Het benzine verbruik topic

Zuiniger?
Leg dat eens uit?
Koude lucht zit meer zuurstof in. In vergelijking met de te leveren prestatie is hij zuiniger.
Helaas is die prestatie, laten we zeggen 10% gasstand in de winter 110 en in de zomer 120.
Anders gezegd, en verbeter me als het niet klopt, de motor is bij een vaste gasstand in de winter zuiniger per tijdseenheid dan in de zomer. Doordat de luchtweerstand echter in de winter ook hoger is is hij minder zuinig per afstandseenheid.
 
Mijn onderste motoren verbruiken rond de 1:17 - 1:22 ofzo. Van vlotte tot aan Opoe rijstijl.....
 
Met mijn XMAX 400 normaal rond de 1 op 24.
Vorig weekend over de snelweg naar Duitsland gereden en daar stukken flink het gas een op kwam toen uit op 1 op 17 😂
 
De samenstelling van koude en warme lucht is gelijk. Koude lucht is alleen iets dichter. Je hebt ook niet meer vermogen, dat zou alleen zo zijn wanneer je altijd vol gas rijdt en dat doe je niet. Bovendien kost vermogen benzine, dus zou het verbruik juist hoger worden. Dit is echter gerommel in de marge.
Wat je met koud weer merkt is een hoger verbruik door de langere opwarmtijd. Je legt gewoon meer kilometers af met een koude motor en dat kost benzine.
 
@RR. Kan ik van meespreken. Mijn verbruik was 1:13 toen mijn thermostaat het niet deed. Sinds de vervanging kon ik er 1:16-17 uit halen.
Maar nu kan het mij niet zoveel schelen op 1km/liter of niet:+
 
Om rustig naar 50 km/u te trekken gebruik je ongeveer 3 pk. Om constant 100 te rijden heb je ongeveer 10 pk nodig. Wat dus werkelijk uitmaakt op het verbruik is een motor die onderin goed loopt.
 
De samenstelling van koude en warme lucht is gelijk. Koude lucht is alleen iets dichter. Je hebt ook niet meer vermogen, dat zou alleen zo zijn wanneer je altijd vol gas rijdt en dat doe je niet. Bovendien kost vermogen benzine, dus zou het verbruik juist hoger worden. Dit is echter gerommel in de marge.
Wat je met koud weer merkt is een hoger verbruik door de langere opwarmtijd. Je legt gewoon meer kilometers af met een koude motor en dat kost benzine.
Dat laatste is niet de gehele uitleg ben ik bang.
Ik reed dagelijks 2 maal 106km. De hoeveelheid koude meters met een scooter met 150cc zal in verhouding tot de warme km's niet zoveel zijn. Toch is het verbruik anders dan in de zomer.
 
Dat laatste is niet de gehele uitleg ben ik bang.
Ik reed dagelijks 2 maal 106km. De hoeveelheid koude meters met een scooter met 150cc zal in verhouding tot de warme km's niet zoveel zijn. Toch is het verbruik anders dan in de zomer.
Er is natuurlijk meer: het al of niet goed reageren van de injectie op de dichtere lucht, het frequenter voorkomen van harde wind ( en dan heb je ook weer lagere druk in je luchtinlaat), andere luchtvochtigheid, vaker vol gas rijden, dikkere kleding, en misschien zelfs een rijder die minder soepel gas geeft. Allemaal uitvergroot door de kleine inhoud van de motor.
 
Een 500cc één cilinder, 600cc vier cilinders en 400cc vier cilinders allemaal zo rond de één liter op 22 kilometer.
Met zijspannetje zo'n één op 16.
De nieuwste geeft in het display tot een range van 500km op 17 liter. Ik denk dat dit wel realistisch is onder bepaalde omstandigheden.
 
Om rustig naar 50 km/u te trekken gebruik je ongeveer 3 pk. Om constant 100 te rijden heb je ongeveer 10 pk nodig. Wat dus werkelijk uitmaakt op het verbruik is een motor die onderin goed loopt.

Wat heb je aan een motor die onderin goed loopt, als je bovenin rijdt ? Niks toch ?
Het verbruik hangt voor 100% af van je rechterhand.
 
Beetje minder toch zeker?
Lukt me toch echt niet om 1 op 50 te halen, tenzij ik een monkeybike ofzo pak.
Heel misschien als ik op m'n zuinigste motortje 40kmu constant rij in de 6e versnelling. :?

De verbruiksspecs van de motor die jij bezit vormen een vast gegeven. Daar kun je op wat mapping/tuning, tandwielverhoudingen na, weinig aan veranderen.
In hoeverre jij in de buurt komt van de specs van die betreffende motor, bepaal je toch grotendeels zelf door de manier waarop je met de gaskraan om gaat ?

Wil je 1:50 rijden moet je in ieder geval geen Tuono V2 kopen. Zelfs stationair zuipt die al meer.....
 
Laatst bewerkt:
Mijn Yamaha R5 van 1972:

Gemaakt in een tijd dat peut per liter een ruk en zeven knikkers koste... :+

Rustig rijden 1 : 15 en als ik flink am Hebel vijs zomaar 1 : 10;)

IMG_0045.JPG
 
De verbruiksspecs van de motor die jij bezit vormen een vast gegeven. Daar kun je op wat mapping/tuning, tandwielverhoudingen na, weinig aan veranderen.
In hoeverre jij in de buurt komt van de specs van die betreffende motor, bepaal je toch grotendeels zelf door de manier waarop je met de gaskraan om gaat ?

Wil je 1:50 rijden moet je in ieder geval geen Tuono V2 kopen. Zelfs stationair zuipt die al meer.....
Misschien dat ik het anders bekijk omdat ik dus mijn verbruik mede bepaal door het kiezen welk vd 5 contactsleutels ik uit de la pak. :+
Maar ik begrijp je punt. :Y
 
De samenstelling van koude en warme lucht is gelijk. Koude lucht is alleen iets dichter. Je hebt ook niet meer vermogen, dat zou alleen zo zijn wanneer je altijd vol gas rijdt en dat doe je niet. Bovendien kost vermogen benzine, dus zou het verbruik juist hoger worden. Dit is echter gerommel in de marge.
Wat je met koud weer merkt is een hoger verbruik door de langere opwarmtijd. Je legt gewoon meer kilometers af met een koude motor en dat kost benzine.

Dat is niet helemaal waar volgens mij (correct me if i'm wrong). Dat is namelijk ook de reden waarom bijvoorbeeld turbo motoren een intercooler hebben. Koudere lucht = meer vermogen.
Koudere lucht betekent dat er meer bezine nodig is voor een optimale verbranding, en dus meer vermogen bij hetzelfde toerental want je krijgt een "grotere" explosie. Zeker in de winter als de lucht ook nog eens droger en dus "puurder" is. Maar dat gaat inderdaad wel ten kosten van het verbruik. Aangezien je toerental verantwoordelijk is voor je snelheid, zal je op dezelfde snelheid dus meer gaan verbruiken.
Mijn skyline (auto, maar zelfde principe) reed in de zomer 1:8 en in de winter 1:5. Verschil gemeten vermogen was echter wel ruim 20pk tussen zomer en winter.
 
Dat is niet helemaal waar volgens mij (correct me if i'm wrong). Dat is namelijk ook de reden waarom bijvoorbeeld turbo motoren een intercooler hebben. Koudere lucht = meer vermogen.
Koudere lucht betekent dat er meer bezine nodig is voor een optimale verbranding, en dus meer vermogen bij hetzelfde toerental want je krijgt een "grotere" explosie. Zeker in de winter als de lucht ook nog eens droger en dus "puurder" is. Maar dat gaat inderdaad wel ten kosten van het verbruik. Aangezien je toerental verantwoordelijk is voor je snelheid, zal je op dezelfde snelheid dus meer gaan verbruiken.
Mijn skyline (auto, maar zelfde principe) reed in de zomer 1:8 en in de winter 1:5. Verschil gemeten vermogen was echter wel ruim 20pk tussen zomer en winter.
Nee, ik bedoel dat je bij niet- vol gas rijden niet meer vermogen hebt. Een vermogensmeting is een vol gas meting. Als je 100 rijdt staan de gaskleppen bijna helemaal dicht.
 
Nee, ik bedoel dat je bij niet- vol gas rijden niet meer vermogen hebt. Een vermogensmeting is een vol gas meting. Als je 100 rijdt staan de gaskleppen bijna helemaal dicht.
En daaraan vast bepaald niet de luchttemperatuur alleen hoeveel zuurstof je binnen haalt maar is ook de stand van de klep bepalend.
@smeck deze kan dus in de winter iets dichter voor eenzelfde vermogen. En dan wordt er dus minder sprit ingespoten.
 
Zuiniger?
Leg dat eens uit?
Nou, dat geldt eigenlijk alleen bij lucht met een zelfde hoeveelheid vocht (absoluut) in de lucht.
De koudere lucht wordt bij de verbranding met de benzine veel meer verwarmd, hierdoor krijg je een grotere uitzetting en dus meer power en een lager verbruik. Alleen zit er 's winters vaak meer vocht in de lucht en omdat dat vocht op te warmen heb je veel meer energie nodig dan je wint. Gevolg: toch een hoger verbruik in de winter.
Dit hele verhaal staat natuurlijk los van alle "creature comforts" als airco (auto) en handvatverwarming e.d..
 
In koud lucht zit niet meer vocht. Maar juist minder. Dat het vochtiger aanvoelt komt juist omdat het vocht condenseert juist omdat de koude lucht het vocht niet kan vasthouden.

Verreweg het grootste verschil in verbruik ontstaat echter doordat koude lucht veel dikker is en dus meer luchtweerstand geeft dan warme lucht.
Daarom heb ik het ook over een gelijke (absolute) hoeveelheid, anders is het nooit te vergelijken. Let maar eens op met vergelijkbare temperatuur en wind op een mooie droge dag of als de karpers praktisch langs zwemmen..
(edit) al werken we in het dagelijks leven vooral met de relatieve hoeveelheid.. (/edit)
En de dikte (viscositeit) van de lucht is zeker een beperkende factor en de mapping is waarschijnlijk (maar dit weet ik niet zeker) ook niet temperatuurs-afhankelijk (dat zou misschien wel een mooie ontwikkeling kunnen zijn..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan