Het anwb pechhulp topic

Tot op heden redelijk positieve ervaringen met de ANWB.
Heb ze ook al een aantal keer nodig gehad.
Laatste keer was, naar ik meen, vorig jaar. Mijn xj had toen besloten haar accu niet meer bij te laden.

Enige keer dat ik een discussie gehad heb, is toen ik met een derde kenteken in een jaar tijd stukken kreeg. Ze wilden eerst niet komen helpen,of het zou flink geld kosten. Gelukkig was mijn vrouw er ook bij en bleek de oplossing vrij simpel: "oh wacht, zei ik nou dat ik reed? Stom van me mijn vrouw zat achter het stuur. Verklaard ook gelijk de problemen met de auto." Haar lidmaatschapsnummer doorgegeven en vervolgens kwamen ze gewoon.
 
ANWB is best een aardig club maar helaas vertegenwoordigen ze zich alleen maar op de middenmoot.

Als je vervangend vervoer hebt voor het buitenland dan krijg je niet gegarandeerd een vervangende motor. (ze gaan het wel proberen)?

Waarom geen pro-motor ipv de kampioen?

Waarom is de MAG nodig? Inderdaad omdat de ANWB het niet doet.
 
ANWB is best een aardig club maar helaas vertegenwoordigen ze zich alleen maar op de middenmoot.

Als je vervangend vervoer hebt voor het buitenland dan krijg je niet gegarandeerd een vervangende motor. (ze gaan het wel proberen)?

Waarom geen pro-motor ipv de kampioen?

Waarom is de MAG nodig? Inderdaad omdat de ANWB het niet doet.


Omdat de MAG een actiegroep specifiek voor motorrijders is, en de ANWB niet !
 
Na wat navraag ook de reden van het vragen het kenteken ook enige opheldering gevonden. Aan het hand van het kenteken zoeken ze de rdw gegevens erbij.


Waarom vraagt de ANWB naar kentekens?
1; Om te weten wat voor type auto het is en hem daarmee sneller op locatie te kunnnen vinden
2; voor de ww zodat hij weet wat voor auto het is en zich eventueel kan voorbereiden op het type auto en probleem.
3; voor de registratie ivm max 2 kent. per jaar (gratis) (3e kost 150 euro).
 
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de ANWB.
Mijn man en ik hebben elk een auto en een motor, en we rijden veel in Duitsland. Dat maakt de ANWB voor ons tot de gekoopste oplossing (1 gewoon lidmaatschap en 1 partnerlidmaatschap).
Laatste keer pechhulp was 2 jaar geleden in Duitsland, we waren met de motoren weg. Motor startte niet meer na een tussenstop. De ADAC was er vrij snel en de zeer kundige monteur had het probleem vlot verholpen. Ik had niet geweten wat te doen als we geen lid waren geweest.
Niet lang daarna heb ik ze nog eens nodig gehad voor een lekke band.

Ook met de auto al eens hulp gehad en dat was ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik mijn gloednieuwe CBR600 had gekocht in 2002 heb ik een ANWB abonnement afgesloten, zou je denken, dat is toch nergens voor nodig. Paar weken daarna op een dikke spijker gereden en achterband plat, half uurtje later waren ze er en kon ik weer verder.

Overigens komen ze zo'n beetje voor alles, daar laat ik wel een paar drankjes voor staan, is me veel waard om weer snel op weg te zijn met motor of auto. Heb ze gelukkig weinig nodig gehad.
 
Laatst bewerkt:
2; voor de ww zodat hij weet wat voor auto het is en zich eventueel kan voorbereiden op het type auto en probleem.

Volgens mij bepalen ze daarop ook wie ze naar je toesturen. Toen ik met motor aan de kant stond moest ik toen wachten op een wegenwacht die de juiste spullen bij zich had. Weet het niet zeker want het is alweer 10 jaar geleden maar er zit wel verschil in de wegenwacht auto's.
 
Volgens mij bepalen ze daarop ook wie ze naar je toesturen. Toen ik met motor aan de kant stond moest ik toen wachten op een wegenwacht die de juiste spullen bij zich had. Weet het niet zeker want het is alweer 10 jaar geleden maar er zit wel verschil in de wegenwacht auto's.

Mijn vader stond 2 jaar geleden met zijn blik langs de kant met een kapotte koppeling. ANWB gebeld en inderdaad merk en type + probleem doorgegeven. Monteur kwam perfect voorbereid ter plaatse, met een tweetal nieuwe hoofdkoppelingscilinders. Precies wat er kapot was. Een vaker voorkomend probleem bij de mitsubishi's wist hij te vertellen.
Na wat geknutsel kon hij zonder problemen weer verder rijden, heeft alleen het onderdeel later nog moeten betalen (voor een schappelijke prijs ook nog, uiteraard op het interweb de normale prijs er bij gezocht toen).

Het zal er onder andere mee te maken hebben wat ze zo al bij zich hebben, volgens mij kunnen ze voor een platte accu of lekke band ook zo'n motor-wegenwacht sturen.

Overigens heb ik enkel goede ervaringen met de ANWB. Ze hebben mij zelf 2x te hulp moeten komen schieten. Een keer met de waggel, toen maakte de motor zo'n raar geluid dat ik er niet meer mee durfde te rijden. Monteur dacht dat de distributieriem van tijd gesprongen was en heeft mij af laten slepen naar een zelf te kiezen garage (later bleek de krukaslager er uit gelopen te zijn -O- ).
2de Keer was met de motor, stopte er ineens mee en wilde niet meer starten. Monteur dacht aan een kapotte bobine, ook toen opgehaald en afgezet op een locatie die ik zelf mocht uitzoeken (thuis).
De eerste keer was overigens om half 3 's nachts, dus hulde voor de wegenwachter én sleper die beide uit hun bed zijn gebeld om mij te hulp te schieten :}

Ervaringen met de ANWB hier zijn enkel positief *D
 
Als je vervangend vervoer hebt voor het buitenland dan krijg je niet gegarandeerd een vervangende motor. (ze gaan het wel proberen)?

Ik denk dat dat in een veel gevallen ook ondoenlijk is. Ik heb zelf wel eens met pech in Frankrijk gestaan. Mijn eigen motor kon toen snel gerepareerd worden maar ik zat er ook al aan te denken hoe ik het zou moeten oplossen als ik een vervangende motor had gekregen die niet exact dezelfde bagagemogelijkheden als de mijne (en dat is al snel zo). Zeker als je gaat kamperen maak je toch optimaal gebruik van de mogelijkheden die je eigen motor biedt.
 
Voor mij wordt een vervangende motor ook een lastige: op 90% van de motoren kan ik niet met de voetjes bij de grond.
Overigens weet ik al dat ik geen vervangende motor krijg: ik kan kiezen; of bij mijn man achterop of een treinkaartje....
 
Volgens mij bepalen ze daarop ook wie ze naar je toesturen. Toen ik met motor aan de kant stond moest ik toen wachten op een wegenwacht die de juiste spullen bij zich had. Weet het niet zeker want het is alweer 10 jaar geleden maar er zit wel verschil in de wegenwacht auto's.


zou best kunnen. dat weet ik dan weet niet, maar klinkt plausibel.
 
Waarom geen pro-motor ipv de kampioen?

Mail het aan Promotor.. Wie weet wat ze doen met jouw suggestie.

Kampioen krijg je van de vereniging waar jij lid van bent. Bladen zoals bijv. Promotor, Buitenleven of Waterkampioen vallen niet onder de vereniging.
 
Tijd terug pech gehad met mn golf in Groningen (woon in Apeldoorn). Aandrijfas gebroken. Na de conclusie getrokken te hebben dat ie niet ter plekke gemaakt kon worden (wat ik ook al tegen de dame aan de telefoon had gezegd) is ie in de week er na netjes bij mij thuis afgeleverd. Super geregeld. Zag al voor me dat ik een dag later weer naar groningen kon om mn auto op te halen. :}
 
Even een update in het systeem;

de anwb heeft nu 2 nieuwe dingen die voor ons motorrijders interessant kunnen zijn.

A; de septemberregeling, je krijgt vanaf 1 september tot de eind van 2013 gratis als je nu in schrijft voor het lidmaatschap van 2014. Het is niet veel, maar toch met niet startende voertuigen leuk meegenomen.

B; De optie direct advies. HIERIN ZIT EEN LEUK "HACK" VOOR NIET LEDEN
Ben je lid of niet dan bel je met dit nummer en kan de ANWB medewerker je een advies gegeven over wat wijs is. Dit is echter alleen voor leden. Ben je geen lid dan moet je dit worden voor +- 95 euro (het normale jaartarief). Mochten ze je telefonisch niet kunnen helpen dan komt er direct een wegenwacht en dat zit nu al bij de prijs in. Dus ook al slaat hij niet aan. Zorg dat je daar komt door bijvoorbeeld te vragen of je daar tips kan krijgen bij het aansluiten van startkabels o.i.d. Geef je in het keuze menu aan ik ben hulp nodig en er moet een wegenwacht komen dan kost je dit 245 euro. Dit is dus een klein verschilletje in het keuzemenu, maar kan je 150 euro besparen. (Dit kan omdat dit iets nieuws is en dat ze daarom het toegankelijk willen houden. En mochten ze het wel telefonisch kunnen fixen is het goedkoper ofzo)
 
Ik heb net vanmorgen mijn Wegenwacht lidmaatschap per 1 januari 2014 opgezegd. Niet omdat ik daar niet tevreden mee ben, integendeel. Maar omdat ik mijn GSA heb ingeruild bij de dealer voor een nieuwe en ik daar straks weer een BMW Service Card bij heb en daarmee gratis pechhulp.

En aangezien de KNMV vanaf 1 januari ook woonplaatshulp gaat bieden zodat ik voor de Transalp voorzien ben, is het Wegenwachtlidmaatschap overbodig geworden.

Het voelt wel een beetje dubbel omdat ik vorige maand net uitgebreid gebruik heb moeten maken van de perfecte service. Aan de oever van het Gardameer maakte mijn GSA een onheilspellend geluid. De ANWB heeft gezorgd dat de motor is afgesleept. Omdat het zaterdag eind van de morgen was en de werkplaats pas weer maandag open kreeg ik meteen vervangend vervoer, een mooie rode Fiat Panda.

Daar heb ik een week mee rondgereden, en vrijdagmiddag was de motor weer gerepareerd, het bleek een kapotte cardanas te zijn. En hoewel de motor weer perfect rijdt was dat wel de aanleiding om hem dan toch maar in te ruilen aangezien er nu blijkbaar wat slijtages beginnen aan te komen na 160.000 km.
 
een BMW Service Card bij heb en daarmee gratis pechhulp.

Is dat wel gratis? Zit dat niet bij een extra garantiepakket wat je erbij moest kopen? Ik weet dat de Ford dealer dit ook heeft, jaarlijks verlenging bij een onderhoudsbeurt, waar dat dus in de prijs erbij zit ;) moet je dus kopen.
 
Is dat wel gratis? Zit dat niet bij een extra garantiepakket wat je erbij moest kopen? Ik weet dat de Ford dealer dit ook heeft, jaarlijks verlenging bij een onderhoudsbeurt, waar dat dus in de prijs erbij zit ;) moet je dus kopen.

Dat hebben;
Ford
Opel
Volkswagen
Fiat
Alfa romeo
Chevrolet
Audi
Volvo

En nog veel meer auto merken. Is gekoppeld aan dealer onderhoud minimaal 1 keer per jaar. Is heel praktisch voor gezins auto, maar telt allemaal voor dat ene voertuig. Meeste gezinnen hebben 2 autos. Een nieuwe (die meestal gedekt is) en aan het kleinere boodschappen autotje en/of is niet gedacht dat dekt anwb allemaal. is net hoe je het geregeld wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
En nog veel meer auto merken. Is gekoppeld aan dealer onderhoud minimaal 1 keer per jaar. Is heel praktisch voor gezins auto, maar telt allemaal voor dat ene voertuig. Meeste gezinnen hebben 2 autos. Een nieuwe (die meestal gedekt is) en aan het kleinere boodschappen autotje en/of is niet gedacht dat dekt anwb allemaal. is net hoe je het geregeld wil hebben.

Klopt, En als KNMV niet vanaf 1 januari 2014 woonplaatshulp zou hebben toegevoegd dan had ik Wegenwacht Nederland abonnement met woonplaatshulp aangehouden. Maar voor die paar duizend km per jaar dat ik met de Transalp rijdt is de KNMV pechhulp me goed genoeg. Hoewel wel slechter want die sturen gewoon meteen een sleepwagen terwijl een wegenwachter wel eens mijn achterband ter plekken heeft geplakt.
 
voor de geïnteresseerde:

A: telefoniste B: ik

A: Goedendag, waar kan ik mee helpen
B: Goedemiddag, mijn auto wilt niet meer verder
A: Kunt u het probleem beter beschrijven
B: Ja zeker. De motor draait maar hij wilt niet vooruit. Ik denk dat er iets mis is met de koppeling.
A: Oke, waar staat u ergens.
B: Ergens in Schijndel, in de verte zie ik een bord van een Autosloperij
A: Oh, reparen ze ook?
B: Geen idee, het is toch een eind lopen...
A: Ja maar wij verrichten geen reparaties als er in de buurt een garage is.
B: Nee, er staat duidelijk dat het een sloperij is.
A: Ja maar dan komen wij niet. Wat is uw klantnummer
B: 5215182918298191
A: Wat is uw leeftijd?
B: 20 jaar
A: Welke kenteken betreft het
B: Random kenteken die niet van mij auto is waar ik eerste keer mee heb gemeld
A: Ja, ik zie dat dit een andere auto is...
B: Ja dat klopt en het is niet van mij, ik heb het geleend van een vriend
A: Heeft uw ID bij de hand?
B: Ja hoor
A: Heeft uw ANWB kaart bij?
B: Ja hoor
A: Ja maar wij komen nog steeds niet als er een garage in de buurt is
B: Mevrouw, ik zie alleen een bord met een sloperij. Ik wil de auto niet wegbrengen naar een sloperij, ik wil geholpen worden.
A: Ja maar wij komen toch niet.
B: Dus u laat mij - nadat uw een hele lijst met vragen heeft gesteld - mij gewoon in de steek? Betaal ik hiervoor mijn contributie en wordt ondervraagd als ik een probleem heb. Wat is jullie reden hierachter?
A: Ja wij repareren het niet als er een garage in de buurt is. Als er een garage in de buurt is wordt die naar het desbetreffende garage gestuurd en daar gerepareerd.
B: Wat als ik eigenlijk de auto bij een andere garage wil hebben?
A: Nee meneer, dat doen wij niet.
B: Dus jullie laten mij nogmaals in de steek?
A: Ik stuur een monteur en die zal de situatie beoordelen.

Monteur komt, ziet dat inderdaad de koppeling op is. Kan dit natuurlijk niet ter plekke vervangen en kijkt naar de auto en zegt. "We kunnen wel een sleepwagen roepen maar dat kost evenveel als de auto waard is. Je kunt hem net zo goed naar de sloop brengen een eindje verder op." Nog een fijne dag meneer!

Zo is het gegaan. Als jullie vinden dat ik verkeerd heb gehandeld. Be my guest. Maar ik zeg nog maals. Ik heb 2x de ANWB nodig gehad en de eerste keer had ik niets te klagen. Maar de tweede keer had ik geen vertrouwen meer in.

Reactie van een tijdje geleden maar ik wil hier toch even op inhaken.

Ik ging met mijn koekblik een keer een onderdeeltje halen bij de VW dealer die ik besteld had. Toen ik hem parkeerde op het terrein kwam er in een keer allemaal witte rook onder de motorkap vandaan. Fijn, dat is dus ergens een koelvloeistof lekkage. Ik zet de motor uit en kijk onder de motorkap. Ik kon niet direct zien waar de lekkage zich bevond.

Ik had een soortgelijk probleem al een keer eerder in een tevens vergelijkbare situatie (koelslang was stuk gegaan bij de dealer voor de deur). Ik had hem toen daar laten staan en gezegd van repareer hem maar. Ik had daar achteraf best spijt van want ik was bijna 140 euro kwijt voor een koelslang (op een plek waar je makkelijk bij kan), montage hiervan en het afvullen met nieuwe koelvloeistof.

Toen mij dit dus de 2e keer overkwam had ik logischerwijs dus zoiets van ik laat mijn koekblik geen tweede keer hier maken. ANWB gebeld en het probleem uitgelegd. Uiteraard kreeg ik de vraag "waar staat u?". Ik dus gezegd dat ik voor de deur van de VW dealer stond waarop ik uiteraard de reactie kreeg van waarom laat u het probleem dan niet door hun oplossen? Ik uitgelegd dat ik de vorige keer 140 euro kwijt was voor een klus van een kwartier tot half uur wat ik prima zelf kan, maar niet zelf kan omdat het nogal raar is als je op het terrein van de VW dealer zelf reparaties gaat zitten uitvoeren. De mevrouw van de ANWB begreep dit en het was daarom geen enkel probleem. Ze zouden direct iemand langs sturen. Wel moest ik uiteraard mijn koekblik buiten het terrein van de dealer zetten. Ik dus snel even een flesje koelvloeistof gekocht en het systeem hiermee afgevuld en vervolgens snel de auto het terrein afgereden. De ANWB meneer had vervolgens de kapotte slang vervangen door een tijdelijke waarmee ik in ieder geval naar huis kon rijden en ik heb uiteraard meteen de goede passende slang besteld en die later thuis zelf gemonteerd. :)

Goede ervaringen dus met de ANWB. :)
 
Klein updatje voor de Suzuki rijders. ANWB doet nu tevens de hulpverlening bij pech voor nieuwe en oudere suzuki.
 
Maar wel 72 per jaar en in mijn geval al 936 euro zinloos uitgegeven :P
Ik ben al jaren verzekerd en tot drie jaar terug nooit schade gehad. Dus al die jaren mijn geld weggegooid?
Ik weet het verzekeren is verplicht, maar die optelsom van jou vind ik beetje te ver gezocht.

Ik ben dus ook Wegenwachtlid. Dan ben je automatisch Anwb lid.
Heb ook nog europa service erbij.
Vorig jaar pech gehad met mijn motor. Netjes geholpen en kon weer verder.
Daarna met een andere motor weer stil gestaan. Bleek de dynamo niet meer bij te laden. Ook dat is prima opgelost.
Wordt mijn motor, die van het eerste pechgeval totaal in de prak gereden door een doos die meer met haar make up bezig was dan met het verkeer.
Dan ben je dus zo dom om weer een motor te kopen.
Helaas kreeg ik daar in november ook pech mee. Bleek een storing te zitten in de zekeringsbox. Gelukkig heb ik dat op voorraad, dus dat ff opgehaald, stond vlak bij mijn spullen. Vervangen en geen probleem meer.
Echter aan de telefoon, met het melden van het pechgeval al veel gelazer. Derde kenteken en als ik geholpen wilde worden kostte me dat ff 150 euries.
Uitleggen dat mijn eerste motor plat was, etc. Allemaal zinloos, die telefoonmiep ratelde haar lijstje gewoon af.
Affijn nadat ik geholpen was ik de ipad gepakt. Ingelogd op de anwb site en ja hoor. Als je je als nieuw lid aan wil melden zie je staan dat je zelfs met een auto van je baas(of een ander) geholpen wordt. Nergens staat dat van meer dan twee kentekens.
Dus weer gebeld. En ja hoor, toeval of niet, zelfde muppet aan de lijn. Meneer het staat in de voorwaarden. Ja das lekker. Die leest geen hond.
Ik uitgelegd dat op hun site niks erover staat. Haar zelfs mee laten klikken op haar pc. Ja meneer ik zie het maar als U doorgaat dan ziet U dat U een hokje aan moet klikken waarmee U verklaart de voorwaarden gelezen te hebben.
Nu was kort daarvoor een uitzending op de radio waar het o.a over die domme voorwaarden ging. De deskundige die daar aan het woord was, vertelde dat als je voor alles wat je online aanklikt de voorwaarden leest, je ongeveer drie weken bezig bent.
Dat dus tegen die muppet verteld, maar niks hoor ze bleef maar ratelen dat het in de voorwaarden stond.
Nadat ik haar vriendelijk uitgelegd had dat ik dit nu al zo'n zes keer gehoord had en dat ik ooit met geestelijk gehandicapten had gewerkt die het veelal al na drie keer begrepen heb ik het gesprek maar beeindigd.
Toen een ander nummer gebeld en werd doorverbonden met de klachten afdeling.
De zaak uitgelegd en mij werd gevraagd alles op de mail te zetten.
Gedaan en na twee dagen al antwoord.
Omdat ik geen veelgebruiker was en ik er dus ook niks aan kan doen dat ik de eerste motor niet meer had, zou het bedrag van 150 euro worden weggehaald uit het systeem. Het enige dat ik hoefde te doen was, zodra ik de nota kreeg even te mailen.
Kreeg dus drie weken later de nota en heb die gescand, bij de mail gevoegd en binnen een uur al de bevestiging en bericht dat de nota was dichtgeboekt.
Even gebeld om te bedanken en nog kort over pech in het algemeen gesproken. Het blijkt dus dat als je overbuurman ook lid is en maar 1 voertuig heeft, die dus jouw voertuig kan laten repareren als "zijn" tweede kenteken.
Is wel niet de goede weg, maar het kan dus wel.

Ik blijf voor die paar rotcenten per jaar gewoon lid, dan weet ik zeker dat ik indien ik stil kom te staan geholpen wordt.
Liever die 109 euro kwijt dan met ellende staan en maar afwachten of je geholpen wordt. Je zal maar ff geen contant geld bij je hebben. Kan je dus onderweg geen lid worden en blijf je lekker staan. Pinnen kan immers niet bij de wegenwacht.
 
ANWB is best een aardig club maar helaas vertegenwoordigen ze zich alleen maar op de middenmoot.

Als je vervangend vervoer hebt voor het buitenland dan krijg je niet gegarandeerd een vervangende motor. (ze gaan het wel proberen)?

Die krijg je bij KNMV ook niet en dat is wel een motorclub :)

Overigens heb ik me toen ik daadwerkelijk pech had met mijn motor in het buitenland afgevraagd of ik wel een motor zou willen hebben als vervangend vervoer. De bagage die ik bij me heb is nogal toegespitst waar ik op rij en op een andere motor krijg ik die niet mee.

Waarom geen pro-motor ipv de kampioen?

Het ene is een blaadje vol met reclame, het andere een serieus blad dat qua kosten een stuk hoger ligt. Het verspreiden van de Kampioen zal vooral geld opleveren.

Waarom is de MAG nodig? Inderdaad omdat de ANWB het niet doet.

De MAG is om het volk rustig te houden en ze het gevoel te geven dat er naar hen geluisterd wordt. Maar uiteindelijk wordt beleid achter de schermen gemaakt en aangepast en daar acteren de ANWB en KNMV een stuk beter dan de MAG.
 
Terug
Bovenaan Onderaan