Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Tja, mn 40 jaar oude Nato heeft slangklemmen op de benz. slangen van draadstaal. Gewoon met de vingers te lossen of terug te plaatsen.
De California heeft helaas slangklemmen met schroefdraad.
Ga ik tzt vervangen voor die klemmetjes.
Alles goed, maar dat wil toch niet zeggen, dat dit voor iedereen, of elke toepassing geld.
Wanneer het voor jou werkt, is het ja ok. Ik val er alleen over, dat een ander die het alleen op zich zelf betrekt, het als onzin afdoet. Hij hoeft er niet mee te martelen.
En aangezien ik niet wil martelen, zelfs niet 1 keer, koop ik zoveel mogelijk gereedschap waarmee ik dat niet hoef.
Wanneer iemand anders dat wel wil, en dat geld niet wil uitgeven/uitsparen/niet heeft, prima, maar zeg alstublieft niet dat het onzin is.
Dan roei je gewoon met de riemen die je hebt.
 
De voor de jerrycans gebruikte kunststof is niet te lijmen en dus ook niet te kitten omdat het materiaal een vet oppervlak heeft waar vrijwel niets aan hecht. Lassen kan, maar alleen als de doorvoer van hetzelfde materiaal is als de jerrycan. Dat zal meestal niet het geval zijn. Dan blijft een mechanische oplossing over, zo'n tank- of huiddoorvoer. Met een rubber ring ertussen, aan de buitenkant.
 
Thanks, even winkelen daaro.Dat was ook mijn insteek, m'n servicekoffer wat lichter maken. In plaats van onnodig veel ruimte kwijt te raken aan handvatten deze wissel klingenset.
Oh, je bedoeld zo'n schroevendraaier met losse stiften. dat heb ik niet. Ik heb geen zin om het telkens te moeten wisselen.
 
Eventjes terug on topic, omdat ik nu in minder dan een week 3x het zelfde mee maak:

Klachten over een momentsleutel of montagegereedschap, terwijl voorgenoemd gereedschap gekalibreerd of getest is. No. 1 oorzaak: Montage met "likkie vet"

Regelmatig komt op dit forum de wetenschap voorbij dat een gesmeerde schroefdraad bij uitoefening van hetzelfde montagekoppel verder door draait dan een droge. De klemkracht van het onderdeel wordt dus hoger en de bout / moer / tapeind moet meer kracht verwerken dan de bedoeling is.

Dat betekent inhoudelijk dat een carterboutje droog prima op 10Nm gemonteerd kan worden met de momentsleutel, maar als je het zelfde boutje met een klatsje olie ( nat ) monteert, kan hij af breken voor diezelfde 10Nm bereikt is. En als hij niet breekt, zit de boel toch alsnog te strak gemonteerd.

Hoe monteer ik het dan wel?
Sommige fabrikanten verstrekken in de werkplaats documentatie zowel natte als droge aanhaalmomenten (en die zijn heel verschillend), anderen niet. Als je nou geen gegevens hebt, maar toch nat wil monteren (bijvoorbeeld met keramische pasta tussen RVS boutjes en je Alu carter schroefdraad), test dan eerst wat de droge hoekverdraaiing is (aantal graden vast, vanaf de aanslag mét momentsleutel) en hanteer die waarde in plaats van een aanhaalmoment, wanneer je vervolgens nat gaat monteren. Voor grotere zaken kan je daar eventueel een handige wijzer voor gebruiken, dat heet een gradencirkel of gradencirkelschijf.

Konisch pasvlak:
Als je met konische bouten/moeren te maken hebt en toch smering gebruikt, smeer dan alleen de draad en niet het pasvlak. De bouten/moeren kunnen door de smering los lopen terwijl ze wél op de juiste hoekverdraaiïng staan (ja, dat geldt bijv. ook voor auto wielen).

Is smering uberhaupt nodig?
Dat is een groot discussiepunt. Eigenlijk ben ik van mening dat als de fabrikant droog monteert, jij dat ook gewoon kan doen. 9 van de 10 keer komt een nare ervaring (alles breekt af als je er naar kijkt |( ) omdat de beunhaas voor je de boel veel te strak heeft gezet, of omdat je niet de juiste demontage methode hanteert (kruipolie, heet stoken, laten schrikken vóór je aan die steeksleutel gaat hangen). Daar komt bij dat de verkeerde smering op de verkeerde plaats ook in je nadeel kan werken.
 
Uit ander topic, maar evengoed van toepassing op dit topic:

Grappig, ik heb gisteren, voordat ik bij de forum-huisleverancier ;) 3 Kraftwerk momentsleutels bestelde, nog even mijn oude No-Name-momentsleutels aan een testje onderworpen:
De ene (3/8, 16-113) Nm zat op de laagste instelling ca 3% over en op hogere waardes 8 a 10% onder de aangegeven waarde. Niet hoger dan 56Nm kunnen testen, omdat ik niet meer dan zo'n 24 kg in een emmer kreeg...
De grote (1/2, 28-210 Nm) heb ik alleen op 112 even getest (wederom zo'n 23-24 kg aan de langere arm), die zat er daar zo'n 13% onder. (maar heeft wel een justeerschroefje, dus ik denk dat ik er nog wel wat mee zou kunnen...).

Testmethode: Eigen gewicht van sleutel horizontaal aan uiteinde gemeten, vierkant in de bankschroef, sleutel horizontaal hangen, lengte naar emmer meten, en emmer net zo lang vullen (met lood en water), totdat hij klikt. Emmer wegen, eigen uiteindegewicht sleutel erbij optellen, en met de lengte van hart koppeling naar hengsel emmer uitgerekend hoeveel Nm dat dan moet zijn.

Viel me niet eens tegen, voor sleutels van een paar tientjes, na 18 jaar gebruik...
 
Laatst bewerkt:
Zou dat ook niet kunnen als je zuigerveer versleten is?
Volgens mij wordt bij de meeste (alle?) compressoren de cilinder(s) drukvrij gemaakt, zodat de motor niet tegen de druk in hoeft op te starten. Dat is de sis die je hoort wanneer de compressor afslaat als hij op druk is.
 
Heb je geen afsluiter tussen het vaste gedeelte en de compressor? Zodat je het 1 en ander kan uitsluiten?
Ik ga idd direct op de ketel een afsluiter zetten, dan door de muur naar mijn daadwerkelijke sleutelhok en daar komt weer een afsluiter. Leek me wel handig in geval van nood om niet eerst naar het andere deel te moeten rennen.
 
Zou dat ook niet kunnen als je zuigerveer versleten is?
Jawel, maar langs een zuigerveer, versleten of niet, lekt altijd een beetje lucht. Als de zuiger in een compressor dat zou moeten tegenhouden komt hij ook wat lastig op gang. Moet hij meteen tegen 8 of 10 bar luchtdruk opstarten.

Plaatje:
1603659891350.png


De cilinderkop zit bij een compressor net iets anders in elkaar dan bij jou vette suzuki, beetje eenvoudiger zonder nokkenassen enzo.
 
De terugslagklep zit op de tank, tussen pomp en tank.
De lucht kan dus vanaf de pomp wel de tank in, maar niet eruit.
Bij niet lopende compressor mag er geen druk in de pomp zijn.
Dan is je terugslagklep kapot of vuil. Of heeft hij niet afgeblazen. Door kapotte pressostaat of de stroom van de compressor halen terwijl hij nog loopt bijvoorbeeld
 
Zoals al een paar keer geschreven is, komt het blad onder een hoek tegen de koker aan.
Op dat moment wordt het blad een klein beetje opzij gedrukt, daar gaat het mis.
Een haakse snede gaat wel goed, omdat het blad de koker dan haaks benadert.
Dat zou je dan kunnen voorkomen, door een koker achter het te zagen deel te leggen, zodat de zaag recht op de bovenkant van de te zagen koker komt in plaats van op de hoek.
 
Iemand ervaring mee?

Ik heb wel ervaring met deze machine :Y

Ik heb hem in gebruik voor mijn werk en heb hem inmiddels een jaar of 5.
2 dingetjes:

-De draaiknop waarmee je kan kiezen tussen boren/kloppen/boren+kloppen is een zwak puntje (laatst hier nog besproken door mij en @G. BRASLETTI ).
Bij mij is deze een keer losgekomen en heb ik hem weer terug kunnen monteren maar sindsdien moet ik met enige voorzichtigheid aan de knop draaien.

-Bij gebruik van de stofzuiger laat deze "afdrukken" achter op de muur dwz: door de werveling van het boorgruis in de zuigmond blijft er op de muur een ronde cirkel achter met boorgruis.

Vooral dit laatste puntje is voor mij soms best irritant: ik heb namelijk vaak dat ik bijvoorbeeld bewegingsmelders moet monteren op muren die net vers geschilderd zijn, na het boren moet ik dan alsnog eerst de laatste resten gruis wegpoetsen.

Verder is de machine ondanks met de stofafzuiging gemonteerd nog prima handzaam en niet al te lomp, maar bij gebruik zonder stofafzuiging is de machine helemaal lekker compact en handzaam.

Ook als je een keer een groter gat door een betonnen vloer of muur moet boren is deze machine prima geschikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan