Het benzine verbruik topic

Merken jullie verschil tussen goedkope merken, top merken en de premium brandstoffen van de diverse tankstations?

Nee, minder dan of het waait, ik wat meer haast heb of mijn 2 halogeen koplampen vervang door LED
 
Merken jullie verschil tussen goedkope merken, top merken en de premium brandstoffen van de diverse tankstations?
Ik merkte alleen dat als ik bijvoorbeeld 98 i.p.v. 95 tankte de motor iets sneller lekkerder liep. Dit merkte ik bij mijn Intruder VS800GL uit '94. Bij mijn huidige heb ik dit nog niet geprobeerd. Verbruik merkte ik niets van. Tanken was altijd nodig rond de 180km (zowel bij 95 als 98), want dan moest ik overschakelen naar reserve.
 
Dat merk jij in je verbruik?

Yup. 2 LEDlampen verbruiken 12W samen, de halogeen 110W en linksom of rechtsom komt dat uit je benzine en zit daar ook nog het nodige verlies in waardoor er mogelijk continu 1Kw extra geleverd moet worden door de dynamo. Immers heeft een benzinemotor een rendement van rond de 30%, wordt een dynamo warm door het opwekken van elektriciteit en moet het ook nog door dunne kabeltjes met verlies en je lichtschakelaar.
 
Ja dat begrijp ik wel, maar of je het aan de pomp ook echt merkt... ik denk het niet.
 
Merken jullie verschil tussen goedkope merken, top merken en de premium brandstoffen van de diverse tankstations?

Ja.... dat ik meer geld kwijt ben voor de top merken/premium brandstoffen dan voor E10/E95. :+

Realistisch gezien denk ik dat ik met E98 zuiniger rij... maar om dat echt objectief te kunnen meten zou ik een duurtest moeten doen met een schone tank....
Momenteel is alles wat ik er in gooi een mix van E10/E95/E98....omdat ik bij nog ongeveer 2L in de tank tank....
 
Merken jullie verschil tussen goedkope merken, top merken en de premium brandstoffen van de diverse tankstations?
Ik merk geen verschil in verbruik tussen brandstoffen, ook niet met E10.
Zelfs met Firezone 102, waarmee mijn motor merkbaar soepeler loopt bij lage toeren, is het verbruik gelijk aan dat van andere benzines.
 
Ja dat begrijp ik wel, maar of je het aan de pomp ook echt merkt... ik denk het niet.

Mijn verbruik ging zodra de handschoenen niet meer verwarmd werden (-22W), handvat verwarming op 30/40% (onbekend hoeveel stroom die trekken) en koplampen naar LED van ~1:22 naar ~1:25
 
Mijn verbruik ging zodra de handschoenen niet meer verwarmd werden (-22W), handvat verwarming op 30/40% (onbekend hoeveel stroom die trekken) en koplampen naar LED van ~1:22 naar ~1:25
Bij koud weer is de motor minder zuinig, dat is de reden.
 
'Mijn zrx rijd ook zuiniger op 98 ultimate,dik 1 op 20
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat betwijfel ik. Jouw motor is afgesteld op E95, niet op 98.

Bij mij V-Strom ging het verbruik omhoog met 98 erin.

Mnjah ik heb een paar keer een aantal weken achter elkaar E98 getankt nadat ik 'm leeg had gereden.....
en toen hoefde ik voor mijn gevoel minder naar de pomp (zeg ~1x per 5 dagen ipv 1x per 3 dagen) maar of ik daadwerkelijk zuiniger reed heb ik toen niet bij gehouden...

Mogelijk reed ik zelf toen gewoon zuiniger om mijn tank momenten wat meer uitgekiend te hebben dat ik op dat moment ongeveer in de buurt van die specifieke (goedkope E98) pomp was op mijn Woon-werk route... Kort daarop een goedkope E95 pomp op/net buiten woon-werk route dus daar ook "op gereden"...

Maar ja, reed in het weekend zo veel dat ik daarbovenop 2 a 3x per weekend tankte en zo veel moeite moest doen om een E98 pomp te vinden waar ik op dat moment geraakt was dat ik er gewoon mee gestopt ben. Ik rij nu gewoon en waar ik moet tanken daar gooi ik gewoon het "courante" brandstof in.
 
Triumph Tiger 800 2012
Met Arrow pijp en mapping 1:18
Met standaard uitlaat en mapping 1:20
Bij woon-werk

Vorige motoren:
Triumph Sprint 955i ST 2004
Woon-werk 1:20
Toeren met de vrouw 1:22 (vmax <100km/u)

Honda NTV 650 Revere 1992
Woon-werk 1:20
 
1:18 a 19 met de Harley Softail Deluxe
1:17 a 18 met de Harley Fatbob
Met koud weer e/o kortere ritten minus 1 a 2 Km.
Rustige (Harley) rijstijl...
 
VFR 750 uit '90 ongeveer 1:16.5 a 17
Redelijk sportief. Niet lang veel te hard, wel snel weg weinig snelweg :]
Gewoon 95 er in.
 
Vorige motor:
Ducati Monster 900 uit 1999 - 1:15

Huidige motor:
KTM 690 Duke uit 2016 - 1:22

Op beiden weinig snelweg en vooral N-wegen of kleinere bochtige landweggetjes
 
Huidig, pcx150 2016. Tussen 1:25 en 1:52. De eerste bij constant vol gas en tegenwind, niet harder dan 90 :X
De laatste is niet harder dan 70 wat me vaak lukt door binnendoor te rijden.
Meestal rijd ik echter 90 en veel snelweg en kom ik op 1:42 uit.

Vorige, Triumph trophy 900 uit 1999, daarmee reed ik 1:21,7 en dat gemiddeld over meer dan 40.000 km en incl stukjes 180 in dld. Vaak kwam ik echter de 100 niet voorbij met dat ding omdat ik onderweg naar mijn werk geen snelweg had.

En daarvoor, KTM superfijne 990 uit 2005. 1:13 ongeveer. Tot ik tijdens een ritje met forumleden met een superduke 98 tankte. Ondanks het voor mijn doen zeer vlotte tempo reed ik ongeveer 1:14.
 
1200gs uit 2005
Verbruik varieert tussen 1op 11 met rapid bike tot 1 op 18 zonder.
Rijstijl is over het algemeen sportief. Veel snelweg woon werk verkeer (helaas). In bijv de Eifel ook 1 op 18 met zeer sportieve stijl.
Record (wel met lege tank begonnen) 5 keer tanken op 1 dag op een ritje van 800 km.
 
Persoonlijk merk ik +/- 10% verschil tussen Shell V-Power en normale benzine.
Met V-Power rijd ik veel zuiniger.
Inderdaad ik merk tussen de merk brandstof met een extra dat de motor 10% zuiniger loopt. Met 98 vind ik de motor mooier lopen, qua verbruik heb ik geen verschil waargenomen. Met E10/95 vind ik de motor rauwer klinken en voor mijn gevoel wel sneller van zijn plaats komen. Maar in hoofdzaak koop ik de goedkoopste E5/95....
 
Terug
Bovenaan Onderaan