Het benzine verbruik topic

Idem hierzo (ook TDM900, geen behoefte aan treuzelen).
In mijn ervaring is de kans op een zeer gunstig verbruik sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe lager het verbruik.
Maar dan ook minder prestaties want de inspuithoeveelheid wordt dan minder heb ik begrepen. Dat omdat de sensor in het luchtfilterhuis pal boven de cylinderkop zit en die wordt erg warm in stadsverkeer of met erg warm weer. Daarom worden die sensoren ook wel buiten het huis ergens geplaatst, in de koele rijwind. Heb ik (nog) niet gedaan want schijnt ook met een weerstandje op te lossen te zijn om de sensor voor de gek te houden. Heb inmiddels wel wat stukken schuim onder de tank weggehaald om meer frisse lucht ri. luchtfilterhuis te krijgen en dat lijkt ook effekt te sorteren met als bonus een mooi 'snork' geluid bij acceleratie uit lekkere bochtjes :).
Eea is ook afhankelijk van de co waarde die via het dashboard in te stellen is (= inspuithoeveelheid/cylinder).
 
Maar dan ook minder prestaties want de inspuithoeveelheid wordt dan minder heb ik begrepen.
Ik merk geen verschil, maar dat zegt natuurlijk niets. Merk jij wel verschil"?

Dat omdat de sensor in het luchtfilterhuis pal boven de cylinderkop zit en die wordt erg warm in stadsverkeer of met erg warm weer.
Met de hoeveelheid koeling (langsstromende, aangezogen lucht) die die sensor krijgt zou ik daar niet teveel effect van verwachten. Misschien enkel in langdurig stadsverkeer?


Daarom worden die sensoren ook wel buiten het huis ergens geplaatst, in de koele rijwind.
Dat heeft een andere oorsprong. Het doel van het foppen van de luchtsensor is het verlagen van de meettemperatuur, en daarmee het verhogen van de ingespoten hoeveelheid benzine. Ongeachte de werkelijke buitentemperartuur.

Heb ik (nog) niet gedaan want schijnt ook met een weerstandje op te lossen te zijn om de sensor voor de gek te houden.
Idem bovenstaande

Heb inmiddels wel wat stukken schuim onder de tank weggehaald om meer frisse lucht ri. luchtfilterhuis te krijgen en dat lijkt ook effekt te sorteren met als bonus een mooi 'snork' geluid bij acceleratie uit lekkere bochtjes :).
Daar zit bij mij helemaal geen schuim meer. En ook geen actuator voor de tweede trap. En zelfs een vergrote aanzuigopening. En een geoptimaliseerd luchtfilter.
De snork bij acceleratie voor mij dan ook geen onbekend fenomeen.
Eea is ook afhankelijk van de co waarde die via het dashboard in te stellen is (= inspuithoeveelheid/cylinder).
Mwoah... die CO waarde doet enkel iets bij lage toerentallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Gemiddeld 1:20 kawa Gt750
 

Bijlagen

  • 20220605_103704.jpg
    20220605_103704.jpg
    359,5 KB · Weergaven: 13
De aanpassing van de co waarden heeft toch wel geresulteerd in prettiger rijgedrag, icm iribougies, en idd in de lagere toerentallen/onder de 3500 tpm.
Ik heb geen voorkeur voor stadsverkeer, kom daar zelden en merk daar, denk ik, dan ook niets/weinig van.
 
Onderstaande verbruikt in de veeleisende praktijk jaarrond gemiddeld 29 km/l, inclusief regelmatig snelweg. Bij serieus scheuren, 130+ en stadsgebruik gaat het richting 25 km/l en bij rustig toeren zomaar naar 33. Desondanks moet ik in de praktijk elke 350 km tanken (14 liter gaat er maximaal in).
 
Wel gaaf hoor dat lage verbruik;)

Wel typisch dat er zo veel motoren zijn die nog minder verbruiken dan brommers.

Dat is mss nog wel iets om over na te denken.
 
Wel gaaf hoor dat lage verbruik;)

Wel typisch dat er zo veel motoren zijn die nog minder verbruiken dan brommers.

Dat is mss nog wel iets om over na te denken.
Zoveel minder verbruiken dan brommers? Dat zijn er niet zo gek veel toch? Of bedoel je scooters
 
?

Ik ben nog geen motorfiets tegengekomen die het verbruik van m'n kleine bromfiets-viertaktjes kan evenaren..
Dan jouwe niet:)
Wat verbruikt hij 1 op 80?

Staat hij hier boven tussen de motoren?

Ik zie hem al de C310.
 
CRF1100L (enige voertuig). Sinds twee maanden 1x per week woon-werk 360-380km, verder wat offroad en andere verplichtingen. Daarvoor 2x per week 50km woon-werk, offroad, en andere verplichtingen:

1660556137565.png

Cruise-control doet wonderen. 95-99km/u GPS en gaan.
 
Energica SS9+ van 2021 met nu 18.000 km voornamelijk woon/werk, altijd 0 L/100 km, meestal 90 Wh/km of 9 kWh/100 km gemiddeld (veel 90 kph en snelwegen).
We meten hier het verbruik van èchte brommers; een EV bromt niet maar zoemt, dus valt niet onder de categorie 'brommerts'...
Gaan we nu werkelijk van elk topic een EV-wel-niet verhaal maken..?
 
Honda cb 900 bol dor 1979, 1 op 15 bij "sportief" gebruik.
Honda vf 750 1985 met zijspan, zeer afhankelijk van windrichting tussen de 1 op 15 en 1 op 25 ( aërodynamica van een oliedrum)
 
Terug
Bovenaan Onderaan