Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.769
9.107
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Even een opmerking, over het laten zien van schermafbeeldingen
Bij mijn telefoon kun je die heel gemakkelijk bijsnijden zodat je alleen de foto op kunt slaan , is wat duidelijker
Gewoon een tip geen kritiek ( zou niet durven 😁😁😁)
Ik zal er rekening mee houden. Bedankt voor de tip. Veel komt van Instagram en op deze manier staat de bron erbij. En ik ben een luie flikker
 
durf te vragen... Heeft iemand toevallig een zestal M16 lasmoeren? (hoeft natuurlijk niet gratis). Ik heb er 4 nodig(en verpest er vast 2 ;) ) in een poging zelf een bankschroef te bouwen in mijn werkbankje. En als ik ga zoeken vind ik ze meestal per 100 of 500 (of bizar geprijsd, de moeren zelf niet maar de 34 euro handelings- en verzendkosten wel ;) ) Ik zoek ook nog korte (50 mm x 4) stukjes stalen buis 16mm rond, maar dat is minder noodzakelijk en vast wel ergens in de regio te vinden. Tips waar ik de moeren of buisjes kan vinden wordt natuurlijk ook gewaardeerd. Mogelijk zoek ik gewoon scheef ofzo.

Ik wil die wel naar je opsturen. Tenzij je in de buurt woont, dan lijkt mij ophalen makkelijker.
Het zijn 6 kantige moeren met onder zo'n rand zodat de las wat beter inbrand.
Wat moet de binnendiameter van die buisjes zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: trip
Dan ben je ook wel een held als je die kunt lassen. Super gaaf
_O-Dat valt wel mee hoor. Ik ben echt geen lasheld. Maar een M4 moertje met een fijn TIG lasapparaat op een dunne plaat of buis vastkrijgen lukt wel (al is dat maar heeel zelden de beste oplossing). Maar die moet je dus gewoon ALTIJD natappen. Truukje met vantevoren een boutje erin met wat vet eraan maakt het lassen alleen maar moeilijker.
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?
 
_O-Dat valt wel mee hoor. Ik ben echt geen lasheld. Maar een M4 moertje met een fijn TIG lasapparaat op een dunne plaat of buis vastkrijgen lukt wel (al is dat maar heeel zelden de beste oplossing). Maar die moet je dus gewoon ALTIJD natappen. Truukje met vantevoren een boutje erin met wat vet eraan maakt het lassen alleen maar moeilijker.

RVS en schroefdraad is sowieso een lastige combinatie.
Staal is wat meer vergevingsgezind.
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?
Koop altijd de grootste die je je kan veroorloven, op een dag is hij altijd te klein.
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?

Met m'n relatief goedkope metabo ( zeg maar de luxe bouwmarkt variant, die blauwe ) , kan je nu alleen nog gebruikt vinden.
Heb ik letterlijk een heel huis gebouwd .
Op het orginele zaagblad, die er nog steeds in zit en prima zaagt.

Dat ding kom je gebruikt regelmatig tegen voor een appel en een ei .

Alleen de gradenverstelling is kut / niet zoals een dure machine , als je veel onder verstek wilt gaan zagen , niet de Metabo kopen.
 
Met m'n relatief goedkope metabo ( zeg maar de luxe bouwmarkt variant, die blauwe ) , kan je nu alleen nog gebruikt vinden.
Heb ik letterlijk een heel huis gebouwd .
Op het orginele zaagblad, die er nog steeds in zit en prima zaagt.

Dat ding kom je gebruikt regelmatig tegen voor een appel en een ei .

Alleen de gradenverstelling is kut / niet zoals een dure machine , als je veel onder verstek wilt gaan zagen , niet de Metabo kopen.
Elektra Beckum was blauw toen het overgenomen werd door Metabo.
Over het algemeen is de kwaliteit toen ook wat minder geworden volgens mij.
Ik heb ook nog steeds de oude blauwe en zeer tevreden over, en inderdaad de grootste kopen tenzij je dr mee moet slepen.
Makita maken wel hele mooie tegenwoordig, die kun je ook dicht bij een muur zetten.
 
Ik heb echt geen flauw idee, dat ding zit vol met Metabo labels, en heb hem nu .. wat.. 15 jaar ( ??? )
Jaren later heb ik ze nog een keer terug gezien , nieuw, of bij de Aldi of een andere supermarkt .

Zullen wel een paar vrachtwagens vol ergens uit een loods zijn komen rollen.

Hetzelfde model verkopen ze nu in het groen, maar op het oog, lang niet de kwaliteit van "mijn" machine.


M'n volgende word ook een Makita, ofzo .. net een maat groter en betere verstek opties.
 
Ik heb net bedacht dat ik heel nodig peper en zoutvaatjes wil laten lassen, omdat het kan. Beetje vent (m/v/x) verzint gewoon projecten voor zulk gereedschap.
Ik denk dat je dat met een tig machine ook wel moet kunnen hoor :Y

Ik heb een kemppi staan en deze beschikt ook over een puls functie, als ik dit weekend ergens even tijd heb zal ik eens kijken wat het dunste/kleinste is wat ik aan elkaar kan krijgen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat het kan! :+
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?
Het is lastig hier goed op te reageren, plinten zijn tegenwoordig ook 10 cm hoog en 12 mm dik. Zou inderdaad voor zo groot mogelijk gaan. En daarnaast is een budget geven ook wel handig. Een ks120 schijnt echt top te zijn, ben je wel 1400 euro verder. DeWalt doet het prima voor de helft van het geld. Met Makita geen ervaring maar zal de DeWalt niet veel ontlopen. Bosch blauw heeft ook mooie (gcm12) waarbij je wel de trekfunctie hebt maar niet veel ruimte achter de machine nodig heb voor het geleidingssysteem.

Is dus lastig iets over te zeggen behalve, zo groot mogelijk en een trekfunctie. Verder is het wel een pré als de verstekfuncties snel in te stellen zijn (pinnetje wat in een gat valt zoals bij DeWalt b.v.). Ik zou zelf overigens niet heel snel weer voor de DeWalt 777 gaan. Die schaduwlijn die ze gebruiken om aan te geven waar het blad komt in het hout werkt prima als je recht van boven zaagt maar werkt niet echt top als je het blad onder een hoek zet. Festool gebruikt hiervoor een laser. Maar wederom, is wel erg aan de prijs.

Verder goed om even te voelen of er speling op de geleiding zit e.d. hoewel dat bij Makita, DeWalt, Bosch blauw e.d. wel goed zal zitten.

TL;DR: wat al genoemd is, trekfunctie en bij voorkeur met laser.
 
Bedankt voor de reacties heren!

Plinten die ik nu wil zagen zijn 90 hoog. Maar inderdaad, het is nogal suf als je een keer net een maatje groter wil zagen en dat net niet kan.

Ik wil mijn plinten allemaal verstek zagen waar de hoekinstelling best wel nauwkeurig moet zijn. Een laser hoeft niet persé, ik kan op het oog wel exact zagen.

Rond de 400 heb ik er voor over. Vind het ook niet meer waard aangezien dat dan het duurste stuk gereedschap is wat ik heb, en ik het zeker niet het meest gebruik...

Een beetje compact, zodat hij dicht bij de muur kan staan is trouwens ook wel handig, ook bij het opbergen.
 
v
Ik denk dat je dat met een tig machine ook wel moet kunnen hoor :Y

Ik heb een kemppi staan en deze beschikt ook over een puls functie, als ik dit weekend ergens even tijd heb zal ik eens kijken wat het dunste/kleinste is wat ik aan elkaar kan krijgen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat het kan! :+
Mijn nieuwsgierigheid won het van de andere geplande klusjes en dingen die gedaan moesten worden.

C52E4FA9-34EA-41F2-A372-A4AB4525D155.jpeg


Stanley afbreekmesje, dat was het dunste wat ik kon vinden (wel de achterkant en niet de snijkant, zo goed zijn mijn laskunsten niet! :+)

Dit is natuurlijk maar even snel gedaan en ik heb niet even gehecht waardoor het einde krom is getrokken.
Het einde is ook verkleurd doordat de boel toen te warm werd.
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?
heb dat ook gehad, en nu een aangeschaft van Parkside, voor het geld ben ik er zeer tevreden
 
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Heb tot nu toe altijd afkortzagen geleend, maar ben een beetje klaar met dat lenen. Voorlopig zaag ik niet veel meer dan cls, 2/3 en plinten.
Als dat een beetje nauwkeurig kan ben ik tevreden.
Al mijn elektrisch prive gereedschap is van Makita, dus het zou leuk zijn als ik als merkslet ook bij Makita kon blijven.
De geleende zagen waren altijd Dewalts en die deden het werk ook wel prima overigens.
Iemand nog tips, zaken waar ik op moet letten of echte no go's?
Ik heb een LS1018, maar zou nu een LS1019 kopen (was toen niet beschikbaar) omdat die vee compacter is. De 1018 heeft de geleidingen aan de achterkant en dat vreet echt ruimte (zowel opgeslagen als tijdens het werk; je kunt hem niet even op een werkbank zetten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan