Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.140
10.698
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt misschien wat bereiken met torsiestaven.

db

Zelfde effect als de momentsleutel ff instellen. Maar het gemak van zo'n ratel is wel lekker. Juiste dop erop en rammen.


Zijn er wel hoor, alleen dat is niet echt een prijsklasse voor eigen gebruik.
Maar in de montagelijnen van diverse auto/motor/truck fabrikanten worden ze wel gebruikt.

Ja ik zit echt in de oke 100-200 euro en ik ben klaar.
 
Ik ben blij met mijn 18 volt makita speelgoed met 5.0 accu's vor mijn gehobby. Alleen de haakse slijper gaat vlotter door de accu heen dan ik kan laden. Heb de lichtste 1/2" slagmoersleutel. De DDF482 schroefboormachientje en de goedkopere 125mm haakse slijper. 3 accu's en de ventilerende enkele acculader. Ik heb alles gekocht met de actie van vorig jaar met de gratis accu actie.

db
Die gratis accu actie is er elk jaar. Soms meerdere keren per jaar...
 
@Roy "R"acing
Die zijn er niet en zullen er ook niet komen. De volts van elke machine zijn variabel. Ofwel de ingaande krachten naar het tandwielhuis variëren. Dit is bij een accu (vol-half-bijna leeg en temperaturen) en ook uit het stopcontact (220-240v en op een bouw/generator soms 180v). De slipkoppeling (kracht/Nm’s) ligt hierdoor elke keer op een iets ander punt. Daarbij gaat er ook kracht verloren in de dop met of zonder verlengstuk

Ze zijn er wel, ik zal eens op het werk kijken wat voor merk en type dat juist is.
Ook luchtsleutels zijn er instelbaar, uiteraard moet er dan genoeg lucht zijn. Maar in de assemblage hal hebben we grote alarmen als de luchtdruk te laag is.
Ze worden afgesteld met dop en verlengstuk als nodig. Dan mag dus alleen die combinatie gebruikt worden.
 
 
Dit is de elektrische, wordt voor m6 boutjes gebruikt. Volgens mij doet hij het gewoon niet meer als de accu te ver leeg is. Ik denk dat je hem kan instellen achter die zwarte ring bij de haakse overbrenging, zeker weet ik dat niet.
De luchtsleutels die op moment afslaan zijn van atlas copco. Zien er uit als een normale. Ze worden afgesteld op een speciaal apparaat.
 
gedore.jpg

Toevallig net gedeeld in een ander topic, dus hier ook maar even :)
Ging over de momentensleutels, deze zijn van Gedore, de Dremometer A, B en C
van.... 10 tot 300 nm kan ik alles op moment vast zetten, de grote gebruik ik voornamelijk voor de auto, bijvoorbeeld aandrijfasmoeren moeten rond de 200 nm vast komen te zitten, zit ook een verloopje bij van 1/2 inch naar omdat diezelfde aandrijfasmoeren vaak 32-34-36 mm zijn, dat is net grotere dan de grootste 1/2 inch doppen ( die ik heb dan )

En nog een foto van de bovenste lade van mijn Bott kast, heb de lade eronder nog boren tot 28 mm zitten.
Bijna allemaal Dormer of Phantom, veel cobalt boren voor RVS, verzinkboren tot 37 mm, platenboren, verlopen voor de kleinere morse conussen.

boren.jpg
 

Die hadden wij ruim 30 jaar geleden al in de Opel garage waar ik toen werkte. Verschillende voor staal velgen en alu velgen en een bougie dopsleutel ook op moment. Nooit bougies te los of te vast.
Stond ongeveer doodstraf op het niet gebruiken.
 
Misschien niet helemaal het goed topic, maar ik probeer het toch even. Vanavond bezig geweest mijn knipperlichten te verplaatsen, Kellermann Bullets. Die hele kleintjes. Deze zitten met m5x0,5 moertjes vast. En nu is het mij gelukt 1 van deze te verliezen. Heeft iemand hier nog zo'n moertje liggen? Ik ga morgen op het werk nog even kijken, maar het is een beetje rare maat.
 
De lamp doet z’n ding goed. Voor het mooie zou de onderlinge hoek groter mogen zodat het licht breder schijnt. Bij deze dus te koop.
En m’n portaaltje eens geprobeerd in dit werk. Ik ben al het gesjouw en gebuk een beetje beu. Met het kraantje 2 pakken op de schragen leggen, verenpakket eraf hijsen en zodra ze nodig zijn weer op de hoogwerker hijsen. Met een geleende heftruck hebben we alle pakken in 1 lijn gezet en rolt het kraantje over de pakken heen en weer. Het werkt verrassend prettig.
10A06CDE-D765-4316-88EB-48B8DFAE0C83.jpeg
E825E125-C92B-4FDB-8C8F-525E995AA7DD.jpeg
FD3BD95C-58A6-4A07-996A-5F7E77E4026A.jpeg
28D4A3B4-8D00-4A67-A2A7-40DBF58E98A3.jpeg
 
Nu de nieuwste aanwinst in motorfietsen eentje is die in non metrische maten is uitgevoerd en daardoor het aanwezige gereedschap niet past heb ik deze besteld.
Zij van wc-eend vonden dit een goed setje en welke slager geloof je nou niet op z’n woord dat het vlees koosjer is? Nu zal er in de loop van tijd vast nog uitgebreid gaan worden en is mijn eerste ingeving een doppen en bit set in de 1/4 maat. Deze is in 3/8 dus als iemand nog tips heeft, het liefst de doppen in zeskant.

0EE382D3-2490-4723-AC82-E2F152B071DD.jpeg
 
Nu de nieuwste aanwinst in motorfietsen eentje is die in non metrische maten is uitgevoerd en daardoor het aanwezige gereedschap niet past heb ik deze besteld.
Zij van wc-eend vonden dit een goed setje en welke slager geloof je nou niet op z’n woord dat het vlees koosjer is? Nu zal er in de loop van tijd vast nog uitgebreid gaan worden en is mijn eerste ingeving een doppen en bit set in de 1/4 maat. Deze is in 3/8 dus als iemand nog tips heeft, het liefst de doppen in zeskant.

Bekijk bijlage 1443508
Van heel dit setje zijn alleen de doppen en de inbus inch de rest is het zelfde als wat je nu hebt
Zou een setje 3/8 inch doppen nemen en inch inbus doppen
 
Ik had even niet op dit topic gelet...

@Roy "R"acing
Die zijn er niet en zullen er ook niet komen. De volts van elke machine zijn variabel. Ofwel de ingaande krachten naar het tandwielhuis variëren. Dit is bij een accu (vol-half-bijna leeg en temperaturen) en ook uit het stopcontact (220-240v en op een bouw/generator soms 180v). De slipkoppeling (kracht/Nm’s) ligt hierdoor elke keer op een iets ander punt. Daarbij gaat er ook kracht verloren in de dop met of zonder verlengstuk

Dit :^

Een goed twin hammer slagmechaniek vergroot het koppel van een motortje met minimaal een factor 10 (als voorbeeld: Het motortje in mijn SP 3/8" accu slagmoersleutel heeft een koppel van slechts 22Nm, maar de netto slagkracht is +/- 290Nm. Minimale verschillen in accu voltage (of werkdruk in geval van pneumatisch) is al voldoende voor een hele fikse afwijking. Vooralsnog is het zo dat er geen echte meet-technologie in die machines zit (wat ook heel moeilijk zou zijn, omdat dat dan voorbij het slagmechaniek zou moeten meten), dus apparaten met een instelling in Nm doen eigenlijk alleen maar een +/- toerental dat ongeveer correspondeert met een bepaald aanhaalmoment. De realiteit is dat zelfs hele dure machines met zo'n functie eerder een ruwe indicatie geven dan een echte meting doen.

Exact, daarom zet ik die waarschuwing er ook bij. Je had ook hele mooie slagdoppen met koppelbegrenzing. De enige reden dat niemand ze meer wil verkopen is dat mensen denken dat ze 5000x per jaar een hulpmiddel kunnen gaan inzetten als meetinstrument. Dat is niet anders dan windkracht meten met een natte vinger. Wel helpt zo'n torsiestaaf enorm tegen overenthousiaste Kwik Fit medewerkers met 1200Nm in hun handen ;)
 
Ik had even niet op dit topic gelet...



Dit :^

Een goed twin hammer slagmechaniek vergroot het koppel van een motortje met minimaal een factor 10 (als voorbeeld: Het motortje in mijn SP 3/8" accu slagmoersleutel heeft een koppel van slechts 22Nm, maar de netto slagkracht is +/- 290Nm. Minimale verschillen in accu voltage (of werkdruk in geval van pneumatisch) is al voldoende voor een hele fikse afwijking. Vooralsnog is het zo dat er geen echte meet-technologie in die machines zit (wat ook heel moeilijk zou zijn, omdat dat dan voorbij het slagmechaniek zou moeten meten), dus apparaten met een instelling in Nm doen eigenlijk alleen maar een +/- toerental dat ongeveer correspondeert met een bepaald aanhaalmoment. De realiteit is dat zelfs hele dure machines met zo'n functie eerder een ruwe indicatie geven dan een echte meting doen.


Exact, daarom zet ik die waarschuwing er ook bij. Je had ook hele mooie slagdoppen met koppelbegrenzing. De enige reden dat niemand ze meer wil verkopen is dat mensen denken dat ze 5000x per jaar een hulpmiddel kunnen gaan inzetten als meetinstrument. Dat is niet anders dan windkracht meten met een natte vinger. Wel helpt zo'n torsiestaaf enorm tegen overenthousiaste Kwik Fit medewerkers met 1200Nm in hun handen ;)

En degene die ik heb laten zien dan?
Is overigens geen pulserende sleutel
 
Terug
Bovenaan Onderaan