Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Wat schuren betreft is er voor mij maar 1 machine en die vindt je niet in de hobbyhoek, maar bij de schildersgroothandel.
Het gaat dan om de Rupes Delta.

grtz,
Cees
 
Het duurde iets langer dan verwacht maar de poedercoat oven is zo goed als af.
Er kwamen wat kleine dingen bij kijken en de verwarmingselementen uit china waren niet zo lekker.
Nu de oude elementen uit mij vorige keuken oventje gemonteerd en werkt het prima!

Kan het poedercoaten weer beginnen...
 

Bijlagen

  • IMG_6291.jpg
    IMG_6291.jpg
    219,9 KB · Weergaven: 77
  • IMG_6292.jpg
    IMG_6292.jpg
    231,2 KB · Weergaven: 77
  • IMG_6293.jpg
    IMG_6293.jpg
    213,1 KB · Weergaven: 74
  • IMG_6294.jpg
    IMG_6294.jpg
    220,5 KB · Weergaven: 74
  • IMG_6295.jpg
    IMG_6295.jpg
    219,8 KB · Weergaven: 73
Het duurde iets langer dan verwacht maar de poedercoat oven is zo goed als af.
Er kwamen wat kleine dingen bij kijken en de verwarmingselementen uit china waren niet zo lekker.
Nu de oude elementen uit mij vorige keuken oventje gemonteerd en werkt het prima!

Kan het poedercoaten weer beginnen...
Mooi dat je het zelf kan maken. Dat vind ik dan ook wel mooi. Sta er eigenlijk van te kijken dat je genoeg warmte haalt uit een element van een keuken oven.
 
zijn op dit moment wel 3 elementen he, dus met een 1 fase 16a groep kom je nu niet meer weg ;)
Bedoeling was 3x 2kW, maar omdat deze Chinese elementen de aardlek eruit gooide is het nu 2x 1450w en 1x 2800w geworden uit de oude oven.
 
Hoe groot is hij nu binnenwerks geworden?
Die van mij is 45x55x95 en dat is voor mij groot genoeg alleen ik heb er jammer genoeg geen rek in zitten wat mij soms wel handig lijkt met veel losse onderdelen.
 
Binnenwerks is nu ongeveer 60x80x125
Het rek staat op 4 kogellagers, de bedoeling dat ik er binnenkort zo in kan rollen na het aanbrengen van de poeder.
Kunnen verschillende stangen / rekken in gehangen worden naar werkstuf grootte👌
 
Gebruik inmiddels al jaren dit soort schuurgaas onder de machine.

werkt heel goed.
Da's Mirka Abranet, ik polijst wel eens een kras uit een autoruit en Abranet is de eerste stap als er echt geschuurd moet worden. Daarna over op Abralon voor de fijnere korrels.
Ik ben echter niet erg tevreden over de Abralon schijfjes, te weinig bite en worden snel bot. Ik zou eigenlijk eens trizact willen proberen van 3M, maar dat is wat moeilijker te krijgen in NL.
 
Ben ik wel eens geweest om wat autoruiten te vervangen. Auto's rijden alleen op eigen terrein en hebben geeneens een kenteken oid. Moet dus wel mobiel gebeuren.

De Rotex 125/150 krijg je geen spijt van, kan ik je nu al zeggen. Ik heb een 2 jaar geleden een tafelblad verlijmd dat zeker 1.5mm dunner geschuurd moest worden voor het vlak was. Met de rotex in een uurtje klaar tot korrel 400.
Heerlijke machine. Die van mij gaat binnenkort weer in de verkoop denk ik. Als ze drie jaar oud zijn koop ik gewoon weer een nieuwe, ondanks dat ik ze niet heel erg veel gebruik. Combinatie van hoge restwaarde, drie jaar garantie en verzekerd en zakelijk afschrijven.
73F1E44C-0408-4682-A06C-804F92DC07ED.jpeg
 
Van model Borsch past de buitenste gaten. Ik denk dat dat model gatenkaas festool is. Heb voor nu een lading makira origineel gekocht. Nagenoeg elke korrel. Kan zijn dat ik daarna over ga op Borsch ecotools.

db
 
Even daar op inhaken:

Ik ben nu bezig met het schuren van een eiken boomstamblad (nadat ik deze opnieuw aan elkaar heb moeten maken omdat ik deze uit mijn poten liet pleuren B| !) en doe dat met mijn knakenschuurmachine van black & decker.

Iedere keer als ik weer eens wat te schuren heb baal ik van dat ding en denk ik: een fatsoenlijke schuurmachine zou dit toch veel sneller en makkelijker moeten kunnen doen?

Ik heb al een beetje zitten rondkijken en vooral de festool rotex (de 125 of 150mm versie dan) heeft mijn aandacht.
Deze machines zijn echter aardig aan de prijs (ook als je deze 2e hands gaat zoeken) maar ik vraag me af of deze misschien wat overkill is voor waar ik hem voor nodig heb ?

Aan de andere kant moet je in het achterhoofd houden dat we hier in het gereedschaptopic zitten en dat ik het niet erg vind om te investeren in (goed) gereedschap.
Ik kocht ongeveer 1,5 jaar geleden een festool bovenfrees en heb deze nu een keer of 6 maar gebruikt, maar de keren dat ik ermee gewerkt heb was dat wel erg prettig werken en ben ik blij dat ik deze gekocht heb en geen goedkopere. :Y

Heb nadat mijn oude stuk was na 30 jaar een nieuwe gekocht. voordeel van deze is dat je hem ook voor kozijnen kunt gebruiken. In combinatie met de originele schuurstroken kreeg een vel Granat STF erbij en deze zit er nog steeds op. Dit terwijl ik een tafel helemaal geschuurd heb.
Heb met de oude vlakschuurmachine alle deuren kozijnen plinten en alles wat ik vergeten ben ermee geschuurd is in die jaren nooit stuk gegaan.
De link is die ik besteld heb zonder kist heb meer dan genoeg van die kisten is alleen maar een sta in de weg.
Festool
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Wat gebeurd er dan als er geen gaten in zouden zitten? Dat is toch alleen voor de afzuiging? Of hebben ze nog een andere functie?
Niet alleen afzuiging, maar ook een plek waar het opgehoopte schuurstof weg kan.
Met afzuiging gaat schuren niet alleen heel veel sneller, maar je schuurpapier gaat ook nog eens veel langer mee.
En bij verf of lak schuren zou je ook een veel lager toerental moeten gebruiken. Als de verf/lak gaat smelten in plaats van verspanen, dan is je schuurpapier binnen een paar seconden volgelopen.
 
Van model Borsch past de buitenste gaten. Ik denk dat dat model gatenkaas festool is. Heb voor nu een lading makira origineel gekocht. Nagenoeg elke korrel. Kan zijn dat ik daarna over ga op Borsch ecotools.

db
Wil je nog beter materiaal, moet je een partij schijven van Bona scoren speciaal voor parket schuren. Verkrijgbaar tot korrel 150. Fijner is normaal ook niet nodig met hout. Als je het nergens kan krijgen, omdat groothandels meestal niet aan particulieren leveren, geef maar een bericht, regel ik wat.
 
Wil je nog beter materiaal, moet je een partij schijven van Bona scoren speciaal voor parket schuren. Verkrijgbaar tot korrel 150. Fijner is normaal ook niet nodig met hout. Als je het nergens kan krijgen, omdat groothandels meestal niet aan particulieren leveren, geef maar een bericht, regel ik wat.
Even interesse. Zijn die schijven in de basis van papier? Of zijn ze van dat canvas achtig spul?
 
Die zijn van het canvas achtige spul, papieren schijven trek je met een moderne kantenschuurmachine in enkele seconden kapot.
Daarom vroeg ik het inderdaad. We schuren op het werk regelmatig staal, rvs en alu. Hebben nu schijven van mirka. Maar weten wat er te koop is kan nooit kwaad :t dank voor de info
 
Terug
Bovenaan Onderaan