Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.686
9.003
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Gaat ook tegen mijn principes in ja :P

Hoeveel kracht kunnen die Wera ratels aan? Kan het in hun datasheets niet terugvinden.. heb laatst een (merkloze) ratel kapotgedraaid op een 180Nm bout, daar dus van geleerd dat je daar altijd een wringijzer of T-stuk voor moet pakken.
Nou zit er in die Wera koffer net géén T-stuk, en in die Gedore wel.
Verschil Wera 72-tands en Gedore 60-tands ratels voor de 1/2" lijkt me ook wel overkomelijk.
In de regel is een fijn vertande ratel minder sterk dan een grof vertand model. Aangezien grove vertanding onpraktisch is in gebruik, kun je beter gewoon met mechanische empathie fijntandratels gebruiken. Fijn vertande ratels van de topmerken hebben nu vaak een tandblok i.p.v een palletje, die pakken een paar tanden tegelijk, waardoor ze bijna even sterk zijn als een grover vertand model. Alleen zijn rateltjes met een tandblok dan weer gevoeliger voor vuil / zand.

Wat is een 180Nm bout? Iets dat ooit is vast gezet op 180Nm, iets dat afbreekt bij 180Nm?
 
In de regel is een fijn vertande ratel minder sterk dan een grof vertand model. Aangezien grove vertanding onpraktisch is in gebruik, kun je beter gewoon met mechanische empathie fijntandratels gebruiken. Fijn vertande ratels van de topmerken hebben nu vaak een tandblok i.p.v een palletje, die pakken een paar tanden tegelijk, waardoor ze bijna even sterk zijn als een grover vertand model. Alleen zijn rateltjes met een tandblok dan weer gevoeliger voor vuil / zand.

Wat is een 180Nm bout? Iets dat ooit is vast gezet op 180Nm, iets dat afbreekt bij 180Nm?
Bedankt voor de uitleg:t
Ja, voor iets dat echt vast zit zou je dan beter een T-stuk willen pakken, alleen jammer dat ie niet in dat Wera koffertje zit.
Was een wielbout van de bus, zat vast met 180 en wilde ik lossen met een (slechte kwaliteit) ratel, dat was geen goed idee.
 
Gaat ook tegen mijn principes in ja :P

Hoeveel kracht kunnen die Wera ratels aan? Kan het in hun datasheets niet terugvinden.. heb laatst een (merkloze) ratel kapotgedraaid op een 180Nm bout, daar dus van geleerd dat je daar altijd een wringijzer of T-stuk voor moet pakken.
Nou zit er in die Wera koffer net géén T-stuk, en in die Gedore wel.
Verschil Wera 72-tands en Gedore 60-tands ratels voor de 1/2" lijkt me ook wel overkomelijk.

Ik zag laatst bij 1 ratelset dat ie tot 1000Nm aan zou kunnen.. dat red je natuurlijk nooit met een 30cm ratel, maar ben even vergeten welk merk dat was.
Bij die Wera krijg ik het idee dat je daar beter niet aan kan gaan hangen, met die draaibare kop etc..

Ik heb er 4 en zelfs met de 1/4 is na een jaar of 5 niks aan de hand en die gebruik ik best veel , de 1/2 inch een paar keer per jaar , maar ik sleutel meestal aan een motor en dan vind ik 3/8 en 1/4 fijner
Zo’n t stuk gebruik ik nooit , dan neem ik een wring ijzer
 
Dat is gewoon een lompe ratel dan heb je niet de veelzijdigheid niet
En 1000nm op een ratel van 25cm dat id ongeveer 50 kg drukken of trekken , neem dan een wringijzer van 75cm of een luchtsleutel
Precies... Een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn.
Maar wat ze wel heel mooi laten zien, is dat tandblok waar ik het hierboven over had:
1536556187_916hp_detail_querschnitt.png
 
Precies... Een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn.
Maar wat ze wel heel mooi laten zien, is dat tandblok waar ik het hierboven over had:
1536556187_916hp_detail_querschnitt.png
Ok, klinkt logisch allemaal, heb net het Wera koffertje besteld :t en haal er later wel een wringijzer bij.
Bedankt voor alle hulp en adviezen!!
Ga vanavond een CB650Z projectfiets ophalen dus die set komt goed van pas de komende tijd:)
 
Ok, klinkt logisch allemaal, heb net het Wera koffertje besteld :t en haal er later wel een wringijzer bij.
Bedankt voor alle hulp en adviezen!!
Ga vanavond een CB650Z projectfiets ophalen dus die set komt goed van pas de komende tijd:)

tja, eerst maar eens beginnen met de basis-principes van sleutelen onder de knie te krijgen...
Iets wat volgens opgave met een moment van 180 Nm vastgezet moet worden vervolgens met een ratel los proberen te halen...pfff... een ratel is om snel "meters" te maken (los en/of vast).
 
Als ik iets met een ratel los of vast zet dan vind ik dat hij heel moet blijven, zo niet dan is het rommel. Uiteraard wel met handkracht, niet door er een buis oid op te zetten. Momentsleutels hebben ook vaak een ratelmechanisme van hetzelfde formaat dus het moet gewoon kunnen.
Ik pak alleen een wringijzer omdat die langer is dan mijn ratel en ik daarmee dus sterker ben
 
Als ik iets met een ratel los of vast zet dan vind ik dat hij heel moet blijven, zo niet dan is het rommel. Uiteraard wel met handkracht, niet door er een buis oid op te zetten. Momentsleutels hebben ook vaak een ratelmechanisme van hetzelfde formaat dus het moet gewoon kunnen.
Ik pak alleen een wringijzer omdat die langer is dan mijn ratel en ik daarmee dus sterker ben
Alleen heb je over los niet altijd wat te zeggen. En met een ruk kun je echt wel even wat meer kracht op een sleutel zetten dan normaal. En dan gaattie stuk.
 
Ach doppie 32 op mijn half duims ratel met daarover heen geschoven een 2mtr buis en ik daar met mijn 115kg aan rukkend of op springend om een moer van een aandrijfas los te krijgen overleeft een goede ratel dus ook probleemloos. Getest in de praktijk. Was een padre ratel
 
Ik heb jarenlang een oude ratel als wringijzer gebruikt, hier had ik een lang verlengstuk op gelast, voor meer kracht extra verlengstuk er op klikken.
Was een bouwmarkt ratel en is zeker 5 jaar heel gebleven.
 
Alleen heb je over los niet altijd wat te zeggen. En met een ruk kun je echt wel even wat meer kracht op een sleutel zetten dan normaal. En dan gaattie stuk.

En met die ruk moet hij nog heel blijven, zo niet dan vind ik het rommel
Ik vind het makkelijk om dan maar te zeggen dat een ratel daar niet voor gemaakt is. Er zijn genoeg merken die gewoon heel blijven
 
Ja ik gebruikte er een merkloze china ratel van 5€ voor, die ik nog had liggen. Was de 10e keer dat het wiel erop/eraf moest en het lompe ijzer lag te ver dus probeerde het zo. Niet zo erg, nu een mooi setje voor terug :)
 
En met die ruk moet hij nog heel blijven, zo niet dan vind ik het rommel
Ik vind het makkelijk om dan maar te zeggen dat een ratel daar niet voor gemaakt is. Er zijn genoeg merken die gewoon heel blijven
Nee dat klopt. Dan zou die in principe ook heel moeten blijven. Daar ben ik het mee eens.

Grote ratel wel te verstaan. volle kracht op een 1/4inch ratel ga ik niet vanuit dat ie dat vol houdt. Klein wringijzertje gebruik ik ook vaker dan de grote :)
 
Ik heb zowel stahlwille als facom ratelsets, en moet zeggen dat de voorkeur uitgaat naar facom. Ligt gewoon wat lekkerder in de hand en de kwaliteit van de kunststof doos is ook erg goed te noemen. Ik zou wel een ratel met quickrelease nemen, bij een goede dealer kan je die tegen beperkte meerprijs ook gewoon in een actieset krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan