Het Achterspan

Kijk...Ik heb dan wel geen grote motor, maar wel een grote...foto. Tjonge wat een knots van een exemplaar. Zal volgende keer wat beschaafder te werk gaan.

Wrom??? De craquelé in jouw tafel is perfect te zien zo. :t

Zonder dollen, ik zou 't prachtig vinden als je er volgend jaar de Zeelandiarun mee kan rijden. :Y:Y
 
Zeelandiarun? Het project verkeert nog in de fase dat ik in cirkeltjes rond de thuisbasis aan het rijden ben. Cirkeltjes worden weliswaar steeds groter, maar Zeeland? :?


Het euvel met de kruisschakelaar is verholpen. Motor kan nu zowel voor- als achteruit worden gestart.

Omdat ploatjies ook wel aardig zijn, hierbij een foto waarop de roots van het wagentje te zien zijn. Bijna niet meer aan te komen, maar het hoort er naar mijn idee wel bij. Maakt het geheel authentieker.
CS.jpg


Tussen haakjes, mijn vrouw heeft een weinig vlijende benaming voor de Velorex bedacht; "Ons Trammelantje".
Welja, toemaar, alsof ik het al niet moeilijk genoeg heb. :( :) :)
 
Dat is een bekende bijnaam. Zo heeft onze Trabant ook een tijd geheten. Toen was ik het zat en heb ik er elektronische ontsteking op gezet van een later exemplaar en daarna was de bijnaam snel veranderd in de Pruttelpot.
 
Er zit nu elektronische ontsteking op de Velorex (van een Trabant 8-)), maar ondanks het feit dat het origineel geen vervroeging kende vind ik zo'n vast tijdstip toch maar niks. Steeds weer gekeken of ik wel het juiste ontstekingstijdstip had ingesteld omdat de motor bij stationair zo staat te hameren.
Bij Beckelektronica kon ik niet worden geholpen. Prima service trouwens. Op een zondag mijn mailtje met vraag verstuurd en het wordt op dezelfde dag (zondag dus!) beantwoord. Kon mij niet helpen aan ontsteking met automatische vervroeging. Hij had jaren met een Jawaspan met vaste ontsteking gereden en dat kon volgens hem het probleem niet zijn.

Nu ga ik proberen onder woorden te brengen hoe er volgens mij een automatisch vervroeging zou kunnen werken op een bestaande installatie.
Dat zou mogelijk als volgt kunnen.
Een elektronische schakeling plaatsen in de aansturing van de bobine. Afhankelijk van het aantal pulsen per seconde wordt de stroom meer of minder vertraagd doorgegeven. Onvertraagd=vroeg als het gewenste toerental is bereikt en vol vertraagd bij stationair.
Als je er geen verstand van hebt (zoals ik) lijkt het dat zo'n schakeling niet moeilijk moet zijn.
 
Er zit nu elektronische ontsteking op de Velorex (van een Trabant 8-)), maar ondanks het feit dat het origineel geen vervroeging kende vind ik zo'n vast tijdstip toch maar niks. Steeds weer gekeken of ik wel het juiste ontstekingstijdstip had ingesteld omdat de motor bij stationair zo staat te hameren.
Bij Beckelektronica kon ik niet worden geholpen. Prima service trouwens. Op een zondag mijn mailtje met vraag verstuurd en het wordt op dezelfde dag (zondag dus!) beantwoord. Kon mij niet helpen aan ontsteking met automatische vervroeging. Hij had jaren met een Jawaspan met vaste ontsteking gereden en dat kon volgens hem het probleem niet zijn.

Nu ga ik proberen onder woorden te brengen hoe er volgens mij een automatisch vervroeging zou kunnen werken op een bestaande installatie.
Dat zou mogelijk als volgt kunnen.
Een elektronische schakeling plaatsen in de aansturing van de bobine. Afhankelijk van het aantal pulsen per seconde wordt de stroom meer of minder vertraagd doorgegeven. Onvertraagd=vroeg als het gewenste toerental is bereikt en vol vertraagd bij stationair.
Als je er geen verstand van hebt (zoals ik) lijkt het dat zo'n schakeling niet moeilijk moet zijn.


Zoals je eerst zelf al aangeeft, is het een vervroeger! Dus hoger in de toeren is meer vervroeging, en niet later. Dit ivm. de tijd die het brandstofmengsel nodig heeft om volledig te verbranden.
 
"Zoals je eerst zelf al aangeeft, is het een vervroeger! Dus hoger in de toeren is meer vervroeging, en niet later. Dit ivm. de tijd die het brandstofmengsel nodig heeft om volledig te verbranden."

Zo heb ik het toch ook geschreven? :?
Of je nu van nul naar volgas gaat vervroegen of van vertaagd (nul) geleidelijk minder vertraagd.
 
Laatst bewerkt:
Yes, maar nu we het er toch over hebben. Wat is de reden dat met elektronische ontsteking het tijdstip een tikkeltje vroeger afgesteld moet worden dan bij de conventionele ontsteking.
 
Zoals je eerst zelf al aangeeft, is het een vervroeger! Dus hoger in de toeren is meer vervroeging, en niet later. Dit ivm. de tijd die het brandstofmengsel nodig heeft om volledig te verbranden.
Het gaat over een tweetakt, die vervroeg je niet. En als hij hoog getuned is ga je zelfs verlaten. Maar een Jawa moet gewoon statisch goed lopen.
 
Yes, maar nu we het er toch over hebben. Wat is de reden dat met elektronische ontsteking het tijdstip een tikkeltje vroeger afgesteld moet worden dan bij de conventionele ontsteking.

dat is nieuw voor mij. Ik heb meerdere aftermarked electronische ontstekingen op auto's gemaakt (enkel Citroën) en die steeds afgesteld zoals dat met puntjes ook moet. Zo staat het ook in de diverse handleidingen dacht ik
 
Het gaat over een tweetakt, die vervroeg je niet. En als hij hoog getuned is ga je zelfs verlaten. Maar een Jawa moet gewoon statisch goed lopen.
Klopt helemaal. En onze Suzuki tweetakt racer moet het ook doen met een vast ontstekingstijdstip.
 
De pulsgever van een Trabantje zit gemonteerd op een mechaniek je met een vervroeger. Doodsimpel met een excentertje en twee veertjes.
 
De pulsgever van een Trabantje zit gemonteerd op een mechaniek je met een vervroeger. Doodsimpel met een excentertje en twee veertjes.
Aha, daar is tie dan; de vervroeger.

Heb vandaag de voorontsteking op 2,5mm gezet.
Handboek 3mm
Advies leverancier elektronische ontsteking 3,5mm

Ik moet zeggen dat het oppakken vanuit lagere toerentallen beslist verbeterd is. Daarnaast heb ik een tijdje volgas gereden en 97km/h op de teller gehaald. Had al eerder met de GPS een afwijking van ca. 10% geconstateerd dus is dat i.v.m. het handboek waar een top van 85 wordt aangegeven een geweldige prestatie. Ook in aanmerking nemend dat van inrijden nog geen sprake is geweest.
Wat heeft mijn Jawa goeroe gedaan? Toch een beetje getuned?

De temperatuur bij de cilinders was 140 graden. Is niet maatgevend.
1. Te kort gereden.
2. Gemeten onder de cilinderkop dus samen met 1. geen idee wat de temp bij de zuigerbodem is.

Zal morgen de bougies eruit trekken en kijken naar de zuigerbodem. Als het te warm is geweest moeten de eerste tekenen zich laten zien, alhoewel de omgevingstemp. wel heel mild was (18 graden), maar toch. Hoe warmer hoe armer toch? Dus zitten we nu zo'n beetje in de middenmoot.

Het 'hameren' bij stationair toerental is wel afgenomen.

Na deze rit is er bij thuiskomst een filmpje gemaakt. Kan ik dat posten? Hoe? Zo dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat brengt wel leven in de buurt
Mooi hoor

Letterlijk! Die mooie nieuwe knaldempers hebben 4 draadgaten voor de ophanging. In mijn onschuld (gemakzucht dus) had ik de twee overbodige gaten niet afgestopt. Nu met twee M6 boutjes er in wordt het geluid al 'buurtvriendelijker'.

Vrijdag een dijkritje gemaakt en daarbij kwam ik drie keer een groepje motorrijders tegen. Kennelijk mag ik mij in dat ding als groepsgenoot beschouwen gezien de reacties. Vond ik heel opvallend.
 
Ik zat vandaag op de grote plas bij Aalsmeer in een bootje en zag , ik dacht op de uiterweg, in de verte een velorex rijden meteen dacht ik, die zijn er geen twee
 
Valt best mee. In Nederland zijn toch nog wel een tiental Velorexen te vinden.

Omdat de garage weer ruimte moet gaan bieden voor winterklussen moest de Velorex even ruimte maken en naar de box verhuizen.
En wel zo dat het span er zo nu en dan ook nog bij kan. In mijn geval betekent het dat de Velorex met de voorwielen op de werkbank staat en de achterkant omhoog getakeld is zodat de bak van het span er onder kan.
Winterslaap voor Velorex dus.
 

Bijlagen

  • IMAG0744_BURST002_COVER.jpg
    IMAG0744_BURST002_COVER.jpg
    594,7 KB · Weergaven: 42
Terug
Bovenaan Onderaan