Het benzine verbruik topic

Ik haal (met wat moeite) 1 op 17. meestal kom ik niet verder dan 1 op 14 (VS800 Intruder). Wat kan ik doen om het verbruik te verlagen (dus meer Km per liter ;-))
 
TDM900, 2003, bij woon-werk, rit van 47km, rustig aan met het verkeer mee in de drukte;
in de winter 1:23 a 24, in de zomer tot 1:26.
 
Ik haal (met wat moeite) 1 op 17. meestal kom ik niet verder dan 1 op 14 (VS800 Intruder). Wat kan ik doen om het verbruik te verlagen (dus meer Km per liter ;-))

Een kuip monteren om de luchtweerstand te verlagen, schraler afstellen, rustiger gas geven, rolweerstand verlagen.
 
verbruik vind ik niet zo spannend....me cbr neemt ongeveer 25 euro en de allroad zo n 30...de acci zal zo n 80-90 euro nemen afhankelijk van hoeveel erover de rand stroomt...
 
Op vakantie met m'n TDM 900 kwam ik uit op zo'n 1:22. Dat is dan bepakt en op wegen waar je 70/80/90 mocht.
Met woon-werk (15km stadsverkeer en snelweg) is het zo'n 1:18.
 
Al 33 jaar niets aangedaan .Staat ook niets over in het werkplaatshandboek.
Theoretisch kan hij wel meer gaan verbruiken doordat sproeiers, naalden etc in carburateurs wel uitslijten en dus van maat veranderen.
In de praktijk is het het belangrijkste dat alles mooi zuiver blijft, de motor goed zijn compressie houdt en de klepspeling goed is, de ontsteking (timing, bougies), zuiver luchtfiltertje, dat doet doorgaans meer. Tenzij je andere uitlaten en open filters gaat steken...

Maar eh, 300,000km met een GR650? Vertel... (ergens wat over te lezen?)
 
Maar eh, 300,000km met een GR650? Vertel... (ergens wat over te lezen?)



gr650 .JPG
 
ik zie dat dit AVG-1 is op een rit van 103km, is dit representatief of nu met het mooie weer het resultaat.. ??
Verder is het natuurlijk wel bekend dat een DL650 lekker zuinig is..

Da;s inderdaad het gemiddelde , maar dat doe ik de hele zomer wel. In de winter zit ie net onder de 1:25. Heb het afgelopen jaar ± 30k gereden. De 2e trip laat altijd doorlopen. Dan krijg je het gemiddelde per 10k kilometers, dan springt ie weer op nul. Die staat nu op 1:24.6. Ben er eigenlijk best tevreden over. Is echt een lekker spaarpotje zo.
 
M'n KTM rijdt 1:15 ongeveer. Da's wel met mijn rijstijl, en dat is toch wel vrij lomp te noemen. Tenminste, op de KTM. Ik doe ook wel eens rustig, maar dat houd ik geen tank vol.

De BMW 1:18, en de Honda 1:25, dat konden ze toen blijkbaar ook al. Versys (2007) van de vrouw 1:22.
 
Huidig:
FZS1000: meestal rond de 1 op 18.
Rijstijl: soms even los gaan, soms in opa tempo maar meestal 'sportief' rijden (paar kilometer harder dan snelheidslimiet en lekker bochtjes pakken)

Wat de Fazer 1000 doet in het buitenland kom ik over een week achter. :)
Niet veel anders, steeds rond de 1 op 18 in de bergen met vlot rijden. Op de snelweg zelfs nog een nette 1 op 22 genoteerd. :)
 
Premium brandstoffen:geen verschil in verbruik. Wel in startgedrag en loopcultuur
Mijn enduro loopt tegenwoordig meestal op premium fuel uit een jerrycan a 3€ de liter. 1op 10 ongeveer ;-)

Mijn brommers zijn te oud :-), en hebben geen klopsensor, daardoor past het motormanagement de injectie niet aan op de premium brandstoffen
 
Geen enkele motor geloof ik wel nog, maar auto's doen het wel. (En ik denk dat de moderne supersports het wel doen)
Een auto kan worden afgesteld door iemand met toegang en kennis. Dit wordt gedaan naar het maximaal haalbare van een brandstof i.c.m. een motor en alles wat er aan vast zit. Het computertje in een motor (blok) kan terug regelen naar een slechtere brandstof. Staat hij op 95 afgesteld dan kan hij ook op, bij wijze van spreken, 85 lopen. Op 101 ook maar daar komt niets meer uit dan op 95.
Afregelen boven waar hij op afgesteld staat kan dus ook een auto niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan