Herriepijpen op de bon

Ik heb dus zojuist ook ff op mijn plaatje gekeken en daar staat dat ik 96dB mag hebben bij een toerental van 4250 toeren.
Betekend dit dus dat ze me moeten testen bij dat specifieke toerental :? :?
Of nemen ze gewoon een standaard toerental :? :?
Misschien een rare vraag ook maar: kan het zijn dat een motor bij 4250 toeren MEER geluid kan produceren dan bij 5000 toeren :? :? :? :?
Ik had nu bij 5000 toeren een waarde van 98 dB dus das maar 2 teveel maar met minder toeren hoop ik zelf dat ie automatisch dus minder maakt en dus binnen de norm valt *D
Maar als ik het hoor lijkt het wel of tie zwaarder klinkt en imo dus meer geluid maakt :? :?
WIE maakt me wijzer ;) :} :} :}

Hoi Oppie
Waarom mag jou motor 98dB maken en de mijne maar 92dB???

Wat is dan de toegestaane of maximale dB wat iets mag maken??? is dat wettelijk vast gelegd ofzo????

Heb ik net een full-race systeem gekocht van Akrapovic krijg je dit gezeik weer...
 
Hoi Oppie
Waarom mag jou motor 98dB maken en de mijne maar 92dB???

Wat is dan de toegestaane of maximale dB wat iets mag maken??? is dat wettelijk vast gelegd ofzo????

Heb ik net een full-race systeem gekocht van Akrapovic krijg je dit gezeik weer...

is bij elk type motor anders.
en die 92db bij 5500 rpm.
 
Niet mee eens - als je aan een dijk gaat wonen ga je er niet vanuit dat elke mooie zondag de rust wordt verstoord door blerpijpmotoren. 'Druk' staat niet gelijk aan 'herrie' want het 'lawaai' dat skaters en fietsers maken valt in het niet met het 'lawaai' van een knetterscooter of blerpijpmotor. De vergelijking met verwacht lawaai, zoals bijvoorbeeld bij een vliegveld, gaat hier, mijns inziens, niet op. Dijkbewoners gaan juist daar wonen voor de rust.Hoeveel dagen per jaar maakt toch niks uit? Voor dijkbewoners word elk mooi weekeinde verpest door blerpijpmotoren. En dan komt er geen 'actiegroep', maar een groep bewoners die via een petitie een klacht neerleggen bij de gemeente. En de gemeente gooit dan de dijk dicht. Democratisch proces, weet je wel?

Ik zou niet weten waarom die dijkbewoner meer recht op stilte cq rust zou hebben als iemand anders. Bovendien worden de dijkwegen net als andere weg onderhouden en gebouwd met behulp van belastingcenten die we met z'n allen afdragen.
Democratisch proces weet je wel ?
 
In het democratisch proces krijgt vaak de grootste schreeuwer gelijk en dat zijn langs de dijkjes helaas de bewoners. Want jij bent in enkele seconden voorbijgeknald en vergeet het dijkje, maar de bewoners zijn jou nog niet vergeten, want jij bent de zoveelste in een lange rij.
















Morgen krijgen de grootste schreeuwers trouwens geen gelijk gna gna .......

}) }) }) }) }) }) })
 
Ik zou niet weten waarom die dijkbewoner meer recht op stilte cq rust zou hebben als iemand anders. Bovendien worden de dijkwegen net als andere weg onderhouden en gebouwd met behulp van belastingcenten die we met z'n allen afdragen.
Democratisch proces weet je wel ?
Omdat een dijkbewoner bewust daar gaat wonen waar rust belangrijker is dan de supermarkt om de hoek. Zij betalen ook een hogere onroerend goed belasting omdat hun woonlokatie meer punten waard is of omdat hun huis duurder is.
Maar al dat gelul over geld doet er niet toe - ik betaal ook mee aan die dijken dmv mijn belastingcenten, maar ik denk niet het recht te hebben om met asociaal veel herrie in een stiltegebied rond te gaan rijden.
En ik heb het over herrie of blerpijpen, niet over sportuitlaten met dB killers of een ander legaal alternatief voor de standaarduitlaat. BlitzeR1 begon erover dat ik met de MFA meerij waarbij sommige ook blerpijpen zouden hebben. Ik ben diegene nog niet tegengekomen, maar als er zo iemand mee zou rijden, rij ik niet achter hem/haar. Motorgeluid is okee, maar herrie is irritant.
 
Ik heb dus zojuist ook ff op mijn plaatje gekeken en daar staat dat ik 96dB mag hebben bij een toerental van 4250 toeren.
Betekend dit dus dat ze me moeten testen bij dat specifieke toerental :? :?
Of nemen ze gewoon een standaard toerental :? :?
Misschien een rare vraag ook maar: kan het zijn dat een motor bij 4250 toeren MEER geluid kan produceren dan bij 5000 toeren :? :? :? :?
Ik had nu bij 5000 toeren een waarde van 98 dB dus das maar 2 teveel maar met minder toeren hoop ik zelf dat ie automatisch dus minder maakt en dus binnen de norm valt *D
Maar als ik het hoor lijkt het wel of tie zwaarder klinkt en imo dus meer geluid maakt :? :?
WIE maakt me wijzer ;) :} :} :}

Dat is helemaal afhankelijk van het type fiets, bouwjaar en vermogen.
vorbeeld: CBR 600 uit 1991 getest bij 6000 rpm mag off. 90 db hebben.
ST 1300 uit 2003 getest bij 3750 toeren mag off. 88 db hebben.
ZX 6 R ( de mijne }) ) getest bij 3850 rpm mag off. 85 db hebben.
en nu de klapper Yamaha FZX uit 1987 mag 97 db hebben.

Dit komt uit de meting op de dijk bij Amerongen en Wijk bij Duurstede.
 
ik woon aan een vrij drukke doorgaande weg waar zeker zomers ontzettend veel motoren voorbij komen. Van SS to Chopper, en heb er eigenlijk totaal geen last van, net zoals de rest van de buren. In deze straat zit ook een Mechanisatiebedrijf, en in de zomer rijden er dus ook ontzettend veel tractoren langs, en daar heb je meer last van dan van de motoren. maar nog is het totaal niet hinderlijk. zoals al eerder gezegd, na een week ben je er aan gewend en let je er niet meer op.

dat gezeik over lawaaige motoren komt volgens mij uitsluitend van "stadsmensen" die naar een dijk verhuizen en er dan achter komen dan het niet 100% stil is.
hier in Friesland is het zo erg dat al die "hollanders" ;) die hier voor de rust komen zelfs gaan klagen dat boeren sochtends vroeg met hun tractoren rijden of op een andere manier lawaai maken.
 
ik woon aan een vrij drukke doorgaande weg waar zeker zomers ontzettend veel motoren voorbij komen. Van SS to Chopper, en heb er eigenlijk totaal geen last van, net zoals de rest van de buren. In deze straat zit ook een Mechanisatiebedrijf, en in de zomer rijden er dus ook ontzettend veel tractoren langs, en daar heb je meer last van dan van de motoren. maar nog is het totaal niet hinderlijk. zoals al eerder gezegd, na een week ben je er aan gewend en let je er niet meer op.

dat gezeik over lawaaige motoren komt volgens mij uitsluitend van "stadsmensen" die naar een dijk verhuizen en er dan achter komen dan het niet 100% stil is.
hier in Friesland is het zo erg dat al die "hollanders" ;) die hier voor de rust komen zelfs gaan klagen dat boeren sochtends vroeg met hun tractoren rijden of op een andere manier lawaai maken.

Die stadsmensen gewoon een maand geen vreten geven, komt er gelijk een herwaardering voor het nuttige werk van de boeren. :)
 
Zelf woon ik - helaas - niet aan een rustige dijk, maar kennelijk vinden velen die vanuit de drukte naar de rust verhuizen dat achter hen (of is het 'hun'.....)het hek mag worden gesloten: niemand meer over 'hun' dijk of bochtig binnenweggetje!
Goh, zou ik aan het strand ook wel willen: ik het strand op en daarna verder niemand meer, ik wil een dagje rust............ :)
 
Omdat een dijkbewoner bewust daar gaat wonen waar rust belangrijker is dan de supermarkt om de hoek. Zij betalen ook een hogere onroerend goed belasting omdat hun woonlokatie meer punten waard is of omdat hun huis duurder is.
Maar al dat gelul over geld doet er niet toe - ik betaal ook mee aan die dijken dmv mijn belastingcenten, maar ik denk niet het recht te hebben om met asociaal veel herrie in een stiltegebied rond te gaan rijden.
En ik heb het over herrie of blerpijpen, niet over sportuitlaten met dB killers of een ander legaal alternatief voor de standaarduitlaat. BlitzeR1 begon erover dat ik met de MFA meerij waarbij sommige ook blerpijpen zouden hebben. Ik ben diegene nog niet tegengekomen, maar als er zo iemand mee zou rijden, rij ik niet achter hem/haar. Motorgeluid is okee, maar herrie is irritant.
Ow ja... Dus als iemand ergens gaat wonen voor zijn rust en het blijkt toch niet zo rustig te zijn als dat ze van de plaatjes dachten, dan moet de hele boel maar aangepast worden omdat zij daar zijn gaan wonen voor hun rust?

Schijtziek word je van dat soort mensen. :r Gaan ze 'voor hun rust' op het platteland wonen en dan blijkt dat die kersenkanonnen, boeren die gewoon hun werk doen, etc. het toch niet zo rustig maken. En ja, het stinkt ook af en toe op het platteland. En dan maar klagen... En het ergste is nog dat dat soort mensen vaak ook nog de tijd hebben om bij gemeente en dergelijke te lobbyen om hun zin door te drijven. :r Import... :r Het zijn maar zelden de 'oorspronkelijke bewoners' die klagen.

Als je voor je rust ergens wilt wonen, kun je beter naar een Vinex wijk gaan. Die zijn overdag uitgestorven.
 
dat gezeik over lawaaige motoren komt volgens mij uitsluitend van "stadsmensen" die naar een dijk verhuizen en er dan achter komen dan het niet 100% stil is.
hier in Friesland is het zo erg dat al die "hollanders" ;) die hier voor de rust komen zelfs gaan klagen dat boeren sochtends vroeg met hun tractoren rijden of op een andere manier lawaai maken.

Ach, het is maar net waar je last van hebt. Ik heb 13 jaar aan de Lekdijk gewoond, vlak bij "ze famus vindmills" van Kinderdijk. We kochten het huis onder andere omdat het aan één van de mooiste motorroutes van Nederland lag. De schuur uit en gelijk lekker bochies draaien. En in het weekend de Motorrai rijdend voor de deur :)
Verder was het een drukke dijk, we wisten dus precies waar we aan begonnen.

En toch. De laatste jaren begon ik er ook van te balen als er van zatermiddag tot zondagavond met de regelmaat van de klok idioten met herriepijpen langs kwamen.

Het is gewoon te druk en te vol geworden op de meeste mooie routes. En dan gaan mensen zich ergeren. Een beetje stillere uitlaat en een beetje tolerantie van de andere kant en de zaak is opgelost. Ik vind een blaffende twin ook mooier dan een fluisterende viercylinder, maar ik wil ook graag tot mijn 80ste blijven rijden en dus heb ik bewust gekozen voor wat stillere pijpen.

Aan die dijk woonden we tussen de streng christelijke buren. Vaak moest ik vroeg beginnen. Maar het was geen probleem als ik van de dijkopgang van de buren gebruik maakte als ik mijn best deed om dat een beetje rustig te doen. Dat is 13 jaar goed gegaan. Zo kan het ook. Jouw vrijheid mag de vrijheid van de ander niet beperken. Van mij mogen al die aso-herriepijpen eraf.
 
Ach, het is maar net waar je last van hebt. Ik heb 13 jaar aan de Lekdijk gewoond, vlak bij "ze famus vindmills" van Kinderdijk. We kochten het huis onder andere omdat het aan één van de mooiste motorroutes van Nederland lag. De schuur uit en gelijk lekker bochies draaien. En in het weekend de Motorrai rijdend voor de deur :)
Verder was het een drukke dijk, we wisten dus precies waar we aan begonnen.

En toch. De laatste jaren begon ik er ook van te balen als er van zatermiddag tot zondagavond met de regelmaat van de klok idioten met herriepijpen langs kwamen.

Het is gewoon te druk en te vol geworden op de meeste mooie routes. En dan gaan mensen zich ergeren. Een beetje stillere uitlaat en een beetje tolerantie van de andere kant en de zaak is opgelost. Ik vind een blaffende twin ook mooier dan een fluisterende viercylinder, maar ik wil ook graag tot mijn 80ste blijven rijden en dus heb ik bewust gekozen voor wat stillere pijpen.

Aan die dijk woonden we tussen de streng christelijke buren. Vaak moest ik vroeg beginnen. Maar het was geen probleem als ik van de dijkopgang van de buren gebruik maakte als ik mijn best deed om dat een beetje rustig te doen. Dat is 13 jaar goed gegaan. Zo kan het ook. Jouw vrijheid mag de vrijheid van de ander niet beperken. Van mij mogen al die aso-herriepijpen eraf.

Kan ik in meegaan, hou me ook een beetje in als ik door de dorpjes cq over de dijkjes rij. Maar t blijft een mooi geluid :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan