Herriemaker voor filerijden (uitlaatdemper bandit 1200)

Truami

MF'er
6 jul 2010
42
26
Ha, sinds een jaar in het bezit van een motorrijbewijs en een Bandit 1200 S uit '99. Beide bevallen me meer dan goed! Echter, de dagelijkse filerit van Haarlem <-> Amsterdam baart me toch wat zorgen. De standaarddemper zorgt, naast een niet al te aantrekkelijk flubbergeluid, voor weinig geluid waar ik me in de file mee kan laten horen. Het is al vaker voorgekomen dat ik bijna ondersteboven ben gereden.

Nu dacht ik er even een andere uitlaatdemper onder te schroeven, maar helaas ben ik nog niet zo bekend met het fenomeen sleutelen. Nu heb ik bij Louis een, naar mijn weten, redelijk standaard uitlaatdemper gevonden (200 EUR) die ik als herriemaker wil gebruiken.

De standaard vragen dan ook:
- Is dit de juiste demper?
- Kan ik deze er zelf opzetten? (technisch ben ik wel)
- Moet ik nog eea laten afstellen?
- Maakt dit ding een beetje fatsoenlijk herrie voor wat ik wil?
- Is dit sowieso wel een beetje ok product?

Speelt natuurlijk ook mee dat ik wil dat mijn mooie zware blok ook best een lekker geluidje mag maken..

[EDIT: voor zover ik weet gaat het trouwens om een bolt-on]
 
Laatst bewerkt:
Gaat géén plug en play zijn, de 1200 heeft een bolt-on demper en dit is een (losse) slip-on demper, je hebt dus ook nog een linkpijp nodig. Beter kun je even naar de plaatselijke dealer gaan en daar kijken wat ze hebben, voor rond de 250 euro heb je een instapmodel herrieschopper gemonteerd en al. Alternatief is zoeken naar dingen met een linkpijp, op eBay staat genoeg. Vooral MotoGP wannabe dempers hebben de neiging niet veel te doen, zeker niet met 1200cc erachter.

Heb trouwens niet de illusie dat die uitlaat gaat helpen, wat je ook doet, zeker met radio aan wordt je pas gehoord als je er al langs bent.
 
lijkt mij onzin dat extra geluid, ik vind het wel mooi hoor[ heb zelf een bos demper zonder db killer]
laatst reed ik[in het busje] op de A7 richting zaandam in de file, kwam er plots een ambulance met sirene en zwaailicht voorbij op de vluchtstrook ,toen ie pal naast me zat hoorde ik hem pas
schrok me tepletter
 
Als je tijdens het filerijden beter gezien wil worden zou ik je een xenon kit adviseren. Die geven een dusdanig fel licht dat automobilisten niet eens in hun spiegel hoeven kijken om het priemende licht in hun ooghoek te ontvangen.
 
@ TS,kijk eens op ebay.uk.

Dan vallen de shippingkosten mee en ik zie al diverse dempers die (qua bieden) op dit moment op enkele tientjes staan.
Geen gedoe met verzagen etc.

Er staat ook een micron tussen en daar heb ik er zelf al diverse van gehad en bevalt uitstekend.

Klik op de onderstaande link en de pagina komt in beeld.
Mocht je hulp qua het bieden op ebay zelf willen laat me dat maar weten...

suzuki bandit 1200 exhaust | eBay
 
Thx voor de vlotte reacties! Over die page op Louis, product met ordernr '10030749' is een bolt-on, dus die zou volgens mij moeten passen.

Verder ga ik zeker even een kijkje nemen op Ebay, wat een prijsverschil! Hoe zit het met zo'n bolt-on, is dat een kwestie van even met de schroevendraaier aan de gang?
 
OK! En hoe zit het met de "b-merken" zoals sommige op Ebay? Ik zie namen als bv Delkevic en MTC. Leveren die minder kwaliteit/geluid/PK winst dan bv een BOS?
 
Als je tijdens het filerijden beter gezien wil worden zou ik je een xenon kit adviseren. Die geven een dusdanig fel licht dat automobilisten niet eens in hun spiegel hoeven kijken om het priemende licht in hun ooghoek te ontvangen.
En doordat het felle licht recht in hun oog schijnt zijn ze niet meer in staat jouw snelheid en afstand in te schatten met alle gevolgen van dien. Nee, goeie tip! |(

@ TS
De herrie uit je uitlaat hoor je ook pas goed als je al voorbij bent... daarbij hebben de meeste automobilisten een muziekje op.

Ik neem aan dat je al met een fluo hesje rijd? En daarbij eventueel alarm lichten voert in de file? Meer kun je imo niet doen aan je zichtbaarheid.
 
Lawaai is alleen maar vervelend voor je buren als je 's morgens vertrekt, en voor degene die achter je rijdt. Als je al meerdere keren in de korte tijd van je brommer gereden bent doe je iets niet goed. Filegedrag is voorspelbaar. Je weet waar ze van baan gaan wisselen en je herkent ook wanneer ze dat gaan doen. Als je dat (nog) niet ziet ligt het aan jouw ervaring. Herrie gaat alleen irriteren.
 
ik heb zo'n BOS bolt-on uitlaat op mijn bandit.
Past perfect en is zo gebeurd, alleen de pakking even omzetten van de originele demper, of een nieuwe gebruiken (van een RF900 ;) is van de bandit nl.niet los leverbaar )
Mooi geluid, zwaar en vol. In ieder geval een mooier geluid als de laser duo-tech die ik ervoor had. Je kan ook nog de dB-killer er uitschroeven, dan klinkt hij nog beter. Deze demper is destijds ook als beste getest voor de 1200 bandit.
 
Lawaai is alleen maar vervelend voor je buren als je 's morgens vertrekt, en voor degene die achter je rijdt. Als je al meerdere keren in de korte tijd van je brommer gereden bent doe je iets niet goed. Filegedrag is voorspelbaar. Je weet waar ze van baan gaan wisselen en je herkent ook wanneer ze dat gaan doen. Als je dat (nog) niet ziet ligt het aan jouw ervaring. Herrie gaat alleen irriteren.

En daar sla je de spijker op zijn kop.

Desalniettemin rij ik ook met een brulpijp rond, al is het maar voor de beleving. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog 2 echte herrieschoppers liggen. 2 DanMoto dempers met linkpipes en dB-eaters. Je kan ze mee nemen voor 75 euro. Maar wees snel, want er is al genoeg animo voor.


Maar om eerlijk te zijn is dit nou niet echt een goede oplossing. Het levert alleen maar een hoop ergenis op als je met een brulpijp door de file knalt. (is voor jou niet erg, maar je collega-motorrijder die achter je rijdt krijgt vaak de stront over zich heen)

Ik weet wel dat het klinkt alsof ik een moraalridder ben, maar pas gewoon je snelheid aan. En let goed op het gedrag van automobilisten. Er zijn altijd kleine dingen waar je aan kan zien dat mensen niet op zitten te letten of gehaast zijn en alleen met zichzelf bezig zijn...
 
Ervaring mee? Aanrijding gehad in de file? of roep je gewoon maar wat?
De meeste aftermarket xenon kitjes zijn TROEP!
Automatische hoogteverstelling ho maar, dingen staan 9 van de 10 keer zo dat je er RECHT in kijkt.
Ik heb er wél ervaring mee.. een koekblikker in een golf 2 met xenon.. Die dingen stonden zo afgesteld dat ze niet persee in mn ogen schenen, maar wel dat het leek of z'n knipperlicht aan stond ( reflectie van xenon in goedkopie lens) toen lag ik bijna onder de auto omdat hij rechtdoor ging ipv rechtsaf..
 
volgens mij helpt het meer om gewoon te kijken, en dan nog, die herriepijpen hoor je in de uato als je naats of voor je rijden, en sommige mensen zijn zo druk met vanalles bezig in de auto dat ze je van schrik alsnog bijna van je motor afrijden.
 
Automobilisten klagen over lawaai en horen je niet aankomen, klagen over fel licht en zien je desondanks niet aankomen, gewapend als ze zijn met radio's, zonnebrillen en oogkleppen (die dingen die je bij de voorruit omlaag kunt klappen).
|(
Ik zou je ook nog willen afraden om tussen files door te rijden, dat is echt levensgevaarlijk en zou verboden moeten worden.
Maar dat doe ik niet, want dan krijg ik heel MF over me heen. :+

Verder weet ik uit eigen ervaring dat een oud model Bandit 1200 enorm opknapt van een meer open einddemper. Niet alleen qua geluid, je krijgt er zonder verdere aanpassing ook nog 15 - 20 pk bij en bij mijn motor daalde het benzineverbruik met 3 km/l. :]
Bos wordt vaak als beste getest, zowel de afwerking, het geluid en de vermogensontwikkeling.
 
Lawaai is alleen maar vervelend voor je buren als je 's morgens vertrekt, en voor degene die achter je rijdt. Als je al meerdere keren in de korte tijd van je brommer gereden bent doe je iets niet goed. Filegedrag is voorspelbaar. Je weet waar ze van baan gaan wisselen en je herkent ook wanneer ze dat gaan doen. Als je dat (nog) niet ziet ligt het aan jouw ervaring. Herrie gaat alleen irriteren.
Houd er maar rekening mee dat dat niet zo is, dan zijn de pijn en de totale ontgoocheling minder na een fikse aanrijding.
Het enige voorspelbare aan de automobilist is zijn onvoorspelbaarheid.
 
Wat jij zoekt is een Yoshimura TRS demper! Dat hoort nu eenmaal onder de Bandit 1200 :P

Je kunt me veel verhalen vertellen, maar dit is toch echt een sprookje...
Vertel? Toch echt niet. Bandit 1200 is begrensd op de uitlaat, zodat hij voor de Duitsers en Belgen net onder de 100pk zat, 98 om precies te zijn. Dat scheelt veel in de verzekering voor dit volk. Uitlaat vervangen, dynokitje + K&N filter en afstellen is al snel 120pk aan het wiel :Y

Mijne nog niet optimaal afgesteld:

2rhsr5s.jpg


Nu 121pk wiel :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan