Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Oke, hier zat ik aan te denken. Mijn hefbrug komt straks tussen de gele en grijze cirkel te staan.

Blauw: Compressor
Geel: Luchthaspel
Paars: Aansluiting buiten voor luchtpistool voor motorbanden
Grijs: Bandenapparaat (heeft die ook een paar drupjes olie nodig?)
Groen: Luchtaansluiting bij werkbank
Rood: Luchtleiding

Garage luchtplan plattegrond.jpg
 
Hoe maak je dan de aansluiting voor de slang? En welke maat CV-buis gebruik je dan?
Deze erop draaien:

Was even uitzoeken en rommelen maar uiteindelijk zit het en werkt het. Is alleen de compressor naar de klote_O-
Pressostaat (geloof ik) kapot. Nieuwe besteld na wat rommelen (fotos hier in het topic). Draai ik dat buisje stukje dat tussen compressor en pressostaat zit.
Ooit uitzoeken of die los leverbaar zijn maar momenteel andere prioriteiten.
 
Thnx Simpel en Rafael.

Heb van m'n werk een mooie professionele haspel meegreken een tijdje terug, waar nét voordat alle lucht haspels werden vervangen, een nieuwe slang met koppelingen aan was gezet.

Maar in m'n nieuwe garage straks, wil ik toch ook een ringleiding maken met vaste aansluitpunten. Met zo'n haspel hangt toch vaak de slang weer net over een motor of auto die in de weg staat etc..
 
Oke, hier zat ik aan te denken. Mijn hefbrug komt straks tussen de gele en grijze cirkel te staan.

Blauw: Compressor
Geel: Luchthaspel
Paars: Aansluiting buiten voor luchtpistool voor motorbanden
Grijs: Bandenapparaat (heeft die ook een paar drupjes olie nodig?)
Groen: Luchtaansluiting bij werkbank
Rood: Luchtleiding

Bekijk bijlage 1527753

En in vervolg hierop... Welke compressor?

De Rodac slagmoersleutel verbruikt 113l/m heb gelezen dat je dat x1,5 moet nemen dus 170l/m.
Banden apparaat kan ik niet vinden maar verbruikt vooral bij de van de velgrand drukken aangezien hij dan zeer snel weer aanspringt.

Ik heb nu een Airpress met 360l/m en 50L vat die bij een bandenwissel teveel aan staat.
Heb ook gelezen dat je de aanzuiglucht door 2 moet delen dus deze is net aan voldoende maar draait teveel van de tijd dat hij nodig is.

Volgens mij kom ik dan op minimaal 2,5pk, aanzuiglucht 350l/m, 10bar en zou zeggen 100L tank.
Met een snaar is stiller ivm lagere toeren wat me interessant lijkt.
Olievrij of filter? Ik zou zeggen olievrij voor het gemak?
 
En in vervolg hierop... Welke compressor?

De Rodac slagmoersleutel verbruikt 113l/m heb gelezen dat je dat x1,5 moet nemen dus 170l/m.
Banden apparaat kan ik niet vinden maar verbruikt vooral bij de van de velgrand drukken aangezien hij dan zeer snel weer aanspringt.

Ik heb nu een Airpress met 360l/m en 50L vat die bij een bandenwissel teveel aan staat.
Heb ook gelezen dat je de aanzuiglucht door 2 moet delen dus deze is net aan voldoende maar draait teveel van de tijd dat hij nodig is.

Volgens mij kom ik dan op minimaal 2,5pk, aanzuiglucht 350l/m, 10bar en zou zeggen 100L tank.
Met een snaar is stiller ivm lagere toeren wat me interessant lijkt.
Olievrij of filter? Ik zou zeggen olievrij voor het gemak?

Roy, ik heb een Airpress HL 425/100 230v (Klik hier) helaas 230v aangezien ik geen krachtstroom in mn hok (en huis) heb.
Ik ben zeer te spreken over deze compressor. Heb zon straalkast staan van HBM, dat kan hij ook redelijk bij benen, al draait hij dan op den duur wel constant.
Voor slagmoer sleutels en ander luchtgereedschap voldoet hij natuurlijk ook prima.
 
Als je een universele koppeling gebruikt, dan kun je daarna naar hartenlust gereedschapjes met Orion, Euro en ISO6 insteeknippels gebruiken op diezelfde koppeling, zónder aanvullende verloopjes. Of plan B: Men neme een universele koppeling met binnendraad, en daar draai je een nippel in die in je luchtslang koppeling past (verloopje dan dus). Ik raadt die constructie wel af, omdat je met 2 koppelingen achter elkaar de O-ring in de eerste koppeling vrij zwaar belast.

Heel af en toe heeft de Lidl persluchtgereedschap waarvan ik denk...voor dat geld...banden oppompen, blikschaar, etc...
die hebben ook hun eigen aansluiting, en daar gebruik ik dus idd een verloopje voor, vrouwtje van de lidl, mannetje van Orion in elkaar geschroefd
 
Heel af en toe heeft de Lidl persluchtgereedschap waarvan ik denk...voor dat geld...banden oppompen, blikschaar, etc...
die hebben ook hun eigen aansluiting, en daar gebruik ik dus idd een verloopje voor, vrouwtje van de lidl, mannetje van Orion in elkaar geschroefd

Waarom niet gewoon een paar Orion-Nippels inslaan en die aan je apparaten zetten? Is natuurlijk wel gelijk 10% van het apparaat qua kosten...
 
Iemand tips voor een betaalbaar maar goed setje lange inbusdoppen? Mag 1/2 of 3/8 zijn.
Geen mannesmann greenline, dat valt me toch elke keer net tegen qua kwaliteit.

Daarnaast nog op zoek naar een tangen setje. heb nu een budget allegaartje maar zou graag van een redelijk merk een combinatie, zijknip en gebogen puntbek willen.
 
Daarnaast nog op zoek naar een tangen setje. heb nu een budget allegaartje maar zou graag van een redelijk merk een combinatie, zijknip en gebogen puntbek willen.

Ik heb een jaar of 10 geleden een set gekocht van Knipex en ben er nog steeds heel gelukkig mee maar elk bekend merk zou fatsoenlijke tangen moeten maken?

Ik zou gewoon aanvullen wat je hebt. Als je een mooie doppenset van merk A hebt gewoon daarmee doorgaan. Of je kiest bewust voor een andere kwaliteit.
 
Ik heb een jaar of 10 geleden een set gekocht van Knipex en ben er nog steeds heel gelukkig mee maar elk bekend merk zou fatsoenlijke tangen moeten maken?

Ik zou gewoon aanvullen wat je hebt. Als je een mooie doppenset van merk A hebt gewoon daarmee doorgaan. Of je kiest bewust voor een andere kwaliteit.

Die doppenset dus van mannesman gekocht. En de ratels en normale doppen zijn best ok. Maar de inbus en torx vallen me tegen.
 
Maar de inbus en torx vallen me tegen.

Daarvoor heb ik zelf nog niks beters gehad dan Wera. Ik heb een normale inbusset daarvan en heb nog nooit zoveel grip gehad op de kopjes. Als je het juiste setje koopt hebben ze er ook een kogeltje in gezet waardoor hij vast zit in de kop (handig op vervelende plekjes waar je net niet bij kan!).

Betaalbaar is alleen wat anders...

bijvoorbeeld zoiets:


Al mijn bitjes/schroevendraaiers/inbus-torx gereedschap zijn van Wera en heb er geen moment spijt van gehad.

Die doppenset dus van mannesman gekocht. En de ratels en normale doppen zijn best ok.

Dat heb ik pasgeleden gedaan met Gedore RED. De sleutels en doppenset ben ik tevreden mee maar voor tangen/schroevendraaiers heb ik wat anders..
 
Iemand tips voor een betaalbaar maar goed setje lange inbusdoppen? Mag 1/2 of 3/8 zijn.
Geen mannesmann greenline, dat valt me toch elke keer net tegen qua kwaliteit.

Daarnaast nog op zoek naar een tangen setje. heb nu een budget allegaartje maar zou graag van een redelijk merk een combinatie, zijknip en gebogen puntbek willen.


Facom

Knipex
 
Tangen sowieso Knipex. Je knippert ff 6x met je ogen als je de prijs ziet maar je hebt ze tot je dood in tegenstelling tot veel ander spul.

Heb ook nog geen Knipex bot gekregen.... wel eens een gat in gesmolten, dat wel. Verlengsnoer kabel doorknippen is geen strak plan als de stekker er in blijkt te zitten :+
Poef
 
Terug
Bovenaan Onderaan