Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.778
9.123
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ha mannen. Ik sleep binnenkort mijn eerste motor (Yamaha Diversion 900) binnen en ben dan van plan zelf wat kluswerk (lees: basale dingen zoals olie- en luchtfilter te vervangen etc.) uit te voeren.

Ik ben nu aan het rondkijken voor mooi gereedschap waar ik een eind mee zal komen, maar lees me suf over alle merken en soorten etc. Creme de la crème zou bijvoorbeeld Hazet en Gedore zijn. Ik lees wisselende ervaringen over Bruder Manesmann, maar zie die naam wel veel op het forum?

Hebben jullie ervaring met zulke sets (kwaliteit) en denken jullie dat ik hier al een eind mee kom?

Bruder Manesmann
https://www.gereedschapcentrum.nl/b...icIWchnIeEK72fVXkHtngRjvPi16Vs84aApzEEALw_wcB
Makita (goed in accuboorwerk etc., maar ik kan weinig vinden over hun handgereedschap)
https://www.bol.com/nl/p/makita-p-9...m=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl
Gedore
https://www.gereedschapcentrum.nl/g...MIwtrsk6qC7AIVjdd3Ch1_NwoNEAQYAiABEgJGIvD_BwE
En dan misschien nog los een momentsleutel er bij?

Hopelijk is mijn vraag welkom hier en excuus voor mijn noobness.
 
Ha mannen. Ik sleep binnenkort mijn eerste motor (Yamaha Diversion 900) binnen en ben dan van plan zelf wat kluswerk (lees: basale dingen zoals olie- en luchtfilter te vervangen etc.) uit te voeren.

Ik ben nu aan het rondkijken voor mooi gereedschap waar ik een eind mee zal komen, maar lees me suf over alle merken en soorten etc. Creme de la crème zou bijvoorbeeld Hazet en Gedore zijn. Ik lees wisselende ervaringen over Bruder Manesmann, maar zie die naam wel veel op het forum?

Hebben jullie ervaring met zulke sets (kwaliteit) en denken jullie dat ik hier al een eind mee kom?

Bruder Manesmann
https://www.gereedschapcentrum.nl/b...icIWchnIeEK72fVXkHtngRjvPi16Vs84aApzEEALw_wcB
Makita (goed in accuboorwerk etc., maar ik kan weinig vinden over hun handgereedschap)
https://www.bol.com/nl/p/makita-p-9...m=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl
Gedore
https://www.gereedschapcentrum.nl/g...MIwtrsk6qC7AIVjdd3Ch1_NwoNEAQYAiABEgJGIvD_BwE
En dan misschien nog los een momentsleutel er bij?

Hopelijk is mijn vraag welkom hier en excuus voor mijn noobness.

Ik heb een tijdje geleden een doppen en ringsteek sleutel set gekocht van Gedore Red. Meer dan goed genoeg voor de hobby sleutelaar. Ben er zeer content mee.

Schroevendraaiers van Wera en tangen van Knipex en je kunt de komende 20 jaar door.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook de set van Mannesmann. Gaat al ruimt 10 jaar mee bij mij. Sleutel ermee aan auto's, motoren en andere meuk. Je hebt echt heel veel dan, momentsleutels kan je los nog erbij kopen. (tip: check ook eens HBM in Moordrecht eens of hun website)
 
Bedankt voor de reacties allen! 😁

Wat heb je al en wat wil je nog kopen?

Inderdaad. Opzich heb ik al wel wat basis gereedschap voor de huis en tuinklusjes. Schroevendraaiers, tangen, hamers, wat moersleutels etc. Maar niet veel fatsoenlijks, dat moet geleend worden als het nodig is.

De Mannessmann set richt zich meer op een uitgebreide doppenset (ook langere) + bitset. Zo'n Gedore set als die net wat meer variatie.

Ik ga even afwegen nog wat ik beter kan gebruiken haha.
 
neem één ding mee met wat je ga kopen eencomplete set met doppen en sleutels zijn altijd te duur
Niet voor de kwaliteit maar omdat je slechts 1/3 gebruikt en 1/3 afentoe gebruikt en 1/3 vrijwel nooit en dat laatste deel maakt het te duur .
Steel de vraag welke sleutel maten je het meest nodig zal hebben en koop die los van een goed merk samen met een set goede schroevendraaiers en vergeet gezien het merk wat je wil kopen ook niet een set JIS schroevendraaiers erbij te kopen .
 
neem één ding mee met wat je ga kopen eencomplete set met doppen en sleutels zijn altijd te duur
Niet voor de kwaliteit maar omdat je slechts 1/3 gebruikt en 1/3 afentoe gebruikt en 1/3 vrijwel nooit en dat laatste deel maakt het te duur .
Steel de vraag welke sleutel maten je het meest nodig zal hebben en koop die los van een goed merk samen met een set goede schroevendraaiers en vergeet gezien het merk wat je wil kopen ook niet een set JIS schroevendraaiers erbij te kopen .
Mooi als je een keer aan iets anders schroeft dan je fiets. Op dat moment is die missende sleutel net zoveel waard als een complete set. Haal dan in ieder geval van je besparing pleisters en een stressbal
 
Ha mannen. Ik sleep binnenkort mijn eerste motor (Yamaha Diversion 900) binnen en ben dan van plan zelf wat kluswerk (lees: basale dingen zoals olie- en luchtfilter te vervangen etc.) uit te voeren.

Ik ben nu aan het rondkijken voor mooi gereedschap waar ik een eind mee zal komen, maar lees me suf over alle merken en soorten etc. Creme de la crème zou bijvoorbeeld Hazet en Gedore zijn. Ik lees wisselende ervaringen over Bruder Manesmann, maar zie die naam wel veel op het forum?

Hebben jullie ervaring met zulke sets (kwaliteit) en denken jullie dat ik hier al een eind mee kom?

Bruder Manesmann
https://www.gereedschapcentrum.nl/b...icIWchnIeEK72fVXkHtngRjvPi16Vs84aApzEEALw_wcB
Makita (goed in accuboorwerk etc., maar ik kan weinig vinden over hun handgereedschap)
https://www.bol.com/nl/p/makita-p-9...m=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl
Gedore
https://www.gereedschapcentrum.nl/g...MIwtrsk6qC7AIVjdd3Ch1_NwoNEAQYAiABEgJGIvD_BwE
En dan misschien nog los een momentsleutel er bij?

Hopelijk is mijn vraag welkom hier en excuus voor mijn noobness.

Ik heb die mannesmann set.

Qua prijs kwaliteit verhouding erg goed.
Mijn minpuntjes zijn
-koffer zelf is onhandig en snel stuk
- torx doppen kwaliteit matig
- inbus & torx doppen matig qua kwaliteit en maatvoering

Ik heb er zelf losse inbus en torx doppen bij gekocht. Maar die zijn bijna net zo duur als deze hele set.... Als starter dus absoluut een mooi begin.
 
Laatst bewerkt:
In het verleden zo gedaan. Sleuteltje hier, sleuteltje daar. Elke keer kom je wat tekort en koop je er weer wat bij.
Waar je uiteindelijk mee zit is een vrij complete set die niet bij elkaar past, want je koopt elke keer wat er beschikbaar is op dat moment want je hebt het toch nodig. Een bak vol met troep waar je altijd in loopt te graven.

Losse sleutels zijn duurder dan sets vaak. Losse doppen ook.

Koop een mooie set, liefst een complete.

Als voorbeeld: Eentje waar sleutels(doppen) 10, 11 en 13 en 15 in zitten heb je niks aan, dat is voor je trapfiets perfect maar 12 en 14 heb je ook nodig, vooral op motorfietsen uit Japan. Zonde als je een mooie set hebt gekocht en je moet alsnog losse troep er bij gaan kopen.
 
Ik heb die mannesmann set.

Qua prijs kwaliteit verhouding erg goed.
Mijn minpuntjes zijn
-koffer zelf is onhandig en snel stuk
- torx doppen kwaliteit matig
- inbus & torx doppen matig qua kwaliteit.

Ik heb er zelf losse inbus en torx doppen bij gekocht. Maar die zijn bijna net zo duur als deze hele set.... Als starter dus absoluut een mooi begin.


Yep, heb ook de huisdealert set, er ook een paar weg gegeven ( als in, das zo leuk, dat is leuk om te krijgen )

De koffer is totaal kut . buitenkant gaat nog wel, maar de binnenkant.. "had nou die set 5 euro duurder gemaakt en er iets beter plastic voor gebruikt"

Maar.. ik gebruik hem als mobiele set , en d'r al heel wat koekblik reparaties mee kunnen uitvoeren. ( ouwe koekblikken en ruige wegen )
Ook is de grote sortering doppen echt erg handig ( d'r zitten zelfs maatjes tussen die ik echt mis in m'n dure Facom set )

Sterker nog, had de set in eerste instantie gekocht voor de ruime inhoud van lange doppen, en de hele set was vele male goedkoper
als die losse doppen van Facom aan te schaffen.

Ze zijn kwalitatief prima, heb m'n best gedaan , maar nog geen doppen stuk gekregen.
 
Daar heb je wel een goed punt. Vaak zijn de B/C merken veel uitgebreider dan een aanbieding van een A. Met de A heb je alle gangbare maten en bijvoorbeeld een über prettige ratel. Van wat je dubbel hebt kun je dan mooi specials maken.
image.jpg
image.jpg
 
Even voor het duidelijke, ja, de Facom doppen zijn gewoon beter.
Als ik "onbeperkt' speelgeld had, had ik absoluut de lange dobben sets van het A merk gekocht.
( meerdere sets nodig om de greenline set "te kopiëren " )

Máár.. voor mijn doel , en mijn gebruik , is het echt een prima set.

Al , kijk.. op die Facom doppen kan ik een ruime meter verleng pijp zetten, en ze blijven heel.
Dat zou ik zo niet bij de greenline set doen.


En je verlast/vernachelt/past naar klus , toch inderdaad even sneller een dop van los 4 euro aan, als 1'tje van 40 euro.
.. ik wel :) ..

maar neem de ratel.. de 1/4 .. gebruik ze best veel , die van Facom is nog "als nieuw" na intensief gebruik.. behoorlijk hufterproof zeg maar.
Van de greenline set kan je duidelijk merken dat ik er een paar keer beter een 1/2 op had gezet ( maar t zal wel niet gepast hebben )

Maar dat facom rateltje kost zo ongeveer de helft ( los ) .. als die hele doos van mannesman heeft gekost ...
Mag ook wel :)
 
Ik heb de meest uitgebreide gedore red set, maar vind m wat tegenvallen. Het voelt allemaal niet zo degelijk aan en mis de inbus/torx/kruiskop bits met vaste 3/8e aansluiting. Hiervoor veel met een ~18 jaar oude mannesmann 3/8e set gewerkt, die ratel is nog steeds goed na heel veel mishandeling en werkt een stukje fijner. Ik weet niet of de moderne mannesmann nog steeds zo goed is.
 
Ik sleutel aan Italiaans en Japans en afentoe aan een Chinese motor maar maten als 9 ,15 , 18 , 22 en 23 heb ik nog steeds niet gebruikt om wat te noemen net als dopje 4 en 5.5 en dan heb ik niet over die enkele die je voor een japanner nodig heb die vallen onder een enkele keer nodig 🤣

Ik heb een hekel aan mis pakken dus ik vind een overcomplete doppendoos nooit weggegooid geld, maar sleutel dan ook aan best gevarieerd spul. Vooral auto’s hebben vaak afwijkende sleutel wijdtes.
15 - m10 kartelflensmoer
18 - m12 moer volgend bepaalde norm (landbouwmachines gebruiken dit nogal eens)
22 - waterleiding en hydrauliek koppelingen
23 - wielmoeren van mijn auto
5,5 - m3

Heb ik toch weer 5 van de 7 wel af en toe nodig *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan