Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.003
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Daarom vòòr je de moer los haalt, positie markeren. Bij montage met de slagmoersleutel de moer iets verder draaien dan de markering.
Klopt, maar je kan wel de hoekverdraaiing meten voor je gaat monteren.
Edit: wat Prop-er zegt :^

Dan ga je ervan uit dat het de vorige keer correct gemonteerd werd en niet los getrild is. (Of zelfs na montage door een vakkundig iemand nog eens nagedraaid door iemand anders om te controleren of het wel goed vast zat)
Wie zegt dat de moer door de vorige eigenaar goed is gemonteerd. Helemaal met een XT600 na 30 jaar en die al een keer open is geweest :+
Inderdaad, de grootste fouten die ik gemaakt heb komen door de belangrijkste zegswijze die ik ooit gehoord heb: "Assumption is the mother of all fuckups."

1x iemand vertrouwd (iemand die over het algemeen altijd correct en goed werkt) die zei dat de stroom echt wel af lag, na het 2x te vragen en toch een goede schock gekregen van 1 fase toen ik op een hoogte van 4m stond.
 
Hij blokkeert het vliegwiel met een M10 draadstang. Past door een gat, en valt achter het vliegwiel precies in een ander gat.
En dat zachte muntje tussen de vertanding, kun jij misschien aan de onderzijde doen?
 
wanneer noem je het accuraat? Wij gebruiken ze behoorlijk veel op het werk. Op perslucht en voornamelijk voor M10 en M12 bouten.
Elke dag worden ze gecontroleerd en ze voldoen goed. Het percentage dat ze afwijken durf ik zo niet te zeggen.

De truc is dat een goede sleutel op de goede persluchtvoorziening met de juiste werkdruk bijna altijd het zelfde aanhaalmoment geeft op stand (whatever).
Waar het mis ging is dat iedereen wilde (en nog steeds wil) dat er een "100Nm stand" op de sleutel staat, en dan werkt dus echt niet. Alleen al tussen een Euro en een Orion nippeltje zit dan een enorme afwijking in netto slagkracht, en dan hebben we het nog niet over slangdiameter, werkdruk-wisselingen, ketelformaat, etc. 0.3 bar drukverschil is al voldoende om totaal af te wijken van die "100Nm stand", zodoende.

Tegelijk heb ik een klant met 15 dezelfde mini slagmoersleutels die ze gebruiken om voetgangersbruggen te assembleren. Die hebben de sleutels vast gezet op 1 stand en ze mogen maar op 1 (ook verzegelde) lucht aansluiting worden gebruikt. Al deze slagmoersleuteltjes zetten de M10 bouten op 60 tot 70Nm. Ze moeten met de momentsleutel worden nagedraaid @ 80Nm. Krijg ik er een binnen en test ik hem, dan doen ze 50Nm (want ik heb hier een kleinere slang-diameter over een grotere lengte, ondanks exact dezelfde werkdruk).

Wat wel kan is verstandig gebruik van doppen met koppelbegrenzing, al is dat ook niet zaligmakend.
 
Laatst bewerkt:
@Squishy Wat wil je ermee doen en wat verwacht je ervan?
Wil je serieus dikke schroeven zo in 1 keer in het hout kunnen draaien of boor je eigenlijk altijd voor?
En heb je best een beetje geduld of moet alles snel sneller snelst?

Ik heb namelijk een 10,8 volt machine van DeWalt en kan daar alles mee doen wat ik wil, incl een 100mm gatenzaag door 18mm multiplex drukken. Nee, dat laatste gaat niet snel en een 5x100 schroef krijg ik niet zonder enig voorboren ergens in.

Kijk ook eens naar Hitachi en Metabo. Beide hebben een 18v machine welke minder dan 140 euro kost en meer dan 40nm doet. Als ik het al red met 25nm moet het daarmee zeker lukken. En beide merken hebben op boormachine gebied best een goede reputatie.

Edit, toolmax is een goede website met heel goed filter.
Mijn keuze zou op dit moment een Metabo BS 18 quick zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Squishy Wat wil je ermee doen en wat verwacht je ervan?
Wil je serieus dikke schroeven zo in 1 keer in het hout kunnen draaien of boor je eigenlijk altijd voor?
En heb je best een beetje geduld of moet alles snel sneller snelst?

Ik heb namelijk een 10,8 volt machine van DeWalt en kan daar alles mee doen wat ik wil, incl een 100mm gatenzaag door 18mm multiplex drukken. Nee, dat laatste gaat niet snel en een 5x100 schroef krijg ik niet zonder enig voorboren ergens in.

Kijk ook eens naar Hitachi en Metabo. Beide hebben een 18v machine welke minder dan 140 euro kost en meer dan 40nm doet. Als ik het al red met 25nm moet het daarmee zeker lukken. En beide merken hebben op boormachine gebied best een goede reputatie.

Edit, toolmax is een goede website met heel goed filter.
Mijn keuze zou op dit moment een Metabo BS 18 quick zijn.
Eigenlijk meer een slagmoersleutel. Vooral bouten/moeren/schroeven snel los krijgen die al een tijdje vast zitten. Maar een goeie boormachine is ook wel handig. Wil ook lithium ipv die ouderwetse accu's...
 
Eigenlijk meer een slagmoersleutel. Vooral bouten/moeren/schroeven snel los krijgen die al een tijdje vast zitten. Maar een goeie boormachine is ook wel handig. Wil ook lithium ipv die ouderwetse accu's...

Als je niet "el cheapo" spul wilt, heb je bij Hilti ook serieus spul. Kost wel wat, maar dan heb je wel wat. Daar hadden wij al wat hakhamers van. Laatst SID4 22 volt accu slagschroefmachine gekocht. Om toch te kijken hoe die zijn. Wat een ideaal apparaat, klein maar ook gewoon tot 194nm.

Verder gebruiken we eigenlijk altijd Makita, bijna nooit geen probleem mee gehad.

Maargoed, wij hebben thuis een aannemersbedrijf dus dat is wel iets anders dan voor thuis :+.
 
Terug
Bovenaan Onderaan