Het Aprilia RS125 topic (3)

Ik ben gisteren bij een Mk2 wezen kijken maar heb hem toch laten staan. Hij was me net niet netjes genoeg voor het mooie en ik mocht geen proefrit maken want hij was niet verzekerd... Zucht.

Er vielen me wel twee dingen op: hij had geen remlichtschakelaar bij de voorrem en ik kon ook geen plek vinden waar hij had moeten zitten. Is dit normaal? Kan het me niet voorstellen dat er alleen een bij de achterrem zit. Daarnaast had hij bij het linkerhandvat een heel klein drukschakelaartje, waarvan de verkoper ook niet wist waar hij voor was.

Remlichtschakelaar zit in het verlengde van parallel aan de plunjer in de pomp geschroefd, kan zijn dat de pomp aftermarket is.
Goed dat je hem hebt laten staan! Een proefrit is zeker bij een tweetakt erg belangrijk.

Ook goed onder de tank kijken of er origineel spul op gemonteerd zit, er wordt veel gerommeld met spul wat ooit kapot gelopen is. "hij loopt toch?"
Ik heb zelfs meegemaakt dat iemand er een rotax max cilinder op pas-gemaakt had, zonder powervalve (plaatje erop) en een grote geknutselde vulplaat onder de voet van de cilinder. Totaal verkeerd _O-

Tip: maak een turflijst met inspectiepunten en loop ze na
 
Laatst bewerkt:
Hij is bijna weer zover! :]
IMG_20200905_155142.jpg
 
Goedenavond, ik heb wel gegoogled en de openingspost gelezen is een cdi uit 2008 ook te ontgrenzen? 0800340004764 staat erop, ik vind een hoop afbeeldingen met uitleg van oudere cdi's maar werkt dat bij de nieuwere dan ook hetzelfde aan de achterkant het midden openmaken?

0800340004764 volgens easyparts heb ik op de 'electrical device' gekeken ik begrijp hieruit dat dit een ander onderdeel is.
 
Laatst bewerkt:
Oke ja als je zoekt op internet kom je wel het een en ander tegen maar meeste gaat over oudere modellen en de foto's die erbij geplaatst zijn zijn ook niet meer te bekijken dus er is wel het een en ander mogelijk, nouja misschien weet iemand anders nog wel iets. In ieder geval badankt
 
Ik heb geen idee, ik heb er nooit iemand over gehoord nog.
Dit klopt dan weer niet :-)

In het verleden hebben we al eens een discussie gehad over het full power maken van een 125. De mijne heb ik behandeld zoals op dit document staat, maar dan heb je nog steeds die 28 mm carburateur.
Met een 34 mm haal je er meer power uit, dat was toen ook uw stelling.
Prima verder, de mijne heb ik op de bank gehad en die drukte 21 pk op het achterwiel en rijk genoeg om niet stuk te lopen. Ik vind het prima zo.
Maar je had gelijk: met een grotere carburateur druk je er meer uit.
 
Dit klopt dan weer niet :-)

In het verleden hebben we al eens een discussie gehad over het full power maken van een 125. De mijne heb ik behandeld zoals op dit document staat, maar dan heb je nog steeds die 28 mm carburateur.
Met een 34 mm haal je er meer power uit, dat was toen ook uw stelling.
Prima verder, de mijne heb ik op de bank gehad en die drukte 21 pk op het achterwiel en rijk genoeg om niet stuk te lopen. Ik vind het prima zo.
Maar je had gelijk: met een grotere carburateur druk je er meer uit.

Oke correctie, ik dacht dat we het over de milieudip hadden die wel in de OP staat. Maar die nvt is op de nieuwere modellen.
 
Je eerste link klinkt als wat ik ook in de OP heb gezet voor de oudere modellen.

Zoals ik het nu lees zou ik zeggen dat hij dan al vol vermogen is? Heb je het vermogen al gemeten? Wat is je topsnelheid nu?
 
Ja als het goed is dan is hij vol vermogen topsnelheid lag dacht ik rond de 140 op de teller maar kwam dit allemaal toevallig tegen toen ik informatie zocht over die milieudip in de cdi. Maar die zit blijkbaar niet in een 2008 model. Heeft 3 jaar stilgestaan met een vastloper en 5 jaar achterstallig onderhoud loopt nu weer mooi alleen ligt nu de koppeling eruit, precieze oorzaak weet ik nog niet maar zo blijf je lekker bezig.
 
Hallo allen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Aprilia SX125 uit 2009 (2-takt versie dus). Motorisch hetzelfde als een RS125. Nu startte het ding slecht dus had ik de carburateur schoon gemaakt. Na alles in elkaar te zetten wou ik de motor aan lopen omdat aan trappen weer niet werkte. Tijdens het lopen ineens een knal en een speciale geur. Bleek na even zoeken dat het kleine verwarmingselementje in de carburateur ontploft was. Iemand enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
 
Hallo allen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Aprilia SX125 uit 2009 (2-takt versie dus). Motorisch hetzelfde als een RS125. Nu startte het ding slecht dus had ik de carburateur schoon gemaakt. Na alles in elkaar te zetten wou ik de motor aan lopen omdat aan trappen weer niet werkte. Tijdens het lopen ineens een knal en een speciale geur. Bleek na even zoeken dat het kleine verwarmingselementje in de carburateur ontploft was. Iemand enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
Heeft de 2009 een kickstarter ipv elektro?

Maar lastig zeggen, als hij het eerst wel deed maar nu niet is mijn eerste gok dat je dus zelf iets verkeerd gedaan hebt.
 
Italiaanse meuk, haha.
Grappig, ik heb ook een SX125, maar die is van 2008.
Die was eerst begrenst, maar heb ik zelf omgebouwd. Koud is dat ding ook niet te starten, warm wel, maar alleen met WOT.

Element, geen idee (meer). Ik heb die carburateur er wel honderd keer af gehad, maar dat is ook al weer een paar jaar geleden.
 
Als ik het draadschema zo bekijk krijgt de heater constant (geschakelde) stroom. Dus veel kun je daar niet aan verkeerd doen. Als je het draadje aansluit, gaat ie aan, dat is het.
 
Hallo allen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Aprilia SX125 uit 2009 (2-takt versie dus). Motorisch hetzelfde als een RS125. Nu startte het ding slecht dus had ik de carburateur schoon gemaakt. Na alles in elkaar te zetten wou ik de motor aan lopen omdat aan trappen weer niet werkte. Tijdens het lopen ineens een knal en een speciale geur. Bleek na even zoeken dat het kleine verwarmingselementje in de carburateur ontploft was. Iemand enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
Hey VRS,

Het lijkt erop dat je toevallig het probleem van de carburateur verwarming hebt gevonden, een verwarmingsmodule zal bij kortsluiting waarschijnlijk niet ontploffen maar eerder smelten.

Weet je zeker dat de plof daar vandaan kwam? Hoe zou je de speciale geur omschrijven?

In het geval dat alles goed in elkaar zit;

Slechte starten en een plof kan verschillende oorzaken hebben:
1. De motor is "Verzopen"; de bougie is te nat van de benzine om het mengsel branstof/lucht te laten ontbranden en er blijft onverbrande benzine (damp) ergens hangen (waarschijnlijk in de in- of uitlaat) welke bij het starten alsnog verbrand. Hierbij kan hij zowel een plof geven uit de uitlaat als, uitsluitend bij een defect membraan, richting de luchtfilterbox.
2. Een defect membraan
3. Het kan ook duiden op een ontsteking-gerelateerd probleem, zoals een versleten bougie, kapotte bougiedop, of zaken die wat moeilijker 123 uit te leggen zijn.

Het meest voor de hand liggende is de "Verzopen" motor, gevolgd door de bougie, deze zou ik in ieder geval vervangen, en vervolgens het controleren van je startsproeier. Het kan zijn dat deze vervuild is of vanwege emissie eisen fabriek-af een kleine maat heeft wat resulteert in slecht starten. Je zou, als bovenstaand niet werkt, kunnen proberen hier een één maatje grotere sproeier in te plaatsen.
 
Bedankt voor de reacties heren!

Heeft de 2009 een kickstarter ipv elektro?

Maar lastig zeggen, als hij het eerst wel deed maar nu niet is mijn eerste gok dat je dus zelf iets verkeerd gedaan hebt.
De SX'en zijn inderdaad allemaal zonder elektrostart.

Als ik het draadschema zo bekijk krijgt de heater constant (geschakelde) stroom. Dus veel kun je daar niet aan verkeerd doen. Als je het draadje aansluit, gaat ie aan, dat is het.
Ik had idd zelf even uitgemeten of dat ding continue stroom kreeg, was zoals je zegt het geval.

Hey VRS,

Het lijkt erop dat je toevallig het probleem van de carburateur verwarming hebt gevonden, een verwarmingsmodule zal bij kortsluiting waarschijnlijk niet ontploffen maar eerder smelten.

Weet je zeker dat de plof daar vandaan kwam? Hoe zou je de speciale geur omschrijven?

In het geval dat alles goed in elkaar zit;

Slechte starten en een plof kan verschillende oorzaken hebben:
1. De motor is "Verzopen"; de bougie is te nat van de benzine om het mengsel branstof/lucht te laten ontbranden en er blijft onverbrande benzine (damp) ergens hangen (waarschijnlijk in de in- of uitlaat) welke bij het starten alsnog verbrand. Hierbij kan hij zowel een plof geven uit de uitlaat als, uitsluitend bij een defect membraan, richting de luchtfilterbox.
2. Een defect membraan
3. Het kan ook duiden op een ontsteking-gerelateerd probleem, zoals een versleten bougie, kapotte bougiedop, of zaken die wat moeilijker 123 uit te leggen zijn.

Het meest voor de hand liggende is de "Verzopen" motor, gevolgd door de bougie, deze zou ik in ieder geval vervangen, en vervolgens het controleren van je startsproeier. Het kan zijn dat deze vervuild is of vanwege emissie eisen fabriek-af een kleine maat heeft wat resulteert in slecht starten. Je zou, als bovenstaand niet werkt, kunnen proberen hier een één maatje grotere sproeier in te plaatsen.
De vorige eigenaar zei dat de motor een jaar stilgestaan had en daardoor slecht startte. Op de locatie heb ik echter na enkele minuten kickstarten wel test kunnen rijden. Zodra hij aan was en je het toerental niet terug op stationair liet komen ging hij prima.

De geur was 100% van het verwarmingselementje. Ding was letterlijk uit elkaar geploft. Het pinnetje waar de connector op schuift hing los te bengelen aan de draadboom.

Ik heb ondertussen al een nieuwe bougie en verwarmingselementje (schandalig duur) besteld.
Alle sproeiers heb ik met de compressor uitgespoten + de stationair sproeier heb ik extra schoongemaakt door er flinterdunne ijzerdraad door te halen.

Het zal dus nu even afwachten zijn met de nieuwe bougie of het ding start.
 
Ik heb haar vanavond nog even aangetrapt. Bijna een jaar niet gelopen.....pffff. Zelfs aanrennen lukte niet. Bougie even verwijderd, gekeken of ik een vonk had, schoonmaken, installeren, twee keer trappen en ze pruttelde alweer 8-)

Wel gevaarlijk voor je rijbewijs, zo'n speeltje. Het is 'maar' een 125'je, maar ozo wendbaar :)
 
hoi,even enkele vragen hier,

maar eerst een situatieschets
ik heb een rs125 van 2003 gekocht,op papier een 11kw maar staat op vol vermogen,er zitten powervalves op.

gekocht als niet startend maar ondertussen draait hij al terug.
alleen,dit enkel op choke blijft hij draaien?neem je de choke eraf valt hij uit.
eens je boven 4000toeren bent blijft hij wel draaien als je de choke afzet,pakt goed op en klimt in de toeren,ik zie ook de valve open en dicht gaan.vanaf je de gaslost zakt hij in toeren en valt hij uit.
de stelschroef voor de rollantie was volledig ingedraaid,heb deze terug uitgedraaid zodat het gasschof mooi netjes net van de onderkant wegkomt(veranderd ook niks als je die indraait.
lucht schroef staat op 2 tellen uit.
gasnaald gezet op 2van van boven,stond helemaal onderaan
gianelli expantie uitlaat

en dan nu de vragen,

wat moet erin de carb zitten van sproeiers,
welke bougie ,nu is dit NGK BR7ES
welke luchtfilter,moeten er aanpassingen gebeuren aan de luchtfilterbehuizing?
als ik een revisieset bestel voor de carb,best dan 1 nemen voor 22Kw?idem voor het luchtfilter
instellingen naald,toerentalregeling....


alvast bedankt
 

Bijlagen

  • IMG_3389.jpg
    IMG_3389.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3390.jpg
    IMG_3390.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan