Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.975
10.502
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Het waren 3 schijven en de zware kant werd absoluut in evenwicht gehouden, ik heb het kabeltje nu onder zitten en met een dubbele uitvoering kan het geen kant meer op
 
Ik denk echt dat die lange kant gewoon niet genoeg olie krijgt in verhouding tot de korte pijp.

200 kilo op een hydraulisch systeem is een nat windje .. Die stellage is ook geen pisbakken staal.


Als je nou op je uitgang van de pomp , eens tussen de slang een passende ring zet.. halveer de doorvoer voor mij part.
Zou je het verschil al moeten merken.
Dan kan je het uitsluiten, of weten waar je het moet zoeken als dat het verschil maakt.



Want het ruikt er gewoon naar, dat het gewoon een verschil is in doorvoer snelheid/volume tussen de 2 cilinders.
( en of dat nu komt door het verschil in aansluitingen , inwendig wat in dat blok , of door de lengte van de slang.. of voor mij part iets aan de cilinder .. ) .. das effe nu niet zo belangrijk lijkt me, dat is leuk om uit te zoeken als je weet hoe je het kan compenseren
en je er zin/tijd in hebt.
Dat mag nooit !
Een 2-weg druk-gecompenseerde stroomregelventiel kan dan uitkomst bieden. Want die laat ongeacht de druk, het zelfde aantal liters door. En dat is wat meneer Wrak nodig heeft.
 

Jouw schets moet je dubbel uitvoeren. Want als bij het zakken nu de rechter cilinder voorloopt op de linker dan komt je kabel slap te hangen.

Ik denk dat je gelijkloop met name nodig hebt om te zakken. Afhankelijk van de liters die er door gaan bij het stijgen verwacht ik dat het verschil in slanglengte niet direct een verschil in stijgsnelheid oplevert van de 2 cilinders.
Het zakken is vrije val waarbij de schuifstukken links en rechts een verschil in wrijving zullen hebben, vandaar scheefloop.

Kijk eens naar een hydraulische 2 koloms hefbrug. 2 staalkabels en 6 katrollen in totaal zorgen voor de gelijkloop.
De kracht die op de kabels komt te staan als gevolg van de scheefloop trekt wel je beide cilinders naar elkaar toe, dus je frame moet sterk genoeg zijn in die richting.
 
Dat mag nooit !
Een 2-weg druk-gecompenseerde stroomregelventiel kan dan uitkomst bieden. Want die laat ongeacht de druk, het zelfde aantal liters door. En dat is wat meneer Wrak nodig heeft.

Dat denk ik dus ook , ik probeerde alleen wat te verzinnen slav-style om er achter te komen of -dat- het probleem is ( watikdusdenk ) zonder dure onderdelen meteen te bestellen.

Als in, als je zeker weet wat het echt is, kan je altijd nog het netjes oplossen.
( vandaar het idee om er , om te proberen, een ring *ofzo* tussen te zetten ) , en te kijken of je daarmee al in de buurt van
het gewenste resultaat komt. )


* ik denk * , dat zodra die liters hetzelfde zijn, dat die variabelen gewoon weg gedrukt worden... letterlijk..
Zo zwaar is het allemaal niet. ( en wrakhout zegt, t mag best wat schaven .. als het maar, neem ik aan, lang genoeg werkt om zijn
project af te ronden )
 
Dat is zeker. Ondanks waar ik bang voor was nog niet echt speciaal gereedschap nodig gehad.

En je kunt er zo lekker bij. Alleen met olie aftappen moet je wel echt onderaan het blok zijn. Ben dan wel blij met zo'n looplamp die ik er dan onder leg.
Officieel heb je voor het kleppenstellen ook speciaalgereedschap nodig om de bucket weg te drukken, maar dat kun je ook wel anders oplossen
 
Dat denk ik dus ook , ik probeerde alleen wat te verzinnen slav-style om er achter te komen of -dat- het probleem is ( watikdusdenk ) zonder dure onderdelen meteen te bestellen.

Als in, als je zeker weet wat het echt is, kan je altijd nog het netjes oplossen.
( vandaar het idee om er , om te proberen, een ring *ofzo* tussen te zetten ) , en te kijken of je daarmee al in de buurt van
het gewenste resultaat komt. )



* ik denk * , dat zodra die liters hetzelfde zijn, dat die variabelen gewoon weg gedrukt worden... letterlijk..
Zo zwaar is het allemaal niet. ( en wrakhout zegt, t mag best wat schaven .. als het maar, neem ik aan, lang genoeg werkt om zijn
project af te ronden )
Dat is dus een denk fout.
Om gelijkmatig te zakken moet je over beide cilinders in de zelfde tijd, even veel olie/liters verplaatsen.
Dat doe je niet door de doorlaat te vergroten of te verkleinen. Die moet even groot zijn. Er is een verschil in druk, en daar moet je mee aan de slag.
 
Kijk eens naar een hydraulische 2 koloms hefbrug. 2 staalkabels en 6 katrollen in totaal zorgen voor de gelijkloop.
De kracht die op de kabels komt te staan als gevolg van de scheefloop trekt wel je beide cilinders naar elkaar toe, dus je frame moet sterk genoeg zijn in die richting.
Moet je dan juist door bovenstaande beproefde methodes dan nog meer bewijs hebben dat je niet met kleppies en ventieltjes moet gaan zitten kutviolen??? kleppies en ventieltjes reageren als het kwaad al geschied is, anders hadden die bruggen er ook wel mee uitgerust geweest...
 
Als ie scheef gaat komt dat omdat er eentje te langzaam gaat of de andere te snel. Als je ze nou beide tegen houd door de pomp langzaam achteruit te draaien?
Als de last groot genoeg is mag de pomp dan misschien wel de volle snelheid draaien.
 
@Wrakhout, ik weet niet in wat voor aantallen je denkt en hoever je met de constructie bent maar ik denk dat een schaarconstructie het beste is.
Als het iemand z’n werk wordt om dagelijks deze dingen te bouwen moet hij opnieuw en serieus berekend etc worden. Dit is een redneck douchedeur design. Ik had niet aan een schaar gedacht. Zoiets kost ook serieus tijd om te maken en die tijd was er niet
 
Dat is dus een denk fout.
Om gelijkmatig te zakken moet je over beide cilinders in de zelfde tijd, even veel olie/liters verplaatsen.
Dat doe je niet door de doorlaat te vergroten of te verkleinen. Die moet even groot zijn. Er is een verschil in druk, en daar moet je mee aan de slag.
Daar ga ik over nadenken. Ik heb de mogelijkheid om wat zakken beton aan de lichte kant te hangen
 
Daar ga ik over nadenken. Ik heb de mogelijkheid om wat zakken beton aan de lichte kant te hangen
Vanaf maandag bouwen we de eerste frames op z’n kop met de as en wielen. Nu verwerken we nog de half gemonteerden. Er is zichtwerk gemaakt waar we nu totaal geen profijt van hebben 🤣 Dan pas draaien we hem om en zakt hij in de laagste stand om de grote as met trommels en motor erop te zetten. Als dat gereed is gaat hij er af en kan het frame naar buiten. Daarna gaat de tafel leeg omhoog om weer om te draaien en begint het spelletje opnieuw. Leeg is alles goed in balans. Door het lage gewicht hebben we serieus last van de lucht in de cilinders. De slangbreuk heb ik gesloopt in de hoop dat het vloeiender zou werken. Hij klapte er aan de lange kant duidelijk in door de schokken met zakken. Gisteren kreeg ik per PB nog de tip om de slangen door te spoelen. Slang vd cilinders en terug in de pomp laten lopen tot de lucht eruit is. Dat gaan we zo als eerste proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan