Het benzine verbruik topic

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.258
477
51
Daarom heb ik het ook over een gelijke (absolute) hoeveelheid, anders is het nooit te vergelijken. Let maar eens op met vergelijkbare temperatuur en wind op een mooie droge dag of als de karpers praktisch langs zwemmen..
(edit) al werken we in het dagelijks leven vooral met de relatieve hoeveelheid.. (/edit)
En de dikte (viscositeit) van de lucht is zeker een beperkende factor en de mapping is waarschijnlijk (maar dit weet ik niet zeker) ook niet temperatuurs-afhankelijk (dat zou misschien wel een mooie ontwikkeling kunnen zijn..)
En daarom reageer ik juist. De absolute hoeveelheid vocht in koude lucht is altijd veel lager dan in warme lucht.
 

Mees03

Rookie
31 mrt 2005
25
3
Hoofddorp
Ik haal (met wat moeite) 1 op 17. meestal kom ik niet verder dan 1 op 14 (VS800 Intruder). Wat kan ik doen om het verbruik te verlagen (dus meer Km per liter ;-))
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.534
65
42
Tilburg
TDM900, 2003, bij woon-werk, rit van 47km, rustig aan met het verkeer mee in de drukte;
in de winter 1:23 a 24, in de zomer tot 1:26.
 

Nicolaas

MF veteraan
4 mei 2004
2.277
73
Ik haal (met wat moeite) 1 op 17. meestal kom ik niet verder dan 1 op 14 (VS800 Intruder). Wat kan ik doen om het verbruik te verlagen (dus meer Km per liter ;-))
Een kuip monteren om de luchtweerstand te verlagen, schraler afstellen, rustiger gas geven, rolweerstand verlagen.
 

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
2.957
199
verbruik vind ik niet zo spannend....me cbr neemt ongeveer 25 euro en de allroad zo n 30...de acci zal zo n 80-90 euro nemen afhankelijk van hoeveel erover de rand stroomt...
 

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
245
43
Op vakantie met m'n TDM 900 kwam ik uit op zo'n 1:22. Dat is dan bepakt en op wegen waar je 70/80/90 mocht.
Met woon-werk (15km stadsverkeer en snelweg) is het zo'n 1:18.
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.534
65
42
Tilburg
Al 33 jaar niets aangedaan .Staat ook niets over in het werkplaatshandboek.
Theoretisch kan hij wel meer gaan verbruiken doordat sproeiers, naalden etc in carburateurs wel uitslijten en dus van maat veranderen.
In de praktijk is het het belangrijkste dat alles mooi zuiver blijft, de motor goed zijn compressie houdt en de klepspeling goed is, de ontsteking (timing, bougies), zuiver luchtfiltertje, dat doet doorgaans meer. Tenzij je andere uitlaten en open filters gaat steken...

Maar eh, 300,000km met een GR650? Vertel... (ergens wat over te lezen?)
 

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
684
22
63

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
2.503
72
Oudenbosch
Bezoek site
ik zie dat dit AVG-1 is op een rit van 103km, is dit representatief of nu met het mooie weer het resultaat.. ??
Verder is het natuurlijk wel bekend dat een DL650 lekker zuinig is..
Da;s inderdaad het gemiddelde , maar dat doe ik de hele zomer wel. In de winter zit ie net onder de 1:25. Heb het afgelopen jaar ± 30k gereden. De 2e trip laat altijd doorlopen. Dan krijg je het gemiddelde per 10k kilometers, dan springt ie weer op nul. Die staat nu op 1:24.6. Ben er eigenlijk best tevreden over. Is echt een lekker spaarpotje zo.
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.252
283
31
Voorhout
M'n KTM rijdt 1:15 ongeveer. Da's wel met mijn rijstijl, en dat is toch wel vrij lomp te noemen. Tenminste, op de KTM. Ik doe ook wel eens rustig, maar dat houd ik geen tank vol.

De BMW 1:18, en de Honda 1:25, dat konden ze toen blijkbaar ook al. Versys (2007) van de vrouw 1:22.
 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
3.224
162
25
Drenthe
Huidig:
FZS1000: meestal rond de 1 op 18.
Rijstijl: soms even los gaan, soms in opa tempo maar meestal 'sportief' rijden (paar kilometer harder dan snelheidslimiet en lekker bochtjes pakken)

Wat de Fazer 1000 doet in het buitenland kom ik over een week achter. :)
Niet veel anders, steeds rond de 1 op 18 in de bergen met vlot rijden. Op de snelweg zelfs nog een nette 1 op 22 genoteerd. :)
 

ArnevR

Rookie
12 aug 2012
14
9
Drenthe
Premium brandstoffen:geen verschil in verbruik. Wel in startgedrag en loopcultuur
Mijn enduro loopt tegenwoordig meestal op premium fuel uit een jerrycan a 3€ de liter. 1op 10 ongeveer ;-)

Mijn brommers zijn te oud :-), en hebben geen klopsensor, daardoor past het motormanagement de injectie niet aan op de premium brandstoffen
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.346
161
35
froubuurt
Geen enkele motor geloof ik wel nog, maar auto's doen het wel. (En ik denk dat de moderne supersports het wel doen)
Een auto kan worden afgesteld door iemand met toegang en kennis. Dit wordt gedaan naar het maximaal haalbare van een brandstof i.c.m. een motor en alles wat er aan vast zit. Het computertje in een motor (blok) kan terug regelen naar een slechtere brandstof. Staat hij op 95 afgesteld dan kan hij ook op, bij wijze van spreken, 85 lopen. Op 101 ook maar daar komt niets meer uit dan op 95.
Afregelen boven waar hij op afgesteld staat kan dus ook een auto niet.