Het anwb pechhulp topic

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Na het gedeelte van het KNMV topic, waar de pech service wat werd afgekraakt en de anwb als alternatief werd genoemd ben ik zelf wat meer op onderzoek uitgegaan. Ik ben zelf wel al een aantal jaren lid bij de anwb en ben altijd netjes geholpen, maar ik ben eens gaan zoeken in de kleine regeltjes. Ik denk ik deel ze even met de rest van jullie. Ik heb vast niet alle voor, nadelen en puntjes van aandacht genoemd, maar voel je vrij om me aan te vullen.

De anwb heeft een goede aanbieding, maar let erbij wat je wilt en hoe je het wilt.

Hier even een samenvatting van de ANWB;

Bij de anwb heb je recht op 7 hulpvragen per jaar, waarvan 4 gratis. Daarna loopt het bedrag van 35 euro voor de 5e keer keer langzaam op tot de 7e keer. Je mag deze hulp verdelen over 2 kentekens (dit zijn de kentekens waarmee je pech meld, niet wat jou eigendom is). (mocht je een 3e kenteken willen hebben dan kost dat 150 euro en je verliest het recht op transport). Je kan per jaar gebruik maken van 2 keer transport.

anwb heeft diverse pakketen (goedkoopste en kleinste is +- 50,- en heeft recht op hulp uitgezonderd van je woonplaats (dit is 25 euro extra). Woon je in Amsterdam dan is je woonplaats vrij groot, dus risico. Woonplaats betekent niet altijd letterlijk woonplaats(denk aan dorpje met 100 inwoners) (iets met postcodes). Laat je hier over goed informeren.

Anwb helpt bij motorPECH, schade verwijzen ze naar de verzekering. het is een pechhulp om je rijdbaar te houden en met NOODreparaties van A naar B helpen.

Het is een persoonsgebonden lidmaatschap, wat betekent dat je als persoon gedekt bent (en dus niet het voertuig en het is dus niet overdraagbaar). jou niet-anwb-lid broer die in je auto/motor rijdt en pech krijgt is dus niet gedekt. (jij daarentegen in zijn auto wel weer, want jij bent als persoon gedekt)

Heb je een partner dan kan deze bij de ANWB met korting ook lidmaatschap nemen (omdat jij er al 1 hebt). Partners kunnen gebruik maken van het lidmaatschap van de pashouder, maar de pas dient dan altijd aanwezig te zijn (dus elke keer overgeven... (goedkoper, maar tricky)) en het voertuig dient op naar van de pashouder te staan. Staat de pas op naam van je vriend(in) en ben jij met je motor weg is het sorry maar helaas....

Bij de ANWB is het handig om van te voren lid te zijn (wegenwacht service NL kost +- 75 euro). Wil je lid worden als je al pech hebt kost je dat E242,29 (en dan heb je alleen recht op hulp ter plekke, mocht je op transport moeten moet je dat de eerste 8 dagen nog zelf betalen). (heb je keer in de 3 jaar pech die je niet zelf kan oplossen, dan kan dit dus al snel uit).
In nederland kan je met pech lid worden van de anwb, sta je in belgie o.i.d. dan kan dat niet meer.

Als je een lidmaatschap bij de anwb afsluit heb je de eerste 8 dagen nog geen recht op hulp. mocht je toch met pech komen te staan willen ze je wel helpen, maar dat kost 150.

De anwb neemt voertuigen aan ongeacht de leeftijd van het voertuig (denk aan je rammelbak koekblik, naast je natuurlijk op en top motor)

*auto modus aan* Anwb dekt vrijwel alle soorten pech, als je een merkgarantie hebt (volvo, toyota, vw, enz. enz.) deze dekken over het algemeen alleen de interne schade (alle pech van binnen). Verkeerd tanken, lekke banden en alles wat de verwijten is aan de bestuurder vallen daar dus niet onder *auto modus uit*

*Dit is allemaal gebaseerd op de hulp binnen nederland, voor het buitenland gelden andere regels)

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, scheelt mensen misschien wat uitzoeken en wellicht een eyeopener.


Update 19-1-2014

ANWB doet nu de pechhulpverlening o.a. voor;
- KNMV
- HONDA
- DUCATI
- SUZUKI
 
Laatst bewerkt:
Dank, erg prettig als iemand de moeite neemt om dit even voor te kauwen, ben niet zo goed in kleine lettertjes. Ben zelf anwb lid, maar heb ze ooit 1x gebeld toen m'n accu plat lag. Service was prima, maar het zijn dure jongens, zeker omdat wij een partnerlidmaatschap erbij nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu 13 jaar rond. En het is dus goedkoper af te wachten. Als ik nu echt in nood zou zijn bel ik wel de ANWB en betaal dat nood-duur-lidmaatschap en ben dan nog goedkoper uit als 13 jaar lid te zijn geweest :P

Enige wat ik deed was een tijdelijke extra verzekering als ik verre reizen deed (afgelopen jaar Noordkaap) zodat ik/motor ook weer thuis zouden komen bij problemen.
 
van A naar B helpen.

Als in vervangende auto bij kapotte motor ? :+

Maar ik ben ook lid van de ANWB wegenwacht.
Het rijd gewoon prettiger met het idee dat er iemand is die je kan helpen bij pech.
En voor die 6 euro per maand zijn het de kosten ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de ANWB wel eens op willen zeggen, maar dan ben je ook je goedkope creditcard kwijt. Een aantrekkelijk alternatief heb ik nog niet gevonden.

Als alternatief voor de ANWB is de ADAC namelijk een hele goede, en goedkoper. Is ook wel eens een topic over geweest trouwens.
 
Paar jaar geleden eens stil komen te staan om 04.30 uur op de A50, met een kapotte koplamp. Had toevallig een oud anwb pasje van mijn ouders bij me. Anwb gebeld, 15 min later arriveerde er iemand van de anwb. Heeft er een nieuw lampje ingedraaid, ik moest 5,75 euro afrekenen. Hulde voor de anwb! sinds dien trouw lid.
 
Ik ben ook al 6 jaar trouw ANWB-lid. Heb ze in totaal 3 keer nodig gehad en nooit problemen of lange wachttijden.

Op eigen erf hebben ze mij een keer geholpen met het monteren van een nieuwe bobine en in Zuid-Frankrijk waren ze ook binnen een uur ter plaatse om me naar een lokale garage te slepen voor een nieuwe distributieriem.
 
Bedankt voor de informatie.

Zit bij mij verzekering in. Ben All-risk verzekerd die helpen ook bij technische mankenten aan de motor :)
 
Ik was inderdaad tot voor kort ook KNMV lid,en ben vorige week overgestapt op Unive pech hulp.
Hun maken gewoon gebruik van de ANWB.

Pechhulp incl eigen woonplaats,wel alleen voor de motor (hebben geen auto meer) kost mij 39 eurie en nee ben geen student ;)

Vind het prima zo
 
Laatst bewerkt:
Eenmaal in het buitenland een ongeluk gehad en werkelijk prefect gehoplen door de ANWB en in Nelderland toch ook al een paar keer stil komen te staan langs de weg en altijd goed geholpen.
Ik denk dat ik 20 jaar toch wel een keer of 6 gehoplen ben dus mijn lidmaatschap is goed besteed.
 
Het kost een beetje maar dan heb je ook wat. Imo is de service en vriendelijkheid die je krijgt best wat waard.
 
Jammer van dat domme blad wat ze je elke keer ongevraagd opsturen met fietsroute's terwijl ik niet eens een fiets heb
 
In diverse uithoeken van europa en nederland al prima geholpen,
Ook in een wagen van de baas ( vrachtwagen ) , werd de laadklep zonder morren weer werkend gemaakt.

( nooit wat gemerkt van het kenteken limiet trouwens )
 
ANWB... die helpen inderdaad met je eigen voertuig. Toen ik in een rammel renault ging rijden van een vriend en ter plekke stil kwam te staan. Weigerde ANWB het weg te slepen. Omdat het niet hinderlijke was voor de verkeer. Ik sta daar dan. Met een kapotte auto die ik uiteindelijk zelf heb moeten slepen.

Mocht je auto niet meer waard zijn dan <1000 euro, dan heeft de ANWB ook echt pure schijt aan jouw. Ik heb natuurlijke ook wat goede ervaringen (naja goed, remlicht schakelaar was kapot en ze hebben die vervangen). Maar gewoon puur wegens dat haat moment heb ik ook mijn ANWB opgezegd. Ik neem wel een extra service bij een verzekering (1 goedkoper 2 vervangend vervoer of wegslepen. Dus geen reparaties!). Ze slepen het waar je het naar toe wilt. Waarbij ANWB (vooral in het buitenland) naar dichts bij zijnde garage sleept en hun 3 dagen de tijd gunnen om het te repareren (op je eigen kosten). Nu had ik destijds een LUPO 3L en met die techniek wil je echt geen normale garage aan je auto sleutelen.

Dus lees inderdaad goed de voorwaarde.
 
Ben al lid sinds ik mijn motor-rbw heb (al weer bijna 22 jaar dus) En hebben me een aantal keren uit de brand geholpen, ook toen ik midden in Engeland stond met een VW T3 busje, die op slot was met de sleutels er nog in :$
Verliep echt helemaal perfect via de meldcentrale ( en van die kerel van de Engelse ANWB geleerd hoe je een T3 busje makkelijk en schadevrij open krijgt O-) )

Mijn vrouw rijd ongeveer 15.000 km van de 20.000 km die onze auto op een jaar draait, vind het wel een fijne gadachte dat iemand professioneel haar kan helpen als ze ergens in de middle of nowhere strand (wat dus idd ook al 2x is gebeurd (1x licht laten branden en 1x gebroken koppelingskabel oid)


Over auto's < 1.000 euro; als een AnWB pipo bij een auto komt die er uit ziet alsof hij over 3 km weer stil zal staan, dan kan ik me voorstellen dat ze daar niet zo heel veel zin in hebben...... :/
 
Laatst bewerkt:
Over auto's < 1.000 euro; als een AnWB pipo bij een auto komt die er uit ziet alsof hij over 3 km weer stil zal staan, dan kan ik me voorstellen dat ze daar niet zo heel veel zin in hebben...... :/

Gaat het niet om. Ik heb een auto geleend. Die is kapot gegaan en ik wil gewoon dat in ieder geval de auto weer voor zijn deur staat. Hij wilde het niet slepen. Hij weigerde dit gewoon als onderbouwing dat de auto het niet waard is. Ook daar gaan het niet om. Ze zijn geen verkoop/waarde experts. Ze zouden mij moeten helpen en dit hebben ze ook niet gedaan. Ze zijn zonder hulp te bieden gewoon weer vertrokken. ANWB heeft heel wat mooie diensten maar ze zijn zo koppig als een ezel. ;) Gewoon mijn ervaring van de 2x die ik van de ANWB gebruik heb gemaakt. 1x goed 1x slecht. Ze moeten het anders in hun voorwaarde zetten " wij sturen een waarde expert langs en die kijkt of het de moeite waard is of niet " :X

Nogmaals het zal je maar overkomen dat je net een krakbak leent van iemand. Tevens even later heeft de rijkswaterstaat/dienst de auto toch weggesleept omdat het blijkbaar wel voor overlast zorgde >_< |(
 
Wat ik me nou afvraag, is er ook een pechhulp voor als je alleen een motor hebt? Ik kan wel lid worden van de ANWB maar dat kost 80 euro per jaar. Dat vind ik best veel geld voor de relatief weinig kilometers.
 
Gaat het niet om. Ik heb een auto geleend. Die is kapot gegaan en ik wil gewoon dat in ieder geval de auto weer voor zijn deur staat. Hij wilde het niet slepen. Hij weigerde dit gewoon als onderbouwing dat de auto het niet waard is. Ook daar gaan het niet om. Ze zijn geen verkoop/waarde experts.

Ik heb de betreffende auto nooit gezien, dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar toch blijf ik er bij dat er ergens een ondergrens zal/moet zijn.
Als ik die ANWB pipo was, dan zou ik ook niet aan een wrak gaan sleutelen. Hun zijn er niet om iemands gebrek aan onderhoud op te lossen, daar zijn garages voor.

Het wel/niet wegslepen in dit geval is dan idd wel discutabel. Zeker als je nog in de buurt bent, zouden ze je dan minimaal wel effe een sleepje kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook lid, en heb er 2x gebruik van gemaakt.
-1e keer lekke band met een oude caravan. ANWB meneer heeft er toen gratis een ander bandje op laten leggen (was ook niet zo'n best bandje meer, maar heeft het uiteindelijk ook nog 800 km uitgehouden voordat die plofte, maar toen hadden we reservewielen mee :P)
-2e keer was afgelopen zomer, op motorvakantie. M'n GSX400 liep te kloten. Kon niet langs de weg opgelost worden, ben toen (was aan het eind van de middag) naar een goedkoop hotel in de buurt gebracht, de volgende ochtend opgehaald en de motor naar een Suzuki dealer gebracht, uurtje later was de boel gerepareerd (iets in de carb's). Ben toen goed geholpen via de telefoon enzo.

Ik ben en blijf dus lid ervan.
 
Ben al zo lang lid dat ik nu zo'n mooie zilveren pas heb :P Heb de afgelopen jaren toch al een paar keer hulp nodig gehad:

Met de motor:
- brakke accu
- defecte brandstofpomp
- lekke koppelingscylinder

Met de auto:
- defecte waterpomp
- lekke slang koelvloeistof
 
Ik ben al lid van de ANWB sinds ik een rijbewijs heb. Ik ben meerdere keren uitstekend geholpen toen ik pech had met de auto of motor.

motor:
koppelingskabel gebroken: langs de weg geholpen.
verstopte carburator: langs de weg geholpen.
lekke band: 1x prop geplaatst (die nog duizenden kilometers heeft gehouden), 1x laten vervangen bij bandenzaak + taxirit door ANWB naar en van de bandenzaak.

auto:
bevroren koelsysteem: afgesleept naar het werk. Was te koud om ter plaatse te verhelpen.
afgebroken drijfstang: auto naar garage gebracht, ik naar werk gebracht.
doorgebrande rotor (op zondag): vervangend onderdeel geplaatst en rijdbaar gemaakt langs de weg.
diverse lekke banden: 1x assistentie met vergangen (zelf geen krik bij), 1x prop, 1x door bandenzaak op laten lossen.
gebroken koppelingskabel in Luxemburg: auto naar garage getransporteerd, wij zelf door berger terug gebracht naar camping.
lekkende gastank: aan de straat opgelost.
vastgelopen remklauw: aan de straat gangbaar gemaakt.
ontstekingsprobleem: aan de straat gangbaar gemaakt.

Ik zou zelf nooit meer zonder lidmaatschap willen. De kosten die gemaakt zijn voor hulp aan mijn voertuigen overtreffen het lidmaatschap dat ik al die jaren betaald heb.

Wat betreft het (niet) afslepen: was dit de ANWB zelf, of een ingehuurd bedrijf die een opdracht van de ANWB uit diende te voeren? Niet iedere gele auto met zwaailampjes en geel/blauwe reflectiestrepen is een ANWB-er.

Wat de kosten bij een garage betreft: ANWB is een pechhulp. Als ze het voertuig op straat gangbaar kunnen krijgen, maken ze 'm gangbaar. Is het voertuig niet gangbaar te krijgen, brengen ze 'm naar een garage. De kosten die de garage maakt, zijn inderdaad voor jou. Wat had je anders verwacht? In mijn lijstje staat een afgebroken drijfstang. Die heeft er voor gezorgd dat m'n hele blok naar de kl*te was. Had ik dan gratis een nieuw blok moeten krijgen? Ik denk 't niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nou afvraag, is er ook een pechhulp voor als je alleen een motor hebt? Ik kan wel lid worden van de ANWB maar dat kost 80 euro per jaar. Dat vind ik best veel geld voor de relatief weinig kilometers.


Nee dat is er niet of wel, het is maar hoe je het ziet. Je bent lid bij de ANWB en je mag kentekens melden, of dat een motor is of een auto, dat maakt niet uit voor de anwb. 2 motoren zou dus ook kunnen.
 
Gaat het niet om. Ik heb een auto geleend. Die is kapot gegaan en ik wil gewoon dat in ieder geval de auto weer voor zijn deur staat. Hij wilde het niet slepen. Hij weigerde dit gewoon als onderbouwing dat de auto het niet waard is. Ook daar gaan het niet om. Ze zijn geen verkoop/waarde experts. Ze zouden mij moeten helpen en dit hebben ze ook niet gedaan. Ze zijn zonder hulp te bieden gewoon weer vertrokken. ANWB heeft heel wat mooie diensten maar ze zijn zo koppig als een ezel. ;) Gewoon mijn ervaring van de 2x die ik van de ANWB gebruik heb gemaakt. 1x goed 1x slecht. Ze moeten het anders in hun voorwaarde zetten " wij sturen een waarde expert langs en die kijkt of het de moeite waard is of niet " :X

Nogmaals het zal je maar overkomen dat je net een krakbak leent van iemand. Tevens even later heeft de rijkswaterstaat/dienst de auto toch weggesleept omdat het blijkbaar wel voor overlast zorgde >_< |(


Volgens mij staat er in de voorwaarde wel iets over aantoonbaar zeer slecht onderhoud of iets dergelijks (anders verwoord).


Als jij (hypothetisch) gewoon door blijft rijden met een 300,- auto waarvan het olielampje brand omdat de ANWB je toch wel naar thuis brengt, dan is het wel logisch dat dat niet helemaal de bedoeling is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan