het algemene Helmen vraag topic

Werkelijk alles wat je hier schrijft is niet waar. Dit soort barpraat komt in elke thread over helmen weer terug. Onderbouw je beweringen eens zou ik zo zeggen. Ik heb ze in andere threads allang ontkracht.
Ik vind het ook de grootste lariekoek,wat een onzin allemaal
 
Werkelijk alles wat je hier schrijft is niet waar. Dit soort barpraat komt in elke thread over helmen weer terug. Onderbouw je beweringen eens zou ik zo zeggen. Ik heb ze in andere threads allang ontkracht.
Ik zal eens kijken of ik dat boekje nog kan vinden. Ik heb het een paar maanden geleden nog in de handen gehad, maar weet ook dat ik heb staan twijfelen om het te bewaren, aangezien alles vrij gedateerd is. Maar nu eerst een biertje en de lp van André Hazes even omdraaien. ;)
 
Wacht even. Geloof je niet dat de binnenschaal uithardt en hierdoor minder goed in staat is energie te absorberen of geloof je niet dat pc sneller veroudert dan glasvezel of carbon?
Het minder goed kunnen vervormen van de binnenschaal en de consequentie hiervan is niet echt voor discussie vatbaar. Dat is gewoon feit en al lang bekend. De kracht vedelen en bijkeur ook nog kunnen absorberen door het opnemen van energie door vervorming van de helm is igv een ongeval de primaire functie van de motorhelm.
 
Wacht even. Geloof je niet dat de binnenschaal uithardt en hierdoor minder goed in staat is energie te absorberen of geloof je niet dat pc sneller veroudert dan glasvezel of carbon?
Het minder goed kunnen vervormen van de binnenschaal en de consequentie hiervan is niet echt voor discussie vatbaar. Dat is gewoon feit en al lang bekend. De kracht vedelen en bijkeur ook nog kunnen absorberen door het opnemen van energie door vervorming van de helm is igv een ongeval de primaire functie van de motorhelm.
Dat het niet echt voor discussie vatbaar is zegt al genoeg over hoe je hier in staat.
Ongeveer net als met de bijbel,heel veel mensen geloven het en zijn er van overtuigt dat dat de enigste waarheid is
ik trek het allemaal nog al eens in twijfel
 
Iedereen mag geloven wat hij of zij wilt en meetresultaten , feiten en natuurkunde in twijfel trekken, maar in dit geval heeft het voor mij geen zin meer er nog tijd aan te besteden.

Ik ben zeker niet roomser dan paus en draag ook wel eens een oude pc helm als ik op de bromfiets ga. Ondanks dat ik weet dat de klap bij aanrijding door een auto net zo hard kan aankomen neem ik toch maar het risico, dat iets groter zal zijn dan met een jonge helm. Op de motor draag ik dat nooit.

Ook altijd motorpak. Alleen als leer te koud is nylon dat minder goed beschermt bij valpartij of aanrijding dan leer. Van motorkleding is inmiddels ook wel bewezen dat het beter beschermt dan een korte broek en een T-shirt. ;)
Ook bij 30+ temperaturen van vandaag.

Wat als serieuze opmerking begon hoeft niet off-topic te eindigen, dus dit is mijn laatste reactie over veroudering en hierdoor verminderde functie van een helm.
 
Wat een korte broek hier mee te maken heeft begrijp ik nog minder
Iets met appels en peren vergelijken
 
Wat zijn een een beetje fatsoenlijke helmen voor een naked? En dan doel ik vooral op fatsoenlijke vizier sluiting. Heb nu een Caberg maar op het CBtje krijg ik nu wel last van droge ogen door de tocht. Mag nu dus ook wel wat meer kosten dan wat ik normaal uitgeef als het kwalitief maar een goed ding is. :)
 
Bij Louis in Tilburg staat een wind-apparaat, waar je een helm kan testen op windgeluid e.d. dus wss ook om te kijken of je traanogen krijgt

Geen idee of andere zaken ook zo'n apparaat hebben
 
Tilburg is wel een tikkie ver weg voor mij, Emsbüren is nog wel prima te doen maar de laatste keer dat ik daar was heb ik geen windtunnel gezien.
 
Luitjes, even een vraag. Aantal weken geleden ben ik onderuit gegaan op een dijkje. Ik belande in de berm, stuurde terug de weg op en kreeg een soort highsider. Snelheid tussen de 40-50 km/u. Ik lande zijwaarts met mijn schouder en helm op het asfalt, daarna mijn heup.

Nu is mijn motorhelm uiteraard beschadigd, maar er zit vooral een scheur/barst in die ik merkwaardig vind. Een collega attendeerde mij erop dat een helm niet mag scheuren bij zo'n relatief zachte impact. "Hij zou er mee terug gaan". Helm heeft productiedatum 2019 en is in 2021 aangeschaft. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
IMG-20220322-WA0008.jpeg

Hier de foto. Te zien is dat ik amper schaaf/schuifplekken heb, maar vooral een recht impactvlak heb gehad. Gaat mij niet om het geld voor een nieuwe ofzo, maar meer de veiligheid van het merk. Gaat om een Scorpion Exo 490.
 
Nee dit mag igv impact. Hef gebeurt niet vaak maar de helm heeft zijn werk gedaan. Wees blij dat je een goede had. Verder geen gevolgen afgezien van blauwe plekken/spierpijn en financiële schade?
 
Je bent gecrashed, de helm heeft je hoofd heel gehouden. Veel meer is 't niet. Wat er precies gebeurd is en hoe zal weinig meer uitmaken. Je kunt ook niet ontkennen dat de helm z'n werk gedaan heeft. Je krijgt heus geen nieuwe, maar kunt nu wél zelf bepalen of je nog eens voor dit model zou gaan of misschien iets anders kiest.

Echt, na gedane zaken ga je geen garantie meer krijgen. Als 'ie op de een of andere manier kapot was gegaan zónder crash, dan had je een punt gehad.

Wat je wel kunt doen inderdaad, is het gewoon doorgeven zodat de technische dienst het kan bestuderen. Maar zonder uitgebreide informatie over de situatie zullen ze er verder ook niet veel mee kunnen doen. Zij waren er niet bij en er zijn echt zoveel variabelen dat een serieus onderzoek nagenoeg onmogelijk wordt.
 

M'n Caberg was niet gescheurd toen ik met circa 100km/u tegen de vlakte ging en als gevolg een zware hersenschudding kreeg..
Handige site! Die ga ik wel raadplegen bij de keuze voor mn nieuwe helm. En zo te zien klopt het aardig.

Thanx voor de snelle antwoorden. Ik dacht dat namelijk ook en ben ook "blij" dat het bij een gebroken sleutelbeen en een paar dagen hoofdpijn gebleven is. Het was meer dat ik nieuwsgierig was naar jullie meningen. Motor is op wat minimale kapschade na goed heel gebleven. 🙂
 
Bij een goedkope helm van polycarbonaat barst vaak de schaal bij een botsing. Dat is een manier om energie op te nemen.
 
Moet het schuim aan de binnenzijde de impact niet opnemen?
Het kan zijn dat je helm niet (glas)vezelversterkt is, dat er lokaal minder vezels zaten of dat er kortere vezels zijn gebruikt. Dan scheurt het makkelijker. Ik ben geen helmspecialist, maar werk wel bij een bedrijf dat vezelversterkte kunststof producten maakt.
Eigenlijk met alles (veel), is dat je krijgt waar je voor betaalt.

Inderdaad even bij bv Sharp kijken voor testresultaten voor als je een nieuwe gaat halen.
 
Ik heb meerdere mensen/bedrijven gesproken en die geven allemaal aan dat het logisch en normaal is dat de helm scheurt. Dat is bij de goedkopere helmen de manier hoe de kracht van de impact wordt opgenomen.

Gisteren geshopt voor een nieuwe helm. Het is de HJC I70 geworden. De helm zit iets beter dan de Scorpion (bij mij), is met zonnevizier en met Pinlock er standaard bij. Een slagje duurder, maar ook een
1651821210537.png
meer op de Sharp site. Ben er blij mee :)1651821100674.png
 
Het kan zijn dat je helm niet (glas)vezelversterkt is, dat er lokaal minder vezels zaten of dat er kortere vezels zijn gebruikt. Dan scheurt het makkelijker. Ik ben geen helmspecialist, maar werk wel bij een bedrijf dat vezelversterkte kunststof producten maakt.
Het is een polycarbonaat helm,dus niet vezelversterkt.
 
Zo'n pinlock anticondensvizier werkt goed en dat merk je met name zodra je het niet meer gebruikt.
Ik heb het ongeveer een ton bij weer een wind in gebruik gehad in mijn Nolan helm waar het standaard inzat. Wat mij direct opviel sinds ik de helm had is dat het zicht wat vertekender en en wat minder scherp was tov mijn oude helm zonder pinlock, maar in de tijd is het zicht langzaamaan steeds slechter geworden. De afdichting tussen vizier en pinlock vizier (de siliconenrubber sliert) sluit blijkbaar niet helemaal goed af met vuil dat zich langzaam of als gelekte streep of als waas verzamelt tussen de twee lagen. Het is een geleidelijk proces en gaat langzaam, maar poetsen kan alleen na demontage van het anti-codensvizier, dus vaak doe je het niet. Ik heb ook gemerkt dat de anti-condenslaag van het pinlock vizier langzaamaan steeds minder optisch neutraal begint te worden. In regen en met lampen van tegenliggers zag ik op een gegeven moment niets meer. Op een weg zonder straatverlichting of iets anders waardoor je het wegverloop kunt inschattende op gok maar een beetje rechts van de koplampen van de tegenliggers 'mikken' in de hoop dat de weg daar ook was, OF het vizier opklappen met gevolg dat je regen en opspattende zooi in je ogen krijgt vond ik niet echt een optie, dus heb ik de pinlock eruit gehaald en het vizier goed schoongemaakt. Het beslaat zeker bij de huidige buitentemperaturen en luchtvochtigheid weer als vanouds, dus weer lekker klassiek met een doekje anticondens poetsen en het vizier op de eerste nok geopend om extra verse lucht binnen te krijgen.
De situatie met (mot)regen en lichten van tegenliggers heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan, dus of het in de loop der tijd verslechteren van het zicht met tegenlicht ook aan de buitenkant van het vizier ligt weet ik nog niet, maar deze situatie zal niet heel lang op zich laten wachten. Het zicht bij daglicht (droog of regen) is sinds het verwijderen van het pinlock vizier wel aanzienlijk verbeterd (helderder en scherper), dus ik denk dat het binnenvizier grotendeels de oorzaak van het verslechterde zich is geweest.
Ik geloof dat er nieuwe vizieren voor mijn helm verkrijgbaar zijn.
Of het origineel of aftermarket is weet ik niet en ook niet of het inclusief het pinlock vizier is.
Nog een keer uitzoeken wat er exact te koop is en tot die tijd lekker met anticondens blijven poetsen. ;)
 
Ja, goede pasvorm. (Was integraal) Vond alleen de bevestigingsriem heel onprettig drukken onder mijn kin. Qua rijwind geluid vond ik hem oké. Niet overdreven goed of lawaaierig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan