Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Op zich, na de vorige discussie hier over 1/2, 3/8, 1/4 begrijp ik wel een beetje waarom mensen 3/8 gebruiken maar voor mij is het overbodig. Vooral ook als hobbyklusser die liever geen fortuin uitgeeft aan 'dubbel' gereedschap.

Als 1/2 nu niet nodig was geweest voor de grotere maten op de motor zou ik het wel begrijpen om een setje 1/4-3/8 te hebben. Maar gezien ik toch 1/2 nodig heb en 1/4-1/2 alles doet waar 3/8 ze overlapt geef ik die €50 voor dat tussenmaatje liever uit aan iets anders, zoals een goede inbus-torx set, goede schroevendraaiers, ofzo....
 
M’n hoogwerker zou voor dit werk krap aan hoog genoeg komen. En omdat het zwaar is is het prettig als je het gewicht op de borst kan pakken. Daarom de klant gevraagd een iets hogere te regelen. Da’s niet gelukt. Hij is wel de helft smaller 🤣 🤣
689B30C8-7677-4226-8674-EB5EE17A7FE7.jpeg
F8F48A18-0C38-477D-9A8E-CA2E5B0C844D.jpeg
 
Oeps, ik bedoelde 1/2, 3/8 en 1/4. Maar mijn punt: kleine ratel en grote ratel gebruik ik altijd, die ertussen zit nooit. :9
Grappig, veel monteurs gebruiken net 3/8 ratels omdat die voor 90% van de bouten goed zijn.
Van dop 8-10 tot en met dop 17.

Ieder zijn ding natuurlijk, mij maakt het niet uit welk gereedschap een ander gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat geloof ik. Ikzelf heb redelijk wat sleutelervaring in de autos en daardoor vind ik het makkelijk als je (speciale) doppen op zowel je luchttol, momentsleutel als ratel passen. Makkelijk met wielen/motorsteunen/bakbouten/aandrijfassen etc. Verder is het veel dopje 10 en 13, wat (vaak gezien de beperkte ruimte) prima gaat met een kleine. Plus het onderscheid is makkelijk tussen klein en groot als je gereedschap op de brug/kar ligt. :)

Vergelijkbaar met momentsleutels; het is vaak (80-120nm) waarvoor ik de grote ratel/momentsleutel gebruik, of (10-30nm) voor de kleine ratel/sleutel. Maar zoals ik al zei; het is een persoonlijke voorkeur. Gelukkig is er keuze genoeg.:9
 
soms lees je hier toch rare dingen.

een M6 met een ratel 3/8 is vragen om bouten over te draaien
en maar tot 17 ? dat verklaart misschien dat jij geen M6'en over draait :+
Controle over je handen is iets dat je kan oefenen.
Ik draai soms zelfs dop 8 vast met 3/8ratel (iets met te lui om die 1/4 facom ratel te nemen)
Ik heb ook imbus 4 op 3/8, daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. :+
De laatste keer dat ik een moer/bout kapot gemaakt heb is 3j geleden met die nieuwe imbus dop 4.
Heel af en toe gebruik ik de dop 19 ook op mijn 3/8 ratel. (bout/moer in zachte materialen of een koperen uitlaat moer)

Protip : jij kent hem waarschijnlijk wel maar voor de anderen)
Je moet je ratel niet altijd aan het uiteinde vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
Controle over je handen is iets dat je kan oefenen.
Ik draai soms zelfs dop 8 vast met 3/8ratel (iets met te lui om die 1/4 facom ratel te nemen)
Ik heb ook imbus 4 op 3/8, daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. :+
De laatste keer dat ik een moer/bout kapot gemaakt heb is 3j geleden met die nieuwe imbus dop 4.
Heel af en toe gebruik ik de dop 19 ook op mijn 3/8 ratel. (bout/moer in zachte materialen of een koperen uitlaat moer)

Protip : jij kent hem waarschijnlijk wel maar voor de anderen)
Je moet je ratel niet altijd aan het uiteinde vasthouden.
Ik kwam vroeger vaak bij een carrosseriebouw bedrijfje. Veel dingen moesten met zelftappertjes direct de carrosserie in en die draaide een van die "ham fisted" jongens altijd te barsten. Toen mocht hij een hele dag verplicht alleen met handpalm rateltjes (dus zonder hefboom) werken. Die dag kwam het inzicht en sindsdien gaat er nooit meer wat kapot.
 
Laatst bewerkt:
Om mijn reacties on topic te maken.
Dit is mijn standaard bak, die goed is voor 80% van de werken die ik uitvoer.
De andere 20% zit in 2 grotere bakken. :+
 

Bijlagen

  • 20210120_135818.jpg
    20210120_135818.jpg
    219,9 KB · Weergaven: 14
  • 20210120_135631.jpg
    20210120_135631.jpg
    271,6 KB · Weergaven: 13
  • 20210120_135646.jpg
    20210120_135646.jpg
    265,6 KB · Weergaven: 12
Om die reden vind ik een kleine ratel ook zo prettig. Ik werk er graag mee. Zeker met aluminium waterpompjes of distributiedeksels die vast zitten met dopje 10- boutjes. Lange dop 10 op een kleine ratel.. Love it. Maar helaas is ook de lange dop 10 altijd kwijt.
1611147655946.png
 
Ik heb nogal eens een verbouw projectje thuis. Daar heb ik eigenlijk een hekel aan en om het voor mijzelf wat leuker te maken schaf ik bij ieder bouwmarkt bezoek altijd een stuk gereedschap aan dat niks met de klus te maken heeft maar dat ik in de garage vast wel kan gebruiken. De kosten verdwijnen in het verbouw budget en ik heb zolangzamerhand een enorme verzameling fijn gereedschap. Losse dopjes 10 kun je gewoon kopen dus daar heb ik er een aantal van ondertussen.
 
Ik kwam vroeger vaak bij een carrosseriebouw bedrijfje. Veel dingen moesten met zelftappertjes direct de carrosserie in en die draaide een van die "ham fisted" jongens altijd te barsten. Toen mocht hij een hele dag verplicht alleen met handpalm rateltjes (dus zonder hefboom) werken. Die dag kwam het inzicht en sindsdien gaat er nooit meer wat kapot.
Ik was eens op de beurs in Utrecht, en daar stond een promotietent van een schroevendraaier merk (geen idee meer welke). En die hadden daar een testopstelling waarmee je kon zien, met hoeveel newtonmeter je een schroef aandraaide. Om zo te laten zien dat je met hun schroevendraaier, met speciaal heft veel meer kracht kon zetten dan met een reguliere schroevendraaier.
Ik kreeg een 5 gulden uitzoekenbak-schroevendraaier aangereikt en begon met de test.
Nu moet ik toegeven dat ik wel mijn best deed, maar de schaal van de meter ging niet verder.
Zegt die vertegenwoordiger heel droog: "u bent onze schroevendraaiers niet eens nodig, wie is de volgende?"
 
De nieuwe slappe-kabel-schakelaars op de deuren hebben M2 boutjes. 4 nodig en ook 4 meegeleverd. Met dop 4 zonder rateltje ga je die nog over de huizen krijgen heb ik het idee. Moertje een beetje in de kunststof trekken is voldoende
 
De nieuwe slappe-kabel-schakelaars op de deuren hebben M2 boutjes. 4 nodig en ook 4 meegeleverd. Met dop 4 zonder rateltje ga je die nog over de huizen krijgen heb ik het idee. Moertje een beetje in de kunststof trekken is voldoende
Voor dat soort dingen zijn dopschroevendraaiers ideaal, net als voor slangklemmen, als je het mij vraagt. Ik gebruik ze bij mijn motor ook om bijvoorbeeld de boutjes van het dynamodeksel er in te draaien, en dan alleen vastzetten met een rateltje.

1611154613324.png
 
De nieuwe slappe-kabel-schakelaars op de deuren hebben M2 boutjes. 4 nodig en ook 4 meegeleverd. Met dop 4 zonder rateltje ga je die nog over de huizen krijgen heb ik het idee. Moertje een beetje in de kunststof trekken is voldoende
We hebben zoiets op het werk:
 
Laatst bewerkt:
soms lees je hier toch rare dingen.

een M6 met een ratel 3/8 is vragen om bouten over te draaien
en maar tot 17 ? dat verklaart misschien dat jij geen M6'en over draait :+
Dat is nou juist het fijne van een 3/8e ratel, die kun je ook nog prima met de kop in 1 handpalm houden en daarmee met beleid M5-jes vastschroeven vanuit de pols. Een 1/2 ratel is daar vaak net te lomp voor. Dat maakt de 3/8e een fijne allrounder.
 
Voor dat soort dingen zijn dopschroevendraaiers ideaal, net als voor slangklemmen, als je het mij vraagt. Ik gebruik ze bij mijn motor ook om bijvoorbeeld de boutjes van het dynamodeksel er in te draaien, en dan alleen vastzetten met een rateltje.

Bekijk bijlage 1586663


Als alternatief daarvoor gebruik ik onderstaande erg veel, zelfde principe maar je hoeft maar 1 ding te kopen en je kunt hem met je bestaande doppen / inbus etc gebruiken. Als je het elke dag gebruikt is alles los natuurlijk mooier, maar als hobby sleutelaar ben ik hier erg blij mee en gebruik ik hem veel.

1611226692947.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan