Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.927
10.456
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Schroeftol, slagschroever, excenterschuurmachine, vlakschuurmachine, bandschuurmachine, boorhamer, handcirkelzaag, accu-schaafmachine, cirkelzaag-afkortzaag-combinatie, decoupeerzaag..
Oh, ja ook nog een bosmaaier

En er moet nog een M accu-kantenfrees komen..
En een M accu slijptol.
En misschien ook nog wel een heggenschaar
(Vandaar de hoop op een accu-actie)

En eigenlijk wil ik ook een Fein-zaag (nog niet gekozen voor M / the real McCoy)

Was makkelijker geweest om het niet-M gereedschap te benoemen.
(Beetje Metabo, AEG, Triton)
Hou je van schuren?
 
De M box is ook zo'n geweldige uitvinding. Ik zou willen dat al mn gereedschap in een M box zat. Ik heb een bloedhekel aan m'n spullen in een te klein koffertje te moeten proppen, en al die koffertjes onder je oksels waggelend als een gans te moeten verplaatsen.
Genoeg M love voor vandaag :+

Geen box is ook een optie, op de zaak rij ik met een bus rond waar al het elektrische gereedschap wat milluwakkie in de collectie heeft in 1 grote bak geflikkerd ligt. Het voelt altijd raar om in een bak van een paar duizend euro op elkaar geflikkerd gereedschap te graaien naar 1 van de 5 slagmoertollen die je nodig hebt.
Dat zou ik met mn eigen spulletjes niet over m'n hart krijgen.
 
Dat word afdruipen met de staart tussen je benen kan ik je vertellen.

Slagmoersleutels dacht ik ooit eens niet vaak nodig te hebben, voor de lol eens het bekende lidl merk gekocht. Het draait, het maakt herrie, en de accu's gaan er van leeg. Daar heb je alles wel mee gezegd. Ik gebruik hem heel af en toe, maar er komt een keer dat ik het niet langer kan verdragen om ontrouw te blijven aan M...
Toen ik in 1998 voor mezelf begon zat zo’n ding al bij m’n uitrusting. Nog wel op 230V net als de boor en schroefmachines. Het accu spul gaat nu echt als een kogel en M loopt aardig voor. Milwaukee heeft als haakse machine veruit de sterkste.
 
Toen ik in 1998 voor mezelf begon zat zo’n ding al bij m’n uitrusting. Nog wel op 230V net als de boor en schroefmachines. Het accu spul gaat nu echt als een kogel en M loopt aardig voor. Milwaukee heeft als haakse machine veruit de sterkste.
Haakse machine?
Ik stond pas een boor 18 door een stuk staal te jagen met een milwakkie tol totdat hij vastsloeg. Ik was er op voorbereid en heb geen slappe polsjes maar het voelde niet lekker, wat een kracht!
 
Ik wist niet eens van het bestaan van deze af. Ik ga er vanuit dat het haakse ontwerp een grotere arm geeft en het apparaat zwaardere klappen kan geven?
Waar word dit gebruikt?
Ben wel benieuwd...
 
De M box is ook zo'n geweldige uitvinding. Ik zou willen dat al mn gereedschap in een M box zat. Ik heb een bloedhekel aan m'n spullen in een te klein koffertje te moeten proppen, en al die koffertjes onder je oksels waggelend als een gans te moeten verplaatsen.
Genoeg M love voor vandaag :+

Geen box is ook een optie, op de zaak rij ik met een bus rond waar al het elektrische gereedschap wat milluwakkie in de collectie heeft in 1 grote bak geflikkerd ligt. Het voelt altijd raar om in een bak van een paar duizend euro op elkaar geflikkerd gereedschap te graaien naar 1 van de 5 slagmoertollen die je nodig hebt.
Dat zou ik met mn eigen spulletjes niet over m'n hart krijgen.
De mbox is een kopie van eerdere soortgelijke boxen.

Onder andere festool heeft deze ook al heel wat jaartjes en daar noemen ze hem de systainer (de eerste versie, tegenwoordig hebben ze de t-lock systainers)

Die eerste systainers passen trouwens gewoon 1 op 1 op de mboxen van makita
 
M’n collega is ook een M fetisjist. Hij heeft onlangs de uiterste gekocht vd 1/4” impact, de boor-schroef en de 1/2” slagmoer. Met die laatste heb ik al gewerkt. Het doet me zeer om toe te geven dat dat ding echt waanzinnig sterk is. Morgen eens met die andere 2 werken en zien of ik huilbuien krijg

Ik ben zo blij met mijn klappertollen. Zowel de 1/4" als de 1/2". Echt top dingen. Ik heb na 10 jaar de eerste versleten. Komt door het misbruik (houtdraadbouten, bouten en moeren los en vastgedraaid toen ik nog geen 1/2" had). Nieuwe tol ligt al te wachten als de oude er echt de brui aan geeft.
 
Ik wist niet eens van het bestaan van deze af. Ik ga er vanuit dat het haakse ontwerp een grotere arm geeft en het apparaat zwaardere klappen kan geven?
Waar word dit gebruikt?
Ben wel benieuwd...
Ik gebruik de variant van SnapOn al een paar jaar.
Niet heel erg sterk, maar voor het meeste werk wel sterk genoeg, Wel prijzig....
Maar goed, of er was toen geen concurrentie, of ik kende ze toen nog niet.
Ik gebruik hem vaak voor radiale remklauwen los en vast te maken. Met een normale slagmoersleutel zit je klem tegen de radiator.
 
net weer eens toegegeven aan mijn gereedschapfetisj... zucht...
1642436064479.png

2 setjes Facom T sleutels besteld net, 1 set metrisch (8,10,12,14) en 1 set inbus (4,5,6,8 mm). M'n pa (revisiemonteur, +50jr ervaring) heeft de Beta variant al minimaal 30 jaar in z'n gereedschapskarren liggen, dus was op zoek naar iets vergelijkbaars. Ben zelf meer een Facom/Snap on/Stahlwille man, dus deze maar besteld..

Dan maar een weekje of 2 geen bier halen, heb ik de vrouw gezegd.. (gelukkig nog wel een aantal volle kistjes staan (+ kistje 'divers, speciaals'), stel je voor....
 
Laatst bewerkt:
De M box is ook zo'n geweldige uitvinding. Ik zou willen dat al mn gereedschap in een M box zat. Ik heb een bloedhekel aan m'n spullen in een te klein koffertje te moeten proppen, en al die koffertjes onder je oksels waggelend als een gans te moeten verplaatsen.
Genoeg M love voor vandaag :+

Geen box is ook een optie, op de zaak rij ik met een bus rond waar al het elektrische gereedschap wat milluwakkie in de collectie heeft in 1 grote bak geflikkerd ligt. Het voelt altijd raar om in een bak van een paar duizend euro op elkaar geflikkerd gereedschap te graaien naar 1 van de 5 slagmoertollen die je nodig hebt.
Dat zou ik met mn eigen spulletjes niet over m'n hart krijgen.
Mbox is idd een kopie zoals al gezegd werd (van Tanos, niet van festool??)
Die systainers zijn echt veel fijner in gebruik dan de mbox trouwens, stroeve ondingen in vergelijk. Zeker de T loc is fijn.

Ik zal eens een foto posten van de week, heb o.a. inbus 11 tmt 15 gekocht, facom nano doppensetje en 3,2 tot 6mm stahwille open box sleuteltjes
 
Ik kan het nergens vinden, maar is die Makita LS1018 nu ook tot een bepaalde diepte in te stellen zodat je inkepingen kunt maken?
Allright hij kan het dus wel, maar ik moet zeggen dat ik die diepteaanslagen een beetje indicatief vindt... ik werk vaak met zo'n dure festool en dat is het enige dat ik niet zo briljant vindt. Maarja voor het betere houtwerk zul je dat met een beitel nog wel strak maken...
 
Allright hij kan het dus wel, maar ik moet zeggen dat ik die diepteaanslagen een beetje indicatief vindt... ik werk vaak met zo'n dure festool en dat is het enige dat ik niet zo briljant vindt. Maarja voor het betere houtwerk zul je dat met een beitel nog wel strak maken...
Laat ik voorop stellen dat ik geen timmerman ben en dus niet weet of dit normaal gesproken iets is wat je op deze manier op zou lossen, maar als je inkepingen wil maken zou je dat ook in veel gevallen wel met een bovenfrees kunnen maken lijkt me.

Ik heb op deze manier afgelopen zomer een trap gemaakt voor een speelhuisje en heb in de zijkanten van de trap (5x15cm) de inkepingen voor de treden uitgefreesd.

Ik heb een sjabloon gemaakt en deze met de bovenfrees met kopieerring uitgefreesd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan