Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.230
10.829
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
En die klem, ( snelklem ! ) probeer ook een king size "zware" goed gebruikt te vinden.
Nieuw loop je leeg op een goeie, betaal je meer voor als je kolomboor.


Ik heb deze, de 100 mm uitvoering. Valt niet tegen moet ik zeggen.

 
Ik ben nu even wat konijnen aan elkaar het laten wennen , ( jaa, , konijntjes feest )
Zal straks even foto's maken met waar je naar kan kijken.

En inderdaad, diepte aflezing, en diepte afslag heb je al. ( als je het zwarte dopje d'r af draait.. voorzichtig )
Kan je hem schoonmaken / smeren ( niet die veer er uit laten springen ! )

Ik heb die van mij ( de lagers ) doorgespoeld met diesel, daarna opnieuw gesmeerd .
( wilde eigenlijk nieuwe lagers d'r in zetten, maar het was daarna helemaal niet meer nodig )

Zo te zien heb jij ook de draaibare tafel , moet je wel even gangbaar maken ( die van mij zat ook vast )
 
Laatst bewerkt:
Had al even zitten zoeken maar moet me nog even verdiepen in de termen denk ik, vond namelijk weinig.. :P
Er zit een plat stukje metaal bij, niet echt een pen, wat werd gebruikt om de boor eruit te halen. Na wat rondzoeken lijkt het me sterk dat je die als uitdrijfpen kan gebruiken, dus zal die ook moeten hebben


Dat is hem, met het schuine stuk naar beneden.. ( maar.. ehh,.. zal t straks wel even laten zien )
Waarom klootzakken als je t zo kan afkijken
 
Ik heb onder mijn boorkolom deze zitten niet de goedkoopste maar wel erg handig
hbm-l-0455.jpg-1920x1080-632e037c8d.jpg

En ja van HBM en meer dan driejaar geleden aangeschaft en stevig gebruikt ( zit nogal wat batlescars aan )
Belangrijk is eigenlijk dat je in de bek een keep heb zitten ( zie je aan de bovenkant zitten ) waardoor een plaatje wat je er in geklemd hebt zitten door de druk van de boor niet naar beneden gedrukt kan worden
 
Aan de andere kant ik woon vlakbij Zoetermeer als je daar in de beurt bent/woon kan je ook langs komen heb wel een paar sleutels liggen die je kan passen en de goede mee krijgen ( heb meerdere de zelfde maat rond slingeren )
Diepte luitlezing zit er al op dat zie je op die zwarte ring naast de hendel
Thanks! Kom verder nooit in Zoetermeer eigenlijk. Diameter van die pin is 8mm, afstand hart pin-onderkant krans is 7mm, afstand hart pin-bovenkant krans is 9mm.

Ik ben nu even wat konijnen aan elkaar het laten wennen , ( jaa, , konijntjes feest )
Zal straks even foto's maken met waar je naar kan kijken.

En inderdaad, diepte aflezing, en diepte afslag heb je al. ( als je het zwarte dopje d'r af draait.. voorzichtig )
Kan je hem schoonmaken / smeren ( niet die veer er uit laten springen ! )

Ik heb die van mij ( de lagers ) doorgespoeld met diesel, daarna opnieuw gesmeerd .
( wilde eigenlijk nieuwe lagers d'r in zetten, maar het was daarna helemaal niet meer nodig )

Zo te zien heb jij ook de draaibare tafel , moet je wel even gangbaar maken ( die van mij zat ook vast )
Ja precies, dat tafeltje kan kantelen, maar loopt allemaal wat stroef. Alles even gangbaar maken zal 'm goed doen.
Er zit een CF JT3 5/8 - 16MM spindel in, hier ff 2 foto's. Jacobs Taper 3. Op de achtergrond dat uitdrijvertje maar volgens mij zit er in die kop nergens een gat om uit te drijven?
Lijkt me meer iets om die 3 klemmende pinnen uit elkaar te duwen en dan zo de boor te lossen.
Screen-Shot-2019-12-28-at-12-33-23-PM.png
 
Heb zelf een "collectie" aan klemmen .. voor elk doel wat.
Struin graag de lokale koopjes site af, verbazend wat er af en toe uit een boeren schuur komt vallen
als ze gaan opruimen.

Heb je voor een paar cent een hele mooie , gewoon beetje schoonmaken.. wat liefde .. * klaar ;p *

T zijn net bankschroeven.. 1'tje is nooit genoeg ;p

Toegegeven , machineklemmen zijn beduidend lastiger te vinden ( cheap ) als bankschroeven .
Heb daar al een paar mooie -merk- bankschoeven van, voor minder als wat ze aan oud ijzer zouden opbrengen.


** zo te zien kan je boorkop ook wel een servicebeurt gebruiken ( 1 vinger gaat niet helemaal mee ? )
Die kan je meestal ook gewoon uit elkaar halen en oppoetsen.
 
Thanks! Kom verder nooit in Zoetermeer eigenlijk. Diameter van die pin is 8mm, afstand hart pin-onderkant krans is 7mm, afstand hart pin-bovenkant krans is 9mm.


Ja precies, dat tafeltje kan kantelen, maar loopt allemaal wat stroef. Alles even gangbaar maken zal 'm goed doen.
Er zit een CF JT3 5/8 - 16MM spindel in, hier ff 2 foto's. Jacobs Taper 3. Op de achtergrond dat uitdrijvertje maar volgens mij zit er in die kop nergens een gat om uit te drijven?
Lijkt me meer iets om die 3 klemmende pinnen uit elkaar te duwen en dan zo de boor te lossen.
Screen-Shot-2019-12-28-at-12-33-23-PM.png
Je moet dat gat zoeken in de spindel, niet in de kop. Circa 15(?) cm boven de kop..
 
Ok, eerst hier Flap.. Flap is een Baas .. maar daar gaat het niet over :)
20191227_094535.jpg


De klemmen :) gewoon.. omdat het kan, en je er aan 1'tje nooit genoeg hebt ..

20191228_130452.jpg


Diepte instelling, en diepte afslag ( nonius is draaibaar )
Zwarte knop is de blokkering. Aan de andere kant zit een metalen afdekplaat voor je veer
( alleen losmaken indien kapot )

20191228_130534.jpg


Stap 1: , kop naar beneden drukken , en de boorkop zo draaien dat je er door kan kijken
20191228_130921.jpg


Uitdrijf pen er in steken .. zoals afgebeeld.
20191228_130944.jpg


Ja, deze foto met m'n neus moeten maken :)
Kop omhoog laten komen ( ruuuustig ) , met 1 hand de kop vasthouden ( anders pleurt ie naar beneden )
Met de andere hand een KLOPJE op de pen geven.
( als een klein klopje niet helpt, een groter klopje geven.. en dan goed smeren.. ) het is een conische verbinding.

20191228_131019.jpg


En zo "bewaar" je een boorkop .. aangezien je dan nooit de sleutel kwijt raakt.

20191228_131225.jpg


Deze foto serie is mede mogelijk gemaakt door Flap.
 
In de sleuf ram je dan de wig en de boorkop hoort er dan uit te komen (vallen, hand er onder)
Bij de boormachine hoef je niets te rammen. Wig in de sleuf steken en de hendel van de boormachine loslaten. De boor(kop) gaat naar boven. De wig komt tegen het vaste deel van de boormachine en de boor lost zich zelf.


De laatste 10 seconde van het filmpje, en dan met de vaste wig.
 
Ik heb zo.n Gamma kistje van tweemaal niets waar het hulpgereedschap in ligt daar ligt die pen ook in .
Deksel dicht en ergens in een la weggeborgen
met een goede kop erin zelden nodig gehad tot nu toe
Ook zo'n 16mm kop in de kolom en met krans
gebruik veel van de gat-zagen/trommelzagen en die slaan op de een of andere manier muurvast in een snel span kop
die gebruik ik nu dus in de draaibank in de headstock zelfde conus kan ze dus makkelijk uitwisselen als dan nodig is
 
Terug
Bovenaan Onderaan