Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.948
10.482
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
De naamgeving van 1/2" pijp is dat de binnendiameter vroeger 1/2"was, terwijl de schroefdraad die buitenop zit veel dikker is.
Door de verbeterde materialen is in de loop der jaren de wand dunner gemaakt dus inmiddels is er niks meer 1/2" aan een 1/2" pijp. De buitenmaat is natuurlijk wel hetzelfde gebleven.
Velen hebben geen historisch besef en onderschatten de kracht van standaardisatie, overstappen naar een andere standaard is vaak simpelweg onmogelijk.

De buizen van vroeger (met hun benaming) zijn er toch nog steeds? Dat er nu buizen bestaan met een dunnere wand dat klopt, maar de dikwandige zijn er ook nog steeds.
Een 1/2” constructiebuis van 40 jaar geleden heeft dezelfde afmetingen als degene die je vandaag koopt.
Ik zou op het werk in de tabel moeten kijken hoe het ook weer zat met constructiebuis, gasbuis en stoombuis en hun maten.
Ik zoek meestal op afmeting en die afmeting zet ik dan ook op tekening volgens EN norm, gewoon in mm.
De oude aanduiding wordt niet meer zoveel gebruikt, collega’s die jonger dan 40 zijn (inclusief ikzelf) kennen dat ook niet meer zo goed.
 
ff wat anders, iemand enig idee wat dit exact is? Aan de achterkant zit een vetnippel-aansluiting en het heeft een soort van "pomp/schuif"-functie, voorkant een klein gaatje. Misschien iets om aan te sluiten op een vat met lagervet en specifieke lagers van vet te voorzien - landbouw of vrachtwagens?

Bekijk bijlage 1521857Bekijk bijlage 1521858Bekijk bijlage 1521859

Als iemand dat weet is dat mijnvriend @Red Force wel

Die is hiermee geroepen

*O*

In dit geval dus om direct op de vetspuit aam te sluiten zodat je de boel zo vol kan blaffen :?


Dit is iets wat ik inderdaad regelmatig in handen heb.
We noemen dit een smeernaald.
Hiermee kun je bijvoorbeeld vetnippels van cardanassen smeren, die zitten vaak zo krap dat een normale smeerkop niet past. Je drukt met de naald het kogeltje in en je blaft zo het kruisstuk vol. ;)

Maar er zijn ook speciale nippels die alleen met een naald gesmeerd kunnen worden, dat zijn nippels die bijna helemaal vlak zijn met een klein kuiltje er in, vaak ook weer op plaatsen met weinig ruimte.

En je kan hier ook heel mooi een kogellager mee vullen.

Dat schuifding doe je om de normale smeerkop heen zodat het geheel mooi in lijn zit en niet gaat lekken.
Je kan het gewoon op een standaard smeerkop drukken, de bovenkant van de naald is een vetnippel.
 
Laatst bewerkt:
De buizen van vroeger (met hun benaming) zijn er toch nog steeds? Dat er nu buizen bestaan met een dunnere wand dat klopt, maar de dikwandige zijn er ook nog steeds.
Een 1/2” constructiebuis van 40 jaar geleden heeft dezelfde afmetingen als degene die je vandaag koopt.
Ik zou op het werk in de tabel moeten kijken hoe het ook weer zat met constructiebuis, gasbuis en stoombuis en hun maten.
Ik zoek meestal op afmeting en die afmeting zet ik dan ook op tekening volgens EN norm, gewoon in mm.
De oude aanduiding wordt niet meer zoveel gebruikt, collega’s die jonger dan 40 zijn (inclusief ikzelf) kennen dat ook niet meer zo goed.
Ben zelf niet bekend met stoombuis en constructiebuis, maar ik begrijp dat die dus nog 1/2" binnenmaat heeft? Gasbuis meer van bestaande situaties zelf nog nooit gekocht. Het fitwerk wel voor kleine aanpassingen maar dan converteer ik meestal meteen naar ons knel systeem (Swagelok).
Wat is dan de EN aanduiding voor 1/2"pijp?
 
Dit is iets wat ik inderdaad regelmatig in handen heb.
We noemen dit een smeernaald.
Hiermee kun je bijvoorbeeld vetnippels van cardanassen smeren, die zitten vaak zo krap dat een normale smeerkop niet past. Je drukt met de naald het kogeltje in en je blaft zo het kruisstuk vol. ;)

Maar er zijn ook speciale nippels die alleen met een naald gesmeerd kunnen worden, dat zijn nippels die bijna helemaal vlak zijn met een klein kuiltje er in, vaak ook weer op plaatsen met weinig ruimte.

En je kan hier ook heel mooi een kogellager mee vullen.

Dat schuifding doe je om de normale smeerkop heen zodat het geheel mooi in lijn zit en niet gaat lekken.
Je kan het gewoon op een standaard smeerkop drukken, de bovenkant van de naald is een vetnippel.

Thanks! EDIT: hier kon ik mee verder zoeken, ben er inmiddels achter dat het van het merk Lincoln is, links in deze set is zo goed als dezelfde:
 

Bijlagen

  • set.jpg
    set.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
20200712_154129.jpg

Op MP deze boorstandaard gescoord. Oud duits hobbyspul is altijd nog steviger dan wat je nu kan kopen.

En iemand toevallig een idee waar dit tangetje voor is? Zat ik de spullen die bij mijn opa vandaan zijn gekomen
20200712_154156.jpg

20200712_154249.jpg
 
Bekijk bijlage 1522285
Op MP deze boorstandaard gescoord. Oud duits hobbyspul is altijd nog steviger dan wat je nu kan kopen.

En iemand toevallig een idee waar dit tangetje voor is? Zat ik de spullen die bij mijn opa vandaan zijn gekomen
Bekijk bijlage 1522289
Bekijk bijlage 1522291
Om de tanden van een handzaag te zetten volgens mij. Vroeger toen de tanden nog niet gehard waren kon je die scherpen met een vijl, en zetten met zo een tang dus de ene tand de ene kant op en de volgende de andere kant. Zodoende werd de gezaagde spleet iets breder dan het zaagblad dik was en ging de zaag niet klemmen.
 
Om de tanden van een handzaag te zetten volgens mij. Vroeger toen de tanden nog niet gehard waren kon je die scherpen met een vijl, en zetten met zo een tang dus de ene tand de ene kant op en de volgende de andere kant. Zodoende werd de gezaagde spleet iets breder dan het zaagblad dik was en ging de zaag niet klemmen.
Eensch... Een prachtig stukje antiek. En net zoals een zaag zonder hardpoint ontzettend moeilijk verkrijgbaar

Nieuwe zagen zonder hardpoint zijn nog wel, maar die zijn zo allejezus duur (€200+)
 
Die platen zijn al vaak 125 bij 250. Maar waar komt 122 bij 244 vandaan?
Ik weet wel dat de meest populaire bouwbalk 2 bij 3 inch is de 2-en-3.
Voet maten. Voet is ongeveer 30 cm
3.6.9.12.24.......
Exact. Foot =30.48 cm
Veel standaard maten in de bouw zijn gebaseerd op die foot. Maar dan gerekent met 30 cm
Kast deur. Doorgangsmaat 60cm. Deurmaat 63cm. Deur maat 80, of 90 cm resp 83, 93.waarbij de 93 weer overeenkomt met 3f
De timmermansduimstok elk lid is 6mmx12mm samengevouwen maakt 2x=24mm.
Verders hebben we duims nagels. (Een 27e is bijna 2duim)vreemd maar de meest gebruikte nagel of te wel in metisch 55mmx2.7mm) en dan de 3respt.de 5 duimer voor het hufter werk.......
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor helemaal niet kopmaat van hout is Amsterdamse duimen ( 2.45 mm en niet Inch 2.54 mm) stamt nog uit de gouden tijd dat de Amsterdammers de zeehandel overheerste en aangezien de handel in Amerika door Nederlanders is opgezet ( New Amsterdam- New York) zijn daar ook die maat voering blijven hangen .
Lengte maat is dan ook in Amsterdamse voeten ( 30 cm) .
Plaatmaat komt uit een slimme handelaar die bij die maatvoering meer pakken plaat over zee kan vervoeren na de tweede wereldoorlog voor de opbouw hier in europa .
Alles terug te voeren naar slimme handelaren
Dat geloof ik zo maar. Handels maten........
 
Om de tanden van een handzaag te zetten volgens mij. Vroeger toen de tanden nog niet gehard waren kon je die scherpen met een vijl, en zetten met zo een tang dus de ene tand de ene kant op en de volgende de andere kant. Zodoende werd de gezaagde spleet iets breder dan het zaagblad dik was en ging de zaag niet klemmen.
Thanks! Ik heb geen zaag waarbij hij van pas komt maar ik zal er zuinig op zijn tot ik iemand vind die er wat mee kan
 
Zijn er nog rationele redenen om dat te willen, of enkel voor de retro sukkels? :+
Als prof heb ik liever de retro zaag. Aanscherpen is en half uurtje. En dat ook nog van de baas. Hardpoit is bot binnen het half uur. Nieuw kopen kost geld. 10euro. Maar die leveransier komt maar eens per maand. Had er altijd 10 op voorraad.
Nu als pensionaat gebruik ik hardpoint. Zaag nog maar eens per jaar. Maar ben toch al aan mn 3e toe!
Klote dingen.
 
Als prof heb ik liever de retro zaag. Aanscherpen is en half uurtje. En dat ook nog van de baas. Hardpoit is bot binnen het half uur. Nieuw kopen kost geld. 10euro. Maar die leveransier komt maar eens per maand. Had er altijd 10 op voorraad.
Nu als pensionaat gebruik ik hardpoint. Zaag nog maar eens per jaar. Maar ben toch al aan mn 3e toe!
Klote dingen.

 
Iemand nog een tip voor een goede set T-Handle inbus sleutels? Heb nu een Mannesmann Greenline set, maar de kwaliteit daarvan valt aardig tegen. De sleutels zijn niet recht en de maatvoering lijkt matig. Hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar een goede set is welkom. Maten tenminste; 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8, 10 O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan