Herstarten Harley Softail Evo '89 na 9jaar stilstand.

Sweeny

Rookie
29 mrt 2021
12
2
Na vele japanners en duitsers te hebbenbbestuurd, kocht ik laatst paticulier mn eerst Harley, een softail met Evo-blok van '89. Op trznsport naar huis gebracht, klein beetje olie bovenop cilinders gedaan om tussen de olieschraapringen te kruipen en even laten staan. Olietank tot min.niveau gevuld, maar bij de eerste startpoging stak het blok de olie naar buiten langs een slang die nergens was aangekoppeld, komend van onderaan het blok, net naast (links van) de oliepomp. Olietank terug wat bijgevuld en nog eens geprobeerd, zelfde resultaat. Wie weet wat hier foutloopt?
Alvast bedankt.
 
Na vele japanners en duitsers te hebbenbbestuurd, kocht ik laatst paticulier mn eerst Harley, een softail met Evo-blok van '89. Op trznsport naar huis gebracht, klein beetje olie bovenop cilinders gedaan om tussen de olieschraapringen te kruipen en even laten staan. Olietank tot min.niveau gevuld, maar bij de eerste startpoging stak het blok de olie naar buiten langs een slang die nergens was aangekoppeld, komend van onderaan het blok, net naast (links van) de oliepomp. Olietank terug wat bijgevuld en nog eens geprobeerd, zelfde resultaat. Wie weet wat hier foutloopt?
Alvast bedankt.
Niks 😁 waarschijnlijk zit je Carter vol olie omdat de inhoud van de tank daar in gelopen is in de tijd dat hij stil gestaan heeft , gaat via het kogeltje dat in de oliepomp zit ( achterste van de twee grote schroeven )
Gewoon een tijdje laten lopen ( komt uit de Carter ontluchting) en er een bak onder zetten
Je kunt het soms oplossen door een tik op het kogeltje te geven zodat de zitting weer wat beter pas of en een nieuw kogeltje en veertje
 
Je carterontluchting / ventilatie is mogelijk na zo’n lange tijd vast komen te zitten. Deze zul je los moeten halen.
gevalletje versleten kogeltje en zitting. De olie zakt langzaam uit je olietank in je blok. Bij het starten wil dat er ergens uit en dat gaat schijnbaar het makkelijkst via de carterontluchting.
 
Wet sumping is term die gebruikt wordt wanneer je dry sump carter vol met olie zit. (Zoals het niet zou moeten dus)
Vooral bij HD een probleem.
Ach, het probleem blijft verder het zelfde, de ontluchting blijft geopend en de olie loopt er uit en na verloop van tijd staat hij droog. De oplossing is simpel en met het gebruik van de zoekfunctie al heel snel gevonden aangezien deze vraag al vaker voorbij is gekomen.
Nog niet zo vaak als te snel knipperende clignoteurs maar toch al wel vaak.
 
Kraantje wordt inderdaad vaker toegepast, ook bij oa Triumph, al dan niet met elektronische sturing.
Ik heb er een liggen, ook een zakje 'check balls'.
De veer is zelden de oorzaak, wel de bal / zitting of een vuiltje tussen bal en zitting.

Open de de schacht van de oliepomp (draai de 'bout' met grootste sleuf bovenop de oliepomp los)
Verwijder veer + bal (met magneetje)
Reinig de zitting

Eerste methode:
Las een nieuwe check al op een ijzeren staaf, rodeerpasta, draai de checkball veelvuldig in de zitting. Plaats een nieuwe bal en monteer veer + bout.

Tweede (Hilly Billy) methode
Plaats checkball, ram deze met een doorslag één keer in de zitting, plaats een nieuwe checkball en monteer veer + bout.

Derde optie: vervang volledige oliepomp

Vierde optie: leer er mee leven 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan