Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor de tweede keer in 17 jaar een bout die ik niet loskrijg.
Krukaspouliebout MX5, ik verwacht niet dat ie extreem vastzit maar mijn oude luchtsleutel krijgt er geen beweging in.
Al een paar verhuurders in de buurt geprobeerd maar nog geen succes, dus misschien is het toch beter om te kopen.
Ik heb geen zin om nu iets op batterijen te kopen dus het zal wel een (3/4") luchtsleutel worden.
Heeft iemand een goede tip?
 
Hem de distributieriem was geknapt, het is geen interferentiemotor dus het zou moeten kunnen maar toch :?
Bouwjaren tot 2005 was dit voor mij (en een hoop anderen) standaard practice.
Sindsdien sleutel ik niet zo veel meer aan mx-jes. Maar dat is niet perse gerelateerd daaraan ;)

Mx motor raakt de kleppen normaal inderdaad niet. Maar in geval van geknapte riem zou ik dit ff dubbel checken door hem met de hand 2 rondjes te draaien
 
Ja.

Ratel sleutel er op, deze klemmem op het chassis en even starten.
(Zonder de bougie kabels er op natuurlijk, hij moet niet aanspringen)
Die tip heb ik ook gelezen toen ik bij mijn 2.5 V6 de krukaspoelie moest losmaken maar ik kon hem niet lekker inspannen dus heb dat maar niet gedaan.

Ik heb destijds bij de toenmalige huisleverancier een huismerk slagmoersleutel gekocht, deze zou 600 Nm moeten doen.

Tank van de compressor (10 liter maar) helemaal vol, goede slangen en koppelingen ertussen en een drupje extra olie in de luchtinlaat van de slagmoersleutel en hij was snel los :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor de tweede keer in 17 jaar een bout die ik niet loskrijg.
Krukaspouliebout MX5, ik verwacht niet dat ie extreem vastzit maar mijn oude luchtsleutel krijgt er geen beweging in.
Al een paar verhuurders in de buurt geprobeerd maar nog geen succes, dus misschien is het toch beter om te kopen.
Ik heb geen zin om nu iets op batterijen te kopen dus het zal wel een (3/4") luchtsleutel worden.
Heeft iemand een goede tip?
Geen verlengstuk er tussen zitten die flext?
db
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Heeft er iemand ervaring met omschakelbare ratel ring-steeksleutel sets?

Is dat een beetje stevig (lees, kan je deze net zo gebruiken als vaste steeksleutels?)

Ik vind een fijne vertanding wel een must, samen met een vaste (niet zwenkende kop).

Die krengen zijn duur heb ik al gezien, maar wil best sparen voor een mooi setje.

Standaard maten 8 t/m 19 (zonder een maat over te slaan) is ook wel erg fijn want ik kom regelmatig een 9, 16 of 18 tegen..
 
Heeft er iemand ervaring met omschakelbare ratel ring-steeksleutel sets?

Is dat een beetje stevig (lees, kan je deze net zo gebruiken als vaste steeksleutels?)

Ik vind een fijne vertanding wel een must, samen met een vaste (niet zwenkende kop).

Die krengen zijn duur heb ik al gezien, maar wil best sparen voor een mooi setje.

Standaard maten 8 t/m 19 (zonder een maat over te slaan) is ook wel erg fijn want ik kom regelmatig een 9, 16 of 18 tegen..

Ik heb al jaren een set van Gearwrench. Destijds bij de huisleverancier besteld.
Steek kant heeft een wat ruime passing, maar verder niet kapot te krijgen.

Op het werk heb ik ze van Facom. Ook zeer goede kwaliteit.
 
Ik heb een setje van Belzer en die heb ik nog niet kapot gekregen. Maar verlengen zoals ik met normale ringsleutels wel eens doe, doe ik daar niet mee. Daar zijn ze me te duur voor. Voor losbreken ff een vaste pakken. Zit er eenmaal beweging in of zit het allemaal niet zo vast, dan pak ik de ratel.
 
Verlengen doe ik zelden, soms zet ik er een 2e steeksleutel op. Maar een goede klap met de palm van de hand moet wel kunnen zeg maar. Ook voor losbreken.

Zal eens gaan zoeken naar setjes van bovengenoemde merken :)

Moet bekennen dat het meer voor het sleutelen aan auto's is waarbij je vaak gewoon de ruimte niet hebt.

Deze wil ik wel even een keer in het echt bekijken. De 2 ratels die ik heb van AOK zijn ook zeker niet slecht!

 
Ik heb al jaren een set van Gearwrench. Destijds bij de huisleverancier besteld.
Steek kant heeft een wat ruime passing, maar verder niet kapot te krijgen.

Op het werk heb ik ze van Facom. Ook zeer goede kwaliteit.
Ik heb ze ook al jaren, en wel de getordeerde versie.
Sleutel 10 heb ik kapot gekregen zonder daar veel moeite voor te doen. Helaas was er geen vervanging meer leverbaar, en dus heb ik de 10 van Gedore. De Gearwrench bevalt mij beter, fijnere vertanding.

Iets dat erg vast zit of erg vast moet, daar gebruik ik voor de grote kracht eerst een gewone ringsleutel, om daarna de slagen te maken met de ratel.
 
Hoe fijner de vertanding, hoe handiger voor waar ze voor zijn. Maar ook hoe minder sterk natuurlijk. Beetje met verstand gebruiken zou ik zeggen. Bij losbreken heb je de ratel functie immers niet nodig.
Dat is iets dat al even niet meer klopt.(bij goede merken)
De meeste ringratel van een degelijk merk met fijne vertanding hebben een kam met 5 of 7 tanden waarop de kracht overgebracht wordt.
Zie foto 1 en 2 (oud en slap)
Ik gebruik al 5j profesioneel facom ringratels (fijn vertand en liggen goed in de hand en de omkeer pen is smal).
Ik ben te lui om een gewone ring sleutel te nemen dus breek regelmatig hardnekkige bouten los met de ringratel zonder problemen.
 

Bijlagen

  • Milwaukee-Ratcheting-Wrench-Dual-Pawl-Gear-Design.jpg
    Milwaukee-Ratcheting-Wrench-Dual-Pawl-Gear-Design.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 39
  • images.jpeg
    images.jpeg
    8,3 KB · Weergaven: 38
En de ring ratel van Stahlwille zijn kut.
Dit omkeerpennen zitten aan de zijkant en worden gemakkelijk ingedrukt als je ergens tegen botst.
Echt leuk om met je arm uit je zicht een bout proberen los te draaien om na 30 keer ratelen te merken dat de moer opeens weer vastgezet wordt.
 

Bijlagen

  • images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    6,3 KB · Weergaven: 23
En de ring ratel van Stahlwille zijn kut.
Dit omkeerpennen zitten aan de zijkant en worden gemakkelijk ingedrukt als je ergens tegen botst.
Echt leuk om met je arm uit je zicht een bout proberen los te draaien om na 30 keer ratelen te merken dat de moer opeens weer vastgezet wordt.
Toch nog sleutels van stahlwille die K met dikke P zijn dan _O- Ik heb behoorlijk wat stahlwille handgereedschap en dat is allemaal briljant. Ringratels heb ik dan toevallig een keer gescoord van gedore in de aanbieding, die zijn niet superfijn vertand, en je kan de draairichting niet omkeren, dan moet je de sleutel omdraaien. Verder prima sleutels
 
Toch nog sleutels van stahlwille die K met dikke P zijn dan _O- Ik heb behoorlijk wat stahlwille handgereedschap en dat is allemaal briljant. Ringratels heb ik dan toevallig een keer gescoord van gedore in de aanbieding, die zijn niet superfijn vertand, en je kan de draairichting niet omkeren, dan moet je de sleutel omdraaien. Verder prima sleutels
Dat is ook een leuke als een student die sleutel gebruikt in een krappe situatie.
Losdraaien tot de sleutel klem zit en dan in paniek schieten.
Dan moet ik ofwel de sleutel doorslijpen of de bout/draadeind.
 
Dat is ook een leuke als een student die sleutel gebruikt in een krappe situatie.
Losdraaien tot de sleutel klem zit en dan in paniek schieten.
Dan moet ik ofwel de sleutel doorslijpen of de bout/draadeind.
Van ks tools ( ik weet het, geen topmerk) zijn ringsteek sleutels met zo'n zelfde systeem aan de steeksleutel kant. Dat kan je in zo'n geval een hoop schelen
 
Dat is ook een leuke als een student die sleutel gebruikt in een krappe situatie.
Losdraaien tot de sleutel klem zit en dan in paniek schieten.
Dan moet ik ofwel de sleutel doorslijpen of de bout/draadeind.
Dat is wel heel rigoreus. Als je erbij kan met een slijptol kan je ook met een bijv. een tang die bout weer ver genoeg terug draaien tot de sleutel eraf kan.
Edit: nee natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan