het 4e TDM topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
gisteravond kwam een motoragent mij met hoge snelheid voorbij, ik zag dat deksel rechterzij koffer openstond. ik erachteraan dik 140 je mag daar maar 70 seinen claxonneren en gebaren dat hij moest stoppen. Kreeg een zeer verbaasde blik ik wees toen op zijn koffer en kreeg een big smile en een vette duim, maak je ook maar een keer in je leven mee dat je een motoragent aan de kant zet :]

Ik had hem een bon gegeven van 180 euro; Mogelijk af vallende lading. Doen ze bij ons in de polder ook.
 
Hulp nodig !!


Woensdag hen per ongeluk de TDM verblijd met 15 l Diesel
TDM start niet meer (dat krijg je als je er diesel ingooit)

Vandaag de tank leeggemaakt, bougies ontvet - heb nog nieuwe liggen voor het geval dat ..
Nu wel Euro95 in de tank gegooid.. *D

Lekker doorstarten - gebeurt niets..

En ziet er stom uit als je met startkabels aan je auto staat.

Wat kan zou ik nog meer moeten ont-dieselen
? Caburateurs blijf ik liever vanaf, daar zie ik zelfs met WPH geen heil in.
Ik denk dat ik dat meer verziek dan goedmaak.

Ik zie geeneens een mogelijkheid om de vlotterkamers af te tappen ...

Of is het gewoon lekker doorstarten tot alle diesel uit het systeem is ??
(ik heb geen idee hoelang een TDM moet draaien voor de carb leeg is )

Doorstarten zonder bougies misschien ?? zal wel wat zooi geven in het bougiegat, maar misschien gaat het verbruik drastisch omhoog. ?
 
Laatst bewerkt:
je zal je carburateurs wel moeten legen... en ook doorspoelen met benzine, er zitten aftapschroeven onder aan de vlotterkamers.
Dan luchtfilterhuis er af, en tijdens het starten wat remreiniger in de inlaat spuiten, dan brand hij wel schoon van binnen.

Je kan de benzinetank achterstevoren op het achterframe leggen om toch benzinetoevoer te krijgen, wel even een oude handdoek of zoiets over het achterframe leggen om krassen op de kappen te voorkomen.

Succes!

Pieter
 
Die diesel moet er eerst uit. Andersom wil wel maar daar waar nu diesel zit wil gewoon geen benzine meer in. Doe zoals Pieter zegt.
 
Ja dat snap ik allemaal wel en ik heb ook veel respect voor mensen die hard werken om hun centjes te verdienen.

Maar ik vind de prijsverhouding niet reeel.
1250 euro voor een gereviseerd blok is een prima prijs.
Maar 1250 euro uitgeven aan een motor met een dagwaarde van 1500 euro dat is niet reeel.

In verzekeringstermen zouden ze dan praten over economisch totall los.
Helaas.


Dus ik ben nog steeds op zoek naar een blok mensen.
Wie weet er wat te liggen.


een goed TDM850 met gereviseerd blok kost bij onz ongeveer 2850 euro..

Jij hebt je TDM gekocht voor 1500 euro met een blok met olieverbruik... had je de bovenbouw laten reviseren dan had je ongeveer 800 euro aan kosten gehad... nu is je blok dus vastgelopen, kost een gereviseerd blok 1250.. niets te duur lijkt me, gezien de 2 dagen werk en de onderdelen....

Kost je 4TX nog steeds maar 2750 euro... en we geven nog garantie op het blok ook!

Ik zou je wel een blok voor minder kunnen verkopen, dan komt het zo uit een schadefiets, maar kom dan later niet zeuren over eventueel olieverbruik of garantie, dat is dan jou risico....
Het vevelende is alleen, dat je dan de lage prijs van dat blok snel vergeten bent en dan gaat roepen dat wij, HPS, je een slecht blok verkocht hebben... Dus nee, dank u!

Dus wees verstandig, koop een goed blok en ga vervolgens van je TDM genieten! :]

Groet,

Pieter
 
je zal je carburateurs wel moeten legen... en ook doorspoelen met benzine, er zitten aftapschroeven onder aan de vlotterkamers.
Dan luchtfilterhuis er af, en tijdens het starten wat remreiniger in de inlaat spuiten, dan brand hij wel schoon van binnen.

Je kan de benzinetank achterstevoren op het achterframe leggen om toch benzinetoevoer te krijgen, wel even een oude handdoek of zoiets over het achterframe leggen om krassen op de kappen te voorkomen.

Succes!

Pieter
Carbs legen is inmiddels gelukt..kost wel een hoop moeite om bij dat schroefje te komen.
Brandstofpomp en leidingen ook leeggemaakt
Hoop dat vannacht het systeem weer volgelopen is.

Accu moest ook al aan de oplader... misschien eens zo`n starthulpbox kopen bij de action of de lidl..



GELUKT... beestje rijdt weer. Geen rare dingen aan gemerkt tijdens proefrit.
*schouderklopje zichzelf geeft*


@stoelmans: kan je dat eens uitleggen hoe dat zit. Waar diesel zit, komt geen benzine?
Want hoewek het al een tijdje geleden is dat ik scheikunde heb gevolgd, kan ik met dat niet herinneren.
Wel bij twee vloeistoffen die niet mengen zoals water en olie. Dan zal de stof met de grootste dichtheid op zijn plaats blijven.
Met vloeistoffen die wel mengen wordt de verhouding steeds anders.

100% diesel - diesel wordt opgebruikt en aangevuld met bezine -> 100% mengsel bestaande uit 90% diesel en 10% benzine -> verbruik -> 100% mengsel met 81% procent diesel en 19 % benzine. Etc etc
 
Laatst bewerkt:
Ach het is vrij simpel . De ene vloeistof is vluchtiger dan de ander en daarmee dus ook makkelijker door een venturi (sproeiers) te krijgen. Water en diesel willen daar slecht door heen. Bovendien door het SG drijft benzine op water en diesel. Ook al wil diesel onder lichte dwang mengen met benzine Die dwang kun je in een carburateur niet uit oefenen of je moet er een mixertje in maken.
 
Ik zou je wel een blok voor minder kunnen verkopen, dan komt het zo uit een schadefiets, maar kom dan later niet zeuren over eventueel olieverbruik of garantie, dat is dan jou risico....


Dus wees verstandig, koop een goed blok en ga vervolgens van je TDM genieten! :]

Groet,

Pieter

Hoi Pieter.
Ik weet en dat heb ik ook aangegeven dat revisie geld kost en mag kosten.
Maar ik vind het zelf niet waard.
Dat is mijn mening.

Dat jullie als bedrijf prima spul afleveren geloof ik graag.
En ik weet dat daar een prijs aan vast zit.

Maar ik ga toch op zoek naar de goedkopere manier en hoop dan idd dat ik tegen een goed ander blok aan loop. Niet gereviseerd, zonder garantie en op eigen verantwoording.

Misschien haal ik de motor wel uit elkaar om de goede onderdelen los te verkopen en mijn schade voor lief te nemen.

Bedankt in ieder geval voor het aanbieden van een gereviseerd blok. :]
 
je kan je defecte TDM ook bij ons inruilen op een goede!
Misschien het overwegen waard...?
 
je kan je defecte TDM ook bij ons inruilen op een goede!
Misschien het overwegen waard...?
Misschien moet ik dat ook maar eens doen...
Hok wil zelfs met die nieuwe uitlaat niet starten na een weekje niet gebruikt te zijn.
Wordt er wel wat simpel van zo..
 
Op zondag 14 oktober organiseren Paul R en Pieter H, de Zware Jongens van Hoornsterzwaag wederom een rit door het mooie Friese en Groningse land!

Onderweg gaan we op een traditionele locatie koffiedrinken met Friese Oranjekoek en terug bij ons in Hoornsterzwaag heeft Heit Hessels een stevige en traditionele Boerekoolstamppot met Worst en een stevige pan Hutspot klaar staan!

Het Programma:
om 10.00 uur verzamelen voor koffie met Hanneke's appeltaart, daarna genieten van het rijden op onze TDM's en TRXen!

om circa 12.30 -13.00 uur Kofje of Tee met Oranjekoek of een Tosti bij Yke-Muoi in Moddergat

om circa 15.30 - 16.00 uur aanschuiven voor de stevige maaltijd fan us Heit!

All-in prijs: € 15,00 per persoon

Inschrijving mogelijk tot en met 7 oktober! Via: hpsmotoren@hotmail.com
Dan weet Heit tijdig hoeveel Borgers hij moet schillen...

Motorgroeten,

Pieter H en Paul R
 
Ach het is vrij simpel . De ene vloeistof is vluchtiger dan de ander en daarmee dus ook makkelijker door een venturi (sproeiers) te krijgen. Water en diesel willen daar slecht door heen. Bovendien door het SG drijft benzine op water en diesel. Ook al wil diesel onder lichte dwang mengen met benzine Die dwang kun je in een carburateur niet uit oefenen of je moet er een mixertje in maken.

Weer wat geleerd.... 18 jaar geen scheikunde vs. 4 jaar wel. :?
 
Zo, vandaag eens even de hele dag met Kajotan (een MF vriend) aan mijn TDM bezig geweest.

Zoals jullie weten heb ik deze twee weken geleden omgeruild tegen mijn RF 900.

Tijdens de proefrit liep hij goed en de rit van Vlagtwedde naar huis ook, later begon ie te protesteren.
Als de motor laag in de toeren was (dus tijdens terugschakelen in de bochten) dan ging ie op 1 cilinder stuiteren.
Als je dan gas geeft smoort ie helemaal en slaat uiteindelijk af.
Als ik de motor hoog in de toeren hield dan gebeurde dat niet, dus op weg naar Jeroen's werkplaats bij iedere bocht/rotonde/stoplicht goed op toeren gehouden om het ding aan de praat te houden.
Uiteindelijk sloeg hij toch af, helemaal geen stoom meer want hij wou niet meer starten en het neutraal lampje brandde ook niet meer... :(

FF peukie gerookt, hier en daar mijn frustraties afgereageerd om vervolgens de contactsleutel weer om te draaien en ja hoor weer power in de bak. *O*

Nu op VOLLE TOEREN naar Jeroen gesjeesd (onder begeleiding van Jeroen zelf die al op weg was naar de "plaats des onheils') om vervolgens aan de slag te gaan...

Tank er af kappen verwijderd, bougies en bougie kappen vervangen ff teste:

Nog net zo kut lopen ! :(

Dynamo doorgemeten bij 5.000 rpm, alles goed.
Accu gemeten, die bleef op 12,8 volt bij 5.000 rpm (i.p.v. 13,5/14,5 volt).
Dus we gingen er van uit dat de spanningsregelaar was overleden, aangezien de dynamo wel goed was (circa 55 volt wisselspanning)

Dus de spanningsregelaar zou het moeten zijn, de metingen daar schommelden aardig dus op zoek naar een andere.
Gelukkig had Bisschop Motoren er 1 liggen à EUR 125,-

Deze gemonteerd, ff teste:

Nog net zo kut lopen ! :(

Als je tijdens het op 1 pit stuiteren de voorrem in knijpt gaat ie wel goed lopen, laat je de rem los dan gaat hij weer op 1 pit...
Druk je op het start relais dan loopt ie goed laat je het los dan gaat hij weer 1 pitten...
:? :?

Dus het start relais bekeken want die zag er al niet zo fris uit, in de stekker zat gewoon vet/corrosie en kopergroen
Polen zo veel mogelijk schoon gemaakt en vol gespoten met contact spray met als gevolg een witte rookpluim tijdens het lopen van de motor !
Normaal zou witte rook een goed teken zijn maar niet bij een motor ! :+
Wij dachten eerst dat het het verdampen van de contact spray was maar ik rook toch echt een rooklucht dus snel het contact af gezet. |(

Dus met de motor aan de hand naar Bisschop gelopen (ca 800 mtr.) en een nieuw start relais en bijbehorende stekker laten monteren met als resultaat: loopt als een zonnetje !
*O* *O*

Gelukkig kon ik de spanningsregelaar terug geven.

Man wat kun je toch blijven zoeken voordat je de oorzaak vind zeg.

Met dank aan Jeroen zijn de kosten lekker beperkt gebleven !
:} Thanx man ! :}

Nu hopen dat de TDM zich in de toekomst wat beter blijft gedragen...
 
Laatst bewerkt:
Wat mag een TDM particulier kosten? Het betreft een model uit 2007 met 18000 km op de teller. Inclusief kofferset en verder zo goed als nieuw.
Voor de duidelijkheid, ik heb deze motor te koop maar de verkoop loopt niet zo hard. Ik ben benieuwd wat jullie een redelijke verkoopprijs vinden? Trouwens nederlandse motor , kleur rood en zwart frame. Reden dat ik hem verkoop is dat ik het fietsen ontdekt heb en daar al mijn tijd in gaat zitten.
Prijs nu rond de 5700 euro.
Alvast bedankt
 
Wat mag een TDM particulier kosten? Het betreft een model uit 2007 met 18000 km op de teller. Inclusief kofferset en verder zo goed als nieuw.
Voor de duidelijkheid, ik heb deze motor te koop maar de verkoop loopt niet zo hard. Ik ben benieuwd wat jullie een redelijke verkoopprijs vinden? Trouwens nederlandse motor , kleur rood en zwart frame. Reden dat ik hem verkoop is dat ik het fietsen ontdekt heb en daar al mijn tijd in gaat zitten.
Prijs nu rond de 5700 euro.
Alvast bedankt

Het is nu niet de goede tijd.
De prijs lijkt me zeker niet te hoog. Denk dat je er in het voorjaar vlot > 6000 voor maakt.

Probeer het eens op marktplaats of motormarkt op het forum van de TDM/TRX club. Meestal meer en betere reacties dan op speurders.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand nog een binnen kuip van een TDM 850 4TX zonder barsten liggen die ik zou kunnen overnemen ?
De mijne heeft bij ieder bout gat een scheur, krijd ik er gratis bij !
Vindt ik toch niet zo mooi...
 
Heeft er iemand nog een binnen kuip van een TDM 850 4TX zonder barsten liggen die ik zou kunnen overnemen ?
De mijne heeft bij ieder bout gat een scheur, krijd ik er gratis bij !
Vindt ik toch niet zo mooi...


Die vind je niet zonder scheurtjes bij de boutgaten... en nieuw errug duur....
 
Ooh, dan is de mijne niet zo bijzonder.
Ga ik het ook niet vervangen. :Y


Nee, je hoort er zo helemaal bij! :) _O-

ik heb eventueel wel zwarte 2 componentenlijm waarmee je de scheurtjes dicht kan maken en aan de achterzijde kan verstevigen!

groet,

Pieter
 
Dat is zwarte, tweecomponenten lijm :+
Ook bij mijn 900 stukje alu in gelijmd om een schroef in de kap te kunnen draaien, het werkt. Geen idee hoe het heet :]

Daarvoor kan je het best eens langskomen of je kuipje opsturen, die lijm moet met een speciale kitspuit worfen verwerkt, de twee komponenten mengen zich in een mengtuitje die je op het lijmpatroon zet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan