Herspuiten motor naar originele kleur, hulp of info graag.

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Beste motorliefhebbers, ik heb even jullie hulp nodig...

Ik heb een Triumph Legend tt van het jaar 2001.
Wegens kleine schade in de benzinetank beslis ik om de tank te laten herspuiten, ik laat dit doen door iemand die dit als beroep doet.
Ik bezorg de "paintcode" die ik vind op internet.
Het resultaat was verschrikkelijk, van de mooie diepe bordeaux lak was nog weinig te zien.. :N

De benaming van de kleur is "Cardinal red" en er zit in de lak een lichte "candy" of "flake", dat is net wat deze kleur zo prachtig en uniek maakt.

Ik laat de tank deze keer herspuiten door een professionele spuiter alsook de spatborden en zijkapjes om geen verschil te merken indien er toch een verschil zou zijn.

Het resultaat is terug bedroevend, mijn motor is zijn mooie bordeaux, diep glanzende kleur kwijt! ;(
Ik vraag me af of het werkelijk zo moeilijk is om exact dezelfde kleur te bekomen, blijkbaar mag je de kleurcode nog hebben, de "procedure" van het spuiten blijft naar het schijnt geheim bij de constructeur?

Heeft iemand raad om mijn motor toch weer de echte originele kleur te geven?

Alvast bedankt!
 
Update!!

Alles wordt dus herspoten, eindelijk een echte professional gevonden die weet waar hij mee bezig is:

www.motopeinture.be

www.facebook.com/vanbrusselmatthias/
 
Laatst bewerkt:
Motor herspoten op een (denk ik) professionele manier, echter.. nog steeds niet de juiste tint... jammer 😔
Begrijp mij niet verkeerd maar kan het niet zijn dat de kleur in je herinnering er wat "roos" kleurige uitzag? Onze herinneringen zijn nooit 100 procent accuraat O-)

Andere licht omstandig heden ?
 
Niet met kleurstaal gewerkt maar dan nog, het is heel moeilijk vergelijken als je geen origineel meer hebt..
Toen ik de stukken opgehaald had zag alles er echt ok uit, pas wanneer alles terug gemonteerd is heb je zoiets van "dit is mijn motor niet meer"..

Ik denk nu gewoon dat het gewoon onmogelijk is om een originele kleur te spuiten, waarom houd de fabrikant dan de verfcode's geheim?

Wat me ook opviel, ik ben even onvoorzichtig geweest bij het monteren van het spatbord achteraan, en er kwam een stukje verf los, en dat was zo'n dun stukje verf.. ligt dat er dan zo dun op?

Gelukkig is de beschadiging niet zichtbaar, zit onder het zadel.. 😊
 
Niet met kleurstaal gewerkt maar dan nog, het is heel moeilijk vergelijken als je geen origineel meer hebt..
Toen ik de stukken opgehaald had zag alles er echt ok uit, pas wanneer alles terug gemonteerd is heb je zoiets van "dit is mijn motor niet meer"..

Ik denk nu gewoon dat het gewoon onmogelijk is om een originele kleur te spuiten, waarom houd de fabrikant dan de verfcode's geheim?

Wat me ook opviel, ik ben even onvoorzichtig geweest bij het monteren van het spatbord achteraan, en er kwam een stukje verf los, en dat was zo'n dun stukje verf.. ligt dat er dan zo dun op?

Gelukkig is de beschadiging niet zichtbaar, zit onder het zadel.. 😊
Zonder kleurstaal kun je geen candy/transparant spuiten zoals op motoren gebruikt wordt. Als je geen origineel kleurdeel meer hebt houdt het ook op, ook al zou je de juiste transparant en ondergrond hebben. Het aantal lagen , laagdikte , spuitgangen bepaalt in grote mate de kleur. Tijdens het spuiten heb je een kleurreferentie van het origineel nodig ter vergelijk. Zonder dat is het een gok.
Bij een candy kun je een aardige laagdikte verwachten,dus als de lak er bij beschadiging tot op de grondlak/primer af is, heb je geen flinterdun stukje. Nou is dun een relatief begrip, dik ook, dus t is maar net wat je denkt aan te treffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan