- Onderwerp starter
-
- #2.376
Succes/veel plezier ervan, heb verder geen zinnig advies voor je.Goedemiddag allemaal,
Mijn naam is Dirk en ik ben sinds vrijdag in het bezit van een extrema uit 1996. De motor heeft vanaf 2004 niet meer gereden en schijnt versnellingsbak problemen te hebben, ik heb het blok uit elkaar gehaald en ben eigenlijk niks geks tegenkomen. Heb verder de motor ondertussen volledig uit elkaar en nu is het wachten op lagers, pakkingen etc. Dan heb ik meteen een andere vraag, ik wil mijn kappen laten spuiten en opnieuw bestickeren, waar kan ik deze stickers bestellen? Origineel hoeft van mij niet zo zeer aangezien die vrij prijzig zijn. of als iemand hier een hele nette set incl. Stickers heeft zou ik die graag overnemen.
Dirk.
Koekel:Dan heb ik meteen een andere vraag, ik wil mijn kappen laten spuiten en opnieuw bestickeren, waar kan ik deze stickers bestellen? Origineel hoeft van mij niet zo zeer aangezien die vrij prijzig zijn. of als iemand hier een hele nette set incl. Stickers heeft zou ik die graag overnemen.
Die had ik uiteraard al gevonden, maar heb ooit via eBay stickers gekocht voor een fzr en die klopte voor geen meter
Nou ja, elke niet oem set is een gok.Die had ik uiteraard al gevonden, maar heb ooit via eBay stickers gekocht voor een fzr en die klopte voor geen meter
Precies. Als je origineel wilt: gewoon even doorbijten en aftikken. Moet je al geluk hebben als het überhaupt nog leverbaar is.Nou ja, elke niet oem set is een gok.
Het is alweer een tijd geleden dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar je wilt eigenlijk uit de buurt van de Polini kit blijven ( eigen ervaring)Hallo Allemaal,
Sinds ik afgelopen week afscheid heb genomen van mijn KTM exc 530 ben ik op zoek gegaan naar een project voor de winter. Na een aantal dagen zoeken stuiten ik op een Aprila RS 125 waarmee de eigenaar een eenzijdig ongeluk op snelheid heeft gehad. Aangezien ik een 2 takt wel weer zie zitten en hij voor een gunstige prijs werd aangeboden heb ik hem direct overgenomen.
Na de motor afgelopen vrijdag te hebben opgehaald en grondig geïnspecteerd te hebben is het duidelijk dat de motor aardig wat liefde kan gebruiken. Zo moeten de volgende zaken aangepakt worden:
- Volledige blokrevisie
- Nieuwe Kappenset
- Oude lekkende radiator
- Gebogen Koppelingshendel
- Gebogen Linkerstuur helft
- Oude Ketting en tandwielen
- Beide Knipperlichten voor afgebroken
- Rempompreservoir voor afgebroken
- oude Handvaten
- Beschadigde stuurgewichten
- Nieuw setje banden
- Kabelboom volledig nalopen
- Toeren teller werkt niet
Op markplaats, 2dehansbe en Ebay kleinanzeigen heb ik al een aantal lijntjes uitgezet voor 2de hans onderdelen. En ik heb gisteren een order geplaatst voor een nieuwe Alitalia kappenset zoals op de eerste foto.
Na het verwijderen van het blok was het tijd voor de demontage. De chocolademelk die versnellingsbakolie moest voorstellen mocht er als eerste uit in combinatie met aardig wat metaalstukjes. Hierna kon de cilinder worden verwijderd, zoals te zien op de foto's hebben de cilinder en zuiger beide een flink klap gehad. Ook de krukas heeft een flinke opdonder gekregen en zal vervangen worden. Voordat ik het blok verder kan demonteren wacht ik op gereedschap dat hopelijk dit weekend bezorgd zal worden.
Aangezien praktisch het hele blok onderhanden genomen moet worden ben ik aan het overwegen om een 140cc Alitalia of 154cc polini kit te monteren. Heeft iemand hier wellicht ervaring met één van deze kits? Op het aprilia forum kom ik vooral positieve ervaringen tegen met de 140cc Alitalia kit. Beide zijn ongeveer even duur als een standaard cilinder kit, maar zouden tussen de 35-40 pk moeten opleveren in combinatie met de juiste onderdelen. Nu heb ik al een aantal performance onderdelen bij de motor gekregen zoals:
Dit in combinatie met een big bore kit moet hopelijk een leuke brommer opleveren!
- 34mm Polini vlakschuif carburateur
- Volledig arrow racing systeem
- Onbegrensde ECU
- Alitalia powervalve
- Alitalia cilinderkop 1.3 squish
Bedankt voor de reactie. Online kwam ik al verschillende negatieve ervaringen tegen over de polini kit. Dit in combinatie met de fors duurdere prijzen online heb ik besloten om deze niet te kopen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de 140 cc italkit, deze heb ik online kunnen vinden voor 400 euro.Het is alweer een tijd geleden dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar je wilt eigenlijk uit de buurt van de Polini kit blijven ( eigen ervaring)
- zonder de cilinder te bewerken/aanpassen gaat het geen vermogen winst opbrengen tov de standaard cilinder, alleen iets meer koppel in het middengebied.
- door de grotere boring zijn ze gevoelig voor warm/vast lopers ( ik dacht dat er te weinig materiaal ter hoogte van de uitlaatpoort zat waardoor dit sneller gebeurt maar ik weet het niet meer zeker)
- kwaliteit is slecht.
ik denk dat je de 140 cc kit van Italkit bedoeld ipv ''Alitalia''?
de Italkit is betrouwbaar en goed.
Dat is een goed punt, de motor heeft mij tenslotte 900 euro gekost. Er komt steeds meer bij kijken om een grotere cilinder te monteren. Betere koeling, lagers en drijfstang. Noem het allemaal maar op. Al die onderdelen samen tikt al snel aardig aan.Meer vermogen is altijd ergens inleveren. Zelf zou ik het de investering niet waard vinden maar dat is persoonlijk. En ook qua restwaarde, ook de 125 word meer waard maar moet hij wel origineel zijn.
ik heb ervaring met de Italkit 140cc , de kit kan gewoon op een standaard blok ( krukas, drijfstand etc) tenzij het blok intern al behoorlijk wat slijtage heeft zal er geen probleem zijn.Bedankt voor de reactie. Online kwam ik al verschillende negatieve ervaringen tegen over de polini kit. Dit in combinatie met de fors duurdere prijzen online heb ik besloten om deze niet te kopen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de 140 cc italkit, deze heb ik online kunnen vinden voor 400 euro.
Heeft u wellicht ervaring met de italkit? Mensen in mijn omgeving verwachten dat het blok elke 5.000-7.500 volledig gereviseerd zal moeten worden. Op het Aprilia forum hebben ze het over nieuwe zuigerringen of een nieuwe zuiger bij die kmstanden. De motor zal meer vermogen draaien, maar ook de nodige verstevigde onderdelen daarvoor krijgen, denk aan:
- Italkit race drijfstang
- SKF 6206 TN9 lagers
- 140cc italkit cilinder en zuiger
- Italkit powervalve
Als de italkit de levensduur van het blok dusdanig zal beïnvloeden zal ik wellicht toch een 125cc cilinder monteren.
Als je de bougie nog hebt kan ik deze goed gebruikenWie kan ik blij maken met een RS125 bougie?
Aangezien de mijne aan de muur hangt ligt deze te verstoffen.
Bekijk bijlage 1946089
Waar moet hij heen?Als je de bougie nog hebt kan ik deze goed gebruiken
Ondertussen is mijn RS volledig gedemonteerd. Een aantal onderdelen laten wet blasten en heel wat nieuwe onderdelen overal vandaan gehaald. De velgen zijn helaas wel dusdanig beschadigd dat deze opnieuw gespoten of gepoedercoat moeten worden. Weet iemand toevallig een goed adresje hiervoor? Het gaat om zilveren velgen, deze wil ik graag ook weer netjes zilver hebben.