HERSENKRAKERT: Cilinder 1 wil maar niet meedoen

16 apr 2023
8
1
Hallo,

Trotse bezitter van een Suzuki GS850 G uit ‘85, omgebouwd tot café racer. Eind vorig jaar zomer was hij af en heb ik er nog wat mee kunnen rijden. Begin dit jaar een benzinelek ontdekt wat te herleiden was naar versleten oorringetjes. Carburateur eraf gehaald en ringetjes vervangen waardoor het lek was opgelost. Na het terugplaatsen van de carburateur heb ik het probleem dat een cilinder niet mee wil doen. Het is een carburateur van Mikuni, de BS32.

Eerst deden cilinder 1, 2 en 3 het goed. Cilinder 4 niet. Carburateur uit elkaar gehaald en toen bleek dat de sproeier verkeerd zat, wat een duidelijke fout was. Carburateur weer in elkaar, motor starten, cilinder 4 deed weer mee.

Alleen wilde vanaf dat moment cilinder 1 niet mee doen. Uitlaat blijft koud en hebben inmiddels alles geprobeerd en gecheckt. De carburateur ultrasoon laten reinigen, maar helaas zonder direct resultaat. Wat we zoal gedaan en gecheckt hebben;

- vlotterhoogte is correct (22mm)
- benzinelevel in vlotterkamer gecheckt
- ontsteking en bougies gecheckt
- geen kapotte onderdelen
- compressie is correct
- membraan is oké

Om gek van te worden, de carburateur is er inmiddels al ontelbare keren afgeweest. Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad? Als iemand voor mij de gouden tip heeft… Alsjeblieft!
 

Bijlagen

  • 5ABED794-874C-4F5D-9B2C-69819CB4109B.jpeg
    5ABED794-874C-4F5D-9B2C-69819CB4109B.jpeg
    436,5 KB · Weergaven: 60
Hoi Jan, reeds geprobeerd. Cilinder doet dan inderdaad even mee. We gaan er ook van uit dat het een carb kwestie is.

Het vreemde is dat hij het altijd gedaan heeft, ongewijzigd is teruggeplaatst, en het nu opeens niet meer doet.
 
Bij ultrasoon reinigen wil er wel eens een oxide laagje ontstaan, bij een Honda had ik er daarna last van, dat de vlotternaald bleef hangen, waardoor er geen benzine in de carb kwam. De oplossing was met een wattenstaafje met fijn polijstmiddel de boring waarin de vlotternaald zit polijsten.
 
Aftapschroef losschroeven zorgt voor druppels benzine, benzine zit er zeker in. We hebben het level gecheckt met een doorzichtig slangetje om te kijken of de vlotterhoogte correct is.

Wanneer we de vlotterhoogte wat lager zette (je probeert eens wat), druppelde de benzine uit de uitlaat, dus kwam er te veel benzine.

Ja we hebben ook de carb meerdere malen met de hand gereinigd en schoon geblazen met allerlei middelen. Een kleine airvent voor de main jet leek wat lastig door te blazen, daar kwam enigszins wat troep uit na de ultrasoonreiniging, maar heeft ook niet mogen baten.

Ik kan gewoon niet verklaren waarom hij het eerst wel deed, en nu opeens niet meer. De andere cilinders doen het top.

Om hoofdpijn van te krijgen!
 
' Eerst deden cilinder 1, 2 en 3 het goed. Cilinder 4 niet. Carburateur uit elkaar gehaald en toen bleek dat de sproeier verkeerd zat, wat een duidelijke fout was.'

Toevallig deze sproeier verplaatst naar cilinder 1?

Wat @Janbros geschreven heeft, is toch een carburateur probleem
 
Wissel de stationair sproeiers eens onderling om, ik ben benieuwd of het probleem dan mee verhuist.
Dus stationair sproeier van cil 4 omruilen met een cilinder die goed werkt.
Oké, slim plan.

Maarre... Waarom wil de motor niet draaien ook 3 cilinders!
Ik had zaterdag een 2 cilinder met 2 carburateurs, en dat ding draaide stationair voor 30 seconden op 1 cilinder, daarna kapte zij er elke keer mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan