Het benzine verbruik topic

Diversion afgelopen week een verbruik van 1 op 18,5
Veel snelweg waar die toch best wat toeren maak dus voor zn zwaar ding vond ik het best zuinig
Ik ben er al lang achter dat verbruik zeker niet vast hangt aan het toerental. Mijn 307 de doet vaak 1:14 en draait door de 4 bak automaat 3600 toeren als ik op de snelweg rijdt. Ondanks de 350.000 op de teller.
Tegen een Passat met gelijke motor (1600) en een handbak, nog los van de minder dan 200.000km, welke enkel met moeite 1:13 reed.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden. Het zijn veel meer factoren dan enkel het toerental wat een voertuig zuinig maken. Zelfs injectie tegen carbs is niet zo duidelijk. Mijn Triumph met 1:21 heeft dat laten zien.
 
Gisteren getankt en weer zuiniger gereden. 1:49,5
De 1:50 zit er in als ik iets beter mijn best doe en de wind van de goede kant blijft komen!
 
Ik ben er al lang achter dat verbruik zeker niet vast hangt aan het toerental. Mijn 307 de doet vaak 1:14 en draait door de 4 bak automaat 3600 toeren als ik op de snelweg rijdt. Ondanks de 350.000 op de teller.
Tegen een Passat met gelijke motor (1600) en een handbak, nog los van de minder dan 200.000km, welke enkel met moeite 1:13 reed.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden. Het zijn veel meer factoren dan enkel het toerental wat een voertuig zuinig maken. Zelfs injectie tegen carbs is niet zo duidelijk. Mijn Triumph met 1:21 heeft dat laten zien.

Je bent wel appels met peren aan het vergelijken
Een 307 is wel wat lichter dan een passat daarbij sleept die passat zich bijna dood met 100pk op dat gewicht en dat helpt ook niet om zuinig te zijn.
Zelf 2 fiesta`s ST gehad ene was een ST182 en ene ST200.
Beide zelfde motor maar de ST200 had een kortere overbrenging en daardoor iets meer toeren
Verbruik was dan ook altijd wel een halve liter meer op 100km.
carbs bij een motor scheelt niet heel veel maar mijn GSX S1000 haal ik makkelijk 1 op 20 mee en dan kan ik ook nog best gas geven terwijl ik dat met de diversion niet haal met rustig rijden.
Maarja ook dat is appels met peren want euro4 injectie motor van 200kg tegen 260kg zware 900 carb motor.
Dus vond 1 op 18,5 behoorlijk zuinig en heb ook nog wel keer of 2 met haast naar het werk gereden en aangezien dat heel vroeg was kon ik dus heel wat gas geven.
 
Ik vind motoren heel erg gulzig. Ik moet ontzettend mijn best doen om mijn Silverwing (400 cc, 29 kW 2 cil, 250 kg) op 1:24 te krijgen. Met dezelfde moeite loopt mijn benzineauto (Clio 900 cc, 66 kW 3 cil, 1100 kg) 1:22.

Nog een verschil: veel stadsverkeer of scheuren met de Silverwing (ja dat kan echt ;-) geeft 1:20, rustig toeren 1:25.
Bij de Clio zijn de verschillen veel groter: 1:14 resp 1:25.

Tijd voor een Integra 750 of NC 750X (DCT)...
 
Je bent wel appels met peren aan het vergelijken
Een 307 is wel wat lichter dan een passat daarbij sleept die passat zich bijna dood met 100pk op dat gewicht en dat helpt ook niet om zuinig te zijn.
Zelf 2 fiesta`s ST gehad ene was een ST182 en ene ST200.
Beide zelfde motor maar de ST200 had een kortere overbrenging en daardoor iets meer toeren
Verbruik was dan ook altijd wel een halve liter meer op 100km.
carbs bij een motor scheelt niet heel veel maar mijn GSX S1000 haal ik makkelijk 1 op 20 mee en dan kan ik ook nog best gas geven terwijl ik dat met de diversion niet haal met rustig rijden.
Maarja ook dat is appels met peren want euro4 injectie motor van 200kg tegen 260kg zware 900 carb motor.
Dus vond 1 op 18,5 behoorlijk zuinig en heb ook nog wel keer of 2 met haast naar het werk gereden en aangezien dat heel vroeg was kon ik dus heel wat gas geven.
Dat is nu juist het grappige, de Passat was van 99 en zou 100 pk moeten heb en, in 12,5 naar 100 gaan en 1206kg moeten zijn. En ik zat bijna altijd alleen in de auto.
De 307 SW (de MPV variant dus met losse stoelen en een glazen dak enz.) Is van 2002, heeft 110pk en doet er 13,8 seconden over met zijn gewicht van 1335kg. En ik ben niet meer alleen dus het gezin zit vaker erbij in.
Dus een versnelling minder en dan ook nog automaat, bijna 2 ton meer op de klok, 130kg zwaarder en nog altijd een stuk zuiniger...
Ik vergelijk inderdaad een beetje appels met peren maar de Passat heeft daarbij duidelijk de betere cijfers en verliest toch...

De 2 ford motoren, waren die echt helemaal gelijk? Of waren er behalve overbrenging nog andere verschillen in bijvoorbeeld de koppelkromme enz?

Mijn trophy 900 had carbs en een ton gelopen. Ik woonde in dld en dus reed ik wel eens 160+ binnendoor was altijd 100 i.p.v. 80 enzo. Toch reed ik over meer dan 40.000km gemiddeld 1:21,5.
Dus in dit geval is het jouw euro 4 motor tegen een 1999 carb 3 cilinder en toch wint de carbs motor het?

He kunt motor1 niet met motor2 vergelijken en puur op toerental zeggen dat 1 zuiniger moet zijn dan 2.
 
Tijdens een trip naar het Zwarte Woud/Vogezen een paar weken geleden is het leuk om het verbruik van de SV1000 terug te zien. Op de snelweg (max 140) haal ik 1:19 en in de bergen zelf haal ik 1:15
 

Bijlagen

  • verbruik1.jpg
    verbruik1.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 15
1 op 23 gemiddeld, Honda Magna V30 uit 1986.

Ik rij rustig, nooit boven 120 km/u, wel geregeld flink op- en doortrekken (ja, dat kan ie tot 11.500 rpm), zelden snelweg
 
Wat in verbruik vooral van belang is, is hoeveel kg elke pk moet meezeulen EN bij welk toerental de motor zijn optimale koppel levert..
Zo kan een zwaardere Peus bij optimaal toerental zuiniger zijn dan een lichtere VW.
Duitse motoren zijn op de een of andere manier meestal onzuiniger dan andere motoren met eenzelfde inhoud.
 
Wat in verbruik vooral van belang is, is hoeveel kg elke pk moet meezeulen EN bij welk toerental de motor zijn optimale koppel levert..
Zo kan een zwaardere Peus bij optimaal toerental zuiniger zijn dan een lichtere VW.
Duitse motoren zijn op de een of andere manier meestal onzuiniger dan andere motoren met eenzelfde inhoud.
Jep
Zo verbruikt een simpele transporter met alleen een chauffeur 1:12 en een traffic met 7 personen en zoveel tassen dat bij elke drempel de binnen verlichting aansprong door druk op de deur (deur open is lichtje aan) ook 1:12. De transporter werd echter netjes de Nederlandse snelheden mee gereden, de traffic ging voor waar dat mocht volgas naar Tsjechië. En volgas was dus 200 als er een beetje ruimte was.
Onvoorstelbaar dat VW zoveel populairder is dan een hoop andere merken. Op verbruik scoren ze zoveel slechter een een hoop gevallen.
 
Mijn Mazda CX3 2.0 SkyActiv verbruikt evenveel zo niet minder dan mijn vriendin d’r Cliootje waar een 0.9 torretje in hangt.
Waar zij moet trappen om een beetje vooruit te komen kan ik heerlijk op het koppel rijden.

De motor daarentegen is juist op de snelweg bij hogere snelheiden zuiniger dan rustige binnendoor ritjes.
 
1:20
Honda Deauville 700
Rustige, toerrijder
Sportief op de sportschool
Ik rij met een Boosterplug, zonder Boosterplug is het 1:23
 
Dat fuelly is wel handig om een beetje te kijken wat anderen met een zelfde type motor als verbruik hebben.
Grote onderlinge verschillen. En ook veel verschil als er veel stadsverkeer bij zit.
 
zit inmiddels op 4.8ltr op 100km MT-09 kmstnd plusminus 1300
toerental tot 7500rpm
valt me nog niet tegen maar wat een kleine shit tank heeft een MT-09👎
wel alles buitenwegen in NL en bundesstrasse net over de grens dus wel 100 plus gemiddelde snelheid.
 
Honda VFR 91 ( rc36/1 )

1:10 als ik alleen rij
1:15 met een tour tocht gehaald.

Dorstig baasje

Géén idee van de XL500S ( '79 ) verbruikt.
Heb geen kilometer-teller :)
 
Aprilia Tuono 1000R

Rij meestal rond de 1 op 12/13... met hele rustige toerritten waarbij ik tijdens de rit bijna in slaap viel haalt hij de 1 op 15...
 
triumph rocket 3
1:14 bij rustig touren.
Als je echt op het gas gaat een stuk lager. (1:10)
Gelukkig heeft de fiets een grote tank.

groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan