Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.071
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Wil alleen nog een cirkelzaag bestellen. Twijfel alleen tussen een (DeWalt) handcirkelzaag of invalzaag. Ik denk dat ik de invalfunctie nauwelijks tot nooit gebruik, maar goed gereedschap blijft mooi, ik heb meer van DeWalt met T-STAK koffer en die heeft de inval wel en de gewone niet. Daarnaast schaf ik er 1 keer 1 aan bij wijze van spreke, dus dan liever de betere!? Zijn er nu ook (grote) nadelen aan een invalzaag?
 
invalzagen zijn de bom. Betere stofafzuiging, beter omsloten zaagblad. enz. enz. Invalzaag kan alles dat een gewone ook kan en meer. Fine liniaal erbij, ga je heel veel plezier van hebben.
Ik heb nog geen nadelen kunnen vinden....
 
invalzagen zijn de bom. Betere stofafzuiging, beter omsloten zaagblad. enz. enz. Invalzaag kan alles dat een gewone ook kan en meer. Fine liniaal erbij, ga je heel veel plezier van hebben.
Ik heb nog geen nadelen kunnen vinden....
Minder zaagdiepte. Bij een invaller zit je vaak aan 165mm max zaagblad diameter. Geen idee of je het vaak nodig hebt maar ik heb nu meerdere keren een 5x7 45 graden af kunnen zagen doordat ik een 190mm heb.
Zaag je eigenlijk enkel platen of latten dan geld dit nadeel uiteraard niet.

Wat je ook doet, kies wel een machine met geleider
 
Ik vind balken minder fijn af te korten met een inval. Daar heb ik een gewone voor gekocht.

Ook bijvoorbeeld panlatten die al gemonteerd zitten op lengte afzagen gaat beter met een normale.
Ik ook. Helaas heb ik de financiële middelen niet voor de beste oplossingen dus ik moet het doen met de machines welke het meest multi inzetbaar zijn. Ik wilde eerst een invalzaag kopen, ook DeWalt maar heb door de zaagdiepte uiteindelijk een hihatsjoe gekocht, wel met geleider want zonder is platen zagen zo tijdrovend.
 
Balken afkorten geloof ik wel ja. Zaagdiepte is in mijn geval 55mm. Kom je niet zo heel ver met balken. Maar de persoon die het hier vraagt had net een hele fijne afkortzaag gekocht. Dus dat balkenprobleem zal hij niet hebben gok ik. Maar als je inderdaad balken en platen zou willen doen snap ik de reden om een gewone te kopen wel.
 
Ik vind balken minder fijn af te korten met een inval. Daar heb ik een gewone voor gekocht.

Ook bijvoorbeeld panlatten die al gemonteerd zitten op lengte afzagen gaat beter met een normale.
Vreemd als oud timmerman was de invalzaag mijn voorkeur voor alles wat afgekort moest worden doordat die pendelkap niet in de weg zat bij het beginnen van het zagen .
Weet niet hoe dat nu is maar mijn invalzaag haalde met gemak 75mm diepte ( was er een met een 300mm zaagblad) de dakbalken die toen gebruikt werden waren rond de 75mm dik en de gewone circelzagen haalde dat lang niet aan diepte
 
Ik wil graag een knappe soldeerbout voor thuis. Ik heb op mn werk zon soldeerpistool van weller, maar die vind ik een beetje lomp... :)

Kan iemand mij een soldeerbout adviseren? Het gaat voornamelijk om wat klein werk voor aansluiten navigatie bedrading (0.35mm² ~ 1.0mm²) en soms wat dikkere draden omdat er niks anders is, voor extra claxons aansluiten op een motorfiets (2? mm² ~ 3? mm²)

Als er wat accesoires bij zitten als een houder met zon sponsje enzo vind ik dat ook wel leuk :)
 

Niet exact met deze, maar wel met een vergelijkbaar machientje. Als je er secuur mee werkt en een beetje geduld hebt kan het heel fijn werken. De houder waar je de boren inspant is vaak van bedenkelijke precisie. En omdat die houder van kunststof is worden de grotere diameters niet zo heel strak ingespannen. Je moet niet te hard duwen omdat die diamant schijf niet zo agressief afneemt. En je boren bijhouden, als ze echt BOT zijn of er een stukje af is duurt het slijpen lang of lukt helemaal niet meer....

Als je je boortjes op een slijpsteen kan slijpen is dit geen upgrade. Maar wel gemak.

Later,

Loek
 
Vreemd als oud timmerman was de invalzaag mijn voorkeur voor alles wat afgekort moest worden doordat die pendelkap niet in de weg zat bij het beginnen van het zagen .
Weet niet hoe dat nu is maar mijn invalzaag haalde met gemak 75mm diepte ( was er een met een 300mm zaagblad) de dakbalken die toen gebruikt werden waren rond de 75mm dik en de gewone circelzagen haalde dat lang niet aan diepte

Ik vind het naar beneden moeten duwen om de te kunnen zagen irritanter dan even de pendelkap open zetten. Ook heb ik het gevoel dat mijn inval minder koersvast is dan mijn cirkelzaag wanneer met de vrije hand gewerkt wordt.
 
Heeft er iemand nog tips voor een goeie vloeibare pakking?
Ik heb er nu 3 geprobeerd maar allemaal zijn ontzettend irritant aan te brengen; nauwelijsk uitsmeerbaar, vormen korrels/stukjes etc. :(
Deze ervaringen heb ik niet met Hylomar, maar ik hoor al 10 jaar aan hoe slecht een product is waar ik zelf al 10 jaar naar tevredenheid motorblokjes mee in elkaar zet. De gebruiker heeft blijkbaar grote invloed op de toepassing van het product gheheh ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan