Het Achterspan

Deze ga ik volgen, altijd zeer van gecharmeerd geweest en vaak zitten zoeken waarbij ik een beetje schrok van óf de prijs óf de conditie ;)

Ooit in Barneveld achter 2 van die dingen gereden op de provinciale weg, waren net 2 degenkrabben achter elkaar ;)
 
Dipje inderdaad ook heel herkenbaar... oude dame heeft ook hele periodes alleen maar stof en roest liggen verzamelen...

Belangrijkste is gewoon om het plezier ervan in te blijven zien, geld gebrek oplossen door langer wachten, tijdgebrek door uitbesteden (tijdgebrek en geldgebrek gaan gelukkig zelden samen bij mij... ik heb of werk en geld zat maar geen tijd.... of ik heb tijd zat en geen cent te makken.....) en moeilijke onderdelen zelf (laten) maken.. en altijd blijven lachen......
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zie ik hem op FB af en toe voorbij komen, ik weet alleen niet in welke groep. Hij heeft daar een iets andere gebruikersnaam.
 
Klopt. Hij was in Genemuiden. Het enthousiasme was hem vergaan. Volgens mij wilde hij het hele ding verkopen. Maar misschien leest hij mee en wil wat vertellen.
 
Jawel, Ruud leeft nog en oh wonder, de Velorex ook.
Allereerst mijn excuses voor het niet voortzetten van een gestart onderwerp. Zal proberen een stukje vervolggeschiedenis te geven.

De vorige eigenaar(s) hadden heel weinig.
Heel weinig verstand van techniek.
Heel weinig gereedschap.
Heel weinig respect voor een voertuig.
Want hoe kun je anders met droge ogen alles, maar dan ook alles aan dit wagentje verzieken.
Om de moed er in te houden bij het opknappen moet je wel enig zicht op een goede afloop hebben en niet bij iedere voortgang tegen nog meer ellende aanlopen.
Dit hele feest werd nog versterkt doordat ik in Tsjechië in contact kwam met een onderdelenleverancier die naast een gelikte website ook de beschikking had over de techniek 'hoe belazer ik de kluit'. Dit alles leverde bij mij dus een ferme dip op en zoals Ruut al schreef was de interesse tot onder het nulpunt gedaald en werd 't spul voor lange tijd in de hoek gezet. Werd ik vroeger ook vaak, maar dan was het mijn eigen schuld.

Dan moet er toch weer een positieve draai aan gegeven worden.
Iemand gezocht die de beschikking heeft over de kennis, het gereedschap en de onderdelen om zo'n blok te reviseren. Bij nader inzien is het niet zo handig om na bijna zestig jaar ervaring met 4-takten bijdehand te gaan doen met een 2-takt motor.
Dat is gelukt.

Dan is het zaak dat de dynastart en omkeerinrichting functioneert. Want laten we wel zijn de oorspronkelijke achteruitloop hoort er gewoon bij. Als je met zo'n voertuig, met zijn chique uitstraling (niet dan?)voor komt rijden dan is het wel een beetje afgang als je uit moet stappen om te duwen wanneer je een stukje achteruit moet rijden. Toch?
Ook dat is gelukt.

Inmiddels is het blok ingebouwd en ook van elektronische ontsteking voorzien. (Trabant heet de donor)

Op de vraag welke brandstof met welke smeerverhouding ben ik na rijp beraad bij Aspen 2T terecht gekomen.
In mijn optimisme ga ik er van uit dat er lange tijden van stilstand zullen zijn en met het snelle verlies aan kwaliteit van de rotzooi die ze tegenwoordig nog tot de brandstoffen rekenen gaat dat niet goed. Daarnaast heb ik liever geen giftige uitlaatgassen in de cabine. Ook al is die cabine ‘nogal’ open.

Twee hoofdproblemen die ik nog op moet lossen.
1. Ondanks het vastzetten met borgdraad van de uitlaatmoeren, kan ik ze na iedere rit weer slagen aandraaien. Ik vermoed dat de lichtmetalen moeren die toch al veel te soepel op de cilinder passen door uitzetting gewoon wat stapjes terug doen op de draad. Inmiddels stalen moeren besteld. Jawel, de leverancier die ik nu heb levert wel. Het is zelfs zo dat de goede man eerst de onderdelen stuurt en daarna pas de rekening.
2. Bij het intrappen van de koppeling neemt het toerental af. Dat is niet prettig, maar duidt ook op een ongewenste belasting. Moet ik nog uitzoeken.

Inmiddels staat het project weer in de wachtstand.

Rijden met span en solo met dit mooie weer en niet in de garage rondhangen.
Wordt vervolgd.
full
 
Laatst bewerkt:
Mooi nieuws, Ruud
Heel mooi dat je doorzet en zo op de foto te zien al een heel mooi resultaat met het blok.
Ik blijf het volgen
 
Mooi stukje techniek Kobus (de zijspanracer ) uit Barneveld heeft er ook 1 staan
Heeft ie ook mooi opgeknapt
 
Het is goed te weten dat je de wilskracht hebt gevonden (en de juiste hulp) om met het project verder te gaan.
Succes en blijven schrijven en versierd met foto's :t
 
Uiteraard zijn er ook wat andere zaken geregeld.
Zo heb ik een paar driving lights op led gemonteerd. Om de 'I did not see you brigade' een handje te helpen.
Een thermometer op de cilinders, want het uitvallen van de koeling geeft gegarandeerd een vastloper.
En... om alle aanpassingen wat gemakkelijker te maken (wie levert nog een instrument met aarde aan plus) heb ik de zaak maar omgepoold.

In ieder geval is de spirit er weer.

Maar wat ik niet wil is een gepimpte Velorex. Ik wil zelf ook geen facelift omdat ik weet dat zoiets mijn lelijkheid dan alleen maar uitvergroot.

Dus is het mijn doel om te rijden met een technisch verantwoord geheel, maar met het uiterlijk waaraan het verleden kan worden afgeleid.
 
dingen gaan nooit van zelf, maar als het zo tegen heeft geworsteld, dan verdiend het wel respect dat je er toch mee doorgaat en tot dusver ziet het er ook al erg netjes uit!(en geen concessies toestaan)

hou vol!
 
inderdaad doorgaan, en dingen een voor een weg tackelen. en soms een rust pauze inlassen wanner je het niet meer ziet zitten.
 
Blijf toch maar bij mijn Rengggdennngggdennngg 2-takt. Alhoewel zo'n Kawa blijft wel heel.

Maar... de thermometer heeft de geest gegeven. Had nog een sensor en dat was de oorzaak. Maar wat erger is, de motor wilde niet meer achteruit lopen. Geen vonk. Meten...geen verbinding in de kruisschakelaar (motor andersom=vonken andersom dank zij de kruisschakelaar). Kijk als in dit tempo, nog geen 80km afgelegd, gerepareerd/vervangen moet worden dan gaat je gereedschap niet roesten. Zak maar zegge.

Inmiddels zijn ook de alu uitlaatmoeren door stalen exemplaren vervangen. Heeft een veel betere passing. Alles zit nu muurvast. En geborgd uiteraard.

Bij de kruisschakelaar bleek een verbinding in de nieuwe pertinax aansluiting niet voldoende doorverbonden. Druppeltje soldeerdraad moet het nu oplossen. Nu nog monteren en proefdraaien.
Geen contact strip-bout.jpg
 
Kijk...Ik heb dan wel geen grote motor, maar wel een grote...foto. Tjonge wat een knots van een exemplaar. Zal volgende keer wat beschaafder te werk gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan