Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn "Huvema 13-2n" kolomboormachine in elkaar gezet.
1371557


Ben zeer positief! Is ook wel iets boven het HBM budget, maartoch nog in de categorie "betaalbaar". Kwam met een 1-16mm booropname., ipv de geadverteerde1-13mm. Even gebeld, maar dit is tegenwoordig standaard. Zeer rustig lopend, en beslist een perfecte rondloop!, ook op max stand, en alles wat tussen min en max zit. Zowel in spindel, als in snelspan-boorkop.
Ding weegt ook vrolijk 32 kilo!

Alleen die bescherm plaat weggelaten, dat is maar onhandig. Voordeel was dat ik de schakelaar niet eens hoefde door te verbinden. Gewoon die metalen staaf niet monteren met dat plexiglas geval, en dat is al genoeg. Hebben ze vast zo ontworpen, omdat het heel makkelijk andersom had gekunt.

Heb al veel machines gevoeld. Ferm, Einhell, Hbm, Toolstation, Gude, Holmann, Scheppach, Optimum, Powerplus, maar allemaal klonen van elkaar geloof ik. Met allemaal speling, de een meer dan de ander, dat dan weer wel... Maar echt zichtbaar en voelbaar...

De Huvema lijkt er dan wel veel op, maar is toch echt van een hele andere klasse! Had van te voren nog even gebeld met ze, en uitgelegd wat ik zocht, en wat absoluut niet. Keurig te woord gestaan, en er werd me verzekerd dat deze machines spelingsvrij zijn, en een goede tot zeer goede rondloop hebben. Niet alleen in de boorhouder, waarmee veel ge-adverteerd word door sommige merken, maar belangrijker ook in de spindel. Bij niet tevreden geld terug , en hun zouden ook het retour betalen...

Voor 319,24 een zeer tevreden mens! (Ik heb hem iets goedkoper via de zaak.) Normaal zit die op 380 tot 400.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn "Huvema 13-2n" kolomboormachine in elkaar gezet.
Bekijk bijlage 1371557

Ben zeer positief! Is ook wel iets boven het HBM budget, maartoch nog in de categorie "betaalbaar". Kwam met een 1-16mm booropname., ipv de geadverteerde1-13mm. Even gebeld, maar dit is tegenwoordig standaard. Zeer rustig lopend, en beslist een perfecte rondloop!, ook op max stand, en alles wat tussen min en max zit. Zowel in spindel, als in snelspan-boorkop.
Ding weegt ook vrolijk 32 kilo!

Alleen die bescherm plaat weggelaten, dat is maar onhandig. Voordeel was dat ik de schakelaar niet eens hoefde door te verbinden. Gewoon die metalen staaf niet monteren met dat plexiglas geval, en dat is al genoeg. Hebben ze vast zo ontworpen, omdat het heel makkelijk andersom had gekunt.

Heb al veel machines gevoeld. Ferm, Einhell, Hbm, Toolstation, Gude, Holmann, Scheppach, Optimum, Powerplus, maar allemaal klonen van elkaar geloof ik. Met allemaal speling, de een meer dan de ander, dat dan weer wel... Maar echt zichtbaar en voelbaar...

De Huvema lijkt er dan wel veel op, maar is toch echt van een hele andere klasse! Had van te voren nog even gebeld met ze, en uitgelegd wat ik zocht, en wat absoluut niet. Keurig te woord gestaan, en er werd me verzekerd dat deze machines spelingsvrij zijn, en een goede tot zeer goede rondloop hebben. Niet alleen in de boorhouder, waarmee veel ge-adverteerd word door sommige merken, maar belangrijker ook in de spindel. Bij niet tevreden geld terug , en hun zouden ook het retour betalen...

Voor 319,24 een zeer tevreden mens! (Ik heb hem iets goedkoper via de zaak.) Normaal zit die op 380 tot 400.
Ziet er netjes uit... Kun je eens meten hoe hoog die is..

Ik kijk al een tijdje naar een kolomboormachine, maar de meeste zijn ofwel 'ferm/einhell/AliExpress' kwaliteit, of ze zijn te hoog, ofwel op profi-prijsniveau
 
Vandaag mijn "Huvema 13-2n" kolomboormachine in elkaar gezet.
Bekijk bijlage 1371557

Ben zeer positief! Is ook wel iets boven het HBM budget, maartoch nog in de categorie "betaalbaar". Kwam met een 1-16mm booropname., ipv de geadverteerde1-13mm. Even gebeld, maar dit is tegenwoordig standaard. Zeer rustig lopend, en beslist een perfecte rondloop!, ook op max stand, en alles wat tussen min en max zit. Zowel in spindel, als in snelspan-boorkop.
Ding weegt ook vrolijk 32 kilo!

Alleen die bescherm plaat weggelaten, dat is maar onhandig. Voordeel was dat ik de schakelaar niet eens hoefde door te verbinden. Gewoon die metalen staaf niet monteren met dat plexiglas geval, en dat is al genoeg. Hebben ze vast zo ontworpen, omdat het heel makkelijk andersom had gekunt.

Heb al veel machines gevoeld. Ferm, Einhell, Hbm, Toolstation, Gude, Holmann, Scheppach, Optimum, Powerplus, maar allemaal klonen van elkaar geloof ik. Met allemaal speling, de een meer dan de ander, dat dan weer wel... Maar echt zichtbaar en voelbaar...

De Huvema lijkt er dan wel veel op, maar is toch echt van een hele andere klasse! Had van te voren nog even gebeld met ze, en uitgelegd wat ik zocht, en wat absoluut niet. Keurig te woord gestaan, en er werd me verzekerd dat deze machines spelingsvrij zijn, en een goede tot zeer goede rondloop hebben. Niet alleen in de boorhouder, waarmee veel ge-adverteerd word door sommige merken, maar belangrijker ook in de spindel. Bij niet tevreden geld terug , en hun zouden ook het retour betalen...

Voor 319,24 een zeer tevreden mens! (Ik heb hem iets goedkoper via de zaak.) Normaal zit die op 380 tot 400.

De mijne doet het na een jaar of 5 ook nog steeds spelingsvrij
 
Goeie keus ik zelf ben voor een Contimac gegaan na een lange zoek tocht naar de vrijwel spelingsvrije versie van een betaalbare boorkolom
Zat ook net boven de 300 euro en nu na een vier jaar en veel gebruikt nog steeds vrij van speling vergeleken met de nieuwe van HBM
Boorkolom kan niet groot genoeg zijn is mij gebleken

boorkolom-1.jpg
Zo iets?
Boor 19 moet 428mp diep.
 

Bijlagen

  • 20190325_112812.jpg
    20190325_112812.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 13
Met die staaf ijzer in de kop welke zuiver rond loopt heb ik het bed en kop gecontroleerd of ze evenwijdig staan daar de kop eraf moest voor transport
Draaibankje weegt 110 kilo en dat is wat te zwaar voor mij alleen
Jammer is het wel dat je er geen schrefdraad op kan draaien daar ontbreek de aandrijfkoppeling tussen de hoofdas en autovoeding .
Daar zit nu een Vsnaar overbrenging .
Dat tandwiel snijden was een optie in ie tijd en die zat er niet bij de aankoop .
Merk Emco maximat standaard lijkt me een mooie start om te leren draaien zeker gezien de prijs
 
Leuk bankje!! ook lekker veel ruimte tussen klauw en losse kop :t
Gewoon een snij ijzer setje aanschaffen om draad op je asje te maken, zeker als het maar enkele busjes zijn is dat prima te doen voor de gangbare maten.
Als je dan op je losse kop een soort van aanslag maakt dat je snij ijzer er altijd mooi recht voor blijft staan kun je op deze manier prima draad snijden!
 
Daar zat ik naar te kijken om als eerste een houder te maken voor de snijplaten die ik bezit .
Ik heb er een losse boorkop bij daar kan ik dan de houder in de losse kop vast zetten en het is gelijk een mooi project om het draaien te leren
Zoals buiten draaien uitboren en uitdraaien op maat .
En het komt niet op een honderste aan wat maat voering aangaat dus een mooi stukje oefenwerkstuk
 
pas de Makita DTW190ZJ slagmoersleutel besteld. Ding heeft een kracht van 190 NM dus ik dacht lekker gemakkelijk voor de autovelgen (velg zit vast met ca 110) en nu met gratis accu. Hij slagmoersleutelt wel maar een velg krijg je er niet mee los :-( moet eerst met de gewone ratel hem een tikje losmaken anders pakt hij hem niet.... Beetje jammer, had dus toch 1 slag groter moeten gaan blijkbaar
KUD... :)

Raad eens welke ik hier heb liggen ;)
Samen trouwens met een 125 mm accu haakse slijpert en een accuschroef dingetje. Ik moest de lader er wel even zelf bij kopen. Heb hier nu een stapeltje van 5 M-boxjes staan.

De Mbox koelbox, die slagmoersleutel, boorschroef ding, haakse slijper, en een boxje los er bij gekocht voor de 3 accu's en de lader.

db

Vandaag het ding voor het eerst gebruikt voor de autowielen, niet los bij de eerste slag, echter wel na twee a drie seconden rammelen. Ik heb dus niks te klagen er over uiteindelijk. :) Voor het geld wat die me heeft gekost :)

Als je er nog wat meer nut uit wilt halen, het ding is ook redelijk makkelijk om te bouwen naar een slagschroevendraaier :)


Moet je wel 50 mm bitjes hebben met die sleuf rondom. Afgelopen dagen wat schuttinghout aan elkaar zitten schroeven en dan is zo'n klapperding best wel handig als extra er naast om het schroeven mee te doen. :)

Het meeste schroeft er zo in zonder dat het hamermechanisme iets doet, bij wat zwaarder begint die wel te rammelen.

En ja, www.meld-misbruik-online.nl ;)

db
 
Met dat schuiven van de losse kop heb je wel gelijk hoor, dat lukt wel. Maar dan moet je conus (al dan niet met boorkop) wel echt goed vastzitten je de losse kop. Je zult geen M16 gaan snijden neem ik aan, anders gaat je boorkop dat niet trekken.
Maar je kunt de losse kop ook vastzetten en een beetje op gevoel de spindel mee uitdraaien, lukt ook als het moet. Al zou ik dat niet bij M2 ofzo doen, dat gaat mis.

Later,

Loek
 
Zal wel denk ik bij M6 , M8 en M10 blijven maar wie weet de toekomst brengt
Kan zelf de drie klauw los gooien deze draaibank was met een aparte steun ook om te bouwen naar een freeskolom .
Niet dat ik die kolom erbij hebt en dan zal ik het toch niet doen daar er een frees ernaast staat
maar de drieklauw kan een mm of 60 uit de hoofdas schuiven en dat gaat redelijk soepel en zonder speling althans ik kan het niet voelen dat er speling in zit als die uitgeschoven is
Bankje is opmerkelijk in een goede staat
 
Terug
Bovenaan Onderaan