Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.753
9.063
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Makita loopt inmiddels een beetje achter met accutechniek volgens mij.... ooit hadden ze zo'n beetje de beste accu's... nu MAX. 6,0Ah bij 18V voor zover ik weet. En Bosch en Milwaukee hebben al 12,0Ah accu's en Metabo 8,0Ah ofzo.
Maar als je op locatie geen accu's kan laden weet ik niet of zo'n kettingzaag op batterijen wel de juiste oplossing is.... Verder ben ik wel helemaal PRO elektrische zaag als het gaat om brandhout. Geen 2-takt geknetter en stank. Als je een boom in wil is dat weer een ander verhaal...
 
Even voor de beeldvorming; wat is qua vermogen op 230v vergelijkbaar met een 2-takt zaag? 1800w..? Al zal dat vast het opgenomen vermogen zijn.. afgegeven uiteraard minder maar mag toch wel hopen dat dat wel 80-90% efficiënt is.

Schoonpa is binnenkort jarig. Wellicht leuk cadeau van de familie. Hij is erg fan van Bosch.

Zaagt jaarlijks de nodige stukken hout weg voor de kachel. Meestal stronken van ik denk wel 50cm doorsneden. Heeft een oude 2-takt zaag. Geen idee welk merk.

Edit; lees nu meerdere keren 2 zwakke punten van de bosch; een snel slijtend kunststof zaagkettingwiel en een opspan mechanisme dat te wensen over laat. Dus dan maar een ander merk. Makita ?
 
Laatst bewerkt:
Even voor de beeldvorming; wat is qua vermogen op 230v vergelijkbaar met een 2-takt zaag? 1800w..? Al zal dat vast het opgenomen vermogen zijn.. afgegeven uiteraard minder maar mag toch wel hopen dat dat wel 80-90% efficiënt is.

Schoonpa is binnenkort jarig. Wellicht leuk cadeau van de familie. Hij is erg fan van Bosch.

Zaagt jaarlijks de nodige stukken hout weg voor de kachel. Meestal stronken van ik denk wel 50cm doorsneden. Heeft een oude 2-takt zaag. Geen idee welk merk.

Ik heb deze en die bevalt prima, maar vergelijk met een 2-takt is altijd risicovol. Elektrisch zou dan tegen kunnen vallen.... zie wel dat ik er een zwaard van 400mm op heb zitten. Zaag wel 2-3 kuub brandhout klein, maar niet van die dikke stronken, heb ik een hekel aan _O-

https://www.makita.nl/artikel/uc3551a.html
Later,

Loek
 
Ik zaag 1á2 keer per jaar wat hout naast huis, ik zou daarvoor geen zaag op brandstof meer willen.

Gewoon op 230, doet het altijd.
Op locatie zou ik wel gewoon een benzinezaag gebruiken.

Als hij uitgaat, liter brandstof dr in en door.
Zulke accu's trek je sneller leeg dan dat je ze laden kunt.
Ook opladen op locatie kan lastig zijn.
 
Alternatief is een 230v zaag, omvormer 12-230 in de auto en een haspel. Omvormer wel op eigen accu zetten
Dat wordt een kostbare installatie alles bij elkaar.... als je direct je zaag wil kunnen gebruiken. Als je een kleinere omvormer neemt kun je wel al accu's laden voor een accuzaag.
Beetje 2kW omvormer is al gauw 200 euro. Het oplaadstation op een omvormer kan wel en goedkoper; echter wel dan een pure sinus omvormer en geen gemodificeerde (blokgolf) sinus omvormer; de meeste accu laders houden daar niet van.

Dus dan wil je in de auto een extra accu zetten, daar een best prijzige omvormer op zetten zodat je ofwel de accu's kunt opladen of een 230 volt zaagje op kan laten lopen? Daarnaast, de accu van mijn auto is 74 Ah, laadrendement misschien 50% misschien slechter bij een snellader door de koeling?
Als je dan 6 keer een 5 Ah accu hebt geladen moet je dus al de auto starten om de accu te laden of naar huis gaan.

Is dat niet een beetje de langste nemen? Neem dan een pakket zonnepanelen mee, dat is misschien goedkoper en makkelijker ;)

Als je niet met een 2 takt wilt werken kun je ook op locatie met een 230 zaagje werken. Koop dan een 4 takt generator, dan heb je de voordelen van een electrische zaag dat 'ie het altijd doet en bijna de mobiliteit van een benzinezaag. Kun je het aggregaatje ergens in de bosjes verstoppen zodat je niet zoveel last hebt van de herrie ;)

Echter wel twee keer zo duur uit als een knetterbijl op benzine ;)

db
 
Laatst bewerkt:
1800 watt op een omvormer is gekkenwerk, een 100Ah accu is binnen de kortste keren leeg, je trekt 150 Ampere. En zo'n omvormer heb je ook nog eens echt niet voor 200 eurie. Er gaat niks boven een 2t
 
Laatst bewerkt:
Daarmee geef je helemaal het antwoord op hoe een kettingzaag op accu zich gedraagt. Leuk voor een tak of iets. Met een omvormer duurt het tenminste nog 3 kwartier
In m’n bus heb ik een 2000w omvormer en een 96Amp AGM huishoud accu. Die is er voor nood en klein kutwerk.
 
Makita loopt inmiddels een beetje achter met accutechniek volgens mij.... ooit hadden ze zo'n beetje de beste accu's... nu MAX. 6,0Ah bij 18V voor zover ik weet. En Bosch en Milwaukee hebben al 12,0Ah accu's en Metabo 8,0Ah ofzo.
Maar als je op locatie geen accu's kan laden weet ik niet of zo'n kettingzaag op batterijen wel de juiste oplossing is.... Verder ben ik wel helemaal PRO elektrische zaag als het gaat om brandhout. Geen 2-takt geknetter en stank. Als je een boom in wil is dat weer een ander verhaal...


Ze hebben inmiddels ook 36 volt. Echter plaatsen ze in zwaardere machines 2x18 volt. Die heeft iedereen nl genoeg liggen.
 
1800 watt op een omvormer is gekkenwerk, een 100Ah accu is binnen de kortste keren leeg, je trekt 150 Ampere. En zo'n ding heb je ook nog eens echt niet voor 200 eurie. Er gaat niks boven een 2t
Voor 47 euro heb je er een van Aliexpress die 1200W continu kan leveren zonder te oververhitten. Boven 1500W kan hij maar 5min werken en dan schiet hij in thermische beveiliging.
Dus 200 euro is realistisch.
 
Ik zou dat soort spul vanaf Ali niet vertrouwen.
Ik denk dat als je die open gaat maken dat je schrikt. Daar is flink op beknibbeld met de componenten..

Ze hebben al moeite om gewoon een simpele 230 naar 5v transformator te maken..
Zat bij een zaklamp van mn vader. Die adapter woog erg ligt, open gemaakt, slechte verbindingen en flinterdunne bedrading, niet afgezekerd. Als die sluiting zou maken werd het een kerstboom. Zou 500mA moeten leveren bij 5v. Ik heb de foto’s niet meer denk ik maar met een load erop kwam ie niet boven de 320mA uit dacht ik en van die 5v bleef ook niks over ging alle kanten op. En om het af te maken liep de temperatuur van de transistor over de 80 graden en toen heb ik m maar uit gezet...
 
Voor 47 euro heb je er een van Aliexpress die 1200W continu kan leveren zonder te oververhitten. Boven 1500W kan hij maar 5min werken en dan schiet hij in thermische beveiliging.
Dus 200 euro is realistisch.
Ik weet wel waar ik het over heb he. Koop nou maar zo'n ding en laat hem 3 minuten 1200W leveren, punt 1 welke accu houdt dat vol, het is zonder de rendementsverhouding al 100 ampere, punt 2 vliegt dat ding op enig moment uit elkaar of in de brand.
Ik heb UPSsen gemodificeerd naar omvormers en ik durf zo'n ding niet vol te belasten, hebben we het wel over APC. Als je 100 Ampere uit een akku trekt stort de klemspanning binnen de kortste keren in mekaar en gaan ze mekkeren wegens Lo Bat...
Als ik gemekker wil horen koop ik wel een geit
 
Ik weet wel waar ik het over heb he. Koop nou maar zo'n ding en laat hem 3 minuten 1200W leveren, punt 1 welke accu houdt dat vol, het is zonder de rendementsverhouding al 100 ampere, punt 2 vliegt dat ding op enig moment uit elkaar of in de brand.
Ik heb UPSsen gemodificeerd naar omvormers en ik durf zo'n ding niet vol te belasten, hebben we het wel over APC. Als je 100 Ampere uit een akku trekt stort de klemspanning binnen de kortste keren in mekaar en gaan ze mekkeren wegens Lo Bat...
Als ik gemekker wil horen koop ik wel een geit
Je weet zo duidelijk en bent zo overtuigd over het feit dat je gelijk bent dat je in de realiteit toch volledig fout bent.
Een collega van mij op het werk heeft het al 1 Jaar ingebouwd in zijn camionet (renault trafic 125) met 2 extra redtop accu's (2x 50Ah)naast de omvormer, met een relais dat de start accu afkoppelt onder een bepaald voltage.
Ik heb persoonlijk na installatie de omvormer getest.
Stofzuiger van 1200W continu kon je gewoon 15minuten laten werken, daarna was ik heb beu en normaal gezien heb ik die stofzuiger zo lang niet nodig.
(De omvormer zelf is zogezegd 4000W 8kw piek en 2000w max, 1500w continu volgens de specificaties...)
Slijpschijf was helemaal geen probleem, aangezien we alleen afslijpen met een 1mm doorslijpschijf en schuren, dat duurt meestal ook niet meer dan 5 minuten aan een stuk.
Waterpomp (1000W) en oliepomp (800W) heb ik ook elk 20 minuten laten draaien, geen probleem.
Boven de 1500w belasting ging hij na ongeveer 5 minuten in thermische beveiliging, maar een piek belasting van 1800w was geen probleem.
Accu spanning zakte te veel in als de belasting hoger werd dan 800W zonder draaiende motor, dus de oplossing is om de motor te laten draaien.
We gingen misschien nog 2 redtops erbij steken maar dat bleek niet nodig. (We hebben er altijd minimum 2 bij voor deppanages)
Gewoon omdat het niet in jouw hoofd past dat er op Aliexpress ook goede dingen te koop staan, betekent niet dat het zo is.
Ik snap dat je niet wil toegeven dat je veel te veel betaald hebt voor iets gelijkaardigs.
Hiervoor was er een kleine test met een omvormer van 150W (voor tablet en accus op te laden), deze hebben we besteld bij een groothandel voor 56 euro...
Deze werd erg warm als je er een hogere belasting dan 120w op zette, zo warm dat we hem niet meer gebruiken. (Zelfs zonder belasting werd het ding 50 graden!)

Het verbaast me elke keer hoe mensen dingen beter weten zonder er ervaring mee te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan