Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.134
10.694
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste wil ik even een compliment geven aan de huisleverancier hier!
Eind vorig jaar een bestelling gedaan, wat niet helemaal goed was gegaan.
Hierna had ik ook nog wat vragen en wou de bestelling nog wat uitbreiden n.a.v. het vakkundig advies, en uiteindelijk is het super geregeld, en heb ik nu eindelijk een mooie bruikbare lekvrije luchthaspel, i.cm. dikke koppelingen en grote doorvoer, waardoor de aangeschafte slagmoersleutel ook écht een hele verbetering is t.o.v. de aldi sleutel die ik eerst gebruikte.




Ten tweede, ik ben opzoek naar een schroefbaar auto ventiel.
Als in, een ventiel waar gewoon een banden luchtpomp op past, maar aan het andere uiteinde M6 of M8 schoefdraad, afgeseald met een o-ring.
Deze kun je dan vervolgens ergens indraaien (in dit geval een achter schokdemper), zodat je het reservoir met een bandenspanningsmeter op druk kunt brengen.

NPT-air-schrader-valve-shock-absorber-valve.jpg


Exact dit zoek ik! Maar dan het liefst snel leverbaar, en dus niet via ali..
 
<knip>
Als eerste wil ik even een compliment geven aan de huisleverancier hier!

i.cm. dikke koppelingen en grote doorvoer, waardoor de aangeschafte slagmoersleutel ook écht een hele verbetering is t.o.v. de aldi sleutel die ik eerst gebruikte.

</knip>



Mooi!! :t


Ik heb ook nog wel een paar kleine wensen op het gebied van mijn pneumatiek, en ik zocht al naar een goed 'all in' adres ... misschien mail ik hem ook wel even. Dus bedankt @Murvie
 
Wie kan mij een nieuwe momentsleutel aanbevelen?
Degene die vervangen dient te worden is een 3/8" mannesman. Waarbij het omschakel mechanisme een draak is. Palletje klemt nooit goed. Erg leuk als je kracht zet en het palletje eraf schiet...
Momentsleutel wordt de hele werkdag gebruikt. Deze gebruik ik elk half uur. Nu heb ik geen zin om na elk gebruik de momentsleutel terug te draaien en vervolgens weer op moment. Aangezien je de momentsleutel altijd moet terug draaien ben ik benieuwd of het kwaad kan als de momentsleutel de hele dag op moment staat?

Nu heb ik de volgende op het oog. Andere aanbevelingen zijn welkom, geen Teng, Sonic en dat soort spul :)
Bereik 20-100Nm is voldoende.
Liefst met een korte "handvat" i.v.m. krappe ruimtes

WERA 20-100 Nm Momentsleutel B 2 Click-Torque 3/8\\"-aandrijving - ...

GARANT Momentsleutel met digitale weergave
 
Mannesmann heeft bij mijn weten nooit 3/8" momentsleutels gemaakt of geleverd. Het bereik 20>200 correspondeert ook eigenlijk met een 1/2" sleutel, bij 3/8" hoort meer iets in de richting 10>100. Verder ben ik benieuwd "wat voor soort spul" Teng en Sonic is?

Maar resumerend is het zo dat een sleutel die de hele dag op spanning blijft staan een stuk sneller van zijn kalibratie af loopt. Het juiste advies is derhlave een no brainer, de enige momentsleutel die niet onder spanning staat als je een aanhaalmoment afgesteld hebt staan: Stahlwille
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Maar resumerend is het zo dat een sleutel die de hele dag op spanning blijft staan een stuk sneller van zijn kalibratie af loopt. Het juiste advies is derhlave een no brainer, de enige momentsleutel die niet onder spanning staat als je een aanhaalmoment afgesteld hebt staan: Stahlwille
Of een digitale? Wij gebruiken op het werk niets anders meer (incl. liggen van de aanhaalmomenten uiteraard).
 
Mannesmann heeft bij mijn weten nooit 3/8" momentsleutels gemaakt of geleverd. Het bereik 20>200 correspondeert ook eigenlijk met een 1/2" sleutel, bij 3/8" hoort meer iets in de richting 10>100. Verder ben ik benieuwd "wat voor soort spul" Teng en Sonic is?

Maar resumerend is het zo dat een sleutel die de hele dag op spanning blijft staan een stuk sneller van zijn kalibratie af loopt. Het juiste advies is derhlave een no brainer, de enige momentsleutel die niet onder spanning staat als je een aanhaalmoment afgesteld hebt staan: Stahlwille
En die gebruik ik ook alweer jaren en jaren (bij Mechanism gekocht) naar alle tevredenheid.
Vooral ook erg fijn omdat meer mensen hem gebruiken en dan "vergeten" hem weer op nul te stellen.... Dat hoeft bij deze dus niet.
 
het voordeel van een veer is dat hij nooit spontaan in kracht toeneemt, dus ook al laat je een momentsleutel op spanning staan, dan nog kun je iets nooit te strak aandraaien, rekening houdend met een afwijking/tolerantie, en de manier waarop aan de momentsleutel wordt getrokken, scheefhouden entc.... ben ik er niet bang voor dat mijn momentsleutel zoveel af gaat wijken dat hij daardoor onbetrouwbaar wordt..
Ik werk met machines waarbij veerdruk een belangrijke rol speelt, en de machines dus via het onderhoudsplan een bepaalde veervoordruk moeten hebben, en ik heb in die 19 jaar nog nooit een veer hoeven vervangen omdat de druk/kracht buiten de opgegeven waarde kwam... en we hebben machines die 24/7 draaien, en machines die alleen bij bepaalde campagnes draaien, waarbij er dus altijd de helft onder spanning staan en de helft ontspannen zijn....
En wij meten die heel nauwkeurig.... en een keer per jaar komen de fabrikanten ze controleren
 
Mannesmann heeft bij mijn weten nooit 3/8" momentsleutels gemaakt of geleverd. Het bereik 20>200 correspondeert ook eigenlijk met een 1/2" sleutel, bij 3/8" hoort meer iets in de richting 10>100. Verder ben ik benieuwd "wat voor soort spul" Teng en Sonic is?

Maar resumerend is het zo dat een sleutel die de hele dag op spanning blijft staan een stuk sneller van zijn kalibratie af loopt. Het juiste advies is derhlave een no brainer, de enige momentsleutel die niet onder spanning staat als je een aanhaalmoment afgesteld hebt staan: Stahlwille
20-80 bereik is voldoende. Volgens mij is dat 3/8"? 1/2" zou ook mogen, maar vaak te lang in de lengte.
Teng en Sonic ben ik nooit tevreden over geweest en zoek een stapje hoger voor dagelijks gebruik.


Oké helder m.b.t. de Stahlwille. Moet alleen even uitzoeken hoe lang deze is. Want langer als 40cm is onhandig.

Of een digitale? Wij gebruiken op het werk niets anders meer (incl. liggen van de aanhaalmomenten uiteraard).
Digitale "ontspant" automatisch zodra het aanhaalmoment is bereikt?
 
het voordeel van een veer is dat hij nooit spontaan in kracht toeneemt, dus ook al laat je een momentsleutel op spanning staan, dan nog kun je iets nooit te strak aandraaien, rekening houdend met een afwijking/tolerantie, en de manier waarop aan de momentsleutel wordt getrokken, scheefhouden entc.... ben ik er niet bang voor dat mijn momentsleutel zoveel af gaat wijken dat hij daardoor onbetrouwbaar wordt..
Ik werk met machines waarbij veerdruk een belangrijke rol speelt, en de machines dus via het onderhoudsplan een bepaalde veervoordruk moeten hebben, en ik heb in die 19 jaar nog nooit een veer hoeven vervangen omdat de druk/kracht buiten de opgegeven waarde kwam... en we hebben machines die 24/7 draaien, en machines die alleen bij bepaalde campagnes draaien, waarbij er dus altijd de helft onder spanning staan en de helft ontspannen zijn....
En wij meten die heel nauwkeurig.... en een keer per jaar komen de fabrikanten ze controleren

De weergaveafwijking loopt doorgaans idd omlaag, dus in de loop der tijd klikt de sleutel op een lager aanhaalmoment dan op het handvat staat. Hoever hij af wijkt is afhankelijk van veel factoren en het is ook altijd zo dat hij verder zal afwijken in de uitersten van het totale bereik, dus gebruik in die regionen is kritischer.

Maar als een veer kort genoeg wordt kunnen er andere problemen ontstaan, waaronder een weergave afwijking die juist omhoog kan lopen. Dat komt dan niet door de veer zelf, maar bijv. door indringing van vuil, een uitgedroogd klontertje lagervet, een shim die scheef komt te zitten of een probleem in het kalibratie mechaniekje.
 
Digitale "ontspant" automatisch zodra het aanhaalmoment is bereikt?
Digitale ontspant niet, maar spant ook niet op zeg maar :) Je stelt het koppel in met drukknoppen en dan gebruik je hem gewoon. Normaal krijg je dan een geluidssignaal als je in de buurt komt, beetje zoals met een parkeersensor op een auto, incl. continue pieptoon als je op het juiste moment zit :t
 
Digitale ontspant niet, maar spant ook niet op zeg maar :) Je stelt het koppel in met drukknoppen en dan gebruik je hem gewoon. Normaal krijg je dan een geluidssignaal als je in de buurt komt, beetje zoals met een parkeersensor op een auto, incl. continue pieptoon als je op het juiste moment zit :t
volgens mij zit daar een piezo element in , die geven een spanning af bij biugen, en de buiging bepaald het koppel
 
Als het gaat om (moment)sleutels is stahlwille altijd een hele goede, zoniet de beste, keuze.... moet je beurs alleen toelaten.
Denk dat het ook een Stahlwille wordt.
Momentsleutel wordt 7 dagen in de week, de hele werkdag gebruikt. Dus de momentsleutel hoeft niet uit de budgetbak te komen.
Aan de piepjes van de digitalesleutels ga ik mij snel irriteren denk ik.
 
Weet iemand of er een topic is of website wat gaat over basis gereedschap wat je nodig bent om te klussen aan een motor? Ben nu mijn schuurtje aan het opknappen en wil vast een beetje een idee hebben wat ik er allemaal in kwijt moet en hoe ik dat het handigste kan indelen. Ik begrijp dat er extreem specifieke stukken gereedschap zijn die per motor verschillen, maar het gaat mij om een goede basis.

En is er een bepaald merk wat prijstechnisch gezien interessant is? Ik kom niet veel verder dan Gedore en Wiha op dit moment.

Edit: via omweg een mooi topic gevonden. welk gereedschap?
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of er een topic is of website wat gaat over basis gereedschap wat je nodig bent om te klussen aan een motor? Ben nu mijn schuurtje aan het opknappen en wil vast een beetje een idee hebben wat ik er allemaal in kwijt moet en hoe ik dat het handigste kan indelen. Ik begrijp dat er extreem specifieke stukken gereedschap zijn die per motor verschillen, maar het gaat mij om een goede basis.

En is er een bepaald merk wat prijstechnisch gezien interessant is? Ik kom niet veel verder dan Gedore en Wiha op dit moment.

Edit: via omweg een mooi topic gevonden. welk gereedschap?

Jouw vraag beantwoorden is een stuk makkelijker als je er ook bij zet om wat voor motor het gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan