en dat bij een drooggewicht van ca 185KG?)
- BMW GS650 F (dakar), beetje hetzelfde als hierboven, misschien ook te klein voor mij?
- BMW GS650 XCountry (vind ik niet zo mooi, geen windbescherming, maar is wel weer wat lichter dan bovengenoemden)
- Ducati MultiStrada 1100 DS (wat is mooi... maar wel een lekkere 2 cylinder, is dan alleen weer geen echte allroad en hoe zit het met onderhoud / betrouwbaarheid)
- Kawasaki Versys 650, vind ik wel leuk maar hier is weinig allroad in te vinden

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben welke motoren voor mij mogelijk ook potentieel interessant zijn.

Groet Niels!

Dan moet je een xt660x hebben (of toch een xt660z), ondanks de 50 pk toch een hele leuke motor die goed oppakt tot zo'n 120/130 km/h en waar je echt goed mee uit de voeten kunt...geloof me...zeker als je heropstapper bent, ik heb dat acht jaar geleden ook zo gedaan nadat ik na een vrij lange pauze (waarvoor ik sportmotoren reed als een gsxr1100 en fireblade o.a.) weer begonnen ben. Zo'n 660x stuurt ook nog eens best fatsoenlijk, helemaal niks mis mee, bovendien oerdegelijk...
 
Mijn droommachine is een KTM990 adventure.
Die is alleen niet verkrijgbaar binnen mijn budget.

Is die ook niet te zwaar?


Zelf heb ik met zo'n 48pk sterke Tenere gereden, en moet zeggen dat ik daar een hoop plezier aan heb beleefd.

Te weinig pk's? Misschien is zo'n Husqvarna 701 iets voor jou? Als je toch niet gaat reizen, woonwerken,...
Volgens mij wel een leuke speelfiets.
 
Wat is je budget ongeveer?

Ik ben zelf wel te spreken over een Suzuki v-strom, wat minder sportief maar wel een kilometervreter die ook nog aardig offroad kan.
Met offroad bedoel ik meer onverharde wegen en soms ietsje ruiger werk. Het blijft een allroad en geen crosser natuurlijk.
 
Triumph Scrambler, wss net te zwaar en te duur.

Honda dominator?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Een XT660 blijft op mn shortlist staan.
Een 990 adventure weegt nat ca 225 KG... een XT660X weegt nat ca 210 KG.
De KTM is dan 15 KG zwaarder maar heeft ook het dubbele aan power + een stuk degelijker afgeveerd.
V-strom ook over nagedacht maar spreekt mij gewoon niet zo aan.
Triumph Scrambler gaat niet binnen een budget van 5000 passen.
Dominator, is een idee... maar ook wel weer een wat ouder, met 170kg nat is het gewicht iets beter maar de pk's blijven hangen op zo'n 45...
 
Is een Africa Twin 750 niks voor je?

Vrij forse motor, zeer geschikt voor allroad gebruik, pit zat en onverwoestbaar.
 
Ps: ik raad je eerder een 950 dan een 990 aan. Of je moet kiezen voor de laatste modellen (2011/2012) waar helaas ook een prijskaartje aan hangt.

Heb zelf de 950 😍
 
Is die ook niet te zwaar?


Zelf heb ik met zo'n 48pk sterke Tenere gereden, en moet zeggen dat ik daar een hoop plezier aan heb beleefd.

Te weinig pk's? Misschien is zo'n Husqvarna 701 iets voor jou? Als je toch niet gaat reizen, woonwerken,...
Volgens mij wel een leuke speelfiets.
990 te zwaar? Op papier misschien , maar als je er mee rijdt lijkt het een 450 crosser. Ik heb het genot gehad om met een demo 990 te mogen spelen. Geweldige fiets, ik snap je keuze.
 
Ga eens een proefritje maken met de XT660Z. Je kan daar echt een hele hoop lol mee hebben, zeker als het toch voornamelijk voor de fun is kan je met 48pk echt prima uit te voeten.
 
Die 990 is wel heel gaaf ja, maar ook wel de nodige kilometers gehad?
Is weer helemaal afhankelijk van hoe en wat er mee gereden is en hoe onderhoud is gepleegd.
Onderhoud door liefhebber klinkt positief.

Ik kan zelf ook geen andere motoren vinden voor op m'n shortlist.
Misschien een Pegaso 650 nog?!

Zodra ik binnenkort tijd heb dan misschien maar eens beginnen met proefritjes :] .
Moet alleen nog ergens rekening mee houden... m'n vriendin overtuigen -O-
 
990 te zwaar? Op papier misschien.


Zijn niet mijn woorden he...

- Liefst geen zware motor (nat max 210 KG, ik was een motor van 120KG gewend dus alles


Dusja.. als 210kg nat het max gewicht is... dan is die 990 ook te zwaar, en als de referentie 120kg is... dan lijkt mij die Husqvarna 701 geen verkeerd voorstel. Of een andere lichte enduro...

De XT660 zou ook gaan, maar 48pk is dan weer te weinig...

Tja... dan wordt het moeilijk he.


(tussen de regels door lees ik ook wel dat het eigenlijk een 990ADV moet worden, denk dat Nielus alleen nog wat bevestiging zoekt ;) )
 
Laatst bewerkt:
WR450...
als je er één op de kop kan tikken van een jaar of 3 - 4 oud, heb je net een injectiemodel,
betrouwbaar, niet zwaar,
Motorshopper: Yamaha WR 450 F
preview
 
Ik heb eerder al motoren gehad, een 620 LC4 en een 525 EXC.
Het "ruige" werk laat ik nu ff links liggen, een WR dus ook :)
 
Ik heb zelf een WR450, erg leuk, maar echt niet geschikt voor een toertochtje. Met SM wieltjes best leuk, maar geen toermotor.

Binnen het spectrum dat je noemt, mis ik eigenlijk BMW 800. Daar kun je ook wel een zandpad mee nemen, maar is ook prima geschikt voor een toertocht. Heb er weleens op gereden in de eiffel, en dat beviel prima.
 
De KTM 690 Enduro? 150 kg nat, meer dan genoeg vermogen en ook op de weg blijf je ook vrijwel iedereen voor :)
 
690 enduro is wel mooi... Maar voor een toertochtje toch weer iets minder geschikt?! Deze ben ik ook nog niet tegen gekomen voor max 5000 eurie
 
Nou, er is genoeg te koop. Daar ligt het niet aan. Ligt meer aan mijn budget en mijn zoektocht naar de perfecte motor. Die bestaat denk ik niet. Hoe langer ik kijk hoe meer motoren mij aanspreken... Aprilia dorso duro lijkt me ook gaaf.
Of misschien toch wel een duke...
M'n short list is nog niet definitief!
 
XT500, de ideale fiets voor je!! Oerbetrouwbaar, licht en heeel veel fun!
En daarnaast een stuk cooler dan al die plastic fietsen natuurlijk!! :P

En met jouw budget kun je een hele knappe uitzoeken. Toeren gaat prima en zandpaden vreet hij op met gemak natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan