Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.762
9.069
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... ik zie mijn tang i.i.g. niet in de Formido webshop.
Die WIHA Tricut lijkt op zich ook wel handig qua strippen, maar mijn LUX knipt op de punt en dat zou ik wel missen in de WIHA.

Beter naar de Obi!

https://www.obi.de/zangen/lux-seitenschneider-elektriker-vde-190-mm-comfort/p/6640841
664084_2.jpg
heb ook even gekeken bij de Formido webshop, lijkt erop alsof ze alleen een soort van "budget" lijn leveren van Lux.
De Praxis had het vroeger ook maar ook daar is het verdwenen, zie nu wel dat die (alleen) online zowaar Knipex hebben.
 
Op hele dunne draden of seriewerk na ben ik het sterk met je eens. Met serie bedoel ik snel meer dan 20 stukjes strippen, het liefst dus verschillende soorten isolatie.

Inderdaad. Met zo'n tangetje werkt van 0.75mm² tot ongeveer 6mm².
Daarboven met een stanleymes en daaronder inderdaad met een speciale tang.

Echt seriewerk doe ik nooit, maar dan zie ik het voordeel van een speciale tang wel in.
 
Wacht maar tot je echt dun spul moet strippen. Een zijkniptang is dan onmogelijk, veeel te lomp, net als de getoonde striptang. Leuk voor installatie draad, niet voor fijn spul.
Ik zal wel een fotootje plaatsen van wat ik had en weer zoek.
 
Ik zie heel veel ruimte in die kast. Ruimte genoeg voor een keer mis knippen en opnieuw aanstrippen. Draadje is wel redelijk dun maar zolang je er nog een adereind huls omheen kunt krimpen is het allemaal erg goed te doen.
 
Ik zie heel veel ruimte in die kast. Ruimte genoeg voor een keer mis knippen en opnieuw aanstrippen. Draadje is wel redelijk dun maar zolang je er nog een adereind huls omheen kunt krimpen is het allemaal erg goed te doen.

Dit was een kleine installatie en ik hou altijd wel van een beetje extra draadlengte.

Maar daar ging het niet om, ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat met een zijkniptang ook prima hele dunne draadjes zijn aan te strippen zonder dat je deze doorknipt.
 
Met lange draden die je goed kunt vasthouden, waar ruimte is om het "trek" momentje op te vangen dat je met een zijknipper hebt kan het inderdaad prima. Bij hele korte draadjes die 3 cm verderop weer vast zitten aan een ander printplaatje wil je niet trekken aan het draadje, dan is een automatische stripper veel fijner, die houdt het draadje zelf vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan