Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Paar weken in huis maar nu gebruikt om een volledig leeg remsysteem te ontluchten. Meen dat ik er 25 voor heb betaald via ebay. Voorheen had ik een koelkastcompressor en een jampotje maar ik wilde mobiel zijn dus niet afhankelijk van stroom of compressor.
Opzich prima case maar de scharnieren zijn zeg maar gewoon een geknikt plastic lipje. Ff kijken wanneer het doorscheurd. Tooltje zelf werkt prima maar ik moet wel veel blijven pompen (toevallig houd ik van pompen 😁) om het vacuum te behouden. Slangen die erbij zitten zijn kwa binnendiameter iets te groot voor een ontluchtingnippel. Maar ik heb genoeg van dat spul liggen met verschillende binnendiameters.
Al met al is het niet een prul maar wel is de pomp ietwat onderbemeten op op je gemak te werken. Uiteindelijk had ik een goed werkend remsysteem en daar doen we het voor.
Zo’n knijp ding heb ik ook gehad van Mityvac maar ik vind zoiets niet lekker werken, reservoir moet je ophangen, plat neer leggen lekt en loopt het je pistool in en je knijpt je wezeloos. Heb er toen 1 gekocht van BGS welke op perslucht werkt. Grote pot eronder. Blijft tenminste staan en geen lamme klauwe meer
 
Zo’n knijp ding heb ik ook gehad van Mityvac maar ik vind zoiets niet lekker werken, reservoir moet je ophangen, plat neer leggen lekt en loopt het je pistool in en je knijpt je wezeloos. Heb er toen 1 gekocht van BGS welke op perslucht werkt. Grote pot eronder. Blijft tenminste staan en geen lamme klauwe meer
En dan ben je nog best verwend met een Mityvac, dit specifieke model handpompje is een stuk minder fijn. Vroeg of laat komt het handvat los en dan moet je dat tonnetje terug over de schroefdraad pielen en de 2 moertjes er ook nog overheen zetten, met 2 pinken ;) .
 
Yep, klopt helemaal. Bij mij ligt die al in de ton. Op het potje na. Dat gebruik ik nog voor oldschool ontluchten.
Had bewust een el-cheapo gekocht om te kijken of het wat voor me was. Nee, dus. Vullen doe ik tegenwoordig met een injectiespuit via de ontluchtingsnippel.
 
En dan ben je nog best verwend met een Mityvac, dit specifieke model handpompje is een stuk minder fijn. Vroeg of laat komt het handvat los en dan moet je dat tonnetje terug over de schroefdraad pielen en de 2 moertjes er ook nog overheen zetten, met 2 pinken ;) .
Nou. Die mytivac is dus een paar keer omgelazerd, en dan loopt de vloeistof dus in de pomp, en dat heeft daar weer roest veroorzaakt op de stang van het zuigertje zeg maar en daardoor liep dat kreng uiteindelijk heel stroef. Heb hem denk ik 3 jaar ofzo gehad en dus 6x gebruikt en was daarna afgeschreven.

Nee. Doe mij maar mn perslucht pot. Ideaal. Moet er nog eens een plakje lood/ijzer onder plakken dat die pot ff zwaarder is en minder snel kantelt; nu wil hij soms wat naar achteren hellen vanwege mijn luchtslang die hem soms omhoog trekr als de slang in een bocht licht vlak na de aansluiting op het pistool.. maar tot nu toe was het nog niet irritant genoeg om dat ook daadwerkelijk te veranderen :);)
 
En dan ben je nog best verwend met een Mityvac, dit specifieke model handpompje is een stuk minder fijn. Vroeg of laat komt het handvat los en dan moet je dat tonnetje terug over de schroefdraad pielen en de 2 moertjes er ook nog overheen zetten, met 2 pinken ;) .

Yep, heb ooit die bij je gekocht, ( die met ook de test-functie aansluitingen in het koffertje? )
Heeft me al een paar keer goed uit de brand geholpen ook bij lastige koekblik-gevallen.

Als ze nou alleen die haakse rubber aansluit-rubbertjes op het ventiel nou eens van iets betere kwaliteit zouden maken
zou het kitje "perfect" zijn.
 
Zondag bij de huisleverancier een dop 41 besteld (tbv krukaspoelie koekblik), en vanmorgen alweer geleverd!! :}

Ik dacht dat ik deze moer wel los kon krijgen met een wringijzer en een stuk pijp maar helaas, dus heb ik gisteren een slagmoersleutel besteld bij dezelfde huisleverancier.

Ik ben gegaan voor het huismerk model van 660 Nm (de moer in mijn geval zou met ongeveer 300 Nm vast moeten zitten dus ondanks mijn kleine compressor hoopte ik dat deze daarmee los kon komen.

Net dus even gekeken en ik moet @Mechanism wel even een dikke veer in zijn r**t geven: Ondanks dat dit de huismerk slagmoersleutel is en niet duur is (49,95) kon deze toch moeiteloos met mijn simpele compressortje (25 liter) loskrijgen! *O*

De moer ging in de eerste poging na een seconde of 10 rammelen al los!
In het verleden heb ik weleens met een simpele luchtsleutel welke ze bij de bouwmarkt hebben liggen (zo'n airpress knakending) iets los moeten halen wat veel minder strak vastzat en dat lukte toen niet, en dat terwijl de nieuw bestelde luchtsleutel maar een klein beetje duurder was!

Kortom: alweer een tevreden terugkerende klant! ;)
 
Vandaag ook de huisdealert slagmoer sleutel binnen gehad ( die van 660nm )

Meteen even proberen , uiteraard.
Kijk, en die rammelt de aanhanger wielbouten ( vast, op standje.. met de verlengpijp ) wel gewoon los.
Terwijl de lidl / parkside er maar een beetje naar bleef kijken , onder de noemer "wat denk je zelf??"

Deze mag blijven :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Thanks guys, het is inderdaad een beest van een sleutel voor dat geld. Er zijn een aantal kwaliteiten te koop in dat zelfde model sleutel:

4 lamellen motor
6 lamellen motor
Model met messing busjes in de bewegende delen > model zonder
Model met gesloten Japanse precisielagers > óf gesloten China precisielagers > of open China lagers
Ze hebben wel allemaal het zelfde twin-hammer slagmechaniek
 
Bij gebrek aan compressor en toch al Dewalt accutolletje heb ik deze (DCF 899) enige tijd geleden aangeschaft. Heeft al meerdere keren zijn waarde bewezen (hoewel ik er ook bij moet zeggen dat de bout het soms eerder begeeft dan dat hij los laat als het echt vastgerot zit...). Voor een accu apparaat prima power en gaat ook lang mee op een 5ah accu. Best een aanrader maar wel wat prijziger als veel prima pneumatische varianten.
.1538817925268.png
 
Vandaag ook de huisdealert slagmoer sleutel binnen gehad ( die van 660nm )

Meteen even proberen , uiteraard.
Kijk, en die rammelt de aanhanger wielbouten ( vast, op standje.. met de verlengpijp ) wel gewoon los.
Terwijl de lidl / parkside er maar een beetje naar bleef kijken , onder de noemer "wat denk je zelf??"

Deze mag blijven :)

Ik heb exact dezelfde, zeer tevreden over! :Y
 
Thanks guys, het is inderdaad een beest van een sleutel voor dat geld. Er zijn een aantal kwaliteiten te koop in dat zelfde model sleutel:

4 lamellen motor
6 lamellen motor
Model met messing busjes in de bewegende delen > model zonder
Model met gesloten Japanse precisielagers > óf gesloten China precisielagers > of open China lagers
Ze hebben wel allemaal het zelfde twin-hammer slagmechaniek

Kan het zijn dat de link naar jouw homepage niet meer werkt ?
 
* trouwens *...
Had nu wat tijd om te spelen, en verneuken kon toch niet meer.. ( met de vervanger van 660nm )

Die parkside kan je wel harder laten werken ( misschien net genoeg nu voor lichtmetalen velgen, als je dat lef hebt.. )

Er zit standaard een soort olie-vernevelaar onder die luchtsleutel.
Als je die voorzichtig ( plastic! ) er tussenuit haalt..
Word ie een stuk sterker.

Zal eens kijken of ie heel blijft, kan ie bij schoonpa in het arsenaal.
Daar gaat zo ongeveer alles heen wat ik vervang . Altijd handig , een 2e werkplaatsje ver van huis.
 
meer lucht op dezelfde druk kan nooit kwaad. Voor elk gebruik een druppeltje olie erin is voldoende, vernevelaar op slagmoersleutel is sowieso een beetje onzin

:^ Heeft alleen meerwaarde als je constructiewerk doet.

Goedkope olievernevelaars kunnen de flow met +/- 30% beperken. Als er dan ook nog een Orion nippel in zit heb je al bijna 60% minder prik dan mét een Euro nippel direct in de machine.

Euro of Orion?
Orion materiaal heeft een 30% kleinere doorlaat dan Euro (5 mm in plaats van 7mm) en dat kost tot 690 liter per minuut. Euro hoort bij gereedschap waar een motor in zit, zoals o.a slagmoersleutels, boormachines en polijstmachines. Orion is handig om bijvoorbeeld het luchtverbruik van blaaspistolen of remontluchters te beperken.

Kwaliteit:
Budget nippels en koppelingen vallen vaak buiten de toleranties, waardoor ze onvoldoende lucht doorlaten of juist te dunwandig (breekbaar) zijn. De vaak gebruikte zachte messing legering is een stuk kwetsbaarder dan een professionele stalen of RVS nippel / koppeling. Sta er bij stil dat 1 verbinding met een te kleine doorlaat, de rest van uw hele perslucht systeem begrenst.

Ik heb ook een mooie Euro VS Orion foto, maar daar staat een bedrijfsnaam op..
 
Terug
Bovenaan Onderaan