Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.929
10.457
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de meerwaarde van dat afneembare scherm.
Dan is het mogelijk om de meter ergens aan te sluiten en vanaf een ander punt de waarden te kunnen kijken. Heb nu vaak dat ik in alleen werk en zowel schakelaars en sensoren moet testen terwijl het stroompunt ergens anders zit. Dan zou ik de meter aan kunnen sluiten en het scherm meenemen zodat ik kan kijken wat er gebeurt als bepaalde schakelaars omgezet worden. Waarbij de schakelaars dan natuurlijk net te ver weg zijn om beide te doen met een normale multimeter.
 
ik gebruik een losse cirkelzaag, met ander blad (minimaal 40 tands bij 160mm en van die harde tanden) met een rechte plank en 2 lijmklemmen voor geleiding


Het is een oplossing voor af en toe een zaagsnede, maar voor een traprenovatie, zou ik persoonlijk voor de invalzaag met geleide rail gaan. Zaagt tot op de mm nauwkeurig in een fractie van de tijd.

Plank en lijmklemmen is eigenlijk de beunoplossing. })
 
Van deze zaag ga je niet blij worden, dit is geen invalzaag en daardoor in veel gevallen niet te gebruiken met een geleiderail.
Ik red me prima met een gewone, niet inval, zaag. Zolang er geen tijdsdruk is is er geen probleem. Met een inval gast het iets simpeler en behoorlijk sneller. Maar met een gewone cirkelzaag met geleider wil het meeste net zo exact als met een festo.
 
Heeft iemand ervaring met de fluke 233, de fluke met afneembaar scherm? Ik wil deze binnenkort aanschaffen maar ervaringen lopen nogal uiteen, geklaag over batterijen die snel leeg raken en het geweldige afneembaar scherm. Ben benieuwd of iemand van hier er persoonlijke ervaring mee heeft.

Ik heb er nooit een retour gezien / amper klachten gehad over deze meter. Verder zijn (in mijn ogen) punten van kritiek gewoon de aard van het beestje:

Een extern scherm verbruikt ook stroom, dus de batterijen in het scherm gaan leeg.
Omdat je de body ergens kan laten liggen heb ik er wel een paar gezien die half gesmolten waren, of baggervet / nat van de Diesel
En als je naast een enorm elektromagnetisch veld staat (zoals een giga industrie motor), dan kan dat de draadloze verbinding verstoren.

e66dc847eab74a53edfcdd46c4478d53685aa7d8.jpg


Wees er op bedacht dat Fluke met een recall bezig is voor de aansluitpunten van de meetsnoeren op sommige modellen, dus let op dat je er niet een koopt bij een dozenschuiver, die dan meteen weer terug mag naar Fluke.

Fluke 233
 
Het is een oplossing voor af en toe een zaagsnede, maar voor een traprenovatie, zou ik persoonlijk voor de invalzaag met geleide rail gaan. Zaagt tot op de mm nauwkeurig in een fractie van de tijd.

Plank en lijmklemmen is eigenlijk de beunoplossing. })
Als ik 1 ding geleerd heb in de afgelopen 40 jaar, is het wel dat een goede monteur meer kan met slecht gereedschap, dan een slechte monteur met top gereedschap.
 
Ik red me prima met een gewone, niet inval, zaag. Zolang er geen tijdsdruk is is er geen probleem. Met een inval gast het iets simpeler en behoorlijk sneller. Maar met een gewone cirkelzaag met geleider wil het meeste net zo exact als met een festo.


Ik heb nogal een grondige hekel aan de rondraaiende beschermkappen, ik heb daar zoveel gevaarlijke dingen mee gezien, dat ze wat mij betreft dat soort zagen verbieden. Tevens kan je dan niet midden in een paneel beginnen te zagen, wat net 1 van de sterkere fincties is van een invalzaag. Voor mijn werk is een zaag met draaikap b.v. onbruikbaar.
 
Als ik 1 ding geleerd heb in de afgelopen 40 jaar, is het wel dat een goede monteur meer kan met slecht gereedschap, dan een slechte monteur met top gereedschap.


Een traprenovatie ga je niet redden met een normale circelzaag als het echt netjes moet. Ik verzin ook regelmatig creatieve oplossingen, maar prefereer steeds vaker goed gereedschap.
 
Ik heb er nooit een retour gezien / amper klachten gehad over deze meter. Verder zijn (in mijn ogen) punten van kritiek gewoon de aard van het beestje:

Een extern scherm verbruikt ook stroom, dus de batterijen in het scherm gaan leeg.
Omdat je de body ergens kan laten liggen heb ik er wel een paar gezien die half gesmolten waren, of baggervet / nat van de Diesel
En als je naast een enorm elektromagnetisch veld staat (zoals een giga industrie motor), dan kan dat de draadloze verbinding verstoren.

e66dc847eab74a53edfcdd46c4478d53685aa7d8.jpg


Wees er op bedacht dat Fluke met een recall bezig is voor de aansluitpunten van de meetsnoeren op sommige modellen, dus let op dat je er niet een koopt bij een dozenschuiver, die dan meteen weer terug mag naar Fluke.

Fluke 233
Bedankt, die informatie zocht ik. De recall wordt die al gedaan op alles wat op voorraad ligt bij bekende bedrijven ?
 
Ik heb er nooit een retour gezien / amper klachten gehad over deze meter. Verder zijn (in mijn ogen) punten van kritiek gewoon de aard van het beestje:

Een extern scherm verbruikt ook stroom, dus de batterijen in het scherm gaan leeg.
Omdat je de body ergens kan laten liggen heb ik er wel een paar gezien die half gesmolten waren, of baggervet / nat van de Diesel
En als je naast een enorm elektromagnetisch veld staat (zoals een giga industrie motor), dan kan dat de draadloze verbinding verstoren.



Wees er op bedacht dat Fluke met een recall bezig is voor de aansluitpunten van de meetsnoeren op sommige modellen, dus let op dat je er niet een koopt bij een dozenschuiver, die dan meteen weer terug mag naar Fluke.

Fluke 233
Ik zag dat je tegenwoordig ook meters hebt die een smartphone als extra scherm kunnen gebruiken via Bluetooth. O.a. SnapOn heeft dat.
 
Fluke vrijwillige terugroepactie:

Onze administratie geeft aan dat u een product heeft geleverd dat is gekoppeld aan de vrijwillige terugroepactie m.b.t. de Fluke T110, T130 en T150 serie tweepolige spanningstesters.

Als voorzorgsmaatregel heeft Fluke besloten om al deze producten vrijwillig terug te roepen en getroffen klanten nieuwe, verbeterde en gelijkwaardige vervangende producten aan te bieden. Bij Fluke staat veiligheid voorop.

Recente proeven, uitgevoerd door Fluke, hebben getoond dat het aantal achtereenvolgende buigcycle dat de kabel succesvol kan doorstaan, grote spreiding vertoont. Dit kan ertoe leiden dat een enkele voltage-tester een vroegtijdige uitval van de kabel kan vertonen. Dit zou tot een verkorting van de levensduur van enkele testers kunnen leiden die Fluke onaanvaardbaar acht.

Verder kan de kabel een intermitterend falen laten zien waarbij, afhankelijk van de kabel-buiging, het mogelijk is voor een Recalled Tester om tijdens een zelfcontrole-geleidingsmeting of bij controlemeting op een bekende spanningsbron een correcte aanwijzing te geven, terwijl bij daaropvolgende test aan een testobject ten onrechte geen spanning aangegeven zou kunnen worden (zgn. ‘false negative’).
 
Ik red me prima met een gewone, niet inval, zaag. Zolang er geen tijdsdruk is is er geen probleem. Met een inval gast het iets simpeler en behoorlijk sneller. Maar met een gewone cirkelzaag met geleider wil het meeste net zo exact als met een festo.

Zal ook best lukken, maar als je een traprenovatie gaat doen en daarbij nog gaat verbouwen zou ik die paar tientjes extra uitgeven voor een invalzaag. Ik merk dat fijn gereedschap elke keer lekker werkt en ik me anders steeds een klein beetje irriteer. Je moet het jezelf vooral zo makkelijk en leuk mogelijk maken toch ;) En dat net even snellen maakt weinig uit als je maat 1 keer iets hoeft te zagen, maar bij een traprenovatie loopt het wel op.
 
@MP_NL
Ik sluit me aan bij bovenstaande, en zou nog steeds voor de Scheppach gaan. Wat ik ervan gelezen heb, doet Scheppach zeker niet onder voor DeWalt...
Voor wat betreft de 2 korte linialen, ik heb er om die reden een 1400 mm liniaal bij gekocht, waardoor ik ook flexibel ben qua zaaglengte, en in totaal tot 280 cm kan zagen (dus een hele plaat van 240 cm bijvoorbeeld), aan elkaar maken vergt wel wat nauwkeurigheid. Je hebt dan voor onder de €200,- gewoon een hele goede set. Nog wat leesvoer:
https://www.vanspijk.nl/content/files/content/Brochures/CS 55 scheppch test.pdf
Scheppach CS55

CS55 en PL55 wordt hier en daar door elkaar gebruikt, kan niet helemaal zien wat het verschil is, maar zie geen verschil tussen de cs55 op de foto's, en mijn PL55.
 
Ik heb nogal een grondige hekel aan de rondraaiende beschermkappen, ik heb daar zoveel gevaarlijke dingen mee gezien, dat ze wat mij betreft dat soort zagen verbieden. Tevens kan je dan niet midden in een paneel beginnen te zagen, wat net 1 van de sterkere fincties is van een invalzaag. Voor mijn werk is een zaag met draaikap b.v. onbruikbaar.
Geen idee wat je exact bedoelt met ronddraaiende kappen. Maar ook de meeste gewone cirkelzagen zijn in hoogte (zaagdiepte) te verstellen. 0mm behoort ook tot de mogelijkheden. Dus ook midden in de plaat kan begonnen worden, het is enkel wat omslachtiger.

Maar ik ken zeker de voordelen van een invalzaag. Ik ben opgegroeid met een festo. Incl goede zaagbladen welke geslepen worden gezien de aanschafprijs behoorlijk is.
Ik gebruik nu dus een 190mm Hitachi op geleider met de goedkoopste zaagbladen, voornamelijk 60 en 24 tands. En ik red me hier prima mee hoewel meubelpanelen net niet meer netjes worden nu de 60 tands de nodige meters gemaakt heeft.
 
Hij bedoelt die beschermkap die over het zaagblad schuift als je hem van het werkstuk haalt.


Een zaag wil nog wel eens een keer een terugslag geven, gebeurt mij na bijna 20 jaar werken met invalzagen ook nog wel eens, bij een invalzaag schiet het blad door de scharnierende zool meteen naar binnen, bij een draaikap kan met wat pech de zaag nog steeds in bv je been schieten. En dan heb ik het nog niet eens over haperende of hakende kappen, die met de hand open gedraaid worden, of die compleet verwijderd worden en dan vervolgens de nadraaiende zaag zo op de vloer zetten. Waarna die zaag door de kamer vliegt. Ninja ster met gewicht er aan.

Een traprenovatie vraagt veel zaagsneden, dus makkelijk en snel werken scheelt tijd en levert dus geld op. Daarnaast is een invalzaag met rail tot op de mm nauwkeurig. De rail heeft een rubber strip, die je tijdens de eerste keer doorzaagt. Daarna leg je het rubber op de streep en zaag je zonder rekenen foutloos. Ik heb op een traptrede maximaal 6 minuscule streepjes staan, om hem op maat uit te zagen. Opmeten doe ik met een trapspin van Pajarito. Gaat in tegen stelling tot de bouwmarkt rommel een leven lang mee.

Ik moet bij aanhelingen of schades heel vaak planken uit vloeren zagen. Letterlijk langs de naastliggende planken, zonder ze te raken.
Soms tientallen planken per dag.
 
Een zaag wil nog wel eens een keer een terugslag geven, gebeurt mij na bijna 20 jaar werken met invalzagen ook nog wel eens, bij een invalzaag schiet het blad door de scharnierende zool meteen naar binnen, bij een draaikap kan met wat pech de zaag nog steeds in bv je been schieten. En dan heb ik het nog niet eens over haperende of hakende kappen, die met de hand open gedraaid worden, of die compleet verwijderd worden en dan vervolgens de nadraaiende zaag zo op de vloer zetten. Waarna die zaag door de kamer vliegt. Ninja ster met gewicht er aan.

Een traprenovatie vraagt veel zaagsneden, dus makkelijk en snel werken scheelt tijd en levert dus geld op. Daarnaast is een invalzaag met rail tot op de mm nauwkeurig. De rail heeft een rubber strip, die je tijdens de eerste keer doorzaagt. Daarna leg je het rubber op de streep en zaag je zonder rekenen foutloos. Ik heb op een traptrede maximaal 6 minuscule streepjes staan, om hem op maat uit te zagen. Opmeten doe ik met een trapspin van Pajarito. Gaat in tegen stelling tot de bouwmarkt rommel een leven lang mee.

Ik moet bij aanhelingen of schades heel vaak planken uit vloeren zagen. Letterlijk langs de naastliggende planken, zonder ze te raken.
Soms tientallen planken per dag.
Ik stel jouw nut voor een goede zaag niet ter discussie, op je werk is snelheid daarbij belangrijk.
Ook zij er wel invalzaag welke hele strak langs een muur kunnen zagen. Gewone cirkelzagen kunnen dat nooit.

Maar niet alle door jouw geadverteerde voordelen zijn enkel bij een inval van toepassing. Zelfs mijn Hitachi heeft de rubber strip welke jij omschrijft. Splinter guard?

Behalve het terugslaan zijn de andere dingen gebruikersfouten, daar kun je een product niet op afrekenen.
En terugslaan ben ik niet bang voor, mijn 190mm is minder sterk dan jouw invalzaag dus ik verwacht niet heel veel kick daaruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan