Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.071
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
ik hoop met een zaagblad met fijnere vertanding. Dat is echt het aller belangrijkste deel van de zaag.

Jep, heb zo'n zelfde ( alleen een om gestikkerde naar een ander merk ) , komt met grote tanden.
Moet er ook nog een -kleine tanden- zaag voor halen.
Die grove tanden zijn grappig ( snel ) , maar hij gaat er nogal snel van "happen" .
Slaat ie zonder proberen uit je rails. oppassen.
 
Iemand goede ervaringen met een bepaald merk remontluchters? Ik zou er een willen aanschaffen voor aansluiting op mijn compressor.

Geeft de huisleverancier korting aan forumleden?

Dat zal eens tijd worden na dat jarenlang gespam hier op het forum! :+

@Mechanism grapje hoor, ik lees hier vaak nuttige bijdragen en vind zeker niet dat je je eigen handel aan het spammen bent.
 
Ik stel jouw nut voor een goede zaag niet ter discussie, op je werk is snelheid daarbij belangrijk.
Ook zij er wel invalzaag welke hele strak langs een muur kunnen zagen. Gewone cirkelzagen kunnen dat nooit.

Maar niet alle door jouw geadverteerde voordelen zijn enkel bij een inval van toepassing. Zelfs mijn Hitachi heeft de rubber strip welke jij omschrijft. Splinter guard?

Behalve het terugslaan zijn de andere dingen gebruikersfouten, daar kun je een product niet op afrekenen.
En terugslaan ben ik niet bang voor, mijn 190mm is minder sterk dan jouw invalzaag dus ik verwacht niet heel veel kick daaruit.


De kick back ontstaat niet door de kracht van de zaag, maar door het snel draaiende zaagblad. Daarnaast heb je soms ook een kickback, zonder dat je een bedieningsfout maakt. Soms hapt een nieuw zaagblad de eerste de beste keer, dat je heb gebruikt en daarna nooit meer. Of pech met het stuk hout waar je hem in zet.

De strip heeft 2 functies, anti splinter werking en je weet precies, waar de zaagsnede komt.
 
Jep, heb zo'n zelfde ( alleen een om gestikkerde naar een ander merk ) , komt met grote tanden.
Moet er ook nog een -kleine tanden- zaag voor halen.
Die grove tanden zijn grappig ( snel ) , maar hij gaat er nogal snel van "happen" .
Slaat ie zonder proberen uit je rails. oppassen.


Voor goede goedkope zaagbladen: ecotools.nl

Wat betreft het happen, dan is het blad ongeschikt voor de invalzaag. Ik gebruk het liefst fijngetand (48 tands voor een 165 blad en 60 voor een 190 blad) en dan het liefst ook nog negatief geslepen. Happen bijna uitgesloten.
 
Voor goede goedkope zaagbladen: ecotools.nl

Wat betreft het happen, dan is het blad ongeschikt voor de invalzaag. Ik gebruk het liefst fijngetand (48 tands voor een 165 blad en 60 voor een 190 blad) en dan het liefst ook nog negatief geslepen. Happen bijna uitgesloten.
Ik heb de bladen ook bij ecotolls vandaan, heb een 24, 48 en 60 tands 190mm blad. En een 18 tands welke met de hihatsjoe geleverd werd.
Ik moet de nodige meubelpanelen zagen, wat adviseer je?
Heb jij ervaring met de verschillen tussen de bladen welke voor semi prof zijn en die voor professioneel gebruik? De prijs verdubbeld namelijk zo ongeveer, misschien is 2 goedkopere wel een betere optie.
 
Ik heb de bladen ook bij ecotolls vandaan, heb een 24, 48 en 60 tands 190mm blad. En een 18 tands welke met de hihatsjoe geleverd werd.
Ik moet de nodige meubelpanelen zagen, wat adviseer je?
Heb jij ervaring met de verschillen tussen de bladen welke voor semi prof zijn en die voor professioneel gebruik? De prijs verdubbeld namelijk zo ongeveer, misschien is 2 goedkopere wel een betere optie.


1 tip, teken en zaag aan de niet zichtbare kant .
Ook met nieuwe bladen en anti splinterrubber op de geleider
 
Voor goede goedkope zaagbladen: ecotools.nl

Wat betreft het happen, dan is het blad ongeschikt voor de invalzaag. Ik gebruk het liefst fijngetand (48 tands voor een 165 blad en 60 voor een 190 blad) en dan het liefst ook nog negatief geslepen. Happen bijna uitgesloten.

Klopt, kwam er achter
( ben trouwens meer van het ijzer, hout is m'n ding niet :) )
Maar verbazend hoe hard zo'n invalzaag kan springen , zo de geleider uit .. Als ie hapt.

Volgende bestelling is inderdaad een blad met kleine tandjes
 
Ik heb de bladen ook bij ecotolls vandaan, heb een 24, 48 en 60 tands 190mm blad. En een 18 tands welke met de hihatsjoe geleverd werd.
Ik moet de nodige meubelpanelen zagen, wat adviseer je?
Heb jij ervaring met de verschillen tussen de bladen welke voor semi prof zijn en die voor professioneel gebruik? De prijs verdubbeld namelijk zo ongeveer, misschien is 2 goedkopere wel een betere optie.


Meubelplaat zaag je in 2 keer, 1e snede 2 mm diep, 2e keer doorzagen. Gebruik zoveel mogelijk tanden. Het duurdere blad is beter, die heeft minder last van vibraties en zal bij plaat minder snel een brokje uit de harde toplaag slaan.

Zoek maar eens op voorritsfunctie bij bv de makita invalzaag.

B68CDA8E-DF13-47B5-8B6A-7F5C1DA32DC1.jpeg


Deze zaagkant is met de mooie zijde boven gezaagd, met behulp van de voorritsfunctie van mijn Makita invalzaag.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, kwam er achter
( ben trouwens meer van het ijzer, hout is m'n ding niet :) )
Maar verbazend hoe hard zo'n invalzaag kan springen , zo de geleider uit .. Als ie hapt.

Volgende bestelling is inderdaad een blad met kleine tandjes


Er is mij een keer een stukje eikenhout van 9 mm dik, driehoekige vorm een paar cm groot uit de zaagtafel geklapt, gevolg: nog steeds een litteken op mijn hand en een stuk uit het stucwerk achter mij geslagen. Dat was met een vers geslepen festool blad. Als zoiets in je oog klapt, ga je verder als kaptein eenoog door het leven.
 

Meubelplaat zaag je in 2 keer, 1e snede 2 mm diep, 2e keer doorzagen. Gebruik zoveel mogelijk tanden. Het duurdere blad is beter, die heeft minder last van vibraties en zal bij plaat minder snel een brokje uit de harde toplaag slaan.

Zoek maar eens op voorritsfunctie bij bv de makita invalzaag.

Bekijk bijlage 1351398

Deze zaagkant is met de mooie zijde boven gezaagd, met behulp van de voorritsfunctie van mijn Makita invalzaag.

Ziet er strak uit, als ik de foto vergroot al wa minder.
Kan aan mij liggen.

Maar het is toch 2 keer zagen, ik zou het alleen doen als het noodzakelijk is
 
Om even terug te komen op dat voorzagen
Als je veel "Meubelplaat"moet zagen kan je beter een zaagblad voor volkunstof ( ook bekent als trespa) kopen daar zit om de twee tanden een voorsnij/daktand welke de toplaag netjes doorzaag zonder splinters

Even zoeken op tespazaagblad dan zie je wat ik bedoel ze worden ook gebruikt om aluminium te zagen
 
Meubelplaat zaag je in 2 keer, 1e snede 2 mm diep, 2e keer doorzagen. Gebruik zoveel mogelijk tanden. Het duurdere blad is beter, die heeft minder last van vibraties en zal bij plaat minder snel een brokje uit de harde toplaag slaan.

Zoek maar eens op voorritsfunctie bij bv de makita invalzaag.

Bekijk bijlage 1351398

Deze zaagkant is met de mooie zijde boven gezaagd, met behulp van de voorritsfunctie van mijn Makita invalzaag.
Wat is het randje wat ik onderaan het panneel zie?

Om even terug te komen op dat voorzagen
Als je veel "Meubelplaat"moet zagen kan je beter een zaagblad voor volkunstof ( ook bekent als trespa) kopen daar zit om de twee tanden een voorsnij/daktand welke de toplaag netjes doorzaag zonder splinters

Even zoeken op tespazaagblad dan zie je wat ik bedoel ze worden ook gebruikt om aluminium te zagen
Vlak daktand blad, voor Trespa inderdaad. Die gaat de volgende keer ook in de bestelling mee.
En dan op advies van vroembert de duurdere ;)
 
Wat is het randje wat ik onderaan het panneel zie?


Vlak daktand blad, voor Trespa inderdaad. Die gaat de volgende keer ook in de bestelling mee.
En dan op advies van vroembert de duurdere ;)

Die zaagbladen zijn echt top! standtijd is goed voor het geld en verschil in zaagsnede met een heel duur mafell blad op mn zaag zie ik niet. Wat betreft zagen... ik zou echt ten alle tijden kiezen voor een invalzaag, werkt zo bizar fijn. Stofzuiger eraan en je werkt redelijk schoon. Ik heb voor de klussen aan huis (best veel hout) een mafell gekocht, met liniaal en hulpstuk voor hoeken. Niets minder dan briljant. Tot 35mm knalarde eiken planken gehad en geen centje pijn! en met zo'n cheap ecotools blad ram je ook nog eens wat afvalhout met of zonder verf in stukken zonder je beurs te veel aan te tasten. Die dingen zijn goedkoper dan het slijpen van je dure festo of mafell blad.
 
Die zaagbladen zijn echt top! standtijd is goed voor het geld en verschil in zaagsnede met een heel duur mafell blad op mn zaag zie ik niet. Wat betreft zagen... ik zou echt ten alle tijden kiezen voor een invalzaag, werkt zo bizar fijn. Stofzuiger eraan en je werkt redelijk schoon. Ik heb voor de klussen aan huis (best veel hout) een mafell gekocht, met liniaal en hulpstuk voor hoeken. Niets minder dan briljant. Tot 35mm knalarde eiken planken gehad en geen centje pijn! en met zo'n cheap ecotools blad ram je ook nog eens wat afvalhout met of zonder verf in stukken zonder je beurs te veel aan te tasten. Die dingen zijn goedkoper dan het slijpen van je dure festo of mafell blad.
Ik had ook graag een invalzaag van 400 euro of meer gekocht maar budget is het struikelblok.
Maar ik kan niet minder doen met de hihatsjoe dan ik met een festo kan. Het duurt enkel wat langer.
Enige grote uitdaging is ervoor zorgen dat het messing blok wat op het opstaande stuk van de geleider leunt goed afstellen. Festo enzo hebben een voet uit 1 stuk, de mijne heeft een los monteerbaar stukje.
Ik kan er geen afbeelding van vinden, het lijkt erop dat ze al overgestapt zijn naar een voet op volle breedte
 



Ziet er strak uit, als ik de foto vergroot al wa minder.
Kan aan mij liggen.

Maar het is toch 2 keer zagen, ik zou het alleen doen als het noodzakelijk is


Als je dezelfde plaat in 1 keer doorzaagt, gaat hij splinteren, heeft te maken met de richting waarin de tanden snijden, bij 1 mm diep recht naar voren en bij de gehele plaat zagen naar boven, waardoor de harde toplaag als het ware losgetrokken wordt van de plaat. Bij meubelplaat gebruik ik altijd de voorrits funtie.
 
Ik heb er nooit een retour gezien / amper klachten gehad over deze meter. Verder zijn (in mijn ogen) punten van kritiek gewoon de aard van het beestje:

Een extern scherm verbruikt ook stroom, dus de batterijen in het scherm gaan leeg.
Omdat je de body ergens kan laten liggen heb ik er wel een paar gezien die half gesmolten waren, of baggervet / nat van de Diesel
En als je naast een enorm elektromagnetisch veld staat (zoals een giga industrie motor), dan kan dat de draadloze verbinding verstoren.



Wees er op bedacht dat Fluke met een recall bezig is voor de aansluitpunten van de meetsnoeren op sommige modellen, dus let op dat je er niet een koopt bij een dozenschuiver, die dan meteen weer terug mag naar Fluke.

Fluke 233
Hoeveel meter bereik heeft zo'n meter?
 
Als je dezelfde plaat in 1 keer doorzaagt, gaat hij splinteren, heeft te maken met de richting waarin de tanden snijden, bij 1 mm diep recht naar voren en bij de gehele plaat zagen naar boven, waardoor de harde toplaag als het ware losgetrokken wordt van de plaat. Bij meubelplaat gebruik ik altijd de voorrits funtie.

Bedankt voor de uitleg, maar ik wist het al
 
Terug
Bovenaan Onderaan